آیت الله محسن اراکی

یک عضو مجلس خبرگان رهبری از سطح همراهی حوزه علمیه و صداوسیما با سیره فرهنگی رهبر معظم انقلاب انتقاد کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مبانی فرهنگی که فقط رهبری درباره آنها کار کرده است!

انتقاد از معدل پایین نهادهای فرهنگی در همراهی با سیره ولی فقیه

مسئله شما امام حسن(ع) است یا جان‌اف‌کندی؟!/ "اسلحه امنیت‌ساز پلیس" و الزامات یک قانون مترقی

آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور اخیراً طی سخنانی در نشست "بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب" که در خبرگزاری رسا برگزار شد، استفاده از ابزارهای فرهنگی نوین اعم از فضای مجازی، فیلم، سریال‌های تلویزیونی و... را ویژگی متمایز رهبر معظم انقلاب دانست و توضیح داد: دشمن امروز با استفاده از ابزارهای نوین با ما می‌جنگد و اولین فردی که در کشور ما بر روی مسأله استفاده از فضای سایبری و تکنولوژی نوین با استفاده از ابزار هنر و رسانه در عرصه فرهنگ تأکید داشتند و حتی خودشان مستقیم وارد عرصه و صحنه شدند، رهبر معظم انقلاب بودند و ما نیز باید از این سیره استفاده کنیم.

وی افزود: نهادهای فرهنگی چقدر در چارچوب این سیره رهبر معظم انقلاب همکار، همگام و همپا پیش رفتند؟

این عضو مجلس خبرگان تصریح می‌کند: من برای این سؤال پاسخی ندارم؛ اما می‌دانم که نزدیک به صفر بوده. حتی صداوسیما و حتی خود حوزه‌های علمیه در این زمینه کم کاری کرده‌اند؛ با همه تلاش‌هایی که شده، ما نتوانسته‌ایم چیز زیادی را به پیش ببریم.[1]

*اگرچه در مسئله فرهنگ همیشه جای زیادی برای فعالیت هست و کارهای نکرده این عرصه همواره زیادند اما مع‌الوصف همانطور که آیت‌الله اراکی نیز تصریح دارند؛ بحث همراهی نهادها با دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب با انتقاداتی همراه است.

جدای از مسئله ابزارها و فرم، شاید برای مخاطبان محترم عجیب باشد اما برخی عرصه‌های محتوا و تبیینی وجود دارد که رهبر معظم انقلاب تنها نفر حاضر در فهرست آنها هستند و عملا کسی یا نهادی یا برنامه‌ای در این راستا فعالیت نمی‌کند. (مثل بحث اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی ایران)

و یا همینطور تأکیدات مداوم رهبر معظم انقلاب بر مطالعه، آموزش فلسفه حتی به کودکان و لزوم پرداختن به طنز بعنوان یک از نیازهای جامعه.

پر بیراه نیست اگر بگوییم که عرصه مطالعه در ایران بعنوان یک پروژه مناسبتی از سوی برخی نهادها در نظر گرفته می‌شود و یا به ضرس قاطع می‌توان گفت که تاکنون هیچ نهادی به عرصه مطالعات انطباق عقلانیت حکومتی با محاکات طنّازانه نپرداخته است.

و مجددا تأکید می‌شود که تمام اینها از تأکیدات رهبر معظم انقلاب هستند اما آنطور که باید و شاید به آنها پرداخته نشده است.

بگذریم از اینکه مقولات دیگری مثل بدحجابی، بازار داغ برندهای خارجی، لزوم ترویج تحلیل صحیح و تفرّس، طرح‌ریزی برای تحریم کردن دشمن در بعد اقتصادی، ورزش، ازدواج، مسئله جنسی برای جوانان و ده‌ها مقوله دیگر نیز هستند که همگی از تأکیدات بیّن رهبر معظم انقلاب هستند اما پیوستار فرهنگی آنها توسط بسیاری از نهادها و مسئولان ذیربط ندیده گرفته شده است.

***

اولین سد محکم مقابل برهم‌زنندگان امنیت مردم، سلاح پلیس است

"اسلحه امنیت‌ساز پلیس" و الزامات یک قانون مترقی

مسئله شما امام حسن(ع) است یا جان‌اف‌کندی؟!/ "اسلحه امنیت‌ساز پلیس" و الزامات یک قانون مترقی

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اخیراً طی اظهاراتی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پیرامون قانون به‌کارگیری سلاح و فرایند اصلاح آن در مجلس گفته است: مثلا اگر در بین تجمع‌کنندگان یک نفر از سلاح استفاده کند وظیفه پلیس آن است که با آن فردی که سلاح در اختیار دارد برخورد کند یا او را دستگیر کند آن هم نه اینکه مستقیم او را بکشد مگر اینکه طرف مقابل از روی تعمد قصد جان پلیس را کرده باشد.

او در ادامه اظهار نظر خود همچنین تصریح می‌کند: بین اراذل و اوباش یا یک سارق عادی وجود دارد و باید –هنگام استفاده از سلاح- از یکدیگر تفکیک شوند.[2]

*ضرب‌المثلی نمادین در زبان فارسی وجود دارد که می‌گوید: " تا مرا دُم، تو را پسر یاد است دوستی من و تو بر باد است"!

به دیگر سخن اینکه مادام که چنین دیدگاه‌ها و نظراتی در بحث استفاده از سلاح و حفظ جان مأموران پلیس وجود داشته باشد عملا تغییری در ایرادات فعلی قوانین مربوط به استفاده از اسلحه ایجاد نخواهد شد و کماکان جان مأموران پلیس در معرض خطر خواهد بود.

نقد ما آنجاست که نماینده محترم توضیح نمی‌دهد تفاوت اراذل و اوباش و سارق عادی چگونه و با کدام کارت شناسایی باید هویدا باشد؟

از طرف دیگر نماینده محترم به این نکته فلسفی هم توجهی ندارد که این پلیس نیست که باید فرق اوباش، شهروند و یک سارق را تشخیص بدهد بلکه این مجرم و یا فرد مورد سوال و تعقیب پلیس است که بایستی با اعمال خود و تسلیم بودن در مقابل پلیس نشان دهد که قصدی برای آسیب زدن به پلیس را ندارد.

ماجرای استفاده از سلاح در بین متجمعین نیز یک درد کهنه است و همانطور که هویداست از نظرات ابراز شده در مصاحبه مذکور نیز هیچ امنیتی برای جان پلیس ایجاد نمی‌شود.

چه اینکه همواره ممکن است از میان هیاهوی جمعیت کسی دست به سلاح ببرد و روش مورد تأکید نماینده محترم نیز اساسا قابلیت اجرا ندارد!

در بحث تجمعات باید دانست که راه تأمین امنیت تجمعات در وهله اول به دست خود متجمعین است و آنها باید با اخذ مجوز، با رعایت مکان محصور شده از سوی پلیس و با قول مساعی مشترک با پلیس در صورت رؤیت هرگونه ناامنی؛ اساسا راه را بر امکان پنهان شدن مسلحین در میان خود ببندند. ضمن اینکه مسئولیت هر اتفاقی هم بر عهده متجمعین است نه پلیس!

دقت شود که اساسا یک جمعیت متجمع غیر قانونی همگی معاضد افراد مسلح محسوب می‌شوند و تفکیک آنها اولا ممکن نیست و ثانیا عقلانی نیست.

مع‌هذا اگرچه آرزوی یک اندیشمند قانون و امنیت این است که ولو یک گلوله هم از هیچ اسلحه‌ای توسط پلیس شلیک نشود اما از سوی دیگر همه باید بدانیم که ایجاد یک قانون مترقی و عقلانی در بحث به‌کارگیری سلاح می‌تواند "ضامن امنیت جمعی" و مهمتر از آن حافظ اقتدار مردم و کشور باشد.

همه باید بدانیم که اولین مانع و نخستین سد محکم مقابل برهم‌زنندگان امنیت مردم، سلاح پلیس است و تقویت معقول این اسلحه‌ی مقدس می‌تواند زنجیره حفظ امنیت و کرامت را به نحو چشمگیری برای مردم و برای خادمان آنها در نیروی انتظامی تقویت کند.

در سمت مقابل نیز هرگونه مماشات و اهمال در این باره با ژست دلسوزی یقینا به ضرر همه خواهد بود.

***

آیت‌الله محقق داماد می‌گوید پرچمدار صلح، مسیحیت است

مسئله شما امام حسن(ع) است یا جان‌اف‌کندی؟!

مسئله شما امام حسن(ع) است یا جان‌اف‌کندی؟!/ "اسلحه امنیت‌ساز پلیس" و الزامات یک قانون مترقی

آیت‌الله مصطفی محقق داماد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی که چندی قبل گفته بود شرط تحبیب روحانیت در قلوب مردم جدایی از سیاست است و حوزه نباید سیاسی باشد[3] اخیراً طی اظهارات دیگری که سایت صبح ما آنها را منتشر کرد درباره مفهوم صلح گفته است: باید به صلح به عنوان یک ارزش نگریست نه به عنوان شکست. تفکرات تندی در زمان امام حسن(ع) وجود داشت و مخالف صلح حضرت بودند اما امام قدرتمندانه اقدامی که می دانستند درست است را انجام دادند و همین صلح مقدمه باقی ماندن تشیع و مقدمه کربلا، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شد.

او سپس می‌افزاید: در قرون وسطی و وقوع جنگ های صلیبی بسیاری از مسیحیان کشته شدند اما امروز پرچمدار صلح، آشتی و دوستی مسیحیت است چرا که به این اصل رسیده که ادیان باید عاملی برای تحقق صلح و دوستی در سراسر جهان باشند. لذا از یک چهره دینی انتظار می‌رود که دم از دوستی بزند چون نماینده خدای رحمان و رحیم است!

محقق داماد در اظهارات خود همچنین گفته است: معلمین دینی همواره باید از آشتی، دوستی و صفا بگویند. سالها قبل کتابی که اثر جان اف کندی بود در ایران چاپ شد و عنوان کتاب به فارسی «سیمای شجاعان» ترجمه شد. خلاصه این کتاب این بود که شجاع ترین و قوی ترین افراد کسانی هستند که طبق مصالح ملی عمل کنند ولو اینکه تمام ملت با آنها مخالف باشند و امام حسن(ع) دقیقاً چنین اقدامی را انجام داد.[4]

*می‌توان از آقای محقق این سوال را پرسید که پرچمدار صلح در جهان امروز اسلام ناب است یا مسیحیت؟!

مسیحیتی که در ماجرای جنگ بوسنی به نسل‌کشی مسلمانان خیره خیره و صم‌بکم نگاه کرد آیا پرچمدار صلح است؟

مسیحیتی که نسبت به انتشار کاریکاتور اهانت‌آمیز درباره پیامبر مکرم اسلام(ص) سکوت تشویق‌آمیز دارد آیا اساسا پرچمدار صلح و دوستی است یا منادی تندروی؟

در واقع نگاه واتیکانی آقای محقق به عرصه ادیان و صلح به نظر هیچ انطباقی با واقعیت‌های جهان پیرامون دارد.

مسئله عجیب‌تر اما اینست که آقای محقق داماد بعنوان یک آیت‌الله و یک فرد معمم ولی به جای ترویج اسلام ناب و افتخارات مقدم و یکتای تشیع؛ منبر وعظ و خطابه در رثای مثبتات مسیحیت و رؤسای جمهور آمریکا برپا کرده‌اند. مثبتاتی که البته واقعی هم نیستند!

(بگذریم از این نگاه بدبینانه که احساس می‌شود ایشان حتی با ذکر مقدمه پرچمداری مسیحیان در صلح و سپس تأکید بر اینکه یک رجل دینی باید دم از صلح و دوستی بزند؛‌ طعنه‌هایی را نیز رواداری کرده‌اند!)

مثلا آقای محقق در حالی مروّج تئوری‌های جان اف کندی شده‌اند که این فرد رئیس‌جمهور آمریکا در دو جنگ خلیج خوک‌ها و جنگ ویتنام بود و تحت مصالح ملی کاتولیکی تعریف شده از سوی او بود که هزاران نفر توسط دولت آمریکا به خاک و خون کشیده شدند.

اکنون آیا چنین فردی و با چنین سابقه‌ای لیاقت معرفی بعنوان تئوریسین شجاعت و صلح در کشور سردار سلیمانی و در مذهب اهل بیت(س) را دارد؟

دقت شود که مسئله ما با اظهارات آقای محقق نه دگماتیزم بلکه ندیدن واقعیت است.

چه بسا مسیحیت و حتی دین جدید غرب یعنی لیبرالیسم مثبتاتی هم داشته باشد! اما وقتی همه واقعیت این نیست و هنگامی که اسلام ناب خود جامع همه مثبتات است؛ چرا باید فردی معمم به ترویج مسیحیت و رئیس‌جمهور آمریکا بپردازد؟

اینها سوالاتی است که تأکید می‌شود پاسخ به آنها نه در اعتراض یا بیانیه که در "کرسی‌های آزاداندیشی" مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و در عرصه‌های نظریه‌پردازی و جهاد تبیین ممکن خواهد بود.

***

1_ rasanews.ir/002zR2

2_ https://www.isna.ir/news/1401033021331/

3_ mshrgh.ir/1315663

4_ http://sobhema.news/?p=21550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • بختیاری IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    67 12
    مسیحیت پلوسی و مارتین لوتری ؟؟؟واقعا عجیبه این آقا واقعا خونریزیها و برده داری وباغ وحش های انسانی غرب وحشی را ندیده؟؟یاکشتار مسلمانان؟؟ ترورهای درون کشورمان؟؟؟ یعنی این حرفها از سر بی اطلاعی وناآگاهی هست؟؟؟ یا واقعا نمیداند دین خاتم اسلام هست ویا اصلا مسیحیت واقعی حضرت عیسی و پطرس علیه السلام درحال حاظر اصلا وجود خارجی ندارد؟؟؟ روحانیت جدای از سیاست یعنی آرزو وخواسته معاویه. معاویه های دوران ما همه تلاش خود را میکنند برای همین هدف.تا رضاخانی خشک مغز و گوش به فرمان در ایران باشد و خود بدون مزاحم مشغول غارت منابع کشور شود.ومهمتر تضعیف وقتل عام شیعه! و بخیال خام خود ظهور بی ظهور!! اما هم کدخدای تروریست وحشی و یهودیان صهیونیست مخفی و آشکار و هم پادوهای آنها بدانند که مـــــــــــــــــا اهـــــــــــــــل کـــــــــــــــــــــــــــوفــــــــــــــــــــه نـــــــــــیـــــــــســــــــتـــــــــــیـــــــم عـــــــــــــــلــــی تــــــــــــــــنـــــــــهـــــــــا بـــــــــــــــــمــــــــــــانـــــــــــد و چنین ارزویی با خودشان چال خواهد شد.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      8 8
      آقای محقق داماد با تفکر جان اف کندی پرورش یافته و هنوز به تفکر او وابسته است
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      6 8
      مسیحیت پلوسی و مارتین لوتری؟؟؟ /////// نه پس مسیحیت قرون وسطی که کلیسا حکومت می کرد و دادگاه تفتیش عقاید داشت و سند بهشت می فروخت خوب بود!!!!!!
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    70 10
    اسلام خلع سلاح شده، خدایی که استعفا داده، جهنمی که در کار نیست،... اینها دین جدیدی است که ربطی به اسلام ندارد. امثال محقق داماد خود را از خدا و پیغمبر هم عاقلتر می دانند. حرفی نیست. اما ای کاش حداقل به اندازه سید محمد علی باب و حسینعلی نوری ( بهاء الله ) شجاعت داشتند که بگویند دین جدیدی آورده اند. نه اینکه یاوه های ضد قرآنی خود را به نام اسلام عرضه کنند.
    • علی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      3 1
      آفرین
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    43 5
    چه کسانی می خواهند دین خلع سلاح شود؟ همانها که می گویند خدا حقی برای حکومت و قانونگذاری ندارد. این همان تفکر یهود است که می گوید یدالله مغلوله. در این تفکر داوود و سلیمان علیها السلام هم صرفا پادشاهانی سکولار هستند و پیامبر نیستند. چون خدا دنیا را آفریده و رفته و حالا دستش بسته است. والا اگر خدا و دینش حکومت داشته باشند قطعا یکی از وظایف عینی آنها مثل هر حکومتی برخورد با قانونشکن و دشمنان حکومت است. پس بی شک ریشه تفکر امثال او همان آموزه های یهودی است.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    20 4
    باید اقتدار پلیس افزایش یابد تا امنیت اراذل کمتر شود
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      4 4
      چه دلیلی داره در یک جمعی که 10 نفر از 11 نفر سلاح دارند و پلیس فکر‌کند ، نفر 11 ام که سلاح ندارد آدم خوبی است . باید به افراد تفهیم شود که اگر در جمعی که خلاف میکنند وارد شوند ، همه مثل هم هستند و نمی شود تفکیک شوند .
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      8 3
      "پلیس باید فرد مسلح را دستگیر کند آن هم نه اینکه مستقیم او را بکشد مگر اینکه طرف مقابل از روی تعمد قصد جان پلیس را کرده باشد" آقای شهریار حیدری لطفا توضیح دهند که قبل از شلیک فرد مسلح و یا زدن ضربه با سلاح سرد به پلیس، پلیس چگونه بفهمد که فرد مسلح چنین قصدی دارد؟ بعد از شلیک یا زدن ضربه با سلاح سرد توسط فرد مسلح که پلیس بینوا کارش تمام است.
  • محمد IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    21 7
    سلام به آیت اله بفرمایید اگه قراره از جان اف کندی رهنمود بگیریم ؛ ایرادی نداره ؛جمله ایشان که می گویند من نباید بپرسم آمریکا برای من چه کرده؟ بلکه باید بگویم من برای کشورم چه کرده ام؟ لطفا همین را به به همفکرانشان گوشزد کنند کافیه.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      1 1
      ای شیطون تو خودت هم که جان اف کندی خوندی
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    19 9
    راستی چرا همان حضرات سکولار که دم از آزادی و محبت و عشق و اومانیسم حرف می زنند وقتی کسی مقابل آنها می ایستد، مثلا شکی به هولوکاست وارد کنند و یا نقدی به ... بگوید، با وحشیانه ترین شکلها او را تحریم و سرکوب می کنند، می کشند، کودتا می کنند، از شبکه های احتماعی حذفش می کنند و...ولی به دین که می رسند می گوید دین باید کوتاه بیاید؟ چون این حرفها فقط برای آن است که متدینان دستشان قطع شود. شعار پوچ زنده باد مخالف من، یعنی با من مخالفت نکن! والا وقتی خودم حاکم باشم، حتی تحمل نمی کنم عکس حاج قاسم سلیمانی را روی یک صفحه اینترنتی ببینم! بلکه آموزش انواع ترور و جنایت را هم روی سایتهایم علا می گذارم و از طرفدرانم می خواهم مساجد را آتش بزنند، متدینان را بکشند، و.... پس متدینان نباید فریب بخورند. اسلام دین تیتیش مامانی های بی خاصیت نیست
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    4 4
    اتفاقا طبق اعتقاد همه مسیحیان قرار است مسیح علیه السلام برگردد
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      27 6
      و سانسورچیان را بشدت مجازات کند.
  • احمد IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    8 7
    احتمالا آنهایی که دم صلح و شجاعت کندی میزنند یا مغزشان دچار اختلال بینشی و سیاسی شده و یا از اعضای اصحاب کهف هستند و تازه بیدار شدند حتی یک کشاورز یا کارگر ساده هم میتوند سیاست امروز اطراف ایران و جهان را تحلیل کند
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      2 3
      مغزمون دچار اختلال نشده فقط به روایت دولت آمریکا اعتماد نکردیم و بدنبال تحقیق و مطالعه رفتیم و فهمیدیم چی واقعا گذشت.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 2
    آخرین مطالب آبی رنگ در مورد مرحوم کندی کاملا با یافته های محققین مستقل در تضاد بوده و بیان کننده های نظرات مطلوب دولت تروریست آمریکاست. از انتشار نظرات دولت آمریکا پیرامون ترور کندی خودداری فرمایید
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 2
    چی بگم
    • GB ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      6 1
      شما خونسردی تو حفظ کن.
    • حاجی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 0
      از بس یه عده دروغ میگن آدم میمونه چی بگه ۵
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    12 6
    امروز پرچمدار صلح، مسیحیت است؟؟؟؟؟ جل الخالق. یعنی آنهایی که صهیونیست و امثال داعش رو به جان مردم منطقه انداختند دینشون چی بوده؟ ما که تا حالا فکر میکردیم انگلیسی ها و آمریکایی ها مسیحی هستن و این همه گور دسته جمعی کودکان بومی کانادا از زیر مدارس مبلغ مسیحیت کشف میشه
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      4 15
      بله اسلام راستین با مسیحیت هر دو منادی صلح هستند و اسلام انحرافی فقط به فکر قتل و آدم کشی است .طالبان .داعش .القاعده .....و...
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      16 3
      خیر. اسلام انحرافی و مسیحیت تبشیری همین تفکر احمقانه هستند که می گویند آدم کشی همیشه بد است و با این تفکر جاهلانه مانع قصاص و مجازات هر قاتل و خائن و جنایتکاری هستند. اسلام دین خرد و تکلیف نه ژستهای تی تیش مامانی.
  • سید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    10 7
    ظاهراً بمباران تبلیغاتی مع الأسف توانسته است بعضی از معممین را چنان مسخ کند که فراموش کرده اند در دنیای امروز مسیحی داریم اما مسیحیت را چه عرض کنیم؟! آیا به واقع آقای محقق داماد مسیحیان امروز را که اغلب کلیساهایشان با روابط .... و یا ... از طریق به رسمیت شناختن شان کنار آمده اند پیروان حضرت عیسا مسیح می دانند!؟ آیا فراموش کرده اند آن چه را که تاریخ از کشتار بومیان آمریکا و آفریقا با اجازه کشیشان و کلیسا ثبت کرده است!؟ آیا حمایت پاپ ها از صهیونی ها را انکار می کنند؟! موضوع بسیار جالب آن هست هرکدام از معممین که با نظام زاویه پیدا می کنند حتا اندک، کم کم کارشان به مقابله با نظام منتهی شده و اساس آن را زیر سؤال می برند! حال آن که فراموش کرده اند اگر این نظام برپا نشده بود، آیا به ایشان اجازه می دادند که به جز درس و بحث محدود آن هم در حجرات حوزه ها، چنین اظهاراتی در محافل علمی بکنند؟!؟!!
  • GB ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    11 6
    همون مسیحی های صلح‌طلب لیبرال به اسم مبارزه با تروریسم جنگ با اسلام و مسلمانان رو شروع کردن و میلیون ها نفرو تو عراق و افغانستان کشتن. براشون زن و بچه و پیر و جوون اهمیت نداشت. حتی اسم مردم هم جواز قتلشون بود. هنوز که هنوزه از بچه ۵ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله. مسلمونی و اسلام رو مساوی تروریسم میدونه. اسلام مدرن ترین و پیشرفته ترین باور الهی دنیا هست که سرچشمه اش خدای یگانه هست و برای کوچکترین مسائل جواب داره. قرآن تنها کتاب آسمانی هست که از ژاپن تا آم ری کا یک جلدشو بخری کلمه به کلمه مثل همه. در صورتی که انجیل رو شاه ها به هر جوری دلشون میخواسته تغییر دادن. کلام آخر این آقای داماد رو بفرستید بره همونجا که عاشقشه. ببینه ۵ نفر از ۵۰ کشور رو هم بیشتر پول دارن یعنی چی. یه عمر بردگی ب ای پولدار شدن بانک یعنی چی.
  • DE ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    13 3
    مشکل ما اختلاسگران مفت خور بیسواد بی وجدان مسئولین نجوی خور هستند
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      4 7
      مشکل شما عدم تعقل و نداشتن انصاف است و یا شاید...
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      3 7
      مشکل شما عدم تعقل و نداشتن انصاف است و یا شاید...
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    11 6
    یک سوال از جناب محقق داماد اگر شخصی به خانه و خانواده اش متعرض شد، طبق کدام مصالح و چگونه با وی برخورد می کند؟ صلح، مقاومت، مبارزه...؟
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 8
      یک سوال از جناب محقق داماد اگر شخصی به خانه....جواب ...آن کشور و جریانی که متعرض ملت ایران شده تفکرات غرب است .چه قبل از انقلاب چه در جریان انقلاب و چه بعد از انقلاب.قبل از انقلاب با ایجاد گروهک‌های التقاطی و بعد از انقلاب با ترور ها و حالا هم با نفوذ فرهنگی .شما از انتقاد بدتان می آید و فرهنگ غربی ها هم انتقاد و اعتراض کردن است .
  • عبدالله IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    5 6
    آقای محقق داماد خدا شفات بده!
  • محمدایوب IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    6 8
    ایشان شاید نظرشان این است امریکاییانی که در افغانستان وویتنام ودیگر کشورهای جهان جنایت کردند مسلمان از نوع اصلاح طلبان محقق دامادی بودند علی برکت الله
  • علی افصحی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    8 5
    این آقای محقق داماد اولاً آیة الله نیست. ثانیاً فقط رانت آقازادگی اش را خورده و می خورد
    • DE ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 1
      مشکل ما اختلاسگران مفت خور و بیسواد و بی وجدان
  • میثم IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 4
    این آقا را چند نفر می شناسند که تفکرات ش را پیگیری کنند.
    • حامد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      2 7
      تمام انسانهایی که اهل فکر و شعور و منطق و .... هستند
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      وادادگی و لبخند زدن به استعمارگر تفکر و منطق نمی خواهد. دیامش می خواهد. متاسفانه از این افراد کم نبوده و نیستند. همیشه پناه استعمارگرانند.
  • عباس IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    4 7
    از آقای محقق یک تست هوشیاری بگیرید موثره
  • FR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 4
    در مورد این محقق داماد ها که باید گفت اگر واقعا اعتقاد دارید که دین نباید وارد فضای سیاست شوید اصلا کاری به سیاست نداشته باشید و به راهی که لباس انرا به تن دارید بپردازید چون در جمهوری اسلامی ولایی ایران اخوند اصلاح طلب غربگرا جایی ندارد در مورد این قبیل نماینده های مجلس هم وقتی شرط نمایندگی مدرک فوق لیسانس باشدابجای بصیرت آنهم در کشوری انقلابی در چنین برهه حساس جنگ هیبریدی با دشمنان انتظار دیگری نیست در انتخابات جدید پارلمان فرانسه که ماکرون را عملا فلج کرده یک زن مستخدم هتل یک پسر بیست و یکساله بدون دیپلم و یک زن خانه دار کاملا دور از سیاست و یک معلول جز انتخاب شدگان هستند !
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 3
    ای کاش اقای محقق داماد در سیاست وارد نمی شود و بعنوان یک عالم و استاد به درس و بحث خود می پرداخت . کلاه سر این بیجاره هم گذاشته اند .
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 1
    نوبت شما هم می گذرد .ما دعا می کنیم
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    5 3
    بزرگترین جرم در کشور ما انتقاد است .چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 1
      فعلا که همه نوع هتاکی و حتی خود را از عاقلتر نامیدن کاملا آزاد است.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    5 4
    چرا از انتقاد و اعتراض می ترسید ؟
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      1 1
      از دزدانی که با چراغ می آیند و منافقان باید سخت ترسید. کسانی که به دروغ و قیافه حق به جانب و ریش دقیقا تکرار کننده خواست و نظرات استعمارگران هستند و ملتهای استعمارزده را رام و ساکت می خواهند.
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      1 0
      از دزدانی که با چراغ می آیند و منافقان باید سخت ترسید. کسانی که به دروغ و قیافه حق به جانب و ریش دقیقا تکرار کننده خواست و نظرات استعمارگران هستند و ملتهای استعمارزده را رام و ساکت می خواهند.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    8 4
    کسی که می گوید: «شرط تحبیب روحانیت در قلوب مردم جدایی از سیاست است و حوزه نباید سیاسی باشد» یعنی دقیقاً حرفی مخالف با سیره ی پیامبر گرامی اسلام را می زند؛ یعنی دقیقاً حرف انگلیسی ها را می زند که مخالف دین اسلام هستند بسیار بی سواد است که چنین حرفی را می زند و باعث تأسف است که در دانش گاه درس می دهد یا عامل انگلیس است که حرف آن ها را می زند
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 2
    ذهن بنده نقاد است و از کودکی از همه انتقاد می کردم حتی خودم و خانواده و عزیزانم را نقد می کنم و بدخواه کسی هم نیستم .اگر انتقاد نکنم احساس گناه می کنم.خیلی ها مثل بنده هستند .فقط نقد می کنند و بد خواه نیستند و قصد بدی هم ندارند .
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 3
    می‌توان از آقای محقق این سوال را پرسید که پرچمدار صلح در جهان امروز اسلام ناب است یا مسیحیت؟!جواب ..همیشه پرچمدار صلح اسلام ناب علوی بوده و خواهد بود ولی عده ای انقلابی نما راه کمونیستهای منحرف را در پیش گرفته آند و از انقلاب طبقاتی که بر اساس دیالکتیک شکل گرفته حمایت می کنند در حالیکه انقلاب اسلامی متکی بر تضاد نیست و انقلاب بیداری گر است .انقلاب ما باید مبتنی بر روش امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام باشد .
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 3
    جناب محقق جنگ جهانی اول را چه کسانی به راه انداختند مسلمانان ؟جنگ جهانی دوم را چه کسانی راه انداختند ؟مسلمانان؟ بمب اول ودوم اتمی را چه کسانی روی ژاپن انداختند مسلمانان ؟ سرخ پوستان آمریکا را چه کسانی قتل عام کردند مسلمانان ؟ سیاهپوستان آفریقایی در سفر اسارت به آمریکا چه کسانی به کام مرگ کشیدند مسلمانان؟ اکنون در منطقه خاورمیانه چه کسانی جنگ افروزی می کنند داعش محصول کیست کدام تحقیق تاریخی شما را به چنین اظهار نظری واداشته پناه برخدا از این ابداعات!!!!
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 2
    امام حسین ع شهادت را می پذیرد ولی با یزید هم پیمان نمی شود .
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    5 0
    ما اگر از غرب شکست بخوریم بهتر است از اینکه چین و روسیه را کمک کنیم .همراهی با کمونیست خود شکست است .
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 3
    صلح امام حسن (ع) صلح مورد رضایت امام نبود تحمیل صلح بود توسط اطرافیان سست بنیاد ، بی اعتقاد ودنیا طلب و وابسته به دشمن!!!
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 4
    دست پرورده چپ گرایی و انقلابی گری بر مبنای تضاد طبقاتی آدم مفسدی مثل تتلو است . انقلاب مبتنی بر تضاد طبقاتی مثل ترکیدن یک دمل چرکین است و حاصلی جز ویرانی ندارد و لی انقلاب اسلامی مثل رسیدن یک میوه است و باید فصل رسیدنش برسد و آنرا زود رس نوید.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 3
    آقای محقق شما نماینده مسلمانان هستید یا نماینده مسیحیت؟
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 2
    صداوسیما از دست رفته است اگر صداوسیما درست شود بقیه مجموعه های فرهنگی هم درست خواهند شد، جهاد تبیین را فراموش کرده اند برای ورزش دهها شبکه هست اما برای جهاد تبیین برای ایثارگران برای ارزشها و ... هیچ
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      1 0
      چی میگی ؟
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 1
    جهاد ازاصول دین بخاطراصلاح درهمه اموراست حتی سیاست وهمین مقبولیت انقلاب اسلامی بخاطرنقشه راه سیاسی اش است که باعث شکل گیری مقاومت والان جهان چندقطبی ومقابله باامریکای جنگ افروزجهانخواربود وهست شخص امام حسین برای اصلاح سیاسی وایجادکرسی خلافت برای اصلاح دین رسول الله ازدست یزید ملعون تاشهادت جهاد فرمود وبحث سلاح مامورین تامین امنیت اززمان رسول الله تاالان هست وبرابرکسانی که باسلاح سعی درازبین بردن نظم وارامش وامنیت دارند بایدباسلاح مقابله وبرتری رابه نفع امنیت مردم بدست اورد
  • محقق IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 1
    جا داشت نويسنده نقد فوق = امار كشتارهاى غربيها در امريكاى شمالي و جنوبي و افريقا وخاوردور كه با هرماهي كشيشان و كليسا و به اسم مسحيت بود را هم ذكر مي كردند
  • محقق IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 0
    جا داشت نويسنده نقد فوق = امار كشتارهاى غربيها در امريكاى شمالي و جنوبي و افريقا وخاوردور كه با هرماهي كشيشان و كليسا و به اسم مسحيت بود را هم ذكر مي كردند
  • سید قاسم IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 2
    به مححق داماد بگین گرین کارتت را زمین بگذار
  • علی افصحی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 4
    این حرفای محقق داماد دیدگاه علمی نیست بلکه یک میل نفس اماره است که راز آن تابعیت آمریکایی دختر این جناب و زندگی اش در مریلند آمریکا دارد. و تنها شهید مطهری در کتاب علل گرایش به مادیگری توانسته این خباثت های نفسانی به ظاهر نظری را افشا کنند آنجا که می فرماید مادیگری فلسفی ریشه در مادیگری اخلاقی و رفتاری دارد. محقق همه ساله سفری به آمریکا و انگلیس! و البته واتیکان! دارد، خب طبیعی است که شطحیات آمریکایی ایشان را بیشتر جبر اخلاق مادی شده بدانیم تا نظریه پردازی.
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      1 1
      بابا علمی!!!!!! اون مادیگری نیست. ماده‌گرایی (ماتریالیسم ) است.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      1 1
      همه چیز را بر عکس گفتید.این شما هستید که افکار کمونیستی و چپ گرایانه پیدا کردید. شهید مطهری هم ماتریالیسم را نقد می کند .بیشتر مطالعه کن.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 5
    من در سواد آقای محقق داماد تردید دارم. صرفا در حقوق تسلط دارند و در مسائل میان رشته ای آن بشدت لنگ می زنند.
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      2 3
      لابد شما سواد داری ؟! به خدا اگر بتونی 10 ثانیه با ایشان مناظره کنی. همون لحظه اول ناک اوت میشی .
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      3 0
      از شیطان هم باسوادتر است که هزاران سال معلم ملائکه بود؟
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 3
    مرتجع یعنی این آقا !کندی را در زمانی که ،کل تمدن غرب رسوا شده است،سردست گرفت تا ،ایران سربلند را، با اوهدایت کند!!شرم اور است والله!
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 2
    مرتجع یعنی این آقا !کندی را در زمانی که ،کل تمدن غرب رسوا شده است،سردست گرفت تا ،ایران سربلند را، با اوهدایت کند!!شرم اور است والله!
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 1
    اسلام که جنگ طلب نیست وجنگ وصلح راامام تعیین میکند
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 0
    اقای محقق. لطفا. فقط این داعش. مرتد به صلح وادار کنید. تا بعد
  • DE ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 4
    من آقای محقق داماد را دوست دارم.
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 0
    این آقایان را چه شده است
  • US ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 8
    درود بر آیت الله العظمی محقق داماد
  • عبدالله IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 0
    صحبت های آقای محقق داماد مرا به یاد خاطره ای که امام خمینی (ره)از یکی از علمای لرستان معروف به حاج آقا روح الله در برخورد آیت الله کاشانی با رئیس ارتش محلی که آیت الله کاشانی در آنجا تبعید بود انداخت .
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 1
    در همان کتاب هم بنا به گفته این روحانی "نما" بزرگترین شجاعت اینستکه از مصالح ملی دفاع کنند
  • علی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 2
    در مورد نظریه جدایی دین از سیاست سه سوال از امثال داماد دارم؛ ۱- وقتی میگویید دین از سیاست جداست ، منظورتان کدام دین است ، بودایی ،مسحیت یا اسلام؟ ۲- اگر دینی از سیاست جدا باشد ، حوزه فعالیت سیاست و سیاستمداران ، هم از آن دین جدا خواهد بود ؟ ۳- آیا اسلام ناب محمدی در چشمان شما اینقدر منفعل است؟ اسلام ناب محمدی همه صفات حق تعالی را در برمیگیرد ، هم اقتدار و حمکرانی و هم رأفت و رحمانیت . با تفکیک های از سر کوته فکری خود اسلام را بد معرفی نکنیم. آقای داماد ! « سقط من عینی » از چشمم افتادی !
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 1
      شما کی باشی آخه ؟
  • احمد شیرازی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 0
    امریکا سردمدار جنگهای صلیبی مسیحیان تو بیست سال گذشته حداقل یک میلیون ادم تو عراق و افغانستان و خاورمیانه کشته حالا شده پرچمدار صلح و اشتی از دامن همینا روحانی و ظریف و جبهه اصلاحات رشد کرده
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 0
    آنچه باعث ....قلوب فرقه رفسنجانیه منجمله مصطفی محقق و کفار تثلیثی شده عبور آنها از اسلام است ، آیات شریفه ۱تا۶ سوره حجرات در خصوص بی ادبی فاسدانی است که هوای نفسشان را بر امر خدا و رسولش ترجیح داده او را از ورای تاریخ صدا میزنند و در آیه۹ فردی که همنام رسول الله است باغیان را به سزای عملشان خواهد رساند. (حجرات/۱ _يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ)
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 1
    با سلام آقای محقق داماد تاریخ بخواند تاریخچه جنگهای صلیبی اروپای غربی در اواخر قرن یازدهم میلادی کاملا از یوغ امپراتوری روم غربی رهایی یافته و به یک قدرت نوپا تبدیل شده بود. با این‌حال هنوز هم پشت سر قدرت‌هایی همچون امپراتوری بیزانس (۳۳۰-۱۴۵۳ میلادی)، خلافت فاطمیان (۹۰۹-۱۱۷۱ میلادی)، خلافت عباسیان (۱۵۱۷-۷۵۰ میلادی) و امپراتوری سلجوقیان (۱۰۳۷-۱۱۹۴ میلادی) قرار داشت. در سال ۱۰۹۵ میلادی، آلکسیوس یکم، فرمانروای امپراتوری بیزانس، نمایندگان خود را نزد پاپ اوربان دوم فرستاد تا از غرب برای مقابله با خطراتی که بیزانس را تهدید می‌کرد، درخواست نیروی کمکی کنند. در آن زمان ترک‌های سلجوقی، تهدید بزرگی برای بیزانس محسوب می‌شدند. در نوامبر همان سال، پاپ در شورای کلرمونت فرانسه، مسیحیان را برای کمک به مردم بیزانس و باز پس‌گیری بیت المقدس فرا خواند. درخواست پاپ با پاسخ مثبت بسیاری به‌ویژه در میان نظامیان رده‌پایین و شهروندان عادی همراه شد. تصمیم بر این شد که، تمامی کسانی‌که به جنگ صلیبی ملحق می‌شدند، لباسی با علامت «صلیب» به نشانه‌ی کلیسا بر تن کنند. این‌گونه بود که اولین جنگ صلیبی به وقوع پیوست. پس مسیحیت شروع کننده جنگ است . برای یک مشت دلار بیشتر ......... یا حق
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 0
      جناب ۲۲:۲۲ چرا ناقص بیان می کنید ؟ در باب علت وقوع جنگهای صلیبی نوشتید : در آن زمان ترک‌های سلجوقی، تهدید بزرگی برای بیزانس محسوب می‌شدند این بود که امپراطوری بیزانس از غرب برای مقابله با خطراتی که بیزانس را تهدید می‌کرد، درخواست نیروی کمکی کردند./////// عجب ! همین ؟ صرفا تهدید بودند؟ !!!!!!! نه جونم . در عمل ترکان مسلمان سلجوقی شروع به حمله به امپراطوری بیزانس کرده بودند و بعضی سرزمینها رو غصب کرده بودند. .صلیبیان در ابتدا با هدف بازپس‌گیری اورشلیم و سرزمین‌های مقدس از دست مسلمانان شروع به جنگ کردند و مبارزات آن‌ها در حقیقت پاسخی بود به درخواست رهبران امپراتوری روم شرقی برای جلوگیری از پیشروی ترکان سلجوقی در آناتولی. جنگ‌های صلیبی سلسله‌ای از جنگ‌های مذهبی بود که به دعوت پاپ برای بازپس‌گیری سرزمین‌های مقدس از دست مسلمانان شروع شد. .پس از این حیث اسلام شروع کننده جنگ است.
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 0
      22:22 خودت نوشتی پاپ مسیحیان را برای کمک به مردم بیزانس و باز پس‌گیری بیت المقدس فرا خواند.......... بعد یهو آخرش نتیجه گیری کردی پس مسیحیت شروع کننده جنگ است . برای یک مشت دلار بیشتر !!!!!!!! یا معنی باز پس‌گیری رو نمیدونی یا معنی دلار رو نمیدونی یا معنی شروع جنگ رو نمیدونی.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    2 0
    آیت الله کجا بود بابا اصلاح طلبها هر روحانی طرفدار خودشونو آیت الله خطاب میکنن و با روزنامه ها و تیترها اینها رو در ذهن مخاطب جا میندازن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس