به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: فرسایشی شدن مذاکرات برجامی، نباید ما را از اولویت های خود غاقل کند. ایران، در برجام همه امتیازات را نقد و برگشت ناپذیر واگذار کرد اما امتیازات نسیه، یا دارای تاریخ مصرف کوتاه و ناپایدار و نقض پذیر را گرفت.

برآمده از عبرت های برجام، مطالبه مشروع ایران این است که تحریم ها، به شکل موثر و پایدار لغو شود، به نحوی که به انتفاع پایدار و تضمین شده منتهی شود؛ و گرنه، تعهدات ایران هم باید به همان میزان، ناپایدار و تدریجی و برگشت پذیر باشد. (مثلا انباشت مواد غنی سازی شده در ایران، تحت نظارت آژانس، به جای خروج از کشور).

آمریکا اما همان شیطان سابق است. با وجود عهدشکنی آشکارو انگشت نما شدن، می خواهد عایدات راهبردی کسب کند و مُشتی وعده قابل نقض بفروشد. اهمیت فعلی توافق در این است که  پس از چنگ اوکراین، میزان ذخائر نفتی آمریکا و ذخائر جهانی، به پایین ترین سطح خود در چند دهه گذشته رسیده است.

این در حالی است که مستعمراتی مانند عربستان، با حداکثر ظرفیت خود، به خدمت غرب شتافتند. با این وجود، قیمت نفت 125 دلار را هم تجربه کرد و رسانه هایی مانند فارین پالیسی، نفت 150 دلاری را برای  پاییز و زمستان پیش بینی می کنند.

اکنون اقتصاد آمریکا و اروپا، رکورد های تورمی بی سابقه در چهل سال اخیر را تجربه می کنند و پیش بینی می شود تدریجا وارد رکود سنگین هم بشوند. رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان گفته؛ "برای جبران کمبود گاز روسیه، باید به دوران استفاده از زغال سنگ برگردیم".

در حالی که به نظر می رسد روسیه در مقابل تحریم ها از پا در نیامده، چند ماه پیش رو، برای سیاست و اقتصاد غرب بسیار حیاتی است. در این شرایط ویژه، آمریکا و اروپا نیازمند فوری "بازگشت نفت ایران به بازار" و استفاده از بار روانی و تبلیغاتی آن برای مهار قیمت نفت هستند.

آمریکا ضمنا نیاز دارد به برجام بر گردد تا هم به مکانیسم ماشه دسترسی داشته باشد و امکان بازگرداندن تحریم های سازمان ملل بدون جلب نظر  شورای امنیت را -به مثابه شمشیر داموکلس بازدارنده ایران- به دست آورد؛  و هم برنامه هسته ای شتاب گرفته ایران را به نقطه فعالیت حداقلی و مهار شده برگرداند.

دولت بایدن نیاز دارد به نوعی از توافق خوب (بد برای ایران) دست یابد که بتواند به عنوان موفقیت در انتخابات کنگره، برای افکار عمومی فاکتور کند.

نگاه آمریکا به تعلیق تحریم ها در احیای برجام، موقتی است؛ به نحوی که بحران اقتصادی را پشت سر بگذارد و سپس بتواند شیطنت های تحریمی را از جانب دولت یا کنگره از سر بگیرد.

بنابراین آمریکا در کوتاه مدت، تحریم فروش نفت ایران را تعلیق می کند، اما محتمل است که بعد از چند ماه، در مقابل دسترسی ایران به درآمدهای نفتی کارشکنی کند. همچنان که تهدید و کارشکنی علیه سرمایه گذاری های میان مدت و بلند مدت شرکت ها در ایران محتمل است.

آمریکا و اروپا اکنون، به عرضه دو میلیون بشکه ای و بالاتر نفت ایران نیاز دارند. و حال آن که توافقی ناپایدار با خسارت های راهبردی را به ایران پیشنهاد می کنند.  بازگرداندن وضعیت شرطی سازی اقتصاد ایران به توافق و مذاکرات، یکی از اهداف مد نظر آنهاست.

موضوع مهم دیگر که باید مد نظر داشت، کنگره و انتخابات چهار ماه بعد آن است. کارکرد کنگره -در تکمیل رفتار دولت آمریکا- به حداقل رساندن عایدات ایران از توافق بوده؛ از جمله با قانون اینارا که امکان سرمایه گذاری یا تجارت میان مدت و بلند مدت را هزینه دار می کند. 

این قانون و قوانین تحریمی دیگر در پسا برجام، مانند کاتسا و آیسا، با اتفاق نظر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، تصویب شده اند. ضمن این که پیش بینی می شود در اثر کارنامه اقتصادی بد دولت بایدن، جمهوریخواهان در انتخابات آتی کنگره موفقیت بیشتری کسب کنند.

کنگره، قانون «اینارا» را در سال 2015 برای نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران تصویب کرد و طبق آن، رییس‌جمهور آمریکا برای تداوم تعلیق تحریم ها، ملزم به ارائه گزارش‌ هر سه ماه یک بار به کنگره درباره پایبندی ایران به توافق بود. "اینارا" در سنا با 98 رای موافق و تنها یک مخالف به تصویب رسید.

اینارا در مجلس نمایندگان هم، با 400 رای موافق و فقط 25 مخالف تصویب شد. این قانون عملا عُمر هر گونه معامله شرکت ها و دولت ها با ایران را به سه ماه کاهش می دهد؛ چون معلوم نیست کنگره در سه ماهه بعدی، ادامه اجرای برجام را تایید کند یا نه. (این هم از دستاورد های ویژه توافق برجامی در دولت روحانی است!)

دومین تحریم، قانون موسوم به کاتسا CAATSA مصوب 2017 است که در سنا با رای  98 رای و فقط دو رای منفی تصویب شد. در مجلس نمایندگان هم، با 419 رای موافق و 3 رای مخالف به تصویب رسید.

قانون  سوم،  تحریم ایران و لیبی (ایلسا ILSA) است که بعدها با حذف لیبی، به قانون ISA تغییر نام یافت و سرمایه‌گذاری بیش از 40 میلیون دلار در سال برای توسعه بخش نفت وگاز در ایران را ممنوع می کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 0
    بعنوان ضمانت هر چه داریم و کردیم نزد خودمان تحت نظر آژانس نگه داریم . به هیچ قسمت و محصولی دست نزنیم ... چون به تضمین اینها اطمینانی نیست
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 0
    من اگر بودم در قبال سه ماه تعطیلی . با سیاست گری میامدم و بسرعت حاضر نمیشدم و دست بالا را میگرفتم و هیچ چیزی زیر بغل اینان قرار نمیدادم بره . هنوز وقت هست خواسته هاتون را افزون کنید عین کاری که آمریکا میکرد .
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      0 0
      احسنت ، دقيقأ همینطوره ‌‌!!
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 0
    درخواست این روزهای آمریکا و غرب از ایران برای مذاکره و برجام، همزمان به نیاز شدید آمریکا و غرب به نفت ایران، مثل این می مونه که دشمن بگه کبریت میشه بهم بدین، آخه باید هیزم داشته باشم برای سربازهام تا بتونن شما رو نابود کنن و بعدش خیمه هاتون رو باهاش آتیش بزنن
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 0
    آتش بس دوماهه عربستان با یمن و تمدید اون هم معلوم شد دلیلش (یا حداقل یه دلیلش) چی بود. غرب به نفت عربستان نیاز داره ، به همه ظرفیت نفتی عربستان، و نمیخواد در جنگ با یمن، تاسیسات نفتی عربستان صدمه ببینه و تولید نفت از این هم کمتر و بدتر بشه. (چه بسا اوضاع بحران نفتی برگرده دوباره آتشباران روی سر مردم یمن شروع میشه)
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      0 0
      یمن سابق نیست گرای موشکی روی پایگاهها ودرموشک باران اخرین باراب شیرین کن جده رامنهدم کردن
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 0
    حالا نوبت ماست که به سختی افتادن دشمن رو تماشا کنیم و ان شاءالله نابودیش رو. اشداء علی المؤمنین کردند و ایران عزیز و یمن و ... رو سال ها کشتار و تحریم کردند. حالا نوبت سختی خود کفار وحشی است. به امید نابودی وحشی های خونریز
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 0
    با این تفاسیر ادامه مذاکره با آمریکا عاقلانه به نظر نمیاد.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 0
    20 سال بازیچه آنها نمی شدید
  • علی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 1
    امریکا بازی می دهد تا زمانی مقابل عمو سام ننشینید و رو در رو گفتگو نباشد دست یابی به نتیجه تقریبا خیلی بعید است
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 0
    پس چرا دولت مذاكرات رو ادامه ميده ؟! وقتى قرار نيست خيرى به ايران برسه بهتر نيست دولت رئيسى در اسرع وقت خارج شه ؟!
  • سید IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 0
    به فضل الاهی برجام بی فرجام در همان دوحه دفن خواهد شد و ملت ما حلوای آن را به جای هلوی کذائی وعده روحانی خواهد خورد!!!
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 2
    برجام. اسمش هم خسارت محض هست ، اگر اورده ای برای ایران مقتدر و مستقل داشه باشد باید قبول کرد والا بهتر که نباشد. ... اگر دولت و مردم با هم و درست عمل کنند. با همین تحریمهای بی اثر به زندگی بهتری دست خواهیم یافت
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 3
    امریکا الان چون جهان راتحریم کرده وباهم تعامل دارند دنبال برجام است تاکسری اش راکندکند وگرنه وجهه سیاسی کاخ سفیدازامریکا وهیتلررسواتراست اون موقع که بیماران پروانه ای کشته میشدند ولی تحریمهارابرنداشتن واون موقع که راکتورهسته ای رابتن ریختن وتحریمهارازیادکردند فکربرجام نبودند الان امریکا درحال سوختن ازدرون است
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 1
    مگه از عمر برجام 2.5 سال بیشتر نمونده پس این دو سه سال رو به برجام متعهد بمونید تا وقتی تموم شد لااقل بهونه دستشون ندین
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 3
    مگه از عمر برجام 2.5 سال بیشتر نمونده پس این دو سه سال رو به برجام متعهد بمونید تا وقتی تموم شد لااقل بهونه دستشون ندین
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 0
      آمریکا با عهد شکنی از برجام خارج شده، اروپا عهدشکنانه برجام رو اجرا نکرده. فقط ایران بوده که برجام رو اجرا کرده. بهانه کی دست کی بده؟!!!!!! ایران میگه شما هم اجرا کنین دیگه
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 0
      ما که اجرا کردیم. اونا نکردن و خارج شدن. ما هم طبق برجام تعهداتمون رو کاهش دادیم تا وقتی که اونا به وعده برجامی شون عمل کنند
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 3
    مگه از عمر برجام 2.5 سال بیشتر نمونده پس این دو سه سال رو به برجام متعهد بمونید تا وقتی تموم شد لااقل بهونه دستشون ندین
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 3
    مگه از عمر برجام 2.5 سال بیشتر نمونده پس این دو سه سال رو به برجام متعهد بمونید تا وقتی تموم شد لااقل بهونه دستشون ندین
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 0
    به نظرم الان وقتشه از برجام خارج شیم و سریع بمب هسته ای تولید کنیم. چون انها نمیتونن بیشتر از این دنیا را به سمت جنگ و مشکلات اقتصادی ببرند
  • Fara hare IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    واقعاً نمیشه که حتی به ازای آزادی صد میلیارد دلار دارایی های ایران دوباره وارد برجام بشه واقتصاد تازه یکم جون گرفته رو شرطی به ساز آمریکا بکنن و بعد در حالت خوب خوب واینکه آمریکا پابند باشه بیان سراغ قدرت دفاعی کشور که اگه اونها رو ندید کاری بکنند که پول ملی کشور رو ده برابر بی ارزش کنن.واقعا چی تو کله اینها میگذره دارید روزی یک ملیون بشکه نفت صدو ده دلاری می‌فروشید وپولش هم میگیرید دوست دارید با برجام سه ملیون بشکه نفت بیست وپنج دلاری بفروشید وپولش رو هم بهتون ندن.کدومش بهتره.دفعه قبلی با برجام چه بلایی سر کشور آوردن که اینبار نخوان بیارن.بگید برای منافع ملی مان هیچ مذاکره ای نمی‌کنیم.
  • مجید IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    مگر آمریکا تحریم است؟؟!!!!!!
  • یک جانباز IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    از قوه قضاییه مسرانه میخواهیم با دلال های ارز و مشوقین آنها در رسانه های اصلاح طلب که دل مردم را خالی میکنند بشدت برخورد شود و با اعدام چند نفر خائن بخدا قسم بازار ما آرام میگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس