خروج آمریکا از برجام - نمایه

تحلیلگر اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک گفت: اقدام ‌ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، بسیار احمقانه بود و آمریکا را در دنیا بی‌اعتبار کرد.

به گزارش مشرق،‌ «روزنامه کیهان» در بخش اخبارویژه خود نوشت: 

تحلیلگر اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک گفت: اقدام ‌ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، بسیار احمقانه بود و آمریکا را در دنیا بی‌اعتبار کرد.

بیشتر بخوانید:

آیا مواضع ایران در مذاکرات سخت‌تر شده است؟

باربارا اسلاوین در گفت‌وگو با روزنامه یواس‌ای‌تودی درباره سیاست رسمی  ایران گفت: ایرانیها تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهند؛ دکترین دفاعی آنها مبتنی بر ساخت موشک‌ است، نه تسلیحات هسته‌ای.وی در این رابطه که تا چه حد نگران هستید ایران با همه آن موادی که از زمان خروج دولت ‌ترامپ از توافق جمع‌آوری کرده است، سلاح هسته‌ای تولید کند؟ گفت: ایران چنین تصمیمی نگرفته است و سیاست رسمی  آنها این است که تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهند. برای آنها مهم است که این توانمندی را داشته باشند، اما نه خود تسلیحات را. دکترین دفاعی آنها مبتنی بر موشک‌ها و حمایت از شبه‌نظامیان است، نه تسلیحات هسته‌ای.

خبرنگار روزنامه یواس‌ای‌تودی پرسید: ایران شرایط دشواری برای بازگشت آمریکا به میز مذاکره ارائه کرده است، از جمله عذرخواهی علنی و دادن این قول که دولت‌های آینده آمریکا مثل کاری که آمریکا در دوره ‌ترامپ کرد، هرگز از هر توافقی که هم‌اکنون میان دو کشور به دست می‌آید، خارج نشود. اگر آمریکا این شرایط را نپذیرد، فکر می‌کنید چه خواهد شد؟ 

اسلاوین در پاسخ گفت: راه‌هایی برای قول دادن به ایرانی‌ها وجود دارد که اگر تبعیت از توافق را از سربگیرند، از درآمدهای نفتی، لغو تحریم‌ها و تجارت عادی برخوردار خواهند شد. می‌توان تضمین‌های کتبی داد. نقطه اهرمی که آمریکا دارد این است که ایران به لغو تحریم‌ها-  دست‌کم برای چند سال آینده- نیاز دارد. امید من این است که آنها چیزی را که واشنگتن پیشنهاد می‌کند بپذیرند.

وی درباره اقدام ‌ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای گفت: بسیار احمقانه بود. پشت کردن ما به توافق، این امکان را برای ایران فراهم کرد تا به غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر بازگردد، و به جهان نشان داد که آمریکا شریک مورد اعتمادی نیست. این امر به اعتبار ما آسیب فراوانی زد. از نظر فعالیت‌های منطقه‌ای نیز تنش‌ها افزایش یافته و ایران به حمایت از گروه‌هایی که ما نمی‌پسندیم ادامه می‌دهد؛ بنابراین اقدام ‌ترامپ نتیجه کاملاًً عکس داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    این نانی بود که افساداتی های داخلی و روحانی در سفره ارباب ترامپ گذاشتند و به او قول دادند که با این کار . ایران مطیع برجامهای بعدی خواهدشد !!!
  • رضا IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    مطمئنی امریکا بی اعتبار شده پس چرا ما دنبال برجام می دویم ؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و سه بچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ لغو تمام تحریم‌ها راستی‌آزمایی گردید، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت در همان روز با اقتدار از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم. کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را بردارید و آن را بر سر آمریکا و سه نوچه‌ی اروپائی‌‌ و افسادطلبان بکوبید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس