کد خبر 1394429
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
نرخ تورم سال قبل 40 درصد شد

شاخص تورم در کشورهای منطقه یورو به بالاترین حد در بیش از دو دهه گذشته رسید.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: به گزارش رادیو فرانسه و بر اساس داده‌های یورواستات، شاخص تورم در کشورهای منطقه یورو، به رکورد جدید ۸.۶ درصد در ماه ژوئن رسیده که بالاترین آمار ثبت شده توسط اداره آمار اروپا از زمان تشکیل منطقه یورو و جایگزینی پول‌های ملی با این واحد، می‌باشد.

طبق داده‌های اولیه اداره آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، که دیروز، جمعه منتشر شد، شاخص تورم در کشورهایی که از واحد پولی یورو استفاده می‌کنند، با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به رکورد جدید ۸.۶ درصد در ماه ژوئن رسیده است. بدین‌ترتیب نرخ تورم در منطقه یورو از سال ۱۹۹۷ تاکنون در بالاترین سطح خود قرار گرفته است.

این در حالی است که شاخص تورم ١٩ کشور منطقه یورو، در ماه ‌آوریل، ٧.٤ درصد و در ماه مه، ٨.١ درصد بوده است.

بر اساس داده‌های یورواستات، بهای انرژی، با افزایش تقریبا ۴۲ درصدی نسبت به ژوئن سال گذشته، بیشترین تأثیر را بر افزایش نرخ تورم داشته و پس از آن مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات با ۸.۹ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

با افزایش شاخص تورم کشورهای منطقه یورو به بالاترین حد خود، قیمت مواد غذایی، اجاره، مسکن، انرژی، سوخت و حمل‌ونقل، هنوز هم در حال افزایش است.

شاخص تورم در استونی و لیتوانی با حدود ۲۰ درصد، بالاترین افزایش را به ثبت رسانده و فرانسه و مالت، با کمتر از ۷ درصد، پایین‌ترین میزان تورم را در منطقه یورو تجربه کرده‌اند. در فرانسه شاخص تورم در ماه ژوئن ۵.۶ درصد و برای ماه می ‌۵.۲ درصد اعلام شده است.

افزایش شدید هزینه‌ها و قیمت جهانی حامل‌های انرژی، بیشترین تأثیر را بر افزایش نرخ تورم کشورهای منطقه یورو گذاشته است.

رهبران اتحادیه اروپا، اخیرا بر سر ممنوعیت بخش عمده‌ای از واردات نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی به توافق رسیده بودند. روسیه نیز میزان صادرات گاز طبیعی مورد استفاده در صنعت و تولید برق را به چندین کشور اتحادیه اروپا کاهش داده و صدور گاز به فرانسه، لهستان، بلغارستان و چند کشور دیگر را به کلی قطع کرد.

به گزارش رادیو فرانسه، گزارش کامل یورواستات نوزدهم جولای منتشر خواهد شد. منطقه یورو شامل کشورهای بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    از طرف ايران بگو که 40 ساله ادامه داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس