رونمایی از کتاب «نخل و رعنا» در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

«نخل و رعنا» روایت داستان واقعی از یک خانواده‌ کارآفرین و از بنیانگذاران فناوری کشت بافت خرما در ایران است که همزمان با اولین روز برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه‌ مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور حسن ورشوچی (کارآفرین و مدیر عامل شرکت کشت و صنعت رعنا) رونمایی شد.

به گزارش مشرق، حسن ورشوچی (بنیانگذار فناوری کشت بافت خرما در ایران و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت رعنا) صبح امروز چهارشنبه (بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه) همزمان با اولین روز برپایی سی‌وسومین و نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران با حضور در مراسم رونمایی کتاب «نخل و رعنا» که توسط مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش ناشران عمومی برگزار شد،

درباره محتوای این کتاب اظهار کرد: این کتاب حاصل دسترنج سال‌ها تلاش من و خانواده‌ام برای احیای نخلستان‌های از بین رفته شهرهای جنوبی ایران از جمله خوزستان بعد از جنگ است که به صورت یک داستان واقعی نوشته شده است. بخشی از این کتاب مربوط به انتقال یک فناوری انحصاری از کشور انگلستان در سی سال قبل است؛ این در حالی بود که کشور ایران به محصول حاصل از این فناوری به شدت نیازمند بود. پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی، سه و نیم میلیون نخل سوخته باقی ماند که از آثار مخرب جنگ بود؛ در آن زمان طبق برآوردهای حاصله بازسازی نخلستان‌های کشور به صورت سنتی ۸۰ سال طول می‌کشید، اما با به خدمت گرفتن این تکنولوژی این زمان به پنج یا شش سال تقلیل پیدا کرد. خواست خدا بود که توانستیم این فناوری را از انحصار کشور انگلستان خارج کرده و در ایران استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه با مطالعه این کتاب مخاطب با رنج‌ها و مشکلاتی که برای کارآفرین این فناوری اتفاق افتاده است آشنا می‌شود، بیان کرد: با بکارگیری این فناوری جدید، نخلستان‌های کشور به ویژه استان خوزستان احیا شده است و ما توانسته‌ایم از سه میلیون نخلی که پرورش داده‌ایم ۵۰۰ هزار نخل را به کشورهایی همچون هندوستان، تایلند، کویت، امارات، اندونزی و خیلی کشورهای دیگر صادر کنیم.

او با بیان اینکه تاکنون دو میلیون و۵۰۰ هزار نخل تولید شده در نخلستان‌های کشور توزیع شده است، تصریح کرد: کتاب «نخل و رعنا» داستان واقعی از من و خانواده‌ام به عنوان کار آفرین موفق و بنیانگذار فناوری کشت بافت خرما در ایران است و اینکه چه سختی‌هایی در راه شکوفایی فناوری احیای نخلستان‌ها کشیده‌ایم. 

حسن ورشوچی در پایان سخنان خود گفت: در مقدمه‌ این کتاب آمده است سی سال تلاش شبانه روزی خانواده ما برای تولد، روی پا ماندن حیات و رشد فناوری ناشناخته و جدید نه فقط روز و شبمان بلکه تمام وجودمان را به کارمان گره زده‌ایم‌. مجتمع بیوتکنولوژی گیاهی رعنا، اولین مرکز تحقیق و تولید نهال‌های خرما و گردو به شیوه‌ کشت بافت است. فناوری کشت بافت یکی از شاخه‌های علم بیوتکنولوژی گیاهی است. در بخش دیگر این کتاب هم از ضرورت تالیف این فناوری در احیای نخلستان‌های کشور سخن گفته شده است، هر چند در بسیاری از کشورها کشت بافت، فناوری لوکسی برای رونق اقتصاد و آبادانی باغ‌ها است برای ما در روزهای بعد از جنگ تحمیلی ضرورت بود چون بسیاری از مردم جنوب از همین نخلستان‌ها روزی می‌خورند، باید کاری می‌کردیم تا گوشه‌ای از ویرانی حاصل از جنگ را جبران کنیم.

در پایان یادآور می‌شود، این کتاب در پنج فصل توسط ساجده شکری و سعید حسین رفیعی نوشته شده و با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات الگو نگار پیشرفت به قیمت ۴۵هزارتومان در سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شده است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

منبع: ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس