.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی برای نجات از بن‌بست سیاسی و امنیتی خود به هر روشی چنگ می‌زند، اتحاد یکپارچه این محور و از جمله احیای روابط حماس و سوریه از هرزمانی ضروری‌تر است.

سرویس جهان مشرق _ یکی از عمده عوامل موفقیت محور مقاومت در چند دهه اخیر، نظم تشکیلاتی و وحدت درونی بین عناصر آن بوده است. در این چارچوب، در شرایط کنونی که شاهد اتخاذ راهبرد فشار حداکثری در ابعاد سیاسی، امنیتی، هویتی و اقتصادی در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی محور آمریکایی-صهیونیستی علیه مقاومت هستیم، حل اختلافات درونی همچون اختلاف سوریه و جنبش حماس، بستر لازم را برای مقابله با این سطح از تهدیدات و همچنین تشکیل یک جبهه منسجم‌تر سیاسی فراهم می‌آورد.

قطع مناسبات حماس و دمشق هم زمان با آغاز بحران سوریه

سوریه هم به دلیل مجاورت جغرافیایی و هم به دلیل مواجهه مستقیم با رژیم صهیونیستی همیشه نقش مهمی ‌در مسئله فلسطین داشته است. با این‌حال روابط بین دمشق و نیروهای سیاسی فلسطین همیشه با فراز و فرودهایی همراه می‌شد. گروه‌های سیاسی فلسطینی در طول منازعه علیه رژیم صهیونیستی، همواره از حمایت سوریه برخوردار شده و مقرهایی نیز در این کشور ایجاد کرده‌اند. در گذشته جنبش‌های چپ، ملی‌گرا و بعثی فلسطین بودند که به دمشق نزدیک شدند اما با برجسته شدن جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی  در دهه ۹۰ و برقراری روابط نزدیک با ایران، آنها هم مورد حمایت سوریه قرار گرفتند. علاوه بر آن انواع کمک‌های سوریه به گروه‌های فلسطینی در سطحی بوده است که هیچ کشور عربی دیگری چنین حمایتی برای آنها ارائه نمی‌کرد.

مولفه‌های راهبردی احیای روابط حماس با سوریه در تحکیم پایه‌های مقاومت منطقه‌ای‌/ آیا حماس به آغوش دمشق برمی‌گردد؟ +تصاویر

اما تحولات موسوم به بهار عربی و آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تأثیر زیادی بر روابط گروه‌های فلسطینی با این کشور گذاشت. جریان‌های چپ و ملی‌گرای نخبگان سیاسی فلسطین، مانند جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین و جبهه مردمی آزادی فلسطین، حمایتشان از دمشق را حفظ و اعلام کردند که انقلاب سوریه یک توطئه صهیونیستی است.

تغییر ساختار سیاسی حماس و تلاش برای ترمیم روابط با سوریه

در این میان جنبش فتح به‌طور قابل‌توجهی ساکت ماند و مقامات آن چند بار به سوریه سفر کردند. حماس اما یک موضع بسیار متفاوت اتخاذ و روابط خود را با دمشق قطع کرد. اما در سال ۲۰۱۷ بعد از برگزاری انتخابات حماس و انتخاب «اسماعیل هنیه» به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش، حماس تصمیم گرفت مناسبات سیاسی خود را به ویژه با اعضای محور مقاومت در منطقه به طور اساسی مورد بازنگری قرار دهد. از همان زمان نیز زمزمه‌های احیای روابط حماس و سوریه به گوش می‌رسید.

مولفه‌های راهبردی احیای روابط حماس با سوریه در تحکیم پایه‌های مقاومت منطقه‌ای‌/ آیا حماس به آغوش دمشق برمی‌گردد؟ +تصاویر

طی همه این سال‌ها مقامات حماس همچون اسماعیل هنیه و یحیی السنوار و صالح العاروری که ارتباط منسجمی با محور مقاومت دارند بارها درباره تمایل این جنبش برای احیای روابط با دمشق صحبت کرده‌اند. از آن گذشته بعد از تحولاتی که در عرصه سیاسی فلسطین رخ داد و تنزل جایگاه تشکیلات خودگردان و همچنین شانس بالای حماس برای پیروزی در هر انتخاباتی که ممکن است آینده برگزار شود، اعتماد دولت سوریه نیز به این جنبش بیشتر شد.

نبرد شمشیر قدس؛ خاستگاه بازگشت روابط حماس و دمشق

اما شاخص‌های ترمیم روابط حماس و سوریه به طور مشخص بعد از نبرد «شمشیر قدس» در مه سال گذشته پدیدار شد؛ جایی که بعد از اتحاد همه اعضای محور مقاومت از جمله سوریه برای دفاع از فلسطین و مبارزه با اشغالگران، حماس متوجه ضرورت ائتلاف با کل این محور شد. به ویژه اینکه فلسطین و سوریه منافع راهبردی مشترکی در برابر دشمن صهیونیستی دارند. در سطح امنیتی جبهه جولان اشغالی برای صهیونیست‌ها اهمیت زیادی دارد و تسلط سوریه بر این منطقه موجب اتصال آن با جبهه شمالی فلسطین و کرانه باختری شده و در نهایت رژیم اشغالگر در محاصره امنیتی محور مقاومت قرار می‌گیرد. تحقق این امر مستلزم همکاری و همگرایی طرف سوری و فلسطینی و به ویژه جنبش حماس است.

مولفه‌های راهبردی احیای روابط حماس با سوریه در تحکیم پایه‌های مقاومت منطقه‌ای‌/ آیا حماس به آغوش دمشق برمی‌گردد؟ +تصاویر

بعد از جنگ ۱۲ روزه غزه علاوه بر تغییر توازن وحشت میان گروه‌های فلسطینی و صهیونیست‌ها و ایجاد معادلات جدید، جایگاه سیاسی حماس-چه در سطح منطقه‌ای و –چه بین‌المللی بسیار متفاوت‌تر از گذشته شده و نقش برجسته‌تری پیدا کرد. به ویژه اینکه ملت فلسطین در سراسر این سرزمین، حماس را به عنوان نماینده اصلی خود به رسمیت شناخته و معتقدند که این جنبش با مواضع ملی خود در سطحی بالاتر از تشکیلات خودگردان برای فلسطینیان قرار دارد.

ضرورت احیای مناسبات با سوریه برای حماس

از سوی دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین و به طور مشخص حماس می‌دانند که کمک‌های نظامی محور مقاومت به نوار غزه از دروازه سوریه انجام می‌شود و همچنین رژیم صهیونیستی دشمن مشترک همه اعضای این محور است و مقابله با آن، مستلزم کنار گذاشتن همه اختلافات و ایجاد ائتلافی یکپارچه می‌باشد.

مولفه‌های راهبردی احیای روابط حماس با سوریه در تحکیم پایه‌های مقاومت منطقه‌ای‌/ آیا حماس به آغوش دمشق برمی‌گردد؟ +تصاویر

در همین چارچوب مقامات حماس از سال گذشته مشورت با ایران و حزب‌الله لبنان جهت احیای روابط با سوریه را آغاز کردند. شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز در این زمینه اعلام کرده بود که تلاش‌ها برای بازگشت حماس به سمت سوریه راه‌های مهمی را طی کرده است و درگیری‌های اخیر در فلسطین و نتایج آن نشان می‌دهد که در مسیر احیای روابط میان حماس و سوریه هستیم.

تلاش‌های ایران و حزب‌الله و شاخص‌های بازگشت روابط حماس و سوریه

به این ترتیب بعد از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله به نظر می‌رسد که سوریه و حماس به شکل رسمی در مسیر احیای روابط بعد از ۱۰ سال قرار گرفته‌اند و به زودی شاهد گام‌های عملی در این زمینه خواهیم بود. در این بین اسماعیل هنیه نقش محوری در ترمیم مناسبات حماس با سوریه دارد و به نظر می‌رسد در سفری که اخیرا به لبنان داشت و در جریان آن با مقامات لبنانی و همچنین سید حسن نصرالله نیز دیدار کرد، به این مسئله نیز پرداخته است.

مولفه‌های راهبردی احیای روابط حماس با سوریه در تحکیم پایه‌های مقاومت منطقه‌ای‌/ آیا حماس به آغوش دمشق برمی‌گردد؟ +تصاویر

چند روز قبل نیز یک مقام ارشد حماس اعلام کرد که طی ماه‌های گذشته چند سفر رسمی از جانب رهبران حماس به سوریه انجام شده و روابط میان دو طرف در مسیر بازگشت کامل است. همچنین حماس و دمشق به منظور احیای مناسباتی که از ۱۰ سال قبل تاکنون قطع شده نشست‌هایی در سطح رهبران عالی برگزار کرده‌اند.

اخیرا نیز شاهد موضع‌گیری‌های رسمی و علنی مقامات حماس در دفاع از سوریه مقابل تجاوزات رژیم اشغالگر صهیونیستی بودیم، به طوری که این جنبش در رد الحاق جولان سوریه به اراضی اشغال شده توسط اسرائیل، و همچنین تجاوز جنگنده‌های این رژیم به سوریه و فرودگاه بین‌المللی دمشق بیانیه صادر کرده است. علاوه بر اسماعیل هنیه، یحیی السنوار رهبر حماس در نوار غزه نیز تلاش زیادی در زمینه بهبود روابط این جنبش با سوریه انجام داده و بر لزوم هماهنگی عالی میان حماس با همه اعضای محور مقاومت تاکید کرده است.

ابعاد راهبردی عادی‌سازی روابط حماس و دمشق

از طرف دیگر در شرایط فعلی که رژیم صهیونیستی با گرفتاری در بن‌بست سیاسی و امنیتی و هراس از آغاز یک جنگ منطقه‌ای، خود را در محاصره محور مقاومت می‌بیند و برای نجات از این محاصره به هر فتنه جدیدی از جمله تشکیل ائتلاف نظامی با کشورهای عربی چنگ می‌زند، همه اعضای محور مقاومت از جمله ایران و سوریه و لبنان و یمن و عراق و تمام گروه‌های فلسطینی نیازمند اتحادی یکپارچه‌تر و منسجم‌تر از گذشته هستند.

مولفه‌های راهبردی احیای روابط حماس با سوریه در تحکیم پایه‌های مقاومت منطقه‌ای‌/ آیا حماس به آغوش دمشق برمی‌گردد؟ +تصاویر

از آن گذشته بعد از شکست توطئه آمریکا و متحدان آن علیه سوریه در سال ۲۰۱۱ این کشور توانست به همراه هم‌پیمانانش در محور مقاومت تروریسم را شکست داده و بار دیگر جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود را احیا کند. به همین دلیل است که می‌بینیم کشورهایی همچون امارات یا حتی عربستان که در صدر حامیان تروریسم در سوریه بود برای احیای روابط با این کشور تلاش می‌کنند و سیگنال‌هایی نیز درباره بازگشت قریب‌الوقوع دمشق به اتحادیه عرب وجود دارد. بنابراین حماس که اساس ایدئولوژی خود را بر مبنای مبارزه با اشغالگری و اخراج صهیونیست‌ها از سرزمین‌های عربی قرار داده احساس می‌کند که در راه تحقق این هدف به متحد استراتژیکی چون سوریه نیازمند است و در مقابل نظام دمشق نیز می‌تواند بعد از ترمیم مناسبات با حماس نقش برجسته‌تری در معادلات محور مقاومت ایفا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • DE ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    10 0
    مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      درست میشه
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      1 0
      همه دعا کنید ترامپ برنگرده وگرنه
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      1 0
      دارو سی درصد گران شد. دولت انقلابی
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      اسقاطیل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      مراقب ناتوی عربی باشید تا دوباره
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    3 20
    خدا وکیلی ایران دوست اسرائیل هست یا دشمن شما فرض کنید اگر احرار الشام در سوریه قدرت می گرفت چه جبهه واحدی می تونست علیه اسرائیل همراه با حماس تشکیل بده
    • بارید IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      12 0
      حالت خوبه؟ یادت نمیاد تن نجس اینا رو میبردن اسرائیل واسه تیمار و نتانیاهو میومد ملاقاتشون؟
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      4 0
      رژیم صهیونیست باهمه دشمن است دراساسنامه ی خودشان هست که بقیه حیوان فاشیست صهیونی هستند هیچ کس بیشترازکاخ سفیدبه اینهابهانداده بود که ازشان جاسوسی میکردند ودرگروههای مخفی به فحشاکشوندنشون تحریرالشام هم قدرت گرفت نوک نفنگش طرف ایران بود نه طرف اسراییل که فلسطینیهارامیکشدواواره میکند
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      1 0
      آره دقیقا همون طور که غرب داعش رو در سوریه به وجود آورد تا برای نابود کردن اسرائیل، میلیون ها سوریه ای رو زنده به گور کنن!خخخ مجبوری چرند ببافی؟
    • DE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      یک درصد فکر کن اسرائیل بخواد یا بگذاره داعش ، جبهه النصره یا احرارالشام کنار مرزهاش باشند قطعا جناب بشار اسد را ترجیح خواهد داد.
    • DE ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      داعش را غرب به وجود آورده !!!!اونوقت ۱۱ سپتامبر را احیانا القاعده که پدر معنوی داعش بود نقشی در اون نداشت.
    • محمدصالح چگینی 33 IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 1
      داعش ازیکی ازاتاقهای استودیوی کاخ سفیدبوجودامد که هرروز صبح کاررکنانش ازدرواردمیشوند ودکورشیعه گری به اهل سنت فحاشی میکنند
  • CA ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    10 2
    به حماس هیچ اطمینانی نیست .
    • حاجی از قم IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      5 1
      به خائین هیچ اعتمادی نیس
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 1
      محققان آمریکایی موفق شدند قلب خوک را به دو بیمار مرگ مغزی با موفقیت پیوند بزنند. به گفته این محققان در موسسه لنگان نیویورک، این عمل تازه‌ترین مرحله در پژوهش‌هایی است که مدت‌هاست در زمینه پیوند اعضای حیاتی بدن حیوانات به انسان ادامه دارد. این موفقیت در حالی اعلام شد که تلاش قبلی پژوهشگران در این زمینه ناموفق بود. نزدیک به یک سال پیش محققان این موسسه تلاش کردند تا قلب خوک را به یک بیمار محتضر پیوند بزنند که موفقیتی در پی نداشت. دکتر نادر معظمی که سرپرستی این تحقیقات را برعهده دارد گفت: «ما از عمل اول درس‌های زیادی گرفتیم. این درس‌ها به انجام بهتر عمل دوم کمک بسیاری کرد». دکتر معظمی با اشاره به اهمیت آزمون و خطا در این شیوه از عمل پیوند اعضا گفت: «وقتی می‌بینید که قلب خوک در بدن انسان شروع به کار می‌کند، دچار شوق و حیرت می‌شوید.»
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      2 0
      ۱۰:۰۵ واقعا در هرجای دنیا خبر از یه پیشرفت وابتکار پزشکی باشد پای یک ایرانی درمیان است
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      ۱۰:۴۶ بعضی از واقعیت ها وپیشرفت های نخبه گان ایرانی را نمیشه انکار کرد حتی اگه سرسخت ترین مخالفت را نسبت به نظام وکشور را داشته باشی. اونم پیشرفت در زمینه پزشکی است
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    6 1
    چی بگم . من به اینمشعل اطمینان ندارم
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 1
      محققان آمریکایی موفق شدند قلب خوک را به دو بیمار مرگ مغزی با موفقیت پیوند بزنند. به گفته این محققان در موسسه لنگان نیویورک، این عمل تازه‌ترین مرحله در پژوهش‌هایی است که مدت‌هاست در زمینه پیوند اعضای حیاتی بدن حیوانات به انسان ادامه دارد. این موفقیت در حالی اعلام شد که تلاش قبلی پژوهشگران در این زمینه ناموفق بود. نزدیک به یک سال پیش محققان این موسسه تلاش کردند تا قلب خوک را به یک بیمار محتضر پیوند بزنند که موفقیتی در پی نداشت. دکتر نادر معظمی که سرپرستی این تحقیقات را برعهده دارد گفت: «ما از عمل اول درس‌های زیادی گرفتیم. این درس‌ها به انجام بهتر عمل دوم کمک بسیاری کرد». دکتر معظمی با اشاره به اهمیت آزمون و خطا در این شیوه از عمل پیوند اعضا گفت: «وقتی می‌بینید که قلب خوک در بدن انسان شروع به کار می‌کند، دچار شوق و حیرت می‌شوید.»
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      1 0
      بعدازتجربه ی داعش الان مورداطمینان است
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      من به مشعل اطمینان دارم البته به مشعل المپیک هاااا!!!!!!
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 5
    ترکیه اقدام به خروج سوری ها نموده بسیاری بخاطر مشکلات در ادلب هم به جهت امنیتی و اقتصادی که نگرانی نماینده سازمان ملل را هم بدنبال داشته ، از اوضاعی که ترکیه باعث آن بوده و اکنون بنوعی دست از پا درازتر رها کرده و با مشکلات عدیده بیشتر از زمان جنگ ، مواجه می کند بشدت عصبانی هستند . خیلی از گروه های معارض کشورهای دیگر مجتمع در ترکیه به چنین وضعیتی دچار هستند . برخی ناچار به اروپا میروند تا مثلا در مصر گرفتار نشوند . خاصه با احکامی که اخیرا در مورد اخوانی ها در آنکشور صادر شده . منظور با طناب ترکیه اخوانی های سرزمین های عربی وارد معرکه سوریه شدند . امروزه در تونس خواستار رسیدگی به اتهام های بلند رتبه ها از جمله فساد اقتصادی که پول بخارج بردند هستند . یادمان هست در کنار جوانان آن بلاد برخی از خانم ها با عنوان جهاد به سوریه رفتند و زمان خروج از سوریه بعد از تسلط دوباره دولت بر مناطق اشغال شده سوریه همراه بچه بودند . جالب همین دولت معامله گر ترکیه در پیوند با رضایت پیوستن فنلاند و سوئد افراد رده بالای مخالف از جمله کرد و کمونیست مقیم درج آن دو کشور را طلب نموده . عجب حکایات و تجارب تلخ و آموزنده . کشوری مانند سوریه را بدینجا رساندن تحت هوای نفس و دشمن مسلمانان مانند اسرائیل و آمریکا با دوستان منطقه ای . اما مقاومت سوریه درسی شد تاریخی . متوجه شدند این کشور جلودار نبرد با اسرائیل است . و اکنون رژیم اشغالگر با پیوند مستحکم اعضای محور مقاومت نگران تر از همیشه
  • علی IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    4 1
    آزموده را آزمودن خطاست
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    8 1
    برخی از اینا بخاطر خیانت به ایران و بشار اسد در ابتدای شورش در سوریه باید بازخواست و تنبیه بشوند
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      1 4
      ولی الان زمان وحدت است در هر حال
  • رسول FI ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    4 0
    جا زدن ترسیدن که خیانت حساب میشود ولی چاره ای نیست باید یک فرصت دیگر بهشان داد!خالدمشکل اصل خیانت را انجام داد.
  • دکتر از سنتیاگو LU ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 0
    فردا تلاویو
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    3 4
    در جنگ تروریستهای اردوغانی علیه دولت قانونی سوریه روشن شد
  • محمدی اصل IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    4 1
    یادمون نرفته که برخی از این آقایون پرچم تروریستها رو تو دستش گرفت اما الان که به طرف محور مقاومت برگشته باید در جهت همگرایی قدم برداشت
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    6 6
    اخوان المسلمین نشان داده در صورت قدرت یافتن خطرناک هستند اردوغان آفتاب پرست در ترکیه راشد الغنوشی در تونس محمد مرسی در مصر عمر البشیر در سودان و... دلیل خوبی برای عبرت گرفتن هستند تا مواظب باشیم ما را دور نزنند
  • US ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    12 3
    در هر حال حماس جزو عضو محور مقاومته و باید به نزدیک شدن اینها بهم کمک کرد
  • US ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 1
    یه چند تا موشک بزنید به اسرائیل سامانه پدافند لیزری اون رو ببینیم چطوریه اگر کار کنه باید همه موشکها و پهپادهاتون رو بفروشید به نون خشکی
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    اتحاد تاکتیکی خوب است
  • نیما IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 2
    روابط دولت سوریه حماس احیا شدنی است
  • کارشناس IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 5
    بزودی بشار اسد خانه اش ویران میشود و فرار میکند
    • باربد IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      4 0
      به همین خیال باش 12 سال دارین همینو میگین
  • باربد IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 0
    سانسورچی
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 2
    تعدادی مثل حزب الله لبنان و یا انصارالله یمن در غزه حضور داشتند اسرائیل اوضاعش بکلی متقاوت بود اکنون شاهد رجز خوانی اشغالگران نبودیم
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    چه احیای رابطه ای؟!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 0
    مشعل اشتباهی به حماس وارد شده است. باید می شد معاون محمود عباس. بیشتر با روحیاتش جور بود.
    • حاجی از قم IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      مشعل هفت فرزند داره
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      😄😅
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      12:43- یعنی بچه ها خرج دارند؟ خوب بله دیگه، درسته خرج دارند.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 1
    ارتباط با امریکا را میشه اسلامی برقرار کرد
    • حاجی از قم IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      اگه با آمریکا رابطه برقرار بشه خوب بعدش ؟؟؟؟
  • علی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    3 0
    خیلی سوریه احمق باشه با فلسطین مثل قبل رابطه برقرار کنه
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    4 0
    حماسیها هم در نهایت به آغوش ترکیه و عربستان و امارات میرن.
  • محمدجواد IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 0
    حالم بهم میخوره ازاین خائن های پول پرست.
  • بازرگان IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 2
    هرچقدر به طرف وحدت ، همگرایی ، انسجام ، تمرکز بر مشترکات. توجه به مصلحت سنجی ، اختلاف زدایی و....حرکت کنیم و از محور مقاومت هم بخواهیم در این مسیر گام بردارند، موجب شکست نقشه های دشمن و پیروزی های آتی خواهد شد . ان شاالله
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      باید با بدحجابان با خوبی برخورد شود
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    مردم کره شمالی نجات بده ای روسیه نه حمایت ..............من میگم تمام نیروهای مصلح همین فردا به کره شمای حمله کند و بزرگترین شیطان واقعی و فرعونی دولت کره شمالی نابود بشه .................به این میگن رفتن به حق و ما بیایم به فلستینی که می تونه به کشور دیگر مرمش بروند بگیم بمانید و از خاک تان دفاع کنید ............
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    درود بر نیروهای مقاومت
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    سوریه باد این خالد مشعل را اعدام کند نه حمایت مرتیکه خائن مشعل هدایت صهیونیستها شدهاست
  • US ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    خدا شهید العاروری را رحمت کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس