انفجار سه خودرو بمب گذاری شده در کی یف

روزنامه آمریکایی معتقد است درگیری آمریکا و روسیه بر سر اوکراین به نفع ایران است.

به گزارش مشرق، ‌ «روزنامه کیهان» در بخش اخبارویژه خود نوشت: واشنگتن‌پست در تحلیلی با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت جنگ اوکراین و به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام در وین نوشت: تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سایه‌اش بر سر گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای ایران سنگینی می‌کند. گفت‌وگوها قرار بود سه‌شنبه به نتیجه برسد اما هنوز هیچ چیزی در مورد نتیجه دادن گفت‌وگوها قطعی نیست. در همین ارتباط؛ «هنری روم» از اعضای «گروه اوراسیا» در یادداشتی نوشته است: «مذاکرات احتمالاً در روزهای آینده متلاطم‌تر هم می‌شود. با تهاجم روسیه به اوکراین، مذاکرات احیای برجام آشفته‌تر از قبل شده است و چشم‌انداز شکست در گفت‌وگوها به‌طور واقعی دیده می‌شود».

خطر همیشه بالای سر دنیا بوده است؛ چه با نتیجه دادن مذاکرات هسته‌ای ایران و چه بدون آن نتیجه. ضریب خطر همیشه بالا بوده است. منتها جنگ اوکراین، ضریب این خطر را بالا برد. این جنگ؛ ثبات اروپا را متزلزل کرده است. قیمت نفت را بالا کشانده است. و برای اولین‌بار در ۳۰ سال گذشته، شبح درگیری هسته‌ای را بر سر جهان انداخته است.  

«علی واعظ» از اعضای «گروه بین‌المللی بحران» می‌گوید: یک واقعیت تلخ در جهان به‌وجود آمده و همه را نگران کرده است و آن؛ به هم خوردن رابطه آمریکا و روسیه است. این مسئله حسابی به نفع جمهوری اسلامی تمام شده و به او جسارت بیشتری بخشیده است. یک عامل دیگر نگرانی، بالا رفتن قیمت نفت در جهان است. این موضوع باعث شده است تا تهران در وین فشار بیشتری به طرف مقابل بیاورد و امتیازات بیشتری را طلب کند چون می‌داند آمریکا از بابت گران شدن نفت مستأصل مانده است و شاید برای رسیدن به توافق راغب باشد». 

واعظ می‌گوید: «جنگ اوکراین؛ از همین حالا تبعات مهم اقتصادی‌اش را بر جهان تحمیل کرده است: قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است. مصرف‌کنندگان در ایالات متحده و سراسر دنیا گرفتار گرانی سوخت شده‌اند. سیاستمداران در دنیا تحت فشارند. اگر نفت ایران به بازارهای جهانی برگردد، می‌تواند قیمت‌ها را تا ۱۰ درصد بشکند». 

«اسفندیار باتمانقلیج» از اعضای «شورای روابط خارجی» اتحادیه اروپا می‌گوید: «روسیه؛ قبلاً در موارد بسیاری تلاش کرد گفت‌وگوهای وین از هم نپاشد. اما حالا روسیه به لحاظ اینکه روابطش با غرب قطع شده، بالقوه می‌تواند یک مانع در گفت‌وگوها باشد». او می‌افزاید: «با این وجود، احیای توافق؛ کماکان برای همه طرف‌های درگیر از جمله روسیه، منطقی است».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در گفت‌وگوها که به نمایندگی از جانب جمهوری اسلامی با طرف آمریکایی صحبت می‌کند هم بارها به خبرنگاران گفته است که جنگ هیچ تأثیری بر مذاکرات نداشته است. او به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها تا روز دوشنبه را «تأسف‌بار، اما نه دراماتیک» خوانده است.

 اولیانوف در حساب توییتری‌اش نوشته است: «دوشنبه؛ یک جدول زمانی بود، نه یک ضرب‌الاجل».

باتمانقلیچ می‌گوید: «اوضاع واقعاً عجیب و غریبی است. ما در همین چند هفته پیش به نقطه‌ای رسیده بودیم که همه طرف‌ها واقعاًً اعتقادشان بر این بود که توافق در دستشان است. اما حالا محیط بین‌المللی به کلی دگرگون شده است». مذاکرات هسته‌ای فعلا تا تصمیم‌گیری تهران معلق مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 20
    فعلن که همه چیز به نفع آمریکا هست اوکراین چه ربطی به ایران دارن چقدر با ایران دشمنی دارن
    • سید IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      10 0
      ظاهراً یانکی ها خلاف نظر تو را دارند و بایدن بیشتر از تو از این که همه چیز به ضرر یانکی ها شده است نگران است! ضمناً هم داستانی دولت اوکراین با کانادا در منگنه قرار دادن ایران در قضیه انهدام بوئینگ 737 شان در نزدیکی تهران را فراموش نکن! و نیز به قول نیچه آن کس که با دشمن دشمنش دشمنی کند چندگام از حماقت فراتر رفته است!
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      4 0
      05:44 وقتی فقط تیتر رو می خونی همین نظر دادن سطحی میشه نتیجش
  • گمنام IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    14 0
    تا میتوانید در برجام به یانکی ها فشار بیاورید که بشدت محتاج نفت ایران برای ثبات قیمت جهانی هستند
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    6 0
    غرب فقط کاسب بحران است فکر میکند اینگونه مشکلات باید برای کسی سود داشته باشد جانیان بینالمللی ناتو که عراق وافغانستان وسوریه را نابود کردند وملیونها نفر از مردم بیدفاع این کشورها را یا خود کشتند یا تروریستهای دست ساخت انها حالا مدافع حقوق بشر هستند غربیها ریشه فساد در عالم هستند هرکس به غرب اعتماد کند باید سرنوشتی مثل زلینسکی در انتظار او باشد همچنانکه قبلا اسرف غنی وقذافی تاوان این اعتماد را پرداختن وجمهوری اسلامی با جهالات ونادانی سیاستمداران دولت گذشته به رهبری روحانی وظریف پرداخت کرد واقتصاد وصنایع هسته‌ای را بدست بی کفایت خود نابود کردند
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    9 0
    شیطان بزرگ در حالی که دستش خالی ست. لاف در غربت می زند
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 10
    زنده باد اوکراین
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      4 0
      جانیان غربی. لعنت به غرب. غرب زده اصلاحاتی تو چی میگی این وسط خیلی دوستش داری پاشو برو برا اوکراین بجنگ مرزهای اوکراین باز هستن پاشو برو.
  • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    10 0
    تا جان غربی ها از این نگرانی درآید!!!!
  • SE ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    تا اضمهلال ایالات متحده خطر همیشه بالای سر دنیا خواهد بود
  • SE ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 0
    جسارت مردم ایران در عصر جدید 43 سال پیش با فراری دادن امریکا از ایران تبلور یافت و در این 43 سال قوام یافته و در برابر چشمان جهانیان باعث خیس کردن و گریستن سربازان امریکایی شد و عین السد را برای امریکا عین الجسد کرد و قبل از حمله روسیه به اکراین به غنی سازی 60 درصد روی آورد و در مذاکرات زیر بار چیزی فراتر از برجام آنهم با شروط راستی آزمایی رفع تحریمها و حفظ سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی 20 درصدی لذا ببند فکت را جناب واعظ و چرندیاتت را برای خود نشخوار کن!
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 3
    فعلا که جمهوری اسلامی غرق در گرفتاری هست
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    6 0
    همه دنیا دارن میگن آمریکا در مذاکرات حضور داره و فقط تیم ایرانی اصرار دارن که اینطور نیست! چرا از اوکراین عبرت نمیگیرین؟! حتی دیپلمات اوکراینی مستقیم ایران و خطاب قرار میده که از قدرت هسته‌ای دست نکشید تا به سرنوشت ما دچار نشید ولی آقایان اصلا انگار تو عوالم دیگه‌ای سیر میکنن!
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • نام آشنا IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    همه میدانیم که روسها شطرنج بازان بسیار قابلی هستند. پوتین پس از انقلاب مخملی غربی ها در اوکراین که قرار بود مستقل باشد و با غربی ها هم پیاله نشود تصمیم گرفت که کار این انقلاب رنگین قلابی را بسازد. او مترصد یک زمان مناسب بود تا اقدام خود را عملی کند و یک حرکتی انجام دهد که طرف غربی را به مات شدن سوق دهد. پس از روی کار امدن جو بایدن او احساس کرد که زمان اقدام مورد نظرش فرا رسیده فقط میخواست از جانب ایران همسایه مهم جنوبی اش مطمئن شود که دیگر دولت غربگرائی بر سرکار نیامده لذا اقای رئیسی را به روسیه دعوت کرد تا از نقطه نظر های او مطلع شود در طول مذاکره با اقای رئیسی در دو طرف ان میز طویل بیضی شکل طرز نشستن پوتین نشان میداد که از صحبت های اقای رئیسی خرسند است و خیالش از جانب ایران راحت شد. بنابراین اقدام خود را عملی کرد. پوتین متولد سال اژدهاست ( 1952) و تا اوکراین را خلع سلاح نکند از اوکراین خارج نخواهد شد واین تحریمهای غرب هم کوچکترین خللی در عزم جزم شده ولادیمیر پوتین ندارد.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    بابا پلها تخریب نمی شد روسیه در مرز لهستان و مجارستان بود چطور ظرف دو روز 80 کیلومتر پیشروی کرد الان در 5 روز بدون تلفات دادن یک کیلومتر پیشروی نداشته خوب معلومه مقاومتی در اوکراین نیست تخریب پلها است بزودی تعمیر می شوند
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    روسیه دنبال یک انتخابات سراسری بدون تغلب در این کشور است روسیه دنبال برپایی دولت مردمی با رای ملت و برپایی فدراسیون سه تیکه شرقی و غربی و مرکزی در این کشور می باشد چون بیش از 50 درصد اوکراین را روس زبان ها تشکیل می دهند
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    علت کند شدن پیشروی روسها این است 1- در حال تثبیت موضع خود در شهرهای تازه آزاد شده هستند 2- هدف اصلی آنها از قبل هم همان اوکراین شرقی و جنوبی بود که تصرف شده 3- از این رو حاضر نیستند برای بخشهای مرکزی و شرقی آن تلفات زیاد بدهند و می خواهند آن را با محاصره کیف بدست بیاورند یعنی از راه تسلیم شدن ارتش این کشور 4- با تسلیم شدن ارتش این کشور دیگر نیازی به حمله به غرب اوکراین و مرکز ان ندارند یعنی نیازی ندارند تمام اوکراین را تصرف کنند بلکه با تصرف کیف می توانند کل اوکراین را خلع سلاح کنند
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    بابا اوکراین که ارتش ندارد مقاومت مردمی هم که ندارد پس همین سه روز هم که دوام آورده بخاطر منفجر کردن پل هاست وگرنه الان روسیه از کیف رد شده به رومانی رسیده بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس