بزدلی دولت بایدن در قبال توافق هسته‌ای

رسانه‌های آمریکایی معتقدند دولت بایدن در اثر گران شدن قیمت جهانی نفت، ماه‌های بسیار سختی را سپری می‌کند و کاهش چشمگیر محبوبیت ممکن است در انتخابات چند ماه آینده کنگره کار دست دموکرات‌ها بدهد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: روزنامه واشنگتن پست در این زمینه نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور نامحبوبی است. در چند نظرسنجی دو هفته قبل کالج مارسیت، میزان محبوبیت او ۳۸ درصد و در نظرسنجی دانشگاه کینیپیاک، میزان محبوبیت او ۳۳ درصد بود. تحولاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده است، به ویژه افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، زمینه کاهش محبوبیت بایدن را فراهم کرده است.

بسیار به‌ندرت رخ می‌دهد که تعداد مخالفان سرسخت یک رئیس جمهور، سه برابر تعداد طرفداران پروپاقرص او باشد. اما این اتفاق برای بایدن رخ داده است.

تحولات ماه‌های اخیر، شرایط را برای دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره دشوار خواهد کرد؛ یعنی اگر وضعیت تغییر نکند، نامزدهای حزب دموکرات برای حفظ اکثریت در کنگره، شانس کمی خواهند داشت.

موضوع نگران کننده این است که مشخص نیست، عواملی که سبب کاهش محبوبیت بایدن شده‌اند (مانند تورم)، چه وقت از میان خواهند رفت. شاید اگر طی پنج ماه آینده، نرخ تورم کاهش یابد، شانس پیروزی حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر بیشتر شود؛ اما تحلیلگران معتقدند که چنین اتفاقی بعید است رخ دهد. بسیاری از آنها می‌گویند، نرخ تورم برای مدتی طولانی بالا باقی خواهد ماند. در همین حال نشریه پولیتیکو در تحلیل مشابهی خاطرنشان کرده است: قیمت کالاهای مصرفی در آمریکا به سرعت در حال افزایش است و این در حالی است که چند ماه دیگر، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در این کشور برگزار خواهد شد. در هفته‌های اخیر، موضوع تورم، بیش از پیش برای مردم و سرمایه‌گذاران عامل نگرانی بوده است. تا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تنها پنج ماه زمان باقی مانده و به نظر می‌رسد، صبر رای دهندگان به پایان رسیده است؛ در نتیجه، رئیس جمهور و حزب دموکرات، بهای سیاسی وضعیت اقتصادی را در انتخابات آتی پرداخت خواهند کرد.

مشاور پیشین باراک اوباما می گوید: «در حال حاضر، شرایط سیاسی برای دموکرات‌ها بسیار بد است. رشد نرخ تورم، به ویژه قیمت مواد غذایی و سوخت، جزو مهم ترین عوامل نارضایتی مردم است و آنها پای صندوق رای، نارضایتی خود را نشان خواهند داد. با توجه به اینکه دولت بایدن نمی‌تواند کار خاصی برای جلب رضایت مردم انجام دهد، بهترین اقدام کاخ سفید این است که نشان دهد، مشغول تلاش برای مهار تورم است.»

کاخ سفید قبلا معتقد بود که تورم نه تا این حد بالا می رود و نه پایدار خواهد بود و در تابستان، یعنی زمانی که رای دهندگان به انتخابات میان دوره‌ای فکر می‌کنند، نرخ تورم کاهش خواهد یافت. سپس مشخص شد که این باور اشتباه بوده و کاخ سفید این پیام را به مردم داد که نرخ تورم در ماه آوریل به اوج رسیده و کاهش آن شروع شده است؛ اما ماه قبل، نرخ تورم بالاتر رفت؛ یعنی این دیدگاه دولت نیز اشتباه از آب درآمد. ماه گذشته، نرخ تورم بالاترین میزان طی ۴۰سال قبل بود. رشد نرخ تورم نشان داد که هنوز این نرخ به اوج خود نرسیده و ممکن است در ماه جاری باز هم بالا برود.

یکی از علل رشد شدید نرخ تورم، افزایش قیمت نفت است که به رشد قیمت بنزین منجر شده است. رشد شدید قیمت نفت که عمدتا حاصل افزایش مصرف، محدود بودن عرضه و جنگ اوکراین است، به ارقام بی سابقه برای قیمت بنزین در آمریکا منجر شده است.

نرخ بالای تورم و وضعیت نامطلوب اقتصاد، اثرات بسیار زیادی بر رای مردم دارد. لری سامرز، وزیر دارایی اسبق آمریکا معتقد است، تورم هنوز به اوج خود نرسیده است؛ یعنی باز هم بالا می رود.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: در تازه‌ترین نظرسنجی سراسری فاکس‌نیوز، ۴۱ درصد رأی دهندگان اعلام کردند که تورم و قیمت‌های بالا مهم‌ترین موضوعی است که بر رأی آنها در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر تأثیر خواهد گذاشت و تنها ۱۲ درصد آنها مسئله سلاح را به عنوان مهم‌ترین موضوع اعلام کردند. همچنین ۷۱ درصد از آنها از عملکرد بایدن در حوزه مهار تورم ناراضی بودند. تورم فعلی بالاترین رکورد در ۴۰ سال گذشته است و به اعتقاد تحلیل‌گران، واکنش‌های بانک مرکزی آمریکا می‌تواند اقتصاد را به رکود بکشاند؛ رکودی که احتمالاً رخ خواهد داد و معلوم نیست چه مدت طول خواهد کشید و چقدر عمیق خواهد بود. رشد شدید تورم، یکی از عوامل سقوط محبوبیت بایدن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 2
    بسيار خوب ، شما رو سننه ؟! ثروتمندترين و قدرتمندترين كشور جهان يكى دو ماهه كه گرفتار تورم شده ،
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      2 0
      به اون ارباب تروریست گاوچرونت بگو پاشو از تو کفش کشور مستقل ایران بکشه بیرون ، اونو سننه ؟؟ کشور ایران با سابقۀ تاریخی طولانی ، دارای معادن و نفت زیاد و کنترل کنندۀ خلیج فارس و تنگۀ هرمز و...... داره اینو بهتون میگه ، متوجه شدین بی تمدن ها ؟؟ به ما کاری نداشته باشین تا باهاتون کاری نداشته باشیم ، آندراستند شد یا آندراستندتون کنیم گاوچرونا ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس