کد خبر 1358369
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
نتیجه‌ی صفر ائتلاف سعودی‌ در 8 سال تجاوز به یمن

پایگاه خبری «المسیره» در هشتمین سال تجاوز کشورهای عربی به یمن، طی گزارشی به بررسی حجم و ابعاد شکست ائتلاف سعودی در یمن پرداخته است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «المسیره» طی گزارشی درباره نتایج تجاوز ائتلاف سعودی به یمن ضمن اشاره به عدم تحقق هیچ‌یک از اهداف سیاسی-نظامی عربستان و امارات در این جنگ، فرورفتن شهرهای سعودی در آتش را آخرین نمود شکست ائتلاف متجاوز در آستانه ورود به سال هشتم جنگ توصیف کرد.

در مقدمه این گزارش آمده است: «جنگ علیه یمن از سوی واشنگتن و محل کاخ سفید اعلام شد. «عادل الجبیر» سفیر عربستان سعودی در مقابل خبرنگاران از آغاز تهاجم به یمن خبر داد؛ تهاجمی که کشورش با مشارکت ایالات متحده آغاز می‌کرد. رسانه‌های سعودی [هزاران مایل دورتر از آمریکا]  تصاویری از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را مخابره می‌کردند که تلفن در دست گرفته بود و با مرکز عملیات هوایی ریاض صحبت می‌کرد. وی به عنوان وزیر دفاع، خطاب به خلبانانی که اولین حملات هوایی را به صنعا انجام می‌دادند، انجام عملیات نظامی تحت عنوان «طوفان قاطعیت» تبریک گفت. رسانه‌های سعودی درباره آن سرود خواندند. حتی رسانه‌های عربی و غربی [به ویژه در انگلستان] از جمله بی‌بی‌سی، واکنش‌های یمنی‌ها در آغاز جنگ را نادیده گرفتند».

آمریکا و سایر کشورهای غربی در عرصه‌های سیاسی-رسانه‌ای از تجاوز محد بن سلمان به یمن علناً حمایت کردند.

در ادامه گزارش می‌خوانیم: «سعودی‌ها و اماراتی‌ها تصور می‌کردند که ظرف چند هفته وارد صنعا می‌شوند؛ اوضاع یمن چنین چیزی را نشان می‌داد. آن‌ها در این توهم بودند که انقلابیون ۲۱سپتامبر یک کشور شکست خورده و ارتشی خسته و متفرقه را به ارث برده‌اند که نیروی هوایی فعالی نیز ندارد. تنها هواپیماهای مستهلک و قدیمی از بقایای جنگ سرد دارد که در شب هم نمی‌توانند پرواز کنند. در مورد تسلیحات پدافند هوایی، آن‌ها  اکثراً از این تسلیحات با نظارت آمریکایی‌ها و با همکاری رهبران امنیتی وابسته و وفادار به ائتلاف سعودی نظیر «علی عبدالله صالح» استفاده می‌کردند؛ خائنی که از تجاوز به کشورش حمایت کرد و کمتر از سه سال بعد از شروع تجاوز، با همکاری امارات کودتا کرد و از این طریق سعی داشت تا راه را برای متجاوزان ائتلاف باز کند تا به صنعا برسند؛ با این حال، کودتا شکست خورد و او با عواقب و نتایج اعمال بد خود روبه‌رو شد».

این گزارش افزود: «تنها دستاورد ائتلاف سعودی-آمریکایی محدود به کنترل بندر عدن و جنوب در ماه مه ۲۰۱۵ است. از آن زمان تاکنون ما نمی‌توانیم در مورد پیشرفت قابل توجهی صحبت کنیم، مگر حمله به الحدیده در سال ۲۰۱۸؛ جایی که ائتلاف توانست شبه‌محاصره‌ای را در الحدیده ایجاد، و جاده‌ای که صنعا را به این شهر وصل می‌کند قطع کرد. پس از آنکه نبردهای مارب به جایی رسید که آخرین نقاط ائتلاف و مزدورانش در شمال شرق یمن را تهدید می‌کرد، ناگهان این دستاورد هم توسط سعودی رها شد. درمقابل، صنعا از پایان سال ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۴۰جبهه باز کرد که در همه آن‌ها به طول و عرض جغرافیای یمن می‌جنگید؛ طرحی دفاعی را اتخاذ کرد که مرزها را حفظ کند. جبهه جنگ در مرزها با عربستان شعله‌ور ماند تا زمانی که نیروهای یمنی به حومه شهر نجران رسیدند و تلاش کردند تا رهبران سعودی را از رویاهایشان  بیدار کنند».

پیروزی‌ها در مارب و پیش‌روی به سمت نجران بود که سعودی‌ها را از خواب بیدار کرد؛ ائتلاف، پیشرفت صنعا را دید.

این گزارش به موشک‌های یمنی و نقش‌شان در تغییر معادلات اشاره می‌کند و می‌نویسد: «موشک‌های یمن به صورت بومی و با تجربیات یمنی‌ها از کار با نمونه‌های روسی و کره‌ای در حال توسعه و اصلاح بودند، به طور متناوب به جنوب عربستان حمله می‌کردند؛ اما در فوریه ۲۰۱۷، یک موشک یمنی به هدفی در غرب ریاض، پایتخت عربستان سعودی اصابت کرد. رهبران سعودی این تحول در جنگ را نادیده گرفتند و تصور کردند که نیروها و متحدانشان که به پیش‌روی کُند خود به سمت پایتخت (صنعا) ادامه می دادند، این تهدید خطرناک را قبل از تشدیدش خاتمه خواهند داد. اماراتی‌ها نیز مانند آن‌ها اشتباه بزرگی را مرتکب شدند که پیام موشکی ارسال شده از طرف صنعا را نادیده گرفتند. نیروهای یمنی با استفاده از اولین موشک در دسامبر ۲۰۱۷ به پایگاه الظفره در ابوظبی حمله و هدفی را به عنوان تنبیه برای ایفای نقش امارات در وقایع خیانت‌آمیز مرتکب‌شده مورد اصابت قرار دادند. با وجود آنکه سران اماراتی هزینه‌های مالی گزافی را برای ابقای ائتلاف در یمن پرداخت کردند، اما نیروهای یمن بلافاصله با یک موشک، نیروگاه اتمی «براکه» را [قبل از حمله به فرودگاه های ابوظبی و دبی] مورد هدف قرار دادند».

المسیره درباره پیش‌روی نیروهای یمنی افزود: «در سال ۲۰۲۱ میلادی، صنعا به چرخش نظامی علیه ائتلاف در یمن ادامه داد و بسیاری از جبهه‌ها را زیر پا گذاشت و مهم‌ترین کارت‌های ائتلاف را در «البیضاء» از بین برد و به سرعت به سمت مأرب رفت. نیروهای یمنی توانستند به حومه شهر مارب از سمت جنوب شرقی برسند؛ این امر نشان‌دهنده شکستی بزرگ برای عربستان سعودی بود که تمام نیروهای خود را برای جلوگیری از شکست نظامی و سیاسی بسیج کرده بود. حالا ریاض به بمباران هوایی غیرنظامیان به صورت شبانه‌روزی نیاز داشت تا با ابتکاری سیاسی امتیازاتی دهد اما همچنان با محاصره فشار آورد. با آغاز سال گذشته، صنعا حملات موشکی و پهپادی دردناکی را به سمت امارات انجام داد؛ ابوظبی از گستره توانایی نیروهای یمن غافلگیر شد. همین باعث شد تا امارات مجبور به عقب‌نشینی نیروها و توقف مداخله‌اش در مأرب شود. در ازای توقف حملات یمن که شعار طوفان یمن را به همراه داشت، در مقابل حملات یمنی‌ها که با شعار «طوفان‌های یمانی» در مقابل «طوفان‌های جنوبی» انجام می‌شد، متوقف شد؛ نیروهای امارات در مناطق جنوبی حضور داشتند و ترکیب آن‌ها از افراد القاعده و سلفی‌های تندرو بود». 

امارات بعد از دیدن قدرت و شدت حملات نیروهای مسلح یمن مجبور به عقب‌نشینی و خروج مزدورانش شد.

در این گزارش درباره موضع ابوظبی آمده است: «رهبران ابوظبی به سرعت متوجه اشتباه محاسباتی خود در مورد توانایی‌های یمن شدند که پس از کاهش سطح عملیات‌هایشان از زمان توافق سوئد در پایان سال ۲۰۱۸، آنها را به میدان یمن بازگردانده بود. با این حال عملیات‌های «طوفان یمن» در قالب یک آگاهی، بسیج و انسجام بی‌سابقه، یک کار بزرگ برای پایان نبرد با ائتلاف در هشتمین سال مقاومت در داخل امارات و عربستان انجام شدند. در سپتامبر ۲۰۱۹، صنعا ضربه شدیدی به تاسیسات نفتی عربستان در «بقیق» و «خریص» وارد کرد که از بین عملیات‌های یمنی که بر تاسیسات اقتصادی نفت عربستان تأثیر گذاشت، بزرگ‌ترین حمله به شمار می‌رفت. این حملات نیروهای یمنی، در امتداد نقشه عربستان از «راس تنوره» در شرق منطقه خلیج‌فارس تا «ینبع» غرب دریای سرخ تقسیم شد.  اما ریاض همچنان متکبرانه برخورد می‌کرد و بر تلاش‌های آمریکا برای پیروزی در جنگ،   تشدید محاصره و جنگ اقتصادی و جبران آنچه که در میدان نبرد از دست داده بود شرط‌بندی می‌کرد. عربستان می‌خواست از این طریق به یمن صدمه بزند و صنعا را وادار به امتیازدادن کند که اینطور نشد؛ زیرا صنعا به موضع خود برای رفع محاصره، به لزوم تفکیک پرونده های بشردوستانه از مسائل نظامی پایبند باقی ماند».

این گزارش افزود: «اخیراً و همزمان با آغاز یک سری حملات از صنعا علیه اهداف جدید اقتصادی عربستان که برای اولین‌بار تحت عنوان «شکست محاصره» در فهرست اهداف یمنی قرار گرفته بودند، «حسین العزی» معاون وزیر امورخارجه ریاض این محاصره را یک امر تجملی توصیف کرد که عربستان سعودی به آن نیازی ندارد. این واکنس نشان داد که رهبران سعودی از دیدن صف ماشین‌هایی که چندین مایل ایستاده و منتظر هستند تا با خدمات جدید باک‌های خود را پُر کنند، لذت می‌برند. آغاز عملیات صنعا برای شکست محاصره حاکی از آن است که قابلیت‌های نظامی آن در حال افزایش است تا سعودی‌ها را مجبور به شکستن کامل محاصره کند، نه کاهش آن. وضعیت جهان پس از درگیری روسیه و آمریکا در اوکراین، به فرصتی طلایی برای صنعا در جهت شکستن محاصره تبدیل شد. زیرا غرب برای کنار گذاشتن منابع انرژی روسیه،  به دنبال نفت و گاز خاورمیانه است و این فشار بیشتری را بر سعودی‌ها و متحدان غربی آن‌ها وارد می‌کند؛ کشورهایی که هفت سال است گوش‌های خود را نسبت به رنج یمن بسته نگه داشته‌اند».

سعودی‌ها با پرداخت پول و قول حفاظت از اهداف مهم یمن، به دنبال متوقف کردن عملیات‌های انصارالله بودند.

پایان‌بخش گزارش المسیره این‌گونه جمع‌بندی می‌کند: «دود غلیظ و سیاه شعله‌های آتشی که از تاسیسات آرامکو در جده برخاسته و آن‌هایی که از اوکراین برخاسته‌اند، قبلاً کار خود را انجام داده‌اند؛ صحبت از درخواست عربستان از یک کشور منطقه برای میانجی‌گری با صنعا برای توقف حملات در خاک خود در ازای پرداخت پول است. با تمایل عربستان به رفع محاصره، بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر حدیده، به نظر می‌رسد ابتکارعمل اعلام‌شده از سوی «مهدی المشاط»  رئیس شورای عالی سیاسی، صرفاً یک جشن پایان برای سعودی‌هاست که بیشتر سقوط نکنند. منابعی از بین مزدوران ریاض می‌گویند که سعودی‌ها در ازای توقف حملات نیروهای انصارالله یمن، علاوه بر حفظ برخی نقاط مهم از سوی ائتلاف در داخل خاک یمن، حدود صد میلیارد دلار به صنعا پیشنهاد داده‌اند. صنعا این پیشنهاد را رد کرده و خروج نهایی و کامل از اراضی یمن و عذرخواهی رسمی عربستان از جنگ را شرط کرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 3
    الان حوثیها خیلی نتیجه گرفتن از این جنگ؟! لااقل ۱۵۰ سال به عقب رفتن!! قبلش هم صد سال عقب بودن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس