.

عصر روز گذشته سخنگوی وزارت دفاع چین رسما از برگزاری یک رزمایش دریایی بزرگ در دریای چین جنوبی و اطراف جزیره تایوان خبر داد.

سرویس جهان مشرق _ از ابتدای هفته جاری، گمانه زنی هایی در خصوص سفر احتمالی نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان امریکا (کنگره) به تایوان انجام شده بود؛ این اخبار با واکنش شدید مقامات سیاسی و نظامی چین همراه شده و آنها حتی تهدید کردند مانع از فرود هواپیمای حامل نانسی پلوسی در تایپه خواهند شد.

پس از انجام این تهدیدات، رسانه های امریکایی تلاش کردند تا با آرام کردن جو پرتنش شکل گرفته، مقصد و اهداف سفر پلوسی را کشورهای شرق آسیا نظیر سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی و به منظور همکاری های عادی سیاسی و اقتصادی میان این کشورها با واشنگتن جلوه دهند اما روز گذشته مشخص شد این موضوع تنها یک فریب ساده رسانه ای بوده و هواپیمای پلوسی مستقیما به سمت جزیره تایوان در حرکت است.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر
مسیر حرکت هواپیمای حامل نانسی پلوسی از سنگاپور به سمت تایوان

به هر ترتیب عصر روز گذشته هواپیمای سخنگوی کنگره امریکا در فرودگاه تایپه به زمین نشست تا خشم مقامات دولت چین را به دلیل نقض حاکمیت ملی این کشور به همراه داشته باشد.

حمله سایبری به وبگاه ریاست‌جمهوری تایوان

همزمان با ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، خاویر چانگ سخنگوی دولت تایپه اعلام کرد که وبگاه رسمی ریاست‌جمهوری تایوان، مورد حمله هکری قرار گرفته و از دسترس خارج شد، اما پس از ۲۰ دقیقه به حالت عادی بازگشت.
 
حجم این حمله سایبری حدود ۲۰۰ برابر بدتر از حد معمول دیگر حمله‌های هکری بوده است. سازمان‌های دولتی به تقویت نظارت برای حفظ امنیت اطلاعات و ارتباطات ملی و عملکرد پایدار زیرساخت‌های کلیدی ادامه خواهند داد.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر

واکنش های مقامات سیاسی به سفر پلوسی به تایوان

 _ وزارت خارجه چین روز سه شنبه در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، سفیر این کشور را احضار کرد.

_ کاخ سفیداعلام کرد سفر نانسی پلوسی به تایوان با رعایت اصل «سیاست چین واحد» صورت گرفته و سیاست آمریکا در مورد این اصل تغییری نکرده است.

_ وزارت دفاع تایوان: مانورهای چین روی تایوان نشان دهنده قصد پکن برای از بین بردن صلح و ثبات منطقه است. ارتش از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارد و سطح آمادگی را برای پاسخگویی به موقع و مناسب بالا می‌برد. ارتش در مجاورت تایوان دارای قابلیت های هوایی و دریایی است و قادر به دفاع از امنیت ملی است.

_  پلوسی خطاب به رئیس جمهور تایوان: همبستگی آمریکا با تایوان بسیار مهم است و این پیامی است که در اینجا آمده ایم تا آن را تأیید کنیم. هیئت ما به تایوان آمد تا بدون تردید روشن کند که ایالات متحده تایپه را رها نخواهد کرد.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر

_ رئیس جمهور تایوان: تهاجم روسیه به اوکراین نظم بین المللی را تضعیف کرده است و هرگونه تهاجم چین به تایوان بر منطقه اقیانوس آرام تأثیر خواهد گذاشت. کشور ما شریک نزدیک ایالات متحده است و به تقویت مشارکت با واشنگتن در همه سطوح ادامه خواهیم داد. علیرغم تهدیدها، تزلزل نخواهیم کرد، از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان دفاع خواهیم کرد و توان دفاعی خود را تقویت خواهیم کرد.

برگزاری رزمایش بزرگ دریایی توسط ارتش چین؛ خشم اژدها

اگرچه از چندین روز قبل ارتش چین به ویژه در استان ساحلی فوجیان مشغول نقل و انتقالات گسترده نظامی به منظور آمادگی برخورد نظامی احتمالی در تنگه تایوان بود، اما عصر روز گذشته سخنگوی وزارت دفاع این کشور رسما از برگزاری یک رزمایش دریایی بزرگ در دریای چین جنوبی و اطراف جزیره تایوان خبر داد.

همچنین از روز گذشته جنگنده های بومی J-۲۰ و سوخو۳۵ های نیروی هوایی چین به شکل مداوم بر فراز آسمان تنگه تایوان و محدوده دفاع هوایی این کشور پرواز می کنند.

بنابر تصاویر و نقشه های منتشر شده، این رزمایش در ۶ نقطه دور تا دور جزیره تایوان و به فاصله حدود ۱۰ مایل دریایی از سواحل این کشور انجام می شود که به نوعی تمرین محاصره و قطع ارتباط این جزیره با دنیای خارج در زمان جنگ واقعی محسوب می شود.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر
موقعیت محل برگزاری رزمایش دریایی چین در اطراف جزیره تایوان

جزیره تایوان از زمان شکست ملیگراهای چینی به رهبری "چیانگ کای چک" از حزب کمونیست چین به رهبری مائو، از خاک اصلی چین جدا شده و ادعای استقلال دارد. به مدت حدود ۳ دهه دولت تایپه صاحب کرسی چین در شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو بود اما سرانجام در دهه ۷۰ میلادی و با در نظر گرفتن اینکه جمهوری خلق چین به یک قدرت اتمی تبدیل شده بود، دولت امریکا با موافقت سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل تصمیم به واگذاری کرسی چین به دولت مستقر در پکن گرفتند.

دولت چین همواره تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از خاک خود می‌داند و با توجه به اینکه سازمان ملل و حتی کشورهای غربی نیز استقلال تایوان را به رسمیت نشناخته اند، ورود رهبر کنگره امریکا به تایپه را نقض حاکمیت ملی خود قلمداد کرده و با شدیدترین تهدیدات سیاسی و نظامی پاسخ داده اند. ایالات متحده علی رغم روابط اقتصادی گسترده و چند تریلیون دلاری با چین، همواره با حمایت نظامی از تایوان و فروش تسلیحات پیشرفته و گران قیمت به این کشور موجب نارضایتی و خشم مقامات پکن شده است. بسیاری معتقدند راهبردی که امریکا در قبال مسئله تایوان و دخالت نظامی در دریای چین جنوبی اتخاذ کرده است مشابه با بحران اوکراین در سالهای گذشته است که در نهایت منجر به تهاجم نظامی روسیه به این کشور شد.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر
آخرین وضعیت استقرار ناوگروه های نیروی دریایی امریکا در اطراف تایوان

سالها دخالت سیاسی در خاک اوکراین، تلاش برای سرنگونی دولت های وابسته به مسکو، همکاری با احزاب غربگرای اوکراین برای جلب موافقت آنها به پیوستن به اتحادیه اروپا و سازمان آتلانتیک شمالی "ناتو" در نهایت موجب شد تا کرملین خود را ناچار به حمله نظامی تمام عیار به کی‌یف ببیند؛ آن هم در شرایطی که بیشترین منفعت ممکن در این میان شامل حال واشنگتن شده و متضرر اصلی این جنگ کشور اوکراین و برخی دول اروپایی بودند که بر اثر تهدیدات گازی روسیه دچار بحران گسترده انرژی و افزایش شدید قیمت سوخت شده اند.

اکنون نیز واشنگتن با مسائلی همچون سفر مقامات رسمی امریکایی به تایوان، فروش جنگنده های پیشرفته F-۱۶V به ارتش این کشور و تلاش برای ایجاد پیمان های دفاع منطقه ای با حضور کشورهای دیگر نظیر ژاپن، کره جنوبی و استرالیا، سعی در تحریک چین برای حمله نظامی به جزیره تایوان را دارند.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر

تایوان امروزه کشوری بسیار پیشرفته با اقتصادی قدرتمند در شرق اسیا محسوب می شود که گفته می شود به تنهایی ۳۴ درصد از تجهیزات الکترونیکی دنیا را در خاک خود تولید می کند؛ حتی بسیاری از خطوط تولید قطعات الکترونیکی این کشور در خاک جمهوری خلق چین قرار داشته و دوطرف با وجود دشمنی شدید، روابط تجاری گسترده ای با یکدیگر دارند؛ دقیقا مشابه با کشور اوکراین که شامل زمین های حاصلخیز و صادرات گسترده غلات برای تمامی دنیا و همچنین کارخانه جات صنعتی و نظامی فراوان در خاک خود بود که امروز تقریبا چیزی از زیرساخت های این کشور بر اثر جنگ رخ داده در ماه های گذشته سالم باقی نمانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    21 23
    نه بابا ؟؟؟
    • DE ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      49 39
      چین هیچ غلطی نمیتونه بکنه. فقط لاف میزنه و مهمات هدر میده.
    • رسول FI ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      10 3
      بجان خودت واقعیت را گفت!
    • رمضانی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      18 5
      آمریکا با تحریک چین سر تایوان همانند روسیه بر سر اوکراین آتش بیار معرکه میشه بعدش با مظلوم نمایی چین را متجاوز معرفی می کنه واقعا امام رحمت الله علیه چه زیبا لقب شیطان بزرگ را برایش در نظر گرفت لعنت بر شیطان و شیطان صفتان
    • NL ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      8 7
      چین باید کاری کنه که ایران با آمریکای تروریست کرد و غربگداهای بیوطن رو سوزوند.باید کاری کنه یانکی ها پوشکی شلوارشون رو خیس کنند.
    • DE ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      6 3
      اگه چین شیر محصولاتش را به آلمان ببنده که باید بری برگ درخت بخوری
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      12 14
      اژدها!!! این یه گوشی میسازه صد جور باگ داره، هواپیماش هم وسط مسیر میافته! اون که روسیه بود مثل .. تو گل گیر کرد!
    • DE ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      7 5
      چین سالهاست منتظر این تحریک و بهانه امریکا مانده است چون بدون بهانه به تایوان حمله کنه کلی تبلیغات منفی علیه چین در دنیا توسط غربگداها و نوکران حلقه بگوش امریکا و صهیونیستها که تمام رسانه ها و اینترنت دستشون هست راه میندازند
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      4 2
      شیطان بزرگ امریکا به سالهای افول خود نزدیک شده است دقیقا میخواهد جنگ جهانی سوم را راه بیندازد و چون مثل جنگ جهانی اول ودوم خودش از معرکه دور است دوباره بعنوان ابر قدرت مطرح گردد
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    48 17
    این چینی که من شناختم ، فکر نکنم بخواهد رشد اقتصادی خودش را به خطر بیندازد . جلوی آمریکا بایستد و راه روس ها را برود .
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      5 4
      اگه بترسد و چنین کند، عقل روس‌ها رو ندارد.
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      4 6
      اژدها رو توی فیلمهاشون دیدیم، مثل میمون جست و خیز میکنه.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      7 4
      شی جین پین فرد باهوشی است. منافع کشورش بر هر چیزی مقدم است. همینکه با ادامه تنش ها در اوکراین همه پروژه های عمرانی خود را در روسیه متوقف کرده است نشان از آینده نگری او دارد. روسیه ضعیف برای او بهتر است.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    21 7
    بروسلی خشم اژدها🤣🤣🤣
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    23 8
    سیاستهای آمریکا کاملا در تضاد با حقوق و منافع بقیه کشورها قرار دارد و فقط پشتوانه کنترل مالی بر جهان و جمع کردن چند متحد فاسد مثل خودش این شیطان را سرپا نگه داشته است.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    18 3
    کاخ سفیدچین رومحتاط پیداکرده برای همین بدبختیش رسیدازفرداست که هنگ کنگ هم مسلح بشه
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    33 27
    یعنی ترسوتر و بی عرضه تر از این چینی ها ندیدم تمام
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      4 13
      سوختی؟
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      9 5
      پس ماجرای میدان تیان آنمن را مطالعه کن که چه جوری فتنه انقلاب رنگی را خنثی کرد و اصلاحاتچی های کشورش را سر جایشان نشاند
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    38 8
    چین نشون داد عملا جرأت ایستادن جلوی آمریکا و زیاده خواهیش رو نداره ، به نظرم باید محکم تر برای سفر پیرزنه واکنش نشون میداد
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      2 5
      یه زنگ بزن بهشون
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    31 5
    چین به مرض مصلحت اندیشی دچار شده . دلتون را به اقدام چین خوش نکنید . روزی از هم پاشیدن آمریکا فرا خواهد رسید . تاریخ پر از امپراطوری هایی است که آمریکا ناخن کوچیکشون هم نبود و از هم پاشیدن .
    • AT ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      7 5
      درسته!»
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      1 7
      غربی ها چه جدا باشند مثل کشورهای اروپایی چه با هم باشند .بردند چطور پیشرفت کنند مثل سویس .کشور های اروپایی تنها بودند ولی از خودشان دفاع کردند .شما نگران فروپاشی آنها نباش.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    26 6
    چین و روسیه لازمه متحد شوند و دلار را از تبادل ارزی خارج تا امریکا بدبخت شود وگرنه با سردمدار دوتابعیتی زد و بند میکنند و روسیه و چین را غارت میکند
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      4 5
      حاجی الان دیگه بنظرم دیرشده چندساله سلاح توتایوان خالی کردن طوری که جیگرندارن ارتش چین طرف مرزهای تایوان بره
  • UA ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    16 17
    ان شاءالله نابودی آمریکا
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      4 9
      شوخی میکنی!
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 2
    چی بگم
    • !! IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      4 0
      تو جز چی بگم ، هیچی نگو ! باشه !!
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      4 0
      هیچ چی نگو....
  • Ata IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    17 3
    الان دیگه این حرکات فایده ندارد طرف اومد و رفت
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      4 1
      مشرق چرا فیلم اسکورت هواپیمای نانسی پلوسی را پخش نمی کند؟ اسکورتی که چینی ها از ترس حتی جرات واکنش هم نداشتند
  • مظلوم IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    20 6
    اگه چینی ها همت کنن پوز امریکا رو تو تایوان به دو شماره زدن
  • DE ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    7 3
    تنها قصد امریکا به جنگ انداختن چین است تایوان اگر هوشیار باشد مشکلش را با دیپلوماسی حل می کند چون اگر جنگ بشه تنها تایوان ضرر می بینه و در این میان امریکا به هدف رسیده
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    15 3
    به این حیله که صهیونیستهای آمریکا یی در جهان درحال پیاده سازی هستند ،سیاست تفرقه بیاندازو حکومت کن میگن، فرار سرمایه ها ی مادی وانسانی از چین و اروپا به آمریکا و فروش سلاح به نوکران نگهبان منافع نامشروع آمریکا رو از ورشکستگی همه جانبه کنونی نجات خواهد داد و پادوها را به آمریکا وابسته تر خواهد کرد!
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      این که حیله انگلیسی کارشناسسسسسسس خخخخخخ
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    5 8
    خدا نکنه دوباره آدم کشی بشه
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      5 0
      ارتش آمریکا آدم نیست. آدم بود فضولی نمیکرد
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 0
    کافی بود قبل از شروع سفر نانسی، چین فقط یک موشک بالستیک پرتاب می کرد به سمت تایپه (تیر هشدار) اون وقت این عجوزه هم کلا سفرش رو لغو میکرد
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    6 6
    خاک بر سرتون ذوق زده شده اید چی شد اینقدر سقوط کردید که از رزمایش چین کمونیست شاد میشید
  • TR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    دقیقا آمریکا میخواد پای چین رو بع جنگ تایوان باز کنه تا بهانه ای برای تحریم های شدید داشته باشه هم جنگ باعث ضعیف شدن ارتش چین میشه نه چین روسیه است نه تایوان اوکراین اینها فرق زیادی باهم دارن ارتش تایوان نیرو هوایی و تجهیزات مدرنی داره مثل اوکراین جنگنده های فرسوده نداره چین هم قدرت روسیه رو نداره این جنگ فرسایشی میشه
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    وزیر انرژی لبنان: سوخت ایران شامل تحریم نمی‌شود
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    بنظرتون بهتره چین امروز به تایوان حمله نظامی کند یا کم کم از 2030 که آمریکا مجبور می شه چندین ناو هواپیمابر و یکسری از ناوگان دریایی و پایگاه هایش در سرتاسر جهان را تعطیل کند ؟ بعد از جنگ جهانی , وظیفه لشگرکشی ها به آمریکایی ها داده شد اینکه انگلیس و استرالیا به عنوان هم نژادهای آمریکا در حال تشکیل نیروی دریایی قدرتمند اقیانوسی هستند به نظرتون این معنی را نمی ده که خود آمریکایی ها و شرکاشون هم فهمیدن که بخاطر اقتصاد رو به ضعف , دیگر آمریکا نمی تواند این همه هزینه نظامی کند و مجبور به بازگشت است ؟
  • س ه IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 1
    حالا که ناتو سرگرم جنگ با روسیه است بهترین موقعیت برای چین پیش امده حاکمیت خود بر تایوان را تثبیت کند
  • صفدر IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    احمقانه فکر نکنید دیدید بعد از جنگ اکراین ماکارونی در پیتی گران شد ، آرد گران شد ، روغن و علوفه دام یهو گرون شد ، این دفعه نوبت گرون شدن تجهیزات الکترونیکی مانند برد و پاور و باطری های لیتیومی و سخت افزارهای کامپیوتری و مانیتور.....است
  • مجتبی از زنجان IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 1
    چین باید در برایر اقدامات داخلی اعم از تایوان-سین کیانگ منطقه ایغورنشین شمال غرب به مرکزیت ارومچی-در برایر تبتی ها در تبت به مرکزیت لهاسا-مغولستان داخلی و هویی و... خدا به داد دنیا برسه
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      2 0
      مسلمونی؟
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 1
    آمریکا اونقدر منفعل عمل کرد افغانستان و اوکراین به باد رفتند الان فهمیده کمی دیر بجنبه تایوان هم میره تایوان هر قدر ارتش قوی داشته باشه و صنعتی باشه بر خلاف اوکراین وسعت خیلی کمی داره و یک جزیره محصور و آسیب پذیر هست در کل فکر نمیکنم چین جرات کنه اقدام به حمله نظامی بکنه انگار واکنش آمریکا نسبت به روسیه کمی شدیدتر بوده البته شایدهم بت آمریکا شکسته شده و ترس کشورها از قدرت پوشالی آن کشور ریخته
  • mojtaba SE ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 1
    چین تحریم اقتصادی رو بروی تایوان شروع کرد.100 درصد مواد غذائی و خام تایوان از چین میاد..تمام کسانی که دنبال استقلال تایوان هستند مجبورند یا کباب بشن یا فرار کنند.پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 1
      برای اطلاع شما عرض کنم تایوان و آمریکا 98 درصد نیمه هادی جهان را تولید می کنند. چین هنوز نتونسته با این همه قدرت این تراشه فسقلی را که بنیان هر تکنولوژی برتر است بسازد و مجبور است از تایوان وارد کند.
  • داریوش IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    2 1
    چین باید کار تایوان را یکسره کند با گرفتن آن
  • محمد علی پیرزاد IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    آمریکا ، چین را هم که وارد جنگ بکنه فقط هند باقی میمونه که میتونه اون را هم به جون پاکستان بندازه و تا مدتها جهان را تک قطبی باقی بگذاره
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 0
    آمریکا میخواهد چین را وارد کارزار جنگ کند و ادامه ماجرا !!هر چند قدرت چین را هم نباید دست کم گرفت.
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 3
    اجناس بنجل ارتش بنجل
  • محمد IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    2 1
    وقتی جرات نداری بهتره خفه خون بگیری.قده ایران هم نشد که وقتی ترامپ دندون تیز کرده بود برا چهارتا کشتی بنزین که بطرف ونزوئلا میرفت،گفت نامرده هرکی نگیره.
  • رهام IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 3
    چین و روسیه دست کمی از ایالات متحده ندارند ..اینها هم دنبال جنگ هستند
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    2 0
    چین در حال حاضر آمریکا را برای خودش یک خطر جدی می بیند. ادامه بردباری و تحمل گره گشا نیست. در گذشته همیشه تکرار می‌کرد آمریکا قدرت اول جهانی است و ما دوم هستیم وقصد رقابت یا جلو زدن نداریم. ولی ظاهرا می خواهد تغییر مسیر دهد چون بقای خودش را در خطر می بیند. احتمالا اتحاد چین با ایران و روسیه تقویت خواهد شد و قدرت آمریکا مقداری محدود تر.
  • نیما IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    فتح تایوان آسان تر از فتح اوکراین هست زیرا که تایوان کشوری جزیره ای است به راحتی قابل محاصره است و می شود جلوی تمام کمک ها بهش گرفت هرکس سه بار فتح اوکراین بر من تضمین کند سه بار برایش فتح تایوان را تضمین می کنم
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    چین با صادرات سالیانه بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار به آمریکا و اهداف برنامه ریزی شده جهت توسعه زیرساخت های اقتصادی با اعمال سیاست های موثر و موفق جذب حداکثری سرمایه‌گذاری خارجی و کسب چشم گیر سهم بازارهای بین‌المللی فارغ از هر گونه روابط تنش زا با آمریکاست.
  • حامد پلاس IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    همین بلوفها برای ارتش سرخ هم !!! یادمون که هست،اینا در برابر امریکا هیچ عددی نبوده و نیستند،
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 1
    متن به علت وجود ویدئوی با قاب متحرک قابل استفاده نیست.
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    ارتش چین به هیچ وجه قدرت اقدام نظامی علیه تایوان را ندارد، چرا؟ اولاً با پاسخ نظامی ایالات متحده مواجه می ‌شود، دوماً درست است که چین جزء ابرقدرت های اقتصادی جهان محسوب می شود ولی به دلیل نیاز شدید این کشور به واردات مواد اولیه برای ساخت و ساز و مبادلات اقتصادی با تحریم های گسترده کشورهای جهان مواجه خواهد شد. و به اقتصاد در حال توسعه خود ضربه وارد می شود.
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    چین در برابر کدخدا عددی نیست و نمی تواند غلط زیادی بکند. خودمان هم دیدیم رسانه های چینی و حتی صداوسیما چند روز قبل آنقدر تبلیغ و ادعا می کردند که سفر پلوسی به تایوان لغو میشه!! بالاخره این سفر انجام شد و اب از آب تکان نخورد و چین جز تبلیغ و هیاهو برای هیچ نتونست کاری از پیش ببرد و حریف کدخدا هم نشد
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    امریکاا به زانو در خواهد اومد
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    هدف آمریکا درگیر کردن چین در جنگ هست تا از دست چین راحت شود برای همین چین نبایستی در این دام بیفتد. در ضمن بایستی سازمان بهداشت خود خوانده جهانی بایستی دمکراتیک گردد و کشورهای مستقل در این سازمان عضویت یابند و تمامی تصمیمات بر اجماع جمعی اتخاذ گردد
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 1
    این وبسایت زومیت خیلی داره اعتراضات جهت دار میکنه! حتا نویسندگان سایت خودشون توی کامنت ها رسما مواضعی میگیرن که آلبانی نشینها از آلبانی نمیگیرن!
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    2 0
    چینی ها عاقل هستند و احساساتی اقدام نمیکنند. با مصلحت اندیشی کار خود را آرام و یواش به جلو میبرند مثل روسیه خر نیستند.
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    امریکا توان مقابله واقعی نداره . در مقابل روسیه تحقیر شده این حرکات برای جبران نمایشی اون تحقیر هستش
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 1
    مشرق جان فکر نکن اگر دعوایی در بگیرد ما هم بی بهره می مانیم .میان دعوای خر و گاو آدم کشته می شود.
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    حتما بین چین و تایوان درگیری اتفاق خواهد افتاد چون حیات آمریکا با این جنگهاست
  • SE ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 1
    اژدهای چینی بمراتب عاقلانه تر از خرس روسی عمل میکنه!
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    این جنگ میتونه اتفاق نیوفته اگه چین منطقی فکر کنه چین نه تنها خودش دچار مشکل میشه بلکه کل جهانو به دلایل مختلف مثل مالیات روی اجناس و برندهایی که در چین تولید میشن و ... به سمت ورشکستگی میبره.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    2 5
    اگر چین گزینه تهاجم نظامی به تایپه را برگزیند امریکا هم پازل را با حمله به ایران کامل میکند! بنابراین زیاد آرزوی پاسخ نظامی چین را نداشته باشید.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      3 0
      چرت محض...اگه نجاستی به نام آمریکا جگر حمله رو داشته باشه، دقیقا تمام شده اسرائیل.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 0
    اگر امریکا بجنگه مثل جنگ جهانی دوم احتمالا بتواند در چند جبهه در کشورهای مختلف بجنگد ولی برای ضربه زدن بهتره چین و روسیه دلارش را از مبادلات حذف و الیگارش روسی و چینی را بسپارند اموالشان را خارج یا خرابکاری کنند در اروپا چون مثل عربستان خودشان چیزی تولید نمیکنند و فقط سهام شرکتهای خارجی را خریدند و سود میکنند.
  • فکرمکنی IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    چین خودش یک قدرت هسته ای است .روسیه گفته درجنگ کمک چین میکنیم نقشه های امریکا همیشه درست از اب در نمیاد کم کم معلوم میشه امریکا وسط قرارگرفته چین یک طرف روسیه ان طرف ناتوفقط 5کشوراولش یکم بزرگه باقی مالیدن
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    در یک جمله کوتاه باید گفت نانسی چقدر تو لوسی
    • علیرضا IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      ممنونم بابت اطلاعات مهم و تحلیل سیاسی شما
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    چین در صدد قطع هجمون یا همدستی گروه جی7 میباشد. چندین موشک ب آب‌های ساحلی ژاپن و همچنین تایوان فروریخته و در نظر دارد کشورهاییکه خواسته و یا نا خواسته برضد چین با آمریکا همکاری می‌کنند در تنگنا قرار دهد. خشم در صحبت های وزیر خارجه چین مشهود است و این یک قدم بجلو است. انشاالله ایران هم قادر شود برای کشورهاییکه ضد ایران با آمریکا همکاری و همدستی می‌کنند بازدارندگی ایجاد کند. باور کردنی نیست نفت ب کشور بفروش رود و تحویل داده شود سپس کشور دیگری مداخله کند و مانع پرداخت شود. این یعنی فوش ب همه.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 1
    چرا بعضی ها فکر میکنند امریکا عددیه بابا به اون خدای یزرگ و با عظمت امریکا هیچی نیست ترسو تر از اون چیزیه که تو هالیوود میبینید چین هم قدرتمنده در نظامی انقد امریکا رو گنده کنید هیچی نیست و هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • ظریف IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 1
    آیه ۲۸ سوره برجام می گوید: هر کس با کدخدا در بیفتد هلاک شود
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    خدا این یانکی چی از جون مردم دنیا می خوان اخه پیرزن زپرتی از اون سر دنیا اومدی این سر دنیا که چی نقشتون برا مردم دنیا رو شده به همین زودی قدرتتون از بین خواهد رفت مثل انگلستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس