تاپ گان ماوریک تام کروز هالیوود پنتاگون

فیلم سینمایی «تاپ گان ۲» پس از انعقاد قرارداد میان هالیوود و پنتاگون تولید شده و نیروی دریایی اصرار داشته که در ازای دسترسی پارامونت به تجهیزات نظامی، «نکات کلیدی» مدنظرش در فیلم گنجانده شوند.

سرویس جنگ نرم مشرق - فیلم «تاپ گان: ماوریک» که اخیراً روی پرده سینماهای آمریکا رفته است، دنباله فیلم «تاپ گان» (۱۹۸۶) است که تام کروز در آن نقش سروان پیتر ماوریک میچل، مربی خلبانی برنامه آموزشی ممتاز نیروی هوایی ایالات متحده تحت عنوان «تاپ گان» را بازی می‌کند.

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

سرنخ‌های ضدایرانی بودن تاپ گان ۲

داستان این فیلم ۳۶ سال پس از وقایع فیلم اصلی اتفاق می‌افتد. ماوریک در این فیلم با گذشته خود روبرو می‌شود، و در حالی که گروهی از خلبانان جوان را آموزش می‌دهد که فرزند صمیمی‌ترین دوست وی که در فیلم اول کشته شد نیز در میان آنهاست، باید بر تردیدها و بحران‌های روحی خود غلبه کند.

با وجودی که هیچ‌کدام از شخصیت‌های «تاپ گان: ماوریک» هرگز از دشمن آمریکا در این فیلم نامی نمی‌برند، اما سرنخ‌هایی که در فیلم گنجانده شده نشان می‌دهد که دشمن به احتمال زیاد ایران باشد.

هنگامی که فرماندهان ماوریک مأموریت وی را برای اولین بار برایش تشریح می‌کنند، به او می‌گویند که دشمن «تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم» دارد که به زودی از آن برای «تولید تسلیحات هسته‌ای» بهره‌برداری خواهد کرد، و به همین دلیل هم ایالات متحده و «ناتو» قصد دارند جلوی آن را بگیرند.

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

دانلود سند قرارداد وزارت دفاع آمریکا با کمپانی پارامونت پیکچرز برای ساخت فیلم تاپ گان ۲

حمایت پنتاگون فقط در صورت دخالت در فیلمنامه

فیلم سینمایی «تاپ گان: ماوریک» در گیشه بسیار موفق بوده به طوری که یگان‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی در سرتاسر آمریکا اقدام به راه‌اندازی غرفه‌های عضوگیری در داخل سالن‌های سینما کرده‌اند، به این امید که افرادی که مبهوت تماشای مانورهای هوایی سریع شده‌اند را به استخدام ارتش این کشور دربیاورند. اما اسناد به‌دست‌آمده ذیل قانون آزادی اطلاعات نشان می‌دهند که این فیلم سینمایی صرفاً پس از انعقاد قرارداد میان هالیوود و پنتاگون تولید شده و نیروی دریایی اصرار داشته که در ازای دسترسی گسترده کمپانی تولید فیلم به سخت‌افزارهای نظامی، «نکات کلیدی» مدنظرش در فیلم گنجانیده شوند.

احیای وجهه نیروهای مسلح در پی جنگ‌های ناموفق متعدد

تام سکر روزنامه‌نگار تحقیقی و مؤلف کتاب «سینمای امنیت ملی: شواهد شوکه‌کننده جدید دال بر کنترل دولت بر هالیوود» یکی از کسانی است که اطلاعات مزبور را به دست آورد. سکر توضیح داد که فیلم «تاپ گان: ماوریک» با یک رسالت واضح و آشکار ساخته شده است: «این فیلم حول محور احیای وجهه نیروهای مسلح در پی جنگ‌های ناموفق متعدد می‌چرخد. فیلم همچنین وجهه خلبان‌هایی که در قالب یک مأموریت رزمی واقعی به پرواز درمی‌آیند را ارتقا می‌دهد ــ امری که در این دوران حملات هوایی در ارتفاع بالا و جنگ پهپادی به ندرت اتفاق می‌افتد. فیلم کمک می‌کند تا توجه عموم از خلبان‌های پهپاد که از فلاکت و هول و هراس ذاتی شغلشان سخن گفته‌اند، منحرف شود.»

فیلم سینمایی «تاپ گان: ماوریک» در ادامه فیلم دهه ۱۹۸۰ با عنوان «تاپ گان» ساخته شده و داستان پت «ماوریک» میشل را ۳۰ سال پس از آن روزها شرح می‌دهد. او اکنون در قامت یک خلبان یاغی و قانون‌گریز مشغول تعلیم بهترین خلبانان جوان نیروی دریایی است تا آنها را برای یک مأموریت مخفیانه به منظور بمباران تأسیسات غنی‌سازی اورانیو، [مکانی که تلویحاً در ایران قرار دارد آماده کند. ماوریک در عوض نشان می‌دهد که هنوز هم بهترین خلبان است و خود شخصاً برای مأموریت انتخاب می‌شود.

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

نقش پنتاگون در بازبینی مضمون فیلمنامه

قرارداد تولید فیلم میان وزارت دفاع و کمپانی پارامونت پیکچرز آشکارا به منزله یک معامله است. پنتاگون در ازای ارائه همه نوع پشتیبانی فنی و دسترسی به تجهیزات و پرسنل نظامی این امکان را پیدا کرد تا «یک افسر ارشد را جهت بازبینی مضمون فیلمنامه با همکاری بخش روابط عمومی و گنجانیدن نکات کلیدی مهم مرتبط با جامعه هوانوردی منصوب کند.»

احساس سکر این بود که پی بردن به این نکات کلیدی کار چندان سختی نیست. در سرتاسر فیلم عبارت «مسئله هواپیما نیست؛ مسئله خلبان است» استفاده می‌شود. این در شرایطی است که نیروهای مسلح آمریکا با کمبود مبرم خلبان دست‌وپنجه نرم می‌کند ــ مسئله‌ای که با تصاویر فریبنده آدم‌های بی‌پروا و میگسار فیلم که از زندگی پرانرژی و شادابی برخوردارند، همخوانی ندارد.

 آگهی تبلیغاتی دو ساعته برای نیروی مسلح آمریکا

اساساً، فیلم سینمایی مزبور به منزله یک آگهی تبلیغاتی دو ساعت و ۱۱ دقیقه‌ای برای نیروی مسلح است. یک مسئول عضوگیری در گفتگو با فاکس‌نیوز در این باره اظهار داشت: «ما می‌خواهیم فرصت را غنیمت بشماریم و نه تنها با فیلم و تفکر خدمت نظامی ارتباط برقرار کنیم، بلکه این حقیقت را بیان کنیم که دارای فرصت‌های شغلی هستیم و مسئولان عضوگیری منتظر مراجعان هستند.»

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

راه‌اندازی مجدد ماشین نظامی آمریکا

راجر استال استاد ارتباطات در دانشگاه جورجیا معتقد است که فیلم‌های سینمایی نقش مهمی در ارتقای وجهه نیروهای مسلح در داخل و خارج ایفا می‌کنند. او در این باره بیان داشت: «برنامه‌ریزان سیاست خارجی سکوت عموم مردم در قبال صدور مجوز مداخله نظامی در دهه ۸۰ را «سندروم ویتنام» نام نهادند. فیلم «تاپ گان» درست به موقع از راه رسید تا این وجهه را بزداید و مسیر را برای یک نگرش خوشایندتر و مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته در قبال امپریالیسم و نهایتاً جنگ خلیج فارس هموار سازد. فیلم «تاپ گان: ماوریک» نیز در مقطع مشابهی در سایه جنگ عراق و افغانستان از راه رسیده است. ما احتمالاً به نحو مشابهی شاهد راه‌اندازی مجدد ماشین نظامی آمریکا خواهیم بود.»

انبوهی از سخت‌افزارهای نظامی

در قالب بیش از ۱۰۰ صفحه قرارداد، تشکیلات نظامی پذیرفت که به پارامونت پیکچرز اجازه دسترسی به انبوهی از گرانقیمت‌ترین سخت‌افزارهایش را بدهد و در ازای آن از کنترل چشمگیری در خصوص ویرایش محتوا و لحن فیلم برخوردار شود ــ سازوکاری که در فضای امروز امری رایج و معمول است.

فیلم «تاپ گان: ماوریک» در شماری از لوکیشن‌های نظامی در داخل آمریکا فیلمبرداری شد. این لوکیشن‌ها از جمله پایگاه‌های هوایی مملو از جدیدترین جت‌های جنگی و عرشه دو ناو هواپیمابر هسته‌ای «یواس‌اس تئودور روزولت» و «یواس‌اس آبراهام لینکلن» را شامل می‌شدند. کمپانی تولید فیلم همچنین اجازه یافت یک جت اف ـ ۱۴ تامکت قرض کند و از شماری از بالگردها بهره بگیرد. با این حال، ستاره فیلم همانا هواپیمای اف/ای ـ ۱۸ ئی/اف سوپر هورنت است و بازیگرانی که نقش خلبان‌ها را ایفا می‌کنند، یک برنامه تعلیمی جامع و سخت را پشت سر گذاشته‌اند. کمپانی تولید فیلم اجازه یافته تا دوربین‌هایی را همه‌جا در داخل و بیرون هواپیما نصب کند.

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

وزارت دفاع عملاً در خصوص بازیگران فیلم از حق وتو برخوردار بود

بعلاوه، نیروی دریایی پذیرفت که «با استفاده از هواپیماهای نیروی دریایی و هوانوردان نیروی دریایی از صحنه‌های پرواز پشتیبانی به عمل بیاورد» و «به پرسنل مشغول خدمت اجازه دهد تا حین خدمت در فیلم ظاهر شوند.» این پرسنل شامل خلبانان، پرسنل زمینی، و ملوانان حاضر بر عرشه ناوهای نیروی دریایی می‌شدند.

در راستای جذاب‌تر کردن معامله، از گروه نمایش هوایی فرشته آبی خواسته شد تا یک پرواز نمایشی برای کمپانی تولید فیلم به اجرا بگذارند.

کمپانی پارامونت همچنین اجازه یافت یونیفرم‌های نظامی خریداری کند. با این حال، وزارت دفاع عملاً در خصوص بازیگرانی که در فیلم حاضر می‌شدند، از حق وتو برخوردار بود. همانگونه که در قرارداد آمده است:

«کمپانی تولید فیلم بازیگران، هنروران، هنرپیشه‌های بدل، و پرسنل بدلکاری که ایفاگر نقش پرسنل نظامی هستند را متناسب با مقررات خدمات نظامی مرتبط با سن، قد، وزن، یونیفورم، آماده‌سازی، ظاهر، و معیارهای رفتاری انتخاب خواهد کرد. در صورتی که اختلاف‌نظرها در رابطه با ابعاد نظامی این تصویرسازی‌ها ظرف ۷۲ ساعت از طریق مذاکره میان کمپانی تولید فیلم و وزارت دفاع حل‌وفصل نشوند، وزارت دفاع حق به تعلیق در آوردن پشتیبانی را برای خود محفوظ می‌داند. افسر پروژه وزارت دفاع دستورالعمل مکتوب مربوط به هر یک از خدمات نظامی که به تصویر کشیده می‌شوند را ارائه خواهد کرد.»

نظارت و اعمال نظر شدید پنتاگون در مراحل مختلف تولید فیلم

این ربطی به ابعاد فنی ندارد. وزارت دفاع شدیداً از وجهه خود در رسانه‌ها محافظت می‌کند، تا به آنجا که تهدید کرد که تولید فیلم سینمایی «دوازده نیرومند» (۲۰۱۸) را کاملاً متوقف می‌کند، صرفاً به این خاطر که کمپانی تولید فیلم قصد داشت برخی از سربازان آمریکایی را با ریش و/یا خالکوبی به تصویر بکشد.»

با این حال، چنین چیزی با سختگیرانه‌ترین شرطی که ضمیمه قرارداد شده است، بسیار فاصله دارد. برای مثال، در بند ۸ سند قید شده که وزارت دفاع متن اولیه فیلمنامه «تاپ گان: ماوریک» را تائید کرده و بنابراین:

«کمپانی تولید فیلم باید در خصوص هرگونه تغییرات اساسی متعاقب که در مورد تصاویر یا صدای اثر اعمال می‌شوند، رضایت قبلی وزارت دفاع را قبل از نمایش عمومی فیلم کسب کند.»

فقط این نیست. کمپانی پارامونت باید «افسر پروژه وزارت دفاع را در این تغییرات مشارکت دهد، از جمله در تغییراتی که در مراحل پس از تولید اعمال می‌شوند.»

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

هر فیلمی که مطابق خواسته وزارت دفاع نباشد، در لیست سیاه قرار می‌گیرد

در قالب یکی از تدابیر کنترلی نهایی، در بند ۱۹ قرارداد قید شده که کمپانی تولید فیلم باید محصول نهایی فیلم را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهد و به وزارت دفاع اجازه دهد تا «تائید کند که لحن سکانس‌های نظامی با فیلمنامه مورد توافق همخوانی دارد» و «در صورتی که وزارت دفاع به این نتیجه برسد که محتوای اثر مؤید نگرانی‌های پیش‌گفته است، مراتب را به کمپانی تولید فیلم اطلاع می‌دهد و کمپانی تولید فیلم محتوای مورد نظر را از اثر حذف می‌کند.» به عبارت دیگر، وزارت دفاع در روند نگارش و تهیه فیلم مشارکت دارد.

در صورتی که کمپانی پارامونت این قرارداد را نقض کند، مفاد مربوطه واضح و مشخص هستند. در قرارداد قید شده که نیروهای مسلح بطور دائمی مجوز استفاده از هرگونه تصاویر از جمله پرسنل یا تجهیزاتش را لغو می‌کند و فیلم بلافاصله تعطیل می‌شود. گذشته از این، وزارت دفاع خاطرنشان کرده که «درخواست‌ها در خصوص ارائه پشتیبانی در آینده... نیز ممکن است رد شوند.» به بیان ساده‌تر، هر کسی که فیلمی بسازد و تک تک شات‌های مربوط به صحنه‌های آن مطابق خواسته وزارت دفاع نباشد، در لیست سیاه قرار می‌گیرد.

تلاش برای پنهان کردن نقش پنتاگون در تولید فیلم

به‌رغم آنکه نیروهای مسلح عملاً در نگارش و تهیه فیلم مشارکت دارد، در قرارداد قید شده که میزان مشارکت نیروهای مسلح باید کم‌اهمیت شمرده شود. در بند ۲۱ الف آمده که در راستای اشاره به نیروهای مسلح در پایان فیلم صرفاً این عبارت نشان داده می‌شود: «با تشکر ویژه از وزارت دفاع آمریکا». پنتاگون بی‌شک می‌داند که اگر حضار در سینما متوجه شوند که «تاپ گان: ماوریک» صرفاً یک فیلم تبلیغاتی چند ساعته تولید نیروهای مسلح بوده است، به ارزش تبلیغاتی آن لطمه وارد می‌شود.

«با تشکر ویژه» یک عبارت رایج است که وزارت دفاع به منظور پنهان کردن نقش راستین خود در هالیوود بکار می‌گیرد. فیل استراب رابط پنتاگون در هالیوود بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۸ احتمالاً بانفوذترین فرد در صنعت سرگرمی بود. از «مرد آهنی»، «جیمز باند»، «پارک ژوراسیک»، و «تراتنسفورمز» گرفته تا فیلم‌های پرطرفداری نظیر «آپولو ۱۳»، «گودزیلا»، «سقوط شاهین سیاه» و «من افسانه‌ام»، رزومه استراب به اندازه رزومه اسپیلبرگ پربار است. با وجود این، به ندرت از او به‌جز با عبارت «با سپاس ویژه» تقدیر می‌شود، به‌رغم آنکه اسناد نشان می‌دهند که او فیلمنامه‌ها را نگارش و بازنویسی کرده تا با رسالت پنتاگون سازگاری یابند.

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

واقعیت شوم و متناقض با ادعاهای پنتاگون

پنتاگون هنگامی که در خصوص مداخله در هالیوود سؤال‌پیچ می‌شود، بر این نکته پافشاری می‌کند که صرفاً می‌خواهد مطمئن شود که نیروهای مسلح تا حد امکان واقع‌بینانه به تصویر کشیده می‌شوند. در حقیقت، در قرارداد تولید «تاپ گان: ماوریک» قید شده که رابط‌های پنتاگون حضور دارند تا «دیالوگ‌ها را سر صحنه ارائه دهند و صحنه‌های اکشن را بطور دقیق ترسیم کنند.» کروز که نقش پت «ماوریک» میشل را بازی می‌کند نیز نظر مشابهی داشت و گفت که درخواستش این بوده که «فیلم باید تا حد امکان واقعی باشد.»

با وجود این، منطق فیلم ــ اینکه ایران مشغول ساخت سلاح هسته‌ای است و نیروهای مسلح آمریکا مجبور می‌شود ظرف چند روز طرحی برای بمباران آن کشور تهیه کند ــ به خودی خود مضحک به نظر می‌رسد. ماوریک خودش غالباً قوانین نیروی دریایی را به طرز فاحشی زیر پا می‌گذارد، از دستورات افسران ارشد سرپیچی می‌کند، و هواپیما می‌دزدد ــ امری که هرگز قابل‌تحمل نیست. گذشته از این، شماری از شیرین‌کاری‌های آکروباتیک دیوانه‌وار در فیلم موجود است که ظاهراً بخشی از برنامه تعلیمی ماوریک هستند، از جمله در یکی از آنها ماوریک مستقیماً به شکل عمودی با هواپیمای خود از بین هواپیماهای دو تن از شاگردانش عبور می‌کند، در حالی که درست چند اینچ با برخورد هر سه هواپیما و کشته شدن همه آنها فاصله است. چنین چیزی حتی در قالب فعالیت‌های روزمره و طرح‌ریزی‌شده گروه فرشته‌های آبی نیز امری بسیار خطرناک است، چه برسد به اینکه بخشی از برنامه آموزش خلبان‌ها باشد.

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

فریب مردم آمریکا برای استخدام در ارتش آمریکا

سکر می‌گوید که «تاپ گان: ماوریک به قطع یقین فیلم دقیقی نیست.» او در این باره اظهار داشت: «منطق فیلم ــ درست همانند نسخه قبلی آن ــ با دنیای واقعی همخوانی ندارد. اما اینکه گفته شود که افسران رابط در آنجا حضور دارند تا هالیوود را در راستای به تصویر کشیدن صادقانه واقعیات یاری دهند، درست مثل این است که بگویند سلبریتی‌ها شرکت‌های روابط عمومی/مدیریت بحران را استخدام می‌کنند تا از اطلاع‌رسانی صادقانه نزد عموم مردم مطمئن شوند.»

تونی اسکات کارگردان فیلم «تاپ گان» قبل از مرگش احساس گناه می‌کرد از اینکه فیلمی ساخته که زندگی نظامی را پرزرق‌وبرق جلوه می‌دهد. او در این باره با دریغ و افسوس اظهار داشت:

«همه این بچه‌ها باید از من بیزار باشند، چرا که همه آنها با این تصور نام‌نویسی کردند که قرار است به‌عنوان خلبان جنگنده سرتاسر دنیا را درنوردند، اما در نهایت از طبقه منفی یازده یک ناو هواپیمابر مزخرف وسط اقیانوس هند سر درآوردند.»

با وجود این، واقعیت این شغل و حرفه نه فقط ملال‌آور، بلکه مبهم و خاکستری است. اختلال استرس پس از سانحه و خودکشی به ویژه از تبعات رایج این شغل و حرفه هستند، چرا که خلبانان قرار است حجم زیادی از خرابی و ویرانی به بار بیاورند و برای کنار آمدن با این مسئله با خودشان کلنجار می‌روند.

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

یک ملوان نیروی دریایی آمریکا در حال عکس گرفتن در کنار تماشاگران سینما در بیرون سالن نمایش فیلم «تاپ گان: ماوریک»

۹۰ درصد قربانیان حملات پهپادی آمریکا غیرنظامی بوده‌اند

شهادت‌های ارائه‌شده توسط یک سری از افشاگران، تصویر به مراتب کم‌زرق‌وبرق و واقع‌بینانه‌تری از جنگ هوایی را ترسیم می‌کنند. دانیل هیل خلبان نیروی هوایی آمریکا اسنادی را به بیرون درز داده که نشان می‌دادند دولت اوباما فهرست مفصلی از کسانی که باید کشته می‌شدند را تهیه کرده و اینکه ۹۰ درصد قربانیان برنامه پهپادی آمریکا، حتی طبق اعداد و ارقام ارائه‌شده در قالب برنامه مزبور، غیرنظامی بوده‌اند. دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی تخمین زده که خلبانان پهپادهای آمریکایی بین ۴۱۲۶ تا ۱۰۰۷۶ نفر را فقط در افغانستان کشته‌اند.

براندون برایانت اپراتور پهپاد در نیروی هوایی آمریکا در این باره گفته است:

«هنگامی که نخستین تیر را شلیک کردم و مردم را کشتم، گرفتار غم و اندوه شدم، چرا که فکر نمی‌کردم هیچگاه در موقعیتی قرار بگیرم که مجبور شوم جان دیگران را بگیرم. احساس کردم که این کار روحم را نابود کرد... این مسئله مرا گوشه‌گیر کرده است. بی‌خوابی به سراغم آمد، چرا که خواب شغلم را می‌دیدم و نمی‌توانستم از آن بگریزیم.»

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

کشتار جنون آمیز خلبانان آمریکایی

با این حال، ویدئوی کشتار جانبی شاید شرم‌آورترین سندی باشد که به بیرون درز داده شده و واقعیات زندگی خلبانی را نمایان می‌سازد. در ویدئوی مذکور، خلبانان یک فروند بالگرد آپاچی آمریکا سنگدلانه بر روی جمعیت در بغداد آتش می‌گشایند و حداقل ۱۲ نفر از جمله دو خبرنگار رویترز را می‌کشند. در ادامه حمله، خلبانان حتی می‌خندند و به غیرنظامیانی که به کمک قربانیان آمده‌اند، شلیک می‌کنند. افشاگر و منتشرکننده این تصاویر به زندان رفت، اما آنهایی که نسخه‌ای پاستوریزه و پرزرق‌وبرق از زندگی نظامی ارائه داده‌اند، جزو گزینه‌های محبوب جهت دریافت جایزه اسکار سال جاری هستند.

هالیوود بازوی ماشین جنگی آمریکا علیه ایران

فیلم سینمایی «تاپ گان: ماوریک» در مقطعی تولید شده که آمریکا تحریم‌های غیرقانونی و مرگباری علیه ایران وضع کرده است. در اوایل سال ۲۰۲۰، دولت ترامپ [سردار] قاسم سلیمانی فرمانده ارشد و دولتمرد ایرانی را ترور کرد و چهره‌های بانفوذ در داخل آمریکا خواستار حمله هسته‌ای بی‌مورد به این کشور شده‌اند.

با وجود این، به هیچ‌یک از این موارد در فیلم مورد اشاره نشده و ماهیت قانونی حمله در فیلم زیر سؤال نرفته است. همانگونه که استال گفته است، فرض عموم بر این است که «آمریکا حق دارد حقوق بین‌الملل را زیر پا بگذارد و به هر دلیلی به هر کشوری حمله کند.» او گفت: «تصور کنید این فیلم در ایران ساخته می‌شد و موضوعش حمله به تأسیسات هسته‌ای اسرائیل یا آمریکا بود. کله آدم از اتهامات مطرح‌شده در قالب پروپاگاندای تندروها منفجر می‌شد.»

کنترل مستقیم پنتاگون و سیا بر بیش از ۲۵۰۰ فیلم سینمایی و برنامه تلویزیونی

بنابراین، فیلم «تاپ گان: ماوریک» با ترویج یک جامعه بسیار نظامی‌گرا همسویی دارد؛ جامعه‌ای که تقریباً به اندازه مجموع همه کشورهای دنیا پول خرج جنگ می‌کند. تجلیل از نظامی‌گری در همه‌جای آمریکا از رویدادهای ورزشی گرفته تا سالن‌های سینما مشاهده می‌شود و این امر به ستایش فرقه‌مآبانه از نیروهای نظامی می‌انجامد.

تشکیلات نظامی به سختی تلاش می‌کند تا از وجهه مثبتی برخوردار شود و متوجه شده که صنعت سرگرمی مایل به همکاری در این زمینه است. استال و سکر در جریان تحقیقات خود دریافته‌اند که پنتاگون و سیا کنترل مستقیم بر بیش از ۲۵۰۰ فیلم سینمایی و برنامه تلویزیونی داشته‌اند. این فهرست نه تنها فیلم‌های موفق نظامی نظیر «تک‌تیرانداز»، «پرل هاربر»، و «چند مرد خوب»، بلکه همچنین مجموعه‌ای از برنامه‌های سرگرم‌کننده نظیر «قیمت مناسب است»، «بت نوجوان»، و «نمایش آلن دو جنرس» را در بر می‌گیرد. یک قانون نانوشته می‌گوید اگر فیلمی را تماشا می‌کنید که نیروهای مسلح یا سازمان‌های امنیتی را به تصویر می‌کشند، در آن صورت نهادهای مزبور احتمالاً در تهیه اثر همکاری داشته‌اند، یعنی اینکه آنها خودشان مشخص کرده‌اند که چگونه باید نشان داده شوند.

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

افسران نیروی دریایی آمریکا در حال عکس گرفتن در کنار تام کروز در پایگاه هوایی جزیره وهیدبی

عدم حمایت از آثار ضدجنگ

تشکیلات نظامی درها را بر روی کارگردانان و تهیه‌کنندگان می‌گشاید و دسترسی رایگان یا ویژه به زرادخانه تجهیزاتی که به طرق دیگر قابل دسترسی نیست، دسترسی به پایگاه‌های نظامی به منظور فیلمبرداری، و استفاده از پرسنل نظامی در قامت هنرور و همچنین سایر مزایایی که در غیر این صورت پرهزینه و کمرشکن هستند را به آنها عرضه می‌کند. اما از قدیم گفته‌اند که پول حلال مشکلات است. پنتاگون هزینه سیاسی قابل توجهی در این راستا تحمیل می‌کند، چرا که اصرار دارد که جهت‌گیری خلاقانه و دورنمای فیلم سینمایی یا برنامه تلویزیونی تا حد امکان در حمایت از نیروهای مسلح باشد. آثار ضد جنگ نیازی نیست که درخواست دهند. اکثر کمپانی‌های تولید فیلم چنین آثاری را بلافاصله رد می‌کنند، چرا که نمی‌خواهند یک متحد قدرتمند را از دست بدهند.

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

صدها میلیون نفر در معرض پروپاگاندای حامی جنگ قرار دارند

بر این اساس، عرصه فیلم و تلویزیون در آمریکا به‌تدریج به یک مجموعه نظامی ـ سرگرمی تبدیل شده که در آن صدها میلیون آمریکایی حتی بدون آنکه خودشان بدانند، بطور مداوم در معرض پروپاگاندای حامی جنگ قرار می‌گیرند، پروپاگاندایی که توسط پنتاگون تأمین مالی می‌شود.

کروز در مقطعی از اینکه به بخشی از ماشین جنگ تبدیل شده است، احساس پشیمانی کرد. او در این خصوص به یک مجله آمریکایی گفت: «برخی از مردم احساسشان این بود که «تاپ گان» یک فیلم دست راستی به منظور تبلیغ نیروی دریایی است. خیلی از بچه‌ها فیلم را دوست داشتند. اما بچه‌ها باید بدانند که جنگ واقعاً اینگونه نیست و اینکه «تاپ گان» صرفاً به منزله چرخ‌وفلک‌سواری در شهربازی است. به همین دلیل بود که ادامه ندادم و فیلم‌های تاپ گان دو و سه و چهار و پنج را نساختم. چنین کاری غیرمسئولانه بود.»

دستان پنهان پنتاگون در ساخت فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک» / ارتش آمریکا چگونه با همدستی هالیوود به دنبال احیای دروغین وجهه نیروهای مسلح خود است؟ ‌+ سند

تام کروز مسئول وقوع جنگ جهانی سوم خواهد بود؟

شاید اینکار غیرمسئولانه باشد، اما با توجه به اینکه کروز بخش چشمگیری از فروش جهانی فیلم در گیشه را به جیب می‌زند، حداقل به لحاظ مالی برایش جبران مافات می‌شود. فروش گیشه تاکنون بیش از ۹۰۰ میلیون دلار بوده است.

در پایان باید گفت: تام کروز در همان مصاحبه‌اش با لحنی حاکی از تأسف گفت که ممکن است «کاملاً مسئول وقوع جنگ جهانی سوم» باشد. با توجه به اقدامات همواره تهاجمی آمریکا در قبال ایران، این حرف کروز ممکن است درست از آب دربیاید.


منابع:

- https://www.spyculture.com/

- https://shadowproof.com/2022/05/26/how-pentagon-turned-top-gun-maverick-recruitment-pr-vehicle/

- https://www.latimes.com/opinion/story/2022-05-30/top-gun-maverick-memorial-day-tom-cruise-pentagon-propaganda

- https://www.visualcapitalist.com/u-s-military-spending-vs-other-top-countries/

- https://thediplomat.com/2013/12/why-the-us-shouldnt-nuke-iran/

- https://www.mintpressnews.com/in-redux-of-iraq-war-run-up-media-cheers-on-assassination-of-soleimani/263878/

- https://www.globaltimes.cn/page/202205/1266061.shtml

- https://variety.com/2022/awards/awards/top-gun-maverick-tom-cruise-oscars-awards-analysis-1235282190/

- https://www.youtube.com/watch?v=5rXPrfnU3G0

- https://www.thebureauinvestigates.com/projects/drone-war/charts?show_casualties=1&location=afghanistan&from=2015-1-1&to=now

- https://www.nytimes.com/2022/04/15/us/drones-airstrikes-ptsd.html

- https://www.npr.org/2017/04/24/525413427/for-drone-pilots-warfare-may-be-remote-but-the-trauma-is-real

- https://youtu.be/cxgHCYFeu0A?t=34

- https://www.imdb.com/name/nm0835243/

- https://youtu.be/cxgHCYFeu0A?t=34

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    39 2
    فیلم تاپ گان 2 با بودجه 170 میلیون دلار ساخته شده و فروش آن از یک میلیارد دلار گذشته و نمره 8.6 در IMDB گرفته، این یعنی یک پروپاگاندای موثر!
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      50 0
      اونا چون سلبریتی دارن ما هم سلبریتی داریم خیر سرمون
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      18 16
      پرپکانی نه پروپاگاندای
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      19 1
      اینکه پنتاگون حواسش به وجه اش هست باید سرمشقی برای ما باشه...سالهاست که پنتاگون این کار رو میکنه و به نظر من کار درستی میکنه و ما هم باید یاد بگیریم... بخاطر بی درو پیکر بودن ژانر فیلم جنگی در ایران ...بارها دیدم که در فیلم های سینمایی ایرانی یک هواپیمای ایرانی آمریکایی مثل فانتوم در قالب یک هواپیمای مهاجم عراقی روسی بجای میگ به مواضع ایرانی حمله کرده...یعنی کارگردان اینقدر مرخص و پیاده بوده که فرق هواپیمای خودی و دشمن رو نمیشناسه ...حالا مانورهای غلط و خارج از قاعده و ماکتهای افتضاح و جلوه های ویژه ی مزحک بماند... یعنی خودمون با دست خودمون دفاع مقدس رو به مسلخ سینمای غیره تکنیکی بردیم ..... نمونه اش در سریال مربوط به شهید بابایی ..با این شهید و هواپیمای اف 14 چیکار که نکردیم ....در حالی که این سریال بهترین فرصت برای باز آفرینی هنر و تکنیک و ....خیلی چیزهای دیگه به مراتب بالاتر از تاب گان مورد نظر پنتاگون بود .....
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      14 12
      ما هم اخراجی ها رو ساختیم
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      1 0
      اون ها بعد از این که فیلم هاشون ساخته شد به خاطر حمایت از ارتش و اطلاعات آمریکا میرن از این دو نهاد پول می گیرن و جز بودجه حساب نمیاد.
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      8 4
      ارتش آمریکا در هالیوود قهرمان و در واقعیت زن و بچه کش است فقط در یک نمونه 66 کودک رو در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر قتل عام کرد.
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      4 1
      علت علاقه شماها به سریال جومونگ چیه که سالهاست از تلویزیون در حال تکراره . سردار جومونگ. پرچم زرد رنگ با نماد پرنده سه پا که نماینده خورشیده.
    • حیدر IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 0
      برو اطلاعاتتو درست کن
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    20 6
    ببم جان! بیاین گزوین. تاپ گانتان هم بیارین. در خدمتتان باشیم.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      22 3
      چیزی که در فیلم به آن نپرداخت بعد از حمله ناو و پایگاهی وجود ندارد که جنگنده در آن فرود بیاید .
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      6 4
      ببی جان بیا شهرضا ببین خدمت یعنی چ.
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    14 4
    آمریکا برای همه جنگها، فیلم سینمایی مطابق با امیا ل و اهداف خود را می سازند تا افکار عمومی را برای آن آماده کند و سپس به اهداف خود حمل کند
  • یاور IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    14 2
    به نظرم این فیلم میتونه برای آماده سازی اذهان برای اقدامی در آینده هم باشه.
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    14 1
    دخالت پنتاگون در ساخت فیلم به خودی خود عجیب نیست و ارتش و سپاه خودمون هم فیلم می سازند مسئله فیلمنامه مسئله دیگری است
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    21 77
    به عنوان کسی که 120 سال فیلم سازی هالیوود را سال به سال دیده می گم که اصلا به فیلم سازی آمریکایی ها به چشم یک سرگرمی نگاه نکنید هر چیزی که این ها می سازند احتمال وقوع بالای 70 80 درصدی دارد من به عنوان فقط یک بیننده توانستم رخدادهای زیادی را در جهان از قبل پیش بینی کنم 15 سال پیش به اطرافیان گفتم بیماری عفونی یا ویروسی مسری می آد که کرونا را دیدین خیلی بدتر از کرونا هم خواهد آمد تضمینی پس زیرساخت های بهداشتی درمانی باید 10 برابر شود یا احتمال برتری هوش مصنوعی بر انسان و شورش هوش مصنوعی در آینده نزدیک بسیار بسیار بالاست کشور را از ابتدای این راه مثل اینترنت اشیا ، خودروهای خودران و هوش مصنوعی در حد داشتن پایگاه های داده بزرگ دور کنید کل دولت الکترونیک و خدمات مجازی باید بیاد روی شبکه داخلی و اپراتورها باید فرماندهی را دست داشته باشند 20 سال پیش درباره هوش مصنوعی چیزهایی گفتم که امروز بخشیش درآمده و این یک تهدید خیلی جدی خواهد شد . در مورد جنگ ، آمریکا فروپاشی خود را حس کند احتمال تهاجم دیوانه وار و لحظه آخری اش به ایران بسیار بالا خواهد بود روزی که دیگر نزدیک ما هم نخواهند بود پس باید مسیری داشته باشیم که بتوانیم اگر لازم شد خود خاک آمریکا را بتوانیم سنگین هدف بگیریم یعنی بازدارندگی فعلی باید بازهم ارتقا پیدا کنه . هالیوود کاملا جدیست اگر می خواهید دهه های بعد را پیش بینی کنید یک گروه نخبه بگذارید بشینن فقط فیلم های هالیوود را ببینند بعضی را چند بار ببینند مطالعه ، تحقیق و تحلیل داشته باشند سرنخ ها را دنبال کنند اینجوری می توانیم آینده ایمن تری داشته باشیم هالیوود دست لژهای شیطانیه .
    • اس AT ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      23 13
      عزیزم بجای شما من ۵ سال احادیث ائمه گرامی رو که میشنیدم مطمئن شدم نطفه‌ی ایران برای برقرای دین حق به لطف خداوند بسته شده. عزیزم هالیوود سگه کیه بیا شما فقط چند سال قرائت قرآن را شروع بکن همه چی برات روشن میشه..... اب در کوزه و ما گرد جهان میگردیم .
    • DE ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      7 45
      خدا بده برکت در 120 سال عمر شریفتان حتما متوجه شدید که هالیوود توسط مافیای یهودی و با حمایت گروه‌های تبه کار ایتالیایی مخصوصا سیسیلی ها تشکیل شده و جای تعجب نیست که علیه کشورهای ضد اسرائیل فیلم تولید کند.
    • NL ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      36 0
      ۱۳:۱۱ ایران خودرو توسط کدام مافیا اداره وتشکیل شده؟
    • US ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      ۰۲:۰۴ نمیدونم این متن را از کجا کپی زدی یه بخشیش در مورد هوش مصنوعی درسته ولی ان قسمت که در مورد نابودی امریکا گفتی خیلی تابلو واز خود گفتی.هههههه
  • US ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    18 37
    فیلم‌های ضدایرانی معمولا برنده جایزه شوم و شیطانی اسکار می‌شوند. تبریک به مثی پولینژاد و سعودی اینترنشنال و آسایشگاه سالمندان آلبانی
    • FR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      12 34
      دفعه بعد بنویسید سعودی اینتر اشغال
    • FR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      28 9
      ۰۲:۰۷ تو که امریکا را شیطان واستکبار مینامی پس چرا با فیلترشکنش وارد سایت میشی وپیام میدی؟
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      6 17
      به همون دلیل که گاوچرونهای تروریست از باروت اختراعی چین استفاده میکنن و صبح تا شب بهش فحش میدن!!!!
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      17 4
      ۱۳:۳۴ خدایشش خودت فهمیدی چی گفتی؟!! این حرف بی سروتهت چه ربطی به کامنت بالایی فرانسوی داشت.ههههه
  • جاویدایران NL ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    16 40
    تا اینجا از مذاکرات اتمی خیلی به شخصه راضی هستم، درود بر رئیسی که از حق ایران عبور نکرده. اینم بگم من هیچ وقت طرفدار برجام نبودم و هیچ وقت دعا نکردم که برجام احیا بشه، ایران در این برنامه اتمی چیزهایی که در این لحظه داره و بدست آورده روش قیمت گذاشتنی نیست، به حدی ارزش داره که ثروت کل دنیا رو به ایران بدن من برنامه اتمی رو انتخاب میکنم، فاصله ایران تا گریز هسته ای دیگه به صفر رسیده، این برای اولین بار هست، همون چیزی که ماه ها بود امریکا و غربی ها و اسرائیلی ها میگفتن نمیخواهیم ایران به این نقطه برسه، ارزش این بی نهایت هست. من عقیدم اینه که باید ایران سلاح اتمی داشته باشه ویا قابلیت ساخت سلاح اتمی رو همواره برای خودش حفظ کرده باشه، این رو نباید به هیچ وجه فداکرد.
  • اس AT ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    23 2
    چه خیاله تاپ گان ۲ درست کردن ، ما هم منتظر طبس ۲ میمونیم . اونا تام کروز دارن خیالی نیست ما هم شن کروز داریم. اونا کارگردانشون وقت میزاره ، خرج ميکنه این در اون در میزنه، ولی ما کارگردانمون میگه : کن فیکون .
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      6 5
      تام کروز کثافت هم یه آشغال آمریکایی ضد ایرانیه.
  • K IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    5 20
    آمریکا گاوی هست که هم میشه از شیرش استفاده کرد و هم میشه با شاخش درافتاد طبیعتا ایران با شاخ آمریکا بازی کرده و نتیجه هست مشخصه ... ملعبه دست چهار تا کمونیست برای آمریکا ستیزی شدیم!
    • شیردوش IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      17 1
      دوشیدن شیرش رو هم توی برجام دیدیم یه لگد زد از صد جا پشیمون کرد. بعدش فهمیدیم نره. آقا شما چرا براتون درست عبرت نمیشه. ما میگیم نره هی میگی بدوش.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      6 0
      فعلا آنهایی که رفتند آمریکا را بدوشند خودشان شدند گاو شیرده!
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      2 0
      آمریکا شیطان بزرگ است نه گاو. شیطان در آخر به پیروانش می گوید از شما نفرت دارم.
    • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      0 0
      داداش دقتت پایینه اون گاوی که شاخ داره، داری اشتباه میزنی!!
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    7 1
    من این فیلم را دیده ام تکنیک های جنگ های هوایی خوبی دارد برای نشان دادن و انداختن رعب در دل رقبا ولی در اخر فیلم تمام اغراق استفاده شده که بی هیچ حساب وکتابی به راحتی یک پایگاه هوایی را که به منظور پشتیبانی از یک مرکز سری روسها در کوهستان بود را با موشکهای کروز هدف قرار میدهند وهمزمان چهار هواپیمای نسل پنجم پایگاه سری را نابود میکنند ولی در راه بازگشت انبوهی از موشکهای ضدهوایی که بسیار ناشیانه کار شده بود به انها شلیک میکنند ولی انها بجز یکی موفق به فرار میشوند تا کروز خلبان هواپیمای ساقط شده به پایگاه هوایی نابود شده روسها میرود به صورت اغراق امیزی از ان پایگاه که به وسیله موشکهای کروز نابود شده فقط یک هواپیمای اف ۱۴ باقی مانده که باز اتفاقی مسلح است وتام کروز باان دوباره بعد از نابود کردن ۳ سوخو ۵۷ به ناو هواپیمابر خودی برمی گردد ولی این فیلم سا خته شده برای اماده کردن اذهان عمومی برای یک حمله هوایی بزرگ وانداختن رعب در دل دشمن همراه با بزرگ نمایی نیروی هوایی امریکا وخیلی نامحسوس اسراییل
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      12 2
      من هم فیلم را دیدم ، حمله جنگنده ها از میان دره و مواجه آن ها با سایت ها موشکی که فقط از نوع حرارتی بود بیشتر کمدی بود ، چرا که موشک ها از فاصله کم با قدرت مانور 20 تا 50 جی و خلبانان با مانور سنگین و چف و فلر آن ها را منحرف میکردند ، مگه یک جنگنده چقدر چف و فلر دارد . وسکانس خنده دار تر آن برتری اف 14 برابر سوخو57 بود . دد واقع برای اینکه عملیات در فیلم قابلیت اجرا داشته باشد ، یک آواکس جنگ الکترونیک انجام داده و مثلا کل سیستم راداری طرف از دور خارج کرده . یک بچه می فهمه این فیلم فاقد ارزش عملیاتی است و فقط بحث تبلیغات بوده است . دشمن فرضی هم ترکیبی از ایران و روسیه بوده است . غنی سازی ایران ،اف 14 ایران ، سوخو 57 روسیه ، پوشش جنگلی و محیطی که بیشتر به روسیه شباهت داره .
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      درسته این فیلم پر از اغراقه ولی اگه بتونیم یه آواکس غنیمت بگیریم مهندسی معکوس کنیم عالی میشه
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      خدا رو شکر
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      1 0
      خوب توجه نکردید حمله بیشتر به ایران بود چون فقط ما اف چهارده داریم و اونا فک میکنن داریم به بمب اتم نزدیک میشیم و گرنه روسیه هم اتم داره و اف چهارده نداره
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    4 7
    اولا تحلیل خوبی بود ممنون از جمع آورش دوما بعد تاپ گان یک آمریکا با افکار عمومی آماده حمله کرد به عراق پس احتمالا اینم برای آمادگی افکار عمومی خودش و دنیاست سوما هیچ جنگ جهانی رخ نمیده چون در عمل تو دنیای امروز مهم ترین چیز پوله و جنگ محدود به چند کشور درآمد زاس نه جنگ جهانی احتمال زیاد پیش بینی معروف معامله قدرت ها بزرگ درست باشه اوکراین برای روسیه تایوان برای چین ایرانم مال آمریکا با این سیاست و این حجم فشار روی مردم خیلی محتمله
    • NL ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      6 20
      اشتباه کردی! ایران رو دست کم گرفتی اوکرای واسه روسیه تایوان واسه چین بحرین و باکو هم برای ایران :)
    • NL ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      5 26
      اشتباه کردی! ایران رو دست کم گرفتی اوکراین واسه روسیه تایوان واسه چین بحرین و باکو هم برای ایران :)
    • FR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      16 7
      ۱۲:۰۵ اشتباه زدی جناب! اوکراین برای غربه چین وروسیه هم که بسیار تضیف ویا نابود میشه ایران هم که از همون اولش نابود بوده وداره بیشتر میشه.
    • NL ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      6 24
      به 12:17 هه هه دیدم که سریع خودت رو رسوندی منفی فله ای دادی خخخخ دست شما وطن فروشا رو شده! اوکراین که تموم شد رفت زمستون هم که بشه غربیهای اربابت به غلط کردن میافتن! تایوان هم بهمین زودی لقمه چپ چین میشه! ایران عزیزمون هم خدمت صهیونیستها توی بحرین و باکو میرسه! حالا بدو منفی بده
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      13 4
      ۱۲:۳۲ - پس بشین وتماشا کن تا بیبنیم لاف زدن شما درست از اب در میاد یا منطقی گفتن من همه چیز مثل روز روشنه.هههههههه
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    9 0
    شمام مقابله به مثل کنین...! بجای ساخت سریال مختار که عموما حواشی تاریخی و منبعی زیادی داشت چهارتا فیلم بروز بسازید. جوری که دشمن بترسه همونجور ترس ع49653ادی شدن و حتی درخواتست شدن موضوع برخورد با برنامه اتمی ایران رو تو این مقاله میبینیم.
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 0
    اینم پیوست رسانه ای مشروعیت حمله، برادران این خواب آشفته را تحقق ببخشید و بسازید مثل ماندلا، بعد جلوی چشمان جهان خنثی کتید، تا همگان بدانند ما نیاز به بمب اتم نداریم و اراده بر استفاده از آن تیست. خط مذاکره تغییر خواهد کرد
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    5 1
    فقط من موندم تام کروز چطور جای جوان ۱۸ ساله بازی کرده
    • DE ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      4 0
      در مورد آدرینوکروم تحقیق کنید تا متوجه بشید داستان چیه
  • ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    10 1
    العجل یا مهدی __________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج
    • بهلول دانا DE ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      1 0
      هروقت امام زمان ما حضرت مهدی فاطمه عج الله تعالی فرجه الشریف ظهور بفرمایند آنوقت است که پرده ها بالا میره وگندهایی که زده شده مشخص میشه آدمای منافق ودو رو شناخته میشن و دیگه بعضی ها هم که جای مهر درپیشانی دارند نیت شون روشن میشه که خدایی است یا دنیایی است خلاصه دوستان محشرکبرایی خواهد شد آنروز رو اگر لیاقتش را داشته باشیم و ببینیم . چهره ی واقعی چه کسانی که به اسم دین ونام دین پولها انبار کردند ویا حرف های دینی زدند که خودشان اعتقادی بهش نداشتند و..... آشکارخواهدشد ولی خداوکیلی خیلی عالی میشه دیگه روزنامه ها وباند وحزبی ها نمی تونند دروغ به خورد مردم بدن
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    چقدر بیتربیتن
  • FR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    6 0
    جالبه بدانید که تام مروز یک مسیحی صهیونیستی و عضو فرقه دیانتیک هم هست ! هنرپیشه انها کجا و فاحشه های فستیوال کن کجا یکی وطن پرستی و دیگری وطن فروشی ای کاش طن فروش بود و وطن فروش نبود به قول یکی از اینفلوونس های معروف اخرالزمانی در ایران
  • CA ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    6 3
    هیچکدوم از فیلم های ضد ایرانی رو تا حالا ندیده ام و نخواهم دید و از تمام بازیگران فیلم های که ضد ایران بازی میکنند بدم میاد و دیگر هیچ فیلمشون رو تماشا نخواهم کرد الان هم این کوتوله ای بنام تام کروز تو لیسته دوستان از این بازیگرها باید بدتون بیاد خشم خودتونو با کامنت ها و راه های دیگه که بلدید بهشون نشون بدید البته مدل های ایرانیش رو هم داریم مانند این ترانه علیدوستی دوتا سریال واقعا قشنگ ساختند دو تا از بازیگرهای نقش اولش که زن هم بودند با کارها و رفتارشون سریال ها رو هم نابود کردند ادم دیگه رغبت نمیکنه دوباره این سریال ها رو تماشا کنه بخصوص سریال پدر که یک سریال بسیار زیبا بود انگاری که کسی و سازمانی پشت این کاره که هر چیز زیبا رو واسه بیننده زشت کنه و رغبت به بازبینیش نکنه
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      10 8
      نگو! الان تام کروز بفهمه ناراحت میشه که چرا جناب قنبر ولایتی سایبرزاده که یادش میره بعد جهاد تبیین در توییتر وی پی انش رو خاموش کنه دیگه فیلماش رو نگاه نمیکنه
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 1
    تحلیل های خوبی دارید
  • FR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    4 3
    زنده باد ارتش
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    5 1
    کاش یکدونه فیلم از داستان های شاهنامه یا از ناریخ‌باستان‌یا تاریخ میانه ایران میساختیم‌حداقل، همین ترکیه از آلب ارسلان شاه ایران ما فیلم‌میسازه و پول درمیاره در حالیکه آلب ارسلان یک‌شاه ایرانی‌بود که آنکارا رو‌‌ضمیمه ایران کرد.
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      2 3
      سلوجقیان کجا ایرانی بودن؟ ترکهای آسیای میانه بودن که اول ایران رو گرفتن بعد آناتولی و گرجستان و غفقاز رو
  • FR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    9 6
    حالا حمله کنه یا نکنه چه فرقی میکنه ما که مار ومور و ملخ به سرزمینمان حمله کرده و همه چیز را داره می بلعه این یکی هم روش دوستمون هم قول داده قرآن بخونه که هیچ سلاح دشمن نتونه بهمون کار ساز بشه نتیجه میگیریم که نگرانی شما بیمورده
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 4
    این اتم و موشک و برجام فقط محل امرار معاش چند نفر تیم مذاکره و دلال شده و چه برجام نتیجه بدهد یا ندهد تاثیری به حال کسی ندارد. بهتره بزنه کار را تمام کنه و برجام بخوابه. امریکا گزارشی داده که همه عوامل دولت قبل در 7 میلیون تا 1.5 میلیارد دلار اندوخته دارند و مردم لازمه که خودشان با حسابداری امریکا هماهنگی و اموال سردمداران را شناسایی و ترور و ضیط کنند حتی اگر افراد صالح هم باشند
  • DK ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    7 0
    امریکا به ایران حمله خواهد کرد .کی ؟ وقتی ایران به برجام کامل برگشت و از امکان و توانایی ساخت بمب اتم دور شد . احتمالا دولت بعدی امریکا این کار رو می کنه.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 2
    کارشناسان نطامی با توجه به گستردگی دوربین های فیلمبرداری در داخل و بیرون کابین هواپیما و ناوهای نیروی دریایی نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی و بر همین اساس زمینه نابودی موثر آنها را فراهم کنند ضمن اینکه ما از هالیود هم تشکر می کنیم که هوشیاری ما را بالا برده است
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    4 1
    همه که مثل ما نیستن با بودجه مستقل و بدون وابستگی گاندو بسازن
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    6 1
    جای گلوبال هاک هنوز درد می کنه
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    ما هم از هالیود ضربه میخوریم هم از گاویود
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    7 1
    موردی نیست، شما هم اگر اعتراضی دارید، بروید در سینمای ایران یک فیلم جنگی در حد تاپ گان و ضد آمریکایی بسازید. شما هرکاری بکنید، هالیوود کار خودش را می کند و فیلم های مورد نظر دولت آمریکا را خواهد ساخت.اشکال از ما ایرانی هاست که توان پاسخ متقابل این اقدام را نداریم و فقط مشغول شعار دادن هستیم. سینمای ایران سالهاست مشغول ساخت فیلم های بی معنی عشقولانس و ضد اجتماعی و پرورش سلبریتی هایی که هنگام بحران های اجتماعی دست به شعار و فحاشی علیه نظام می زنند. و از دنیای مُدرن ساخت فیلم های باکیفیت عقب مانده است. عیب بزرگ ما ایرانی ها این است که فقط بلدیم شعار بدهیم و گوش جهان را کَر کنیم.
  • DE ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    7 0
    برای زدن تو دهن تروئیکای اروپایی: موشک قاره پیما حق مسلم ایران است
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 0
    در خدمت اون ملوان نیروی دریایی که عکس می گرفت هستیم. اگه باز هم هستند تشریف بیارند دوستشون داریم.
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    در ایران اجازه میدیم بنگاه ها مالیاتشون رو به تولیدات سینمایی بدن و تولیدکننده الزامی به خاطر جشنواره و ویزای خارج از کشور سیاه نمایی می کنه. ولی اون طرف بعد از این که فیلم ساخته شد دولت با توجه به اثرگذاری مثبت فیلم به عواملش پاداش میده. ما هم باید از این الگو استفاده کنیم و نهادها یک بودجه فرهنگی داشته باشم و به فیلم ها بدن نه این که از پول مالیات مردم به فیلم ها کمک بشه
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 1
    مرتیکه سر پیری برای ایران فیلم می سازی؟
  • ناشناس IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    غریبانه زیست و شجاعانه جنگید
  • ناشناس IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 0
    ماوریک واقعی قهرمان پرآوازه غملیات مروارید حسین خلعتبری بوذ که غریبانه زیست و شجاعانه جنگید و مظلومانه شهید شد و حتی اسم و یادی از قهرمانان واقعی ما نیروی هوایی قهرمان ما برده نمیشه
  • ناشناس IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    وقتی ما برای ماوریک واقعی عملیات مروارید فیلم که نمی سازیم هیچی حرفی هم نمی زنیم و قهرمانهای واقعی رو معرفی نمی کنیم و فقط کوتوله ها رو بزرگ می کنیم معلومه دیگه آمریکا بزرگ نمایی می کنه
  • ایلیا IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 32
    خیلی برام جالبه که آلبانی نشین ها و رضاباز ها و اپوزوسیون خاک انداز و مصی بازها میان تو کامنت های مشرق نیوز خودشونو خالی کنند :))) عزیزان وقتی میاین اخبار مشرق رو میخونین یعنی تو زمین ایران عزیزمون دارید بازی میکنید. فشار بخورید و از این فشار بسوزید و بمیرید! :)
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 0
      مرگ بر مریم رجوی
  • علیرضا IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 1
    این فیلم رو از اول تا اخر دو باز دیدم . چند نکته مثبت و چند نکته منفی داشت . نکات مثبت اینکه واقعا به عنوان یه فیلم نبرد ها و داگ فایت های خفنی داشت و داستان خوبی داشت در ضمن خیلی با جزئیات و خفن بود . اما از نکات منفی اینکه بعضی صحنه هاش واقعا غیر واقعی بود (اشاره شد برای ایجاد پرو پاگاندا) مثلا وارد مرز و خطوط یه کشور بشی بدون شناسایی یا با اف هجده و چهارده بری سوخو پنجاه و هفت شکار کنی😂 . دوم اینکه قشنگ به صورت غیر مستقیم به ایران اشاره شد و یه جورایی واسه ما تحدید بود سوم بزرگ نمایی شده بود . هرچند چیزا و نکاتی که گفتم کامل نبود اما خوب بود بازم . از یه فیلم ( دقت کنید فیلم نه واقعیت ) با ترکیبی از سیاست چنین بیشتر انتظار نمیره . به امید سر بلندی ایران❤️🇮🇷
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    هر چه زودتر یک فیلم قوی و شاخص از سردار سلیمانی و نحوه شهادتش درست کنید اگه اونها زودتر اقدام کنند از سردار یک دیو دو سر نشان جهانیان خواهند داد و دست ما هم بسته میشه.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 0
    موندم وقتی می تونن تو 2 دقیقه و 25 ثانیه بزنن تاسیسات هسته ای اون کشور متخاصم رو از بین ببرن دیگه چرا اینهمه سال در حال مذاکره ان؟
  • عبلپور IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    ولی فیلمای ایرانی واقعا خنده داره همش شده پژمان جمشیدی پیام درخشانی فقط محض مسخره خنده داره وگرنه گریه داره
  • محسن IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    فکر کردن و احتمال نداره... با دیدن سکانس آخر که منطقه کوهستانی و برفی بود گفتم منظور روسیه هستش ولی با دیدن تام کت ها مطمعن شدم منظور کشور ما ایران هستش... البته به این راحتی هم نیست که بیان بزنن و فرار کنن... ولی خب طبیعیه ماهم توی سینما از این کارها انجام می دیم.. نه تنها ما بلکه همه کشور ها.. چیز عجیبی نیست.
  • محسن IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    یکی از دلایل دیگه که کشوری که تو فیلم میخوان به تاسیسات هسته ای اون حمله کنن ایران این هست که در انالیز منطقه مورد حملشون نشون میدن که دشمنشون جنگنده اف ۱۴داره که این هواپیما مختص به ایالات متحده و ایران هست و کشور دیگه ای نداره.البته اسرائیل هم داره قکر کنم
  • طاها IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    0 0
    فکر نمی کنم چون تو اون میل ۲۴ و سوخو ۵۷ هستن شاید مال حمله به روسیه باشه
    • . IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      0 0
      به اف۱۴ تامکت هم دقت کنید این هواپیما رو غیر از خود آمریکا، صرفا فقط ایران داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس