محمد هاشمی رفسنجانی

عضو سابق کارگزاران درباره جانشینی لیدر اصلاحات می‌گوید باید دید امروز ضریب نفوذ خاتمی چقدر و ضریب نفوذ ناطق نوری چه میزان است؛ به‌هرحال آن‌ها باید از مردم رأی بگیرند.

سرویس سیاست مشرق- "هنوز یخ سیاسی در کشور باز نشده است"؛ این جمله را بر زبان آورده و ادامه می‌دهد که "اولویت کشور «اقتصاد» است و نه سیاست". برادر رئیس‌جمهور اسبق و درگذشته اعتقاد دارد که اگر مسئله معیشت حل شود به‌مرور مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز در جامعه حل خواهد شد.

محمد هاشمی رئیس اسبق صداوسیما دل‌پری از برادرزاده‌اش دارد، می‌گوید که او را مدت‌هاست ندیده و کرونا را بهانه این قطع ارتباط کرده است.

هاشمی کوچک که حالا بزرگ خانواده است، به تبعیت از برادر بزرگ‌ترش دلباخته مدل‌های توسعه لیبرالیستی است؛ اما اعتقاد دارد که برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی لازم نیست همه‌چیز را به خارج از کشور گره زد؛ هاشمی می‌گوید که اشتباه دولت روحانی آن بود که از برجام معجزه اقتصادی می‌خواست! محمد هاشمی در گفتگو با «مشرق» از روابط خود با حزب کارگزاران را بازگو کرده و می‌گوید که از اصلاح‌طلبان فاصله دارد.

رئیس دفتر مرحوم هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت درباره محمد خاتمی نیز نظرات جالبی دارد. هاشمی معتقد است که زمان تغییر در کادر رهبری جبهه اصلاحات فرارسیده است، اما با این شرط که جانشین لیدر اصلاحات ضریب نفوذش کم‌تر از نفر قبلی نباشد! هاشمی می‌گوید اگر خاتمی نفوذی میان مردم ندارد؛ باید جای خود را به فرد دیگری بدهد.

در ادامه گفتگوی «مشرق» با عضو سابق حزب کارگزاران را می‌خوانید.

** دغدغه‌های فکری شما در سال ۱۴۰۱ چه چیزهایی است، دولت باید روی چه مسائلی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد؟

مهم‌ترین مسئله در حال حاضر مسائل اقتصادی و اجتماعی است، در حوزه اقتصادی مهم‌ترین مسئله مردم معیشت و اشتغال است، اگر به تولید توجه شده و رونق شکل بگیرد به‌صورت طبیعی هم اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد و هم درآمد بالا می‌رود.

برای تولید الزاماتی وجود دارد؛ یکی از مهم‌ترین آن سرمایه‌گذاری است. سرمایه را یا بخش خصوصی (داخلی و خارجی) می‌آورد یا آنکه دولت به‌صورت مستقیم دولت باید برای پروژه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کند؛ اما دولت الآن هزینه‌هایش آن‌قدر زیاد است که امکان سرمایه‌گذاری روی ابر پروژه‌ها را ندارد. اگر مشکلات اقتصادی را حل کنیم، مسائل فرهنگی و اجتماعی ما نیز حل می‌شود. برخی مشکلات ما ناشی از تهاجم فرهنگی است؛ اما بخش دیگر ناشی از مسئله معیشت است.

** پس شما مدافع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستید؟

بله اما سال‌هاست که بخش خصوصی داخلی در ایران توانایی‌های خود را ازدست‌داده است،

** بخش خصوصی در ایران روی «تولید» سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهد.

یکی از دغدغه‌های من واردکردن بخش خصوصی به سمت تولید است، توجه به شرکت‌های دانش بنیان که رهبر انقلاب به آن امسال توجه ویژه داشتند و نیز ورود سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور می‌تواند مدل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تغییر دهد.

**سرمایه‌گذاری دولت‌های خارجی چطور؟

باید دید سرمایه‌گذاری‌های خارجی چقدر با منافع ملی ما و آن کشور تطابق دارد؛ امام می‌گفت شوروی از آمریکا بدتر و آمریکا از شوروی بدتر و انگلیس از هر دو این‌ها خبیث‌تر است، براین اساس من هیچ‌گاه به سرمایه‌گذاری‌های خارجی امیدوار نبوده‌ام.

** دولت روحانی که شما ۸ سال از او حمایت می‌کردید؛ انتظار سرمایه‌گذاری خارجی تا سطح ۱۰۰ میلیارد دلار در سال را داشت...

سراب آن ماجرا را با خروج ترامپ از برجام دیدیم.

** به برجام اعتقاد نداشتید؟

امام (ره) برای مذاکره با آمریکا شرط گذاشته بود؛ امام خطاب به کارتر گفته بود که اگر آمریکا رفتارش را عوض کند، ما مشکلی با آمریکا نداریم؛ پس مذاکره و رابطه با آمریکا از این نگاه هیچ اشکالی ندارد. در مذاکرات اگر بتوانیم خطوط قرمز را رعایت کرده و منافع ما تأمین شود هیچ اشکالی وجود ندارد، اما مسئله آن بود که برجام به شبی و تبی بند بود.

برجام در مدت کوتاه اجرا امتیازاتی برای ایران داشته و یک سری منابع مالی آزاد شد، اما ترامپ آن را تحت تأثیر اسرائیل و عربستان پاره کرد. مسئله برجام آن بود بهره‌مندی کوتاه‌مدت داشت و نه بلندمدت. هر توافق‌نامه حدی دارد و نمی‌توان از آن انتظار سرمایه‌گذاری‌های بزرگ داشت.

**  سال ۹۶ نامزد انتخابات شدید؛ شما سیاست‌گذاری‌های دولت (داخلی و خارجی) وقت را قبول نداشتید که مجزا از اعتدالی‌ها به وزارت کشور آمدید؟

من تفکر اعتدالی را قبول داشتم؛ معتقد بودم که برجام تا سطحی از مشکلات را می‌توانست حل کند؛ نه همه آن‌ها را...

ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه خود را به داخل بیاورند/ هیچ‌گاه مستعمره نمی‌شویم/ مدت‌هاست که فائزه را نمی‌بینم/ سال ۹۶ در انتخابات نامزد پوششی بودم/ زمان رفتن خاتمی از جبهه اصلاحات فرارسیده است/ اصلاح‌طلبان تندروی را باید کنار بگذارند/ به حزب کارگزاران برنمی‌گردم!

** اگر رئیس‌جمهور می‌شدید داخل برجام می‌ماندید؟

بله!

** با خروج ترامپ از برجام چه می‌کردید؟

هم‌زمان با خروج ترامپ از برجام، برخی در مجلس برجام را آتش زدند. من با این رویه مشکل‌دارم.

** به این دلیل برجام را آتش زدند که ترامپ آن را پاره کرده بود...

این مسیر برای کشور خطرناک بود.

** سال ۹۶ روحانی چه چیزهایی کم داشت که شما نامزد انتخابات شدید؟

من به توصیه مرحوم هاشمی نامزد انتخابات شدم.

** نامزدی شما تاکتیکی بود؟

ما قبل از انتخابات در دیدار با آقای هاشمی تحلیل داشتیم که ممکن است روحانی رد صلاحیت شود!

** چه علائمی وجود داشت که روحانی برای دور بعدی انتخابات تائید صلاحیت نشود؟

آقای هاشمی می‌گفت اگر روحانی تنها در صحنه انتخابات وارد شود؛ او را تائید نمی‌کنند؛ دلیل آن را به ما نگفت! اما می‌گفت صحنه خالی نباشد، ایشان از ۵ نفر خواست در کنار آقای روحانی نامزد انتخابات شوند.

ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه خود را به داخل بیاورند/ هیچ‌گاه مستعمره نمی‌شویم/ مدت‌هاست که فائزه را نمی‌بینم/ سال ۹۶ در انتخابات نامزد پوششی بودم/ زمان رفتن خاتمی از جبهه اصلاحات فرارسیده است/ اصلاح‌طلبان تندروی را باید کنار بگذارند/ به حزب کارگزاران برنمی‌گردم!

** آقای هاشمی چه کسانی را توصیه کرد نامزد شوند؟

من، جهانگیری، ناطق نوری، ظریف و زنگنه

** پس نامزد پوششی بودید...

بله تا ظهر آخرین روز صبر کردم که ببینم چه کسی نامزد می‌شود، وقتی کسی نیامد به وزارت کشور رفتم و ثبت‌نام کردم. البته بعد از من آقای جهانگیری هم ثبت‌نام کرد؛ و ما سه نفر شدیم (من، روحانی و جهانگیری) برخی می‌گفتند اگر من در صحنه بمانم با روحانی رقابت می‌کنیم؛ اما من پیغام دادم به روحانی که با شما رقابت نمی‌کنم.

** قبل از ثبت‌نام با آقای روحانی تماس گرفتید؟

خیر؛ من با ایشان گفتگویی نکردم؛ به همان توصیه آقای هاشمی عمل کردم.

** سال جدید فکر می‌کنید وضعیت اصلاح‌طلبان چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی رفتارهای سیاسی کمی سخت است.

** چرا؟

چون رقیب اصلاحات حاضر به شراکت در قدرت نیست.

** مگر خاتمی و روحانی حاضر شدند دولت را با رقیب شریک شوند؟

منظور من این نیست که رفتار آن دولت‌ها درست بوده است. ولی دولت آقای هاشمی یک دولت ائتلافی بود.

ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه خود را به داخل بیاورند/ هیچ‌گاه مستعمره نمی‌شویم/ مدت‌هاست که فائزه را نمی‌بینم/ سال ۹۶ در انتخابات نامزد پوششی بودم/ زمان رفتن خاتمی از جبهه اصلاحات فرارسیده است/ اصلاح‌طلبان تندروی را باید کنار بگذارند/ به حزب کارگزاران برنمی‌گردم!

** دولت اول هاشمی با دولت دوم او متفاوت بود و دیگر ائتلافی نبود.

من از کلام رهبر انقلاب در پیام نوروزی این برداشت را داشتم که ایشان مشارکت سیاسی را توصیه کردند.

** برخی مثل محمدرضا خاتمی گفته‌اند که خاتمی می‌خواهد اعلام بازنشستگی سیاسی کرده و از لیدری اصلاحات دست بکشد.

من خیلی بحث‌های سیاسی در شبکه‌های اجتماعی را دنبال نمی‌کنم؛ اما فکر می‌کنم زمان تغییرات است؛ اما تا زمانی که جانشین خاتمی مشخص نشده است، در موضوع کنار رفتن او باید تردید کرد.

 ** چه کسی می‌تواند جانشین خاتمی شود؟

من مصداقی صحبت نمی‌کنم؛ اما تندروی‌ها را باید کنار گذاشت. از سویی مسئله مهم‌تر در هر دو جناح ضریب نفوذ است؛ باید دید امروز ضریب نفوذ خاتمی چقدر و ضریب نفوذ ناطق نوری چه میزان است؛ من امروز این ارزیابی‌ها را ندارم. به‌هرحال آن‌ها باید از مردم رأی بگیرند.

** بعد از رفتن آقای کرباسچی خبر رسید که آقای هاشمی قرار است به حزب بازگردد.

من به دلایلی که قبلاً نیز اعلام کرده‌ام، نمی‌خواهم عضو حزب باشم.

** ماجرای جنگ اوکراین را پیگیری می‌کنید؟

این تعداد آواره جنگی و خراب شدن زیرساخت‌ها نشانه‌های خوبی در خود ندارد. تعابیری وجود دارد که ممکن است این جنگ مقدمه جنگ جهانی سوم یا یک جنگ اتمی باشد.

** فائزه خانم بعد از آغاز جنگ اوکراین در مصاحبه با یک رسانه فارسی در خارج اعلام کرد ایران مستعمره روسیه است...

من این دست جملات را درست نمی‌دانم، ایران هیچ گاه مستعمره نبوده و نخواهد شد؛، اما رسانه‌های خارجی به‌گونه‌ای تفسیر می‌کنند که ایران حامی روسیه در جنگ است.

** فائزه خانم انگار رسانه‌های خارجی را دنبال می‌کنند و تحلیلشان را از آنها می‌گیرند...

من فائزه را مدت‌هاست که ندیده‌ام.

** به مناسبت نوروز به دیدار شما نیامدند؟

به‌واسطه کرونا این دست دیدارها را ندارم. برای همین نمی‌دانم که تحلیل او از مسائل چیست.

*ممنون از فرصتی که در اختیار مشرق قرار دادید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 90
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    52 7
    فائزه. ای نابغه! خاندان هاشمی. تو کجایی؟ چرا مستوری پیشه کردی؟ اگه به تلفن پوتین و زلنسکی مزدور جواب نمیدی و راهنمایی شون نمی کنی لااقل به تلفن فوکویاما جواب بده! فوکویاما میگه در دنیا فقط یه نظریه پرداز سیاسی هست که با نظریات سیاسیش همه رو زوگ پیچ می کنه و اونم دکتر!! فائزه س. ای فائزه. ای عزیز شیخ مغروق .دنیا تشنه ترهات توست! دریغ مدار!
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      11 0
      فائزه عزیز تعطیلات نوروز به نیمه رسیده و حاجی فیروزها رفته اند. حالا نوبت توست که بیای روی صحنه و با حرفای خوشمزه ت ملت رو بخندونی. 15
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      31 2
      فائزه چرند گفته افتخار ما این است که ایران در طول تاریخ هرگز مستعمره هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود .
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      26 2
      غربگدایان امثال فائزه چرا در مورد قتل عام زنان و کودکان مظلوم یمن در 7 سال گذشته ساکت بودند حالا برای اوکراین اشک تمساح می ریزند ؟!
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      11 1
      دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار جهش ارز و تورم و شاخص فلاکت در تمام دولت ها بودند و دیگه هرگز نباید تکرار بشوند.
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      29 2
      جناب محمد هاشمی اگر فائزه وقیحانه و بی ادبانه سراغی از خان عموجان نمیگیرد امتیازی برای شما محسوب نمی‌شود!!!
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      9 1
      نتیجه تفکر اقای هاشمی و روحانی و خاتمی افرادی مثل فائزه و همفکران و افراد بی دین و سست ایمان و طلاق گرفته و فراری از ازدواج و ازدواج سفیدی است.
  • محسن IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    66 4
    به نظر من اصلاح طلبان در این ۴۳ سال انقلاب امتخان خود پس داده اند و حدود ۳۶ سال دولت ودر اداره کشور در دست اینها بوده جز خسارت فساد اشرافی گری ‌. ضرر به بیت المال چیزی به ارمغان نداشتند بیشتر مشکلات کشور از بیکفایتی اینهاست وباید برای همیشه از صحنه سیاسی کشور حذف شوند و اصلاح طلبی نوع جرم تلقی شود. مانند مجاهدین خلق. نهضت ازادی مظمئن باشید خدای نکرده نظام اگه ضربه بخوره نه از امریکا واسزاییل بلکه از همین اصلاح طلبان است با این پرونده سیاه که دارند
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      53 1
      دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      81 1
      کارگزاران و اصلاح طلبان سر و ته یک کرباس هستن و فقط بفکر منافع شخصی و حزبی شون هستن و اصلا"بفکر مردم نبوده و نیستن.
  • US ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    6 38
    بیشتر شبیه بازجویی بود تا مصاحبه :)
    • علی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      31 0
      البته من هم همچین حسی داشتم منتها اینقدر که گند و کثافت به این مملکت زدن بخوای ازشون تعریف هم کنی یه جورایی شبیه محاکمه میشه مثلا همین برجام نافرجام بی سرانجام
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      32 0
      ایشان تقریبا راجع به هر چیز نظر داده!! اما هنوز ملت نمیداند سطح سواد و رشته تخصصی ایشان چیست و جز از قبیله هاشمی برهمانی بودن چه امتیازی دارد !!!!
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      9 4
      خواننده باید عاقل باشه
    • اس AT ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      6 0
      اگر هم تو راست بگی ما میگیم نه بترس . ایشون میگه فلانی و فلانی و فلانی ووو... باید برن . میخواد وانمود کنه که نمیدونه ملت این کارتهای سوخته رو در انتخابات کنار گذاشتن .
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      3 13
      برادران مشرقی هستن دیگه(:
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      3 0
      *** تشکر از رسانه -- انشالله تداوم تهیه مستمر و پیوسته اینچنین مصاحبه ها ***
  • حسين DE ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    32 3
    آقاى برادر شيخ مغروق لطفاً در مورد اموال غارت شده بيت المال توسط برادر زاده تان توضيح دهيد و موضع گيرى كنيد البت اگر شهامت اخلاقى داريد؟
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    64 3
    بساط این خائنین باید جمع بشود (اصلاحات ذخایر اسرائیل )
    • حاجی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      2 81
      هیچ کس در کشور مقبولیت خاتمی رو نداره دوست عزیز شما هم ذخایر روسیه هستید
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      58 0
      اره درسته خاتمي خيلي مقبوله!!! فقط معلوم نيست چرا از خرداد ٨٤ تا حالا جرات حضور در هيچ جمعيت و مراسم مردمي رانداشته و بالاترين فعاليت ايشان خواندن خطبه عقد هنر پيشه هاي درجه دو و سه بوده كه دوام ازدواجشان به شش ماه هم نميرسه!!!!
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      88 2
      هیچ کس در کشور مقبولیت خاتمی رو نداره/// یه هفته زود گفتی چون تا 13 فروردین و "دروغ 13" یه هفته مونده. ضمنا هیچکس تو این مملکت مقبولیت خان دایی منو نداره! میگی نه؟ برو متر کن! خخخخخخ
    • DE ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 0
      هیچکس در ایران محبوبیت خاتمی نزد نتانیاهو و جورج سوروس مادر بزرگ کودتاهای مخملی اوکرایین نارنجی و ایران سبز را ندارد .
  • تک سوار DE ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    14 0
    برای چی بیاریم؟ همون بلایی رو که سر بورس اوردید دوباره بیارید و پولمون رو ببرید
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    13 0
    یه روز ناطق وخاتمی روبروی هم می ایستن و حالا هردو در کنار هم و مکمل هم عمل میکنند.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    14 0
    داش محمد کجایی؟ ساعت خواب
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 0
    اقای محمد هاشمی رفسنجانی یه کم خانواده مرحوم هاشمی را نصحیت کنید مخصوصا خانم فائزه را، اینها چهره مطلوبی در جامعه از مرحوم اقای هاشمی ارائه نمیدهند
  • سیاوش IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    19 0
    ایشون قبل و بعد از انقلاب غیر ازاین که برادر اکبرهاشمی رفسنجانی بوده وزن دیگری نداشته. نه سیاستمدار به معنی واقعی بوده و نه نظریه پردازی می کرده. فقط از رانت برادری با اکبرشون استفاده کرده!
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    6 5
    بنظر میاد حاجی میخواد اصلاحات رو بفروشه
  • !! IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    20 1
    همه گرفتاری های ما ؛ از خاندان هاشمی است !!
    • رزا US ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      4 0
      آره واله مرحوم اخوى تو قالب کردن خيلى استاد بود
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    14 1
    پیرمرد به ظاهر نادم و پشیمان و تواب!!!!!
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    78 0
    غربگدایان نباید دوباره قدرتو دردست گرفته وملت فقیرو روز بروز فقیرترکنن.امثال آقای نوری بفکر جواب مردم غارت شده ایران باشند .آیا هنوز ازغارت مردم سیر نشده آند .بازم دنبال کارخانها ودلار جهانگیرین.ازخدا بترسید .همه نوع شورشو کشتار و ضربه‌ای سنگین اقتصادی برای براندازی نظام وبرگردوندن کشور بتحت سلطه آمریکا و امتحان بکار بستید.ازخدا بترسید و دست ازفریب ملت بردارید که یقینا اگه قدرتو بدست بگیرید دوباره شبو روزتون درسفارت انگلیس خواهد گذشت.خدایا بملت ما بصیرت بیشتر وبه مدعیان اصلاح وجدانو انصافو تقوی و مختصری زهد عنایت فرما
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    19 0
    حواستان به این باند باشد اینا برای اینکه در قدرت بمانند خودشان را اصولگرای دو اتیشه جا می زنن و هر کاری می کنن همه باند را باید انداخت تو سطل زباله درش را هم محکم بست
  • محمدایوب IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    9 0
    در زمان شروع دولت احمدی نژاد که می‌گفت بگم بگم از گرفتن زمین در شمیرانات توسط خانم محمد هاشمی برای مدرسه سازی که ویلا ساخته بود قوه قضاییه آن زمان پیگیری نکرد حال که چراغ عدالت طلبی قوه قضاییه دارد به ارامی روشن میشود این موضوع را بررسی کند واحمدی نژاد را هم از بگم بگم هایش استفاده کند
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    7 0
    سلام دنیای سیاست عجب دنیایی است دنیای که بازی کلمات و حرفهاست برنده این بازی ها کسی هست که گذشته و حال و آینده را خوب بفهمد و درک کند.گاهی تجربه ها درعالم سیاست منفی و گاهی مثبت است اما نمی توان حرف هر سیاستمداری را مثبت یا منفی دانست مهم آن است که تاریخ فردای بعد از رفتن سیاستمدار چه قضاوتی خواهد کردحرفها فراموش می شوند اما عملکرد سیاستمداران در تاریخ خود نمایی خواهد کرد بگذریم و فراموش نکنیم :1- به تاریخ بنگریم چنگیز خان چگونه چنگیز خان شد آیا هیچ می دانیم فلسفه چنگیزخان چه بودو راز شکست ایران از مغولها چیست؟2 - اسکندر چگونه ایران را فتح کرد فلسفه اسکندر چه بود؟3- چرا سلسله صفویه به راحتی توسط افغانها فرو پاشید؟4-هیتلر چرا شروع کننده جنگ جهانی دوم شد و فلسفه او چه بود؟5-چرا ارتش رضا شاه در جنگ دو جهانی فرو پاشید؟6-و عامل شروع جنگ روسیه علیه اکراین چه فلسفه ای بود؟7-و عامل ایستادگی در دفاع مقدس هشت ساله و دفاع جانانه مقاومت در در خاورمیانه کدام فلسفه است ؟8- و چه زیبا مقاومت یمن ابرقدرتهای نطامی را با دفاع زیبای خود به جهانیان به نمایش می گذاردو هسته فلسفه آنها در این مقاومت چیست ؟9-و بیاییم بپرسیم از سیاستمدارانی که با شعار سازندگی وارد سیاست کشور شدند و با سیاستمداران مختلف خود نمایی کردند اما فلسفه آنها چه بود؟10 هیچ قدرت نظامی و اقتصادی بدون زیر ساخت فلسفه یا بهتر بگوییم فرهنگ ناب اما الهی برای مدت زیاد برجا نمی ماندو محکوم به شکست است و تاریخ بهترین مدعا اثبات این نظر است11- اقتصاد و قدرت نظامی با فلسفه با فرهنگ ناب الهی ماندگار خواهد شد نه با حرفها12 آنها که فکر می کنند کشور جمهوری اسلامی با الگو برداری از غرب در مورد اقتصاد به پیشرفت می رسد سخت در اشتباهند غربی که فرهنگ آن غرق در فساد است12- کاش آنها که کشور را چندین سال با شعارهای غرب پسند به بیراهه بردنداز مردم عذر خواهی بنمایند و توبه بکنند ازحرفهای غربی پسند بدون پشتوانه اسلامی13-دیگر زمان بزک کردن افراد کوتاه فکر با شعارهای رفاه پسند با هسته غربی گذشته است 14- قرن جهاردهم با نیمه شعبان آغاز شده است و می رود تا ایران اسلامی بستری شود به ظهور یکی از ده قدرت جهانی که پشتوانه فلسفه مهدویت را در نگین خود داردو ایران اسلامی حرفهای زیادی برای گفتن به جهانیان خواهد داشت انشالله و توکل الله.
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      شهروند آزربایجان غربی...انشا نوشتی
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    46 0
    یه مشت غرب زده فاسد و خاعن
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 40
    آقای رییسی به خود خدا خیلی دوستت دارم .تو تمام رویای من هستی . دیندار . ساده .صادق .یکرنگ .صبور .مردم دار . چطور توانستی اینهمه خوبی را به تنهایی داشته باشی .خواهش می کنم در طول هفته جدای از امور سیاسی نیم ساعت در تلویزیون درس اخلاق بگذارید .جامعه تشنه اخلاق است. آقای رییسی افراطیون دارند مردم را گمراه می کنند .آدم کشی و بی دینی و لاابالی را ترویج می کنند . یکی میگوید پوتین کبیر .یکی می گوید پوتین بمب اتم بزند .یکی به ایرانیها بخاطر روس‌ها فحش می دهد . لطفا مردم را هدایت کنید .بدون هدایت زحما ت شما به باد می رود.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    10 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 29
    همه شما و به همراه هم ژنهای مثل مشرق خائن به ملت و میهن از یک کرباس هستید
  • DE ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    15 0
    درحالی که شماها خانوادگی ، سرمایه هایتان را به خارج برده اید چطور ایرانی خارج از کشور دسترنجش را که محصول کار و زحمت است و نه حاصل غارت و چپاول ، به ایران بیاورد ؟؟
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    42 0
    شما برو دنبال سرمایه های یاسر و مهدی و بقیه فک و فامیل تون که تو این چهل سال با رانت جمع کردید برای مردم نمی خواد نسخه بپیچی
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    6 0
    خدا لعنت بکند .....را که تمام بدبختی های فعلی مردم از سیاست های اشرافی گری و رانت خواری و دزدی های او و نزدیکانش ناشی می گردد .
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    20 0
    باز این پیدایش شد .
  • DE ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    15 0
    اقای هاشمی اگر جهاد سازندگی رو حذف وادغام نمیکرد خیلی از مشکلات بخش روستایی و اقتصادی امروزرونداشتیم.
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      13 0
      اقای هاشمی باحذف جهاد سازندگی دنبال اشرافیت گرایی و رانت خواری بود چون جهاد بدنبال محرو میت زدایی بود
  • محمدایوب IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    10 0
    محمد جان این آخر عمری سعی کن استخر نری
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    14 0
    این فائزه اگه ازدواج کنه خوب میشه ها
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      3 0
      بله
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 0
      فائزه ؟
    • حمید IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      در مصاحبه ایی تصویری فائزه خانم خیلی از ازدواج سفید تعریف میکرد و مورد تائیدشان بود
  • حسن IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    9 0
    حتما یخ سیاسی کشور زمانی باز می شود که که رئیس مجلس علی لاریجانی ،رئیس دولت خاتمی،قوه قضاییه دست تبریزی،خبرگان سید حسن ،شورای شهر اقا محسن و،،،
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    10 0
    حال مردم دیگر از خاندان نکبت رفسنجانی بهم می خورد .
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    9 0
    یاروبه ده راه نمی داند سراغ خانه کدخدا رمی گرفت
  • رزا US ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    6 0
    مشگل ما مى دونيد چيه؟ اين است که ما آن قانونى را نداريم که در باره صغير و کبير اجرا شود که مى گويد گر حکم شود که مست گيرند در شهر هر چه است گيرند.
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    12 0
    آره ببارن شما هپلی هپو کنی ، مستعمره که هستی لازم نیست بشی
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 0
    خدا را هزاران مرتبه شاکر و سپاسگزاریم که به ملت ایران و امت اسلامی رهبری حکیم و فرزانه مرحمت داشته بصیر و بینا و روشن بین و روشنگر وعالم و دانا و صاحب نظر در مسائل گوناگون روز دنیا .
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    10 0
    برای کنار گذاشتن اصلاح طلبان تندرو نیازی به گفتن شما نیست ! همه اصلاح طلبان به روش دموکراتیک توسط مردم از صحنه خارج شده و در حال خارج شدن هستند و دیگر قادر به بازیابی خود هم نیستند چون این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست ! و دیگه مردم اینارو شناختن و میدونن که وضع مالی اصلاح طلبا خیلی خیلی خوبه و تقریبا همه شون مثل شما یه زندگی اشرافی دارن ! تازه اصلاح طلبا فرزندان دوران به اصطلاح سازندگی و حاصل عمر کارگزاران هستند ! مثل پدر و فرزند !
    • DE ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      3 0
      کی میگه تعطیل شدند رفتند شبانه روز دارندبه کمک ضدانقلاب و اشرافیون و اشرفیون و سایر غربگداه با خودسازی با مواد مخدر و افیون ونوشتن چرت و پرت و هزیوون برگرفته از رادیو های بیگانه و تلوزیون در فکر گرفتن گرین کارت به نوشتن مطلب ضد ایران و ماله کشی بر جنایات عمو‌سام و‌ناتوی صهیون و کوبیدن روس و دفاع از اوکراینیون مشغولند. بیجاره ها چی فک میکردند چی شد.
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    6 1
    بازهم توطئه .... هاشمی می گه سرمایه داران ایرانی سرمایه هاشون را بیاورند ایران . این بعنی اقتصاد مملکت بیفته دست یهودی ها و آمریکایی ها فکرش را بکنید سهام کارخانه های ما دست اینها باشد . ... وقتی پول نفت بدگرده نیازی به اینجور سرمایه گذاری های مشکوک نمی باشد
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 1
    صبر‌کنید‌
  • سید فروزان CH ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    10 0
    محمد هاشمی داداش فریاد میزند بیا نباید او را تنها بگذاری ،هرچه سریعتر محلق شوی شادی روح او را خواهی داشت برادر شما با تفکرات بیش از حد لیبرالی و امریکایی ، سر منشا فساد ،رانت ،کمیسیون گیری ،اشرافیگری و حقارت و ذلیل بودن در برابر غربیها بود ....
  • DE ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    8 0
    خانواده هاشمی با این راندخواری ها ودهن کجی کردن به انقلاب مردم و مفسده ها، رفاقت با بهایی ها! عجب رویی دارند! عطاتون رو به لقاء تون بخشیدیم! از قدیم گفتن ازموده رو ازمودن خطاست!
  • CA ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    دولت ائتلافی به نظر من بی معنیه. دولت باید ایده و برنامه خودش رو داشته باشه و همون رو جلو ببره.
  • حمید IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    4 0
    بقدری حسن خان وضع مملکت را خراب کرد که رییسش اکبر خان هم امیدی به تاییدش برای دوره دوم نداشته که برادرش ممد خان را وارد میدان کرد ببینید مردم چقدر ساده هستند که باز به این موجودات دو ‌پا رای دادند
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    4 0
    ((ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه خود را به داخل بیاورند)) تا حیف نون هایی مثل نجی... و کاکا... (محیط زیست ) سرمایه های مردم رو به نیستی و تباهی بکشونند و هیچ سازمان خدایی ، قانونمند و یا انسانی وجود نداشته باشه که از حق سرمایه گذار دفاع کنه؟!!!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    5 0
    ((ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه خود را به داخل بیاورند)) تا حیف نون هایی مثل نجیم... و کاکا...(محیط زیست ) سرمایه های مردم رو به نیستی و تباهی بکشونند و هیچ سازمان خدایی ، قانونمند و یا انسانی وجود نداشته باشه که از حق سرمایه گذار دفاع کنه؟!!! و هر سازمان نظارتی هم که که بری به جای دفاع از حق سرمایه گذار طلب کار هم باشند!!!! مملکت داری سخته اما نه به ای
  • شاهرخ TH ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    کسانی که سرمایه و لذت جویی نامحدود ، هدفشان است و دست به دامن غرب هستند ، با درخواست شما به ایران نمی ایند . اندیشه جهادی ندارند .
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    6 0
    اکبررفسنجانی توی کاخ فرح پهلوی در نهایت اشرافی گری مرد و تمام شد ولی خاندانش ول کن مردم نیستند .
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 0
    عکسش را از روی سایت فورا بردارید .
  • DE ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    4 0
    آره بیاریم مثل سهام مثل سپرده های مردم مثل اختلاسها وغیره
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    جلوی اونایی که دارن میرن بگیر نمیخواد ایرانی ها دعوت کنی
  • DE ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    4 0
    ایرانی های خارج از کشور سرمایه های خودشان را داخل بیاورند. عمو ایی که گفتی الان دستور بید خواهش بید فتوا بید همینطوری در هوا بید چی بید؟ ثروت ایرانی ها در خارج دو مدل است . یک مدل آن ثروتیست که دزدیده شده و به خارج انتقال داده شده‌. تازه بردند میخوای پس بیارن؟؟ ساده دل. تعدادی بسیار بسیار کمی ایرانی ثروتمند هم وجود دارند که خارج ثروت بهم زده اند و حاضر نیستند باز به هم بزنند!! و اما اگر حتی ۱۰ میلیارد هم ثروت وارد ایران کنند به پای ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰ هیجده میلیارد دلار و ۶۵ تن طلای سرمایه گذاری شده توسط جهانگیری نمیشود. ما تا جهانگیری را داریم احتیاج به سرمایه گذار خارجی نداریم. وای سرمام شد از بس گفتید سرمایه سرمایه بخاری روشن کن‌. خوب برین جهنم که گرمایه حسن فر... که گفت.
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 0
    چرا خاندان رفسنجانی دست از سر مردم برنمی دارند .
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 0
    من وقتی میبینم همچین کسی تو مملکت مسئول بوده مغزم بوق نفتکش میزنه
    • DE ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      3 0
      نفتکش شمخانی ؟
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 0
    اقای هاشمی سری به سایت های به ظاهر اصلاح طلب بزنید شاهد تبلیغ خروج سرمایه از ایران به ترکیه. خرید خانه در ترکیه. نحوه دریافت تابعیت ترکیه و حتی معرفی بستنی فروشی های شهرهای ترکیه و تبلیغ مزه بستنی فروشی ها در ترکیه هستند.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 0
    اف بر خاندان رفسنجانی .
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 0
    اف بر : اکبر رفسنجانی و خاندانش .
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    0 0
    برادر گفته ثبت نام کن ثبت نام کرده دلیلی هم نخواسته است
  • کاخ IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 0
    ساکت شو
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    حال مردم دیگر از : خاندان رفسنجانی بهم می خورد .
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      1 0
      ننگ بر اکبر رفسنجانی و خاندانش .
  • کاخ IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    هر چی پول توی مملکت بود توسط برادرت) و پسر دزدش (مهدی) و برخی خاندان رفسنجانی بالا کشیده شد.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    ننگ بر : رفسنجانی که اشرافی گری و دزدی و رانت را در این کشور ترویج نمود .
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    باز ایشان آمد .
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    دیگرحال مردم از : خاندان رفسنجانی بد است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس