ماجرای هزینه ۴۰ میلیارد تومانی برای انهدام یک محموله با مشکلات زیست محیطی چه بود؟

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران گفت: در قانون زمانی برای نگهداری کالا پس از بازگشت به گمرک مشخص نشده است.

به گزارش مشرق، رضا بهرامی مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران در خصوص علت انهدام محموله ۲۵۹ تنی سرم‌های تاریخ مصرف گذشته گفت: این محموله باید براساس ماده پنج قانون آیین‌نامه واردات و صادرات مجوز دریافت می‌کرده است. به طور مثال ممکن است واردکننده‌ای به دنبال انطباق قانون بوده باشد اما نتوانسته این کار را انجام دهد. یک موضوع یکی از فروض و علل عدم واردات کالا است که کالای وارداتی نتوانسته استانداردهای لازم را پاس کند.

وی افزود: در نتیجه عدم ورود یک کالا به کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد. این امکان نیز وجود دارد که یک واردکننده کالای مرجوعی دیگر کشورها را وارد کند که چنین کالایی قطعا نمی‌تواند مجوز ورود به کشور را دریافت کند.

این مقام مسئول در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در ادامه گفت: وقتی قرار است کالایی وارد کشور شود باید مجوزهای لازم را دریافت کند. اگر قرار است کسی سرم وارد کند باید اعلام کند که مشخصات دقیق این کالا چیست، سپس این درخواست باید در وزارت بهداشت تایید شود.

وی با تاکید بر اینکه دو سال است که برخی خودروهای کشنده در محوطه گمرک وجود دارد و این در حالی است که باید ظرف دو ماه به سازمان اموال تملیکی معرفی می‌شدند، گفت: علت عدم اظهار این موارد به عنوان کالای متروکه گاها به دلیل ایرادات فنی موجود است و باید در نظر داشته باشیم مالکان این خودروها مردم هستند.

بهرامی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی عدم اعلام این محموله بزرگ سرم به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی پیش از گذشتن تاریخ انقضای آن گفت: وقتی کالایی به اموال تملیکی ارجا می‌شود، صاحب کالا حق دارد براساس قانون گمرک، درخواست بازگشت کالای خود به گمرک را بدهد.

وی افزود: وقتی این اتفاق رخ دهد کالا وارد فرآیندهای مجوز خواهد شد. کلیات این موضوع مانند بحث ذرت‌های آلوده است. محموله باید حتما مجوز وزارت بهداشت و استانداردهای لازم را دریافت کند. حتی ممکن است وزارت بهداشت اعلام کند که نیازی به واردات این کالا ندارد.

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران: متاسفانه در برخی موارد کالا بدون ثبت سفارش وارد کشور می‌شود و نمی‌تواند تایید استاندارد را دریافت کند. آن شرکت خصوصی که این محموله را وارد کشور کرده است و هزینه‌ای را نیز به کشور تحمیل کرده باید پاسخگو باشد.

وی در خصوص عدم اظهار این محموله بزرگ به اموال تملیکی با وجود ناتوانی وارد کننده در کسب مجوزهای لازم، گفت: براساس تبصره یک ماده ۳۳ قانون امور گمرکی، وقتی کالایی به ما ارجا می‌شود، صاحب کالا بلافاصله می‌تواند درخواست بازگشت آن به رویه گمرکی را داشته باشد و بازه زمانی که می‌تواند کالا را در گمرک نگه‌دارد نیز در قانون مشخص نشده است.

بهرامی ادامه داد: سازمان اموال تملیکی در نامه‌های خود به گمرک اعلام می‌کند که اگر این کالا که به درخواست صاحب آن به گمرک بازگردانده شده، نتواند ظرف ۳۰ روز مجوزهای لازم را دریافت کند باید مجددا به سازمان اموال تملیکی اظهار شود اما گمرک نیز دلایل خود را دارد و معمولا بیش از این مدت می‌گذرد تا پاسخ‌های لازم را دریافت کنیم.

۴۰ میلیارد تومان هزینه امحای محموله ۸۰۰ تنی آزبست/کالا باید با هزینه صاحب آن امحا شود

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران با بیان اینکه براساس برخی قوانین، ما معتقد هستیم که کالاهای که دستور امحا دارند باید با هزینه صاحب کالا امحا شوند، گفت: ما بحث‌های حقوقی را در این زمینه با مراجع بالادستی انجام داده‌ایم. معنا ندارد که از اموال عمومی کشور برای امحا کالاها خرج شود آن هم برای محموله‌هایی که بعضا به دلیل مشکلات زیست محیطی هزینه امحای بسیار بالایی دارند.

وی گفت: به طور مثال یک محموله آزبست به حجم ۸۰۰ تن که از سال ۱۳۸۸ وارد کشور شده بود، به سازمان اموال تملیکی اظهار شد که هزینه‌های امحای آن نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان بود. ما این کالا را نزدیک به ۱۰ روز قبل به شرط صادرات به کشور ثالث به فروش رساندیم.

این مقام مسئول در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: چنین شرکت‌هایی که کالاهای این چنینی را وارد کشور می‌کنند خودشان باید هزینه‌های امحا را بپردازند، ضمن اینکه باید جریمه‌هایی نیز برای آنها تعیین شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس