نوشابه های گازدار شیرین احتمال سرطان کبد را در زنان افزایش می دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد که نوشابه ها و سایر نوشیدنی های شیرین شده با قند ممکن است احتمال ابتلای زنان به سرطان کبد را افزایش دهند.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، مطالعه روی بیش از ۹۰ هزار زن یائسه نشان داد کسانی که حداقل یک نوشیدنی شیرین شده با قند در روز می‌نوشند در مقایسه با کسانی که کمتر از سه نوشیدنی در ماه می‌نوشند، ۷۸ درصد بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

دکتر «شیوهانگ ژانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین شده با قند یک عامل خطر بالقوه برای سرطان کبد هستند.»

او گفت: «اگر یافته‌های ما تأیید شود، کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین گازدار ممکن است به عنوان یک شیوه بهداشت عمومی برای کاهش بار سرطان کبد باشد.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به ۹۰۵۰۴ زن یائسه بین رده سنی ۵۰ تا ۷۹ سال را جمع‌آوری کرد. شرکت کنندگان پرسشنامه‌ها را در اواسط دهه ۱۹۹۰ تکمیل کردند و به طور متوسط به مدت ۱۸ سال تحت نظر بودند.

در مجموع، ۲۰۵ زن در طول پیگیری به سرطان کبد مبتلا شدند.

این مطالعه نشان داد زنانی که حداقل یک نوشابه در روز می‌نوشیدند، در مقایسه با زنانی که هرگز این نوشیدنی‌ها را مصرف نمی‌کردند یا کمتر از سه نوشابه در ماه می‌نوشیدند، ۷۳ درصد بیشتر در معرض خطر بودند.

محققان خاطرنشان کردند که نوشیدنی‌های شیرین شده با قند ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلاء به چاقی و دیابت نوع ۲ شود که هر دو از عوامل خطر سرطان کبد هستند. این نوشیدنی‌ها همچنین در اختلال در پاسخ به انسولین و تجمع چربی در کبد نقش دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس