پاتریوت

دولت آمریکا در قراردادهای فروش جدید موشک پاتریوت به کشورهای متحد خود، رقم های بسیار بیشتری را نسبت به قبل خواسته که این گرانفروشی، نه فقط درباره کشورهای عربی، بلکه به متحدان اروپایی هم سرایت کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، فروش سلاح پس از افزایش تنش های منطقه ای و جهانی، یکی از روش های مرسوم و هدفمند برخی کشورها از جمله آمریکا در دهه های اخیر بوده اما آنچه، ایالات متحده را در این عرصه متمایز می کند، سریال گران فروشی ها و اصطلاحا دوشیدن طرف مقابل و دوستان قدیمی توسط این کشور است که نشان می دهد متحدین آمریکا در هر نقطه جهان، هزینه سازش را باید بلافاصله و در بالاترین نرخ، پرداخت کنند. قرارداد جدید عربستان سعودی برای خرید برخی سامانه های آمریکایی نیز نشان می دهد  این حکومت دوباره مجبور به پرداخت هزینه های سنگین برای عقد قراردادهای جدید و به دست آوردن دل دولت فعلی آمریکا شده است.

بیشتر بخوانید:

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

کوچ تبلیغاتی آمریکا از غرب به شرق آسیا برای دوشیدن حداکثری مشتریان جدید/ «سازش با بایدن» هم مثل ترامپ هزینه میلیارد دلاری دارد +عکس

از لاکهید مارتین تا ریتهون؛ لقمه چرب آمریکایی‌ها از سفره اوکراین/ رشد چشمگیر ارزش سهام «اسلحه‌سازان غربی» با تداوم جنگ +عکس

طبق اخبار منتشره در روزهای اخیر، حکومت سعودی قرار است در قراردادی به ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد دلار، تعداد ۳۰۰ تیر موشک پاتریوت از مدل PAC-۲ GEM-T را خریداری کند که در کنار این موشک ها، پشتیبانی های فنی و قطعات یدکی لازم نیز وجود دارد. به صورت کلی این تعداد موشک و رقم پرداختی از طرف سعودی ها ترجمه می شود به ۱۰ میلیون دلار برای هر تیر موشک.

فواید پیدا و پنهان ادامه جنگ اوکراین برای دولت آمریکا/ «فروش موشک پاتریوت» به هلند گرانتر از عربستان شد! +عکس

 پاتریوت ۲ سری GEM-T

این مدل از نظر مشخصات پروازی و سرعت، نسبت با سایر پاتریوت های PAC-۲ تغییر نکرده و بیشتر در بحث نرم افزارهای هدایتی، حسگرها و عملکرد فیوزها دچار ارتقاء شده است. برد این موشک بین ۹۰ الی ۱۶۰ کیلومتر و سرعت آن در حدود ۴ ماخ است. ارتفاع درگیری عمده موشک‌های سری پاتریوت در حدود ۲۴ کیلومتر است.

نکته جالب در خصوص این موشک، اما قیمت های قبلی آن است. نگاهی به قراردادهای منعده در سال ۲۰۱۰ میلادی، اعداد قابل توجهی را در اختیار قرار می دهد. در این سال، کشور کویت دقیقا همین مدل از موشک مورد نظر برای خانواده پاتریوت را به آمریکا سفارش داد و در آن زمان، کویتی ها ۲۰۹ تیر موشک به همراه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی مورد نیاز در قراردادی به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار سفارش دادند. این بدین معنی است که هر موشک در آن زمان برای کویتی ها، چیزی در حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار تمام شده است.

فواید پیدا و پنهان ادامه جنگ اوکراین برای دولت آمریکا/ «فروش موشک پاتریوت» به هلند گرانتر از عربستان شد! +عکس

پاتریوت های سعودی - پرتابگر سمت چپ مدل PAC ۳ و دیگر پرتابگرها مدل PAC-۲

شاید در این جا برای شما این سوال پیش بیاید که در هر صورت، ارزش پول بر مبنای دلار آمریکا بین سالهای ۲۰۱۰ الی ۲۰۲۲ میلادی نیز متفاوت بوده که پاسخ مثبت است؛ اما به چه مقدار؟ بر اساس آمار رسمی، ارزش ۱ دلار در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۱ دلار و ۳۶ سنت در سال ۲۰۲۲ میلادی است اما با این وجود مشاهده می کنیم آمریکایی ها تقریبا با سود بیش از دو برابر، در حال فروش موشک های پاتریوت به عربستان هستند. مسئله جالب تر اینکه، موشک های پاتریوت در سالهای اخیر در حجم بسیار بالایی در خط تولید وجود داشته و بر اساس منطق تولید، با افزایش میزان سفارش قاعدتا باید قیمت نهایی پایین بیاید ولی در این جا دقیقا شاهد یک روند عکس هستیم.

به سراغ چند نمونه جالب دیگر برویم تا فضا روشن تر شود. در سال ۲۰۱۴ میلادی، حکومت سعودی سفارش خرید ۲۰۲ تیر موشک پاتریوت، این بار از مدل PAC-۳ را به آمریکا داد که هزینه کل قرارداد به همراه پشتیبانی و قطعات یدکی، در حدود ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار اعلام شد. این رقم به این معنی است که سعودی در آن سال برای هر موشک پاتریوت پک ۳ که مدل بالاتر از قرارداد فعلی است، رقمی در حدود ۸ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار پرداخت کردند.

فواید پیدا و پنهان ادامه جنگ اوکراین برای دولت آمریکا/ «فروش موشک پاتریوت» به هلند گرانتر از عربستان شد! +عکس

موشک پاتریوت پک ۳

کویتی ها در سال ۲۰۲۰ برای خرید ۸۴ تیر از همین مدل موشک رقمی در حدود ۸۰۰ میلیون پرداخت کردند که به عبارتی می شود ۹.۵ میلیون دلار برای هر تیر موشک. باز هم با توجه به فاصله زمانی شاهد این هستیم که آمریکایی ها در این مورد هم تقریبا ۱ میلیون دلار اضافه تر این بار از کویتی ها دریافت کردند. دقت داشته باشید که هر دو کشور از جمله کاربران قدیمی سامانه پاتریوت بوده و خرید های مورد اشاره صرفا مربوط به موشک ها برای این سامانه و خدمات مربوط به آنها است و شامل مواردی مثل انواع رادارها یا دیگر بخش های سیستم پاتریوت نبوده است.

اما در میان اخبار وقتی به جستجو می پردازیم در سال ۲۰۱۹ میلادی به یک روایت جالب از زبان قانون گذاران آمریکایی می رسیم. در صحبت های تابستان سال ۲۰۱۹ قانون گذاران آمریکایی اعلام شده که هر شلیک پاتریوت چیزی حدود ۵ میلیون دلار هزینه در بردارد و بهتر است ارتش این کشور به دنبال موشک های ارزان تری باشد. به فاصله یک سال بعد از این صحبت، هر موشک به کویتی ها ۹.۵ میلیون و حالا در ۲۰۲۲ میلادی هم ۱۰ میلیون دلار در حال فروش به سعودی ها است. این یعنی شرکت Raytheon و در کل، دولت آمریکا دو برابر آنچه به ارتش خود می فروشد در حال فاکتور برای متحدان نزدیک خود است.

برای این که تصویر این قرارداد و نحوه کلی برخورد آمریکا با سعودی ها بهتر روشن شود یک مثال دیگر نیز از دوره ترامپ، با یک سلاح تهاجمی ذکر می شود. در سال ۲۰۲۰ میلادی سعودی ها ۶۵۰ تیر از موشک های SLAM-ER را به قیمت کلی ۱.۹۷۰ میلیارد دلار خریداری کرده اند که بهای آن تقریبا به ازای هر تیر موشک تقریبا ۳ میلیون دلار می شود. برد این موشک نیز در حدود ۲۷۰ کیلومتر است.

فواید پیدا و پنهان ادامه جنگ اوکراین برای دولت آمریکا/ «فروش موشک پاتریوت» به هلند گرانتر از عربستان شد! +عکس

موشک SLAM-ER

اینجاست که باز هم نگاهی به گذشته و حال، اعداد جالبی را در اختیار ما قرار می دهد. قیمت هر تیر موشک "اسلم ایی آر" در سال ۲۰۱۳ میلادی بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا در حدود ۵۰۰ هزار دلار بوده است. اگر بر اساس تورم نرخ دلار نیز حساب کنیم، میانگین ارزش تورمی دلار در مقایسه بین سالهای ۲۰۱۳  تا ۲۰۲۰ افزایشی در حدود ۱.۳۸ درصد بوده و بدین معناست که ۵۰۰ هزار دلار سال ۲۰۱۳ میلادی در این روزها، نهایتا ارزشی در حدود ۵۵۰ هزار دلار دارد. حالا آمریکا موشکی که باید در بدترین و شاید با سود خالص، تیری ۱ میلیون دلار ارزش داشته باشد را به بهای تیری تقریبا ۳ میلیون دلار به سعودی ها به فروش می رساند.

اما این همه داستان نیست. اگر نگاهی به قیمت های اعلامی نسل جدید تسلیحات هواپرتاب آمریکا داشته باشیم و قیمت های جدید آنها را در نظر بگیریم بیشتر بتوانیم به عمق گران فروشی و سودجویی آمریکایی ها در برابر مشتریان زبون در همسایگی ایران پی ببریم. در حال حاضر نیروهای مسلح آمریکا در حال تحویل گیری نسل جدیدی از موشک های کروز هوا پرتاب حمله به اهداف زمینی یعنی سری AGM-۱۵۸ در مدل اولیه و مدل با برد افزوده است که به ترتیب ۳۷۰ و ۹۲۵ کیلومتر برد دارد. قیمت مدل اولیه در حدود ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار و مدل با برد افزوده نیز در حدود ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار در سال مالی فعلی آمریکا اعلام شده است.

فواید پیدا و پنهان ادامه جنگ اوکراین برای دولت آمریکا/ «فروش موشک پاتریوت» به هلند گرانتر از عربستان شد! +عکس

موشک AGM-۱۵۸

این سری از موشک ها نسبت به خانواده SLAM-ER از سطح مقطع راداری بسیار پایین تری برخوردار بوده و در عین حال برد آن ها نیز از این موشک بیشتر است و از همه لحاظ سلاحی برتر محسوب می شود. تفاوت قیمت انچه آمریکا به عنوان سلاح پیشرفته تر برای ارتش خود خریداری می کند و آنچه سلاح حداقل یک نسل عقب تر در برخی موارد به متحد خود می فروشد، نشان جالب دیگری در خصوص سیاست خارجی آمریکا و دوشیدن مشتریان پر از پول حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

گاو هلندی از سعودی پیشی گرفت!

روایت فروش به ارتش آمریکا و متحدان این کشور و تفاوت فاحش قیمت البته فقط به کشورهای منطقه غرب آسیا محدود نشده و ظاهرا در سالهای اخیر و دوره جدید زمامداران کاخ سفید گران فروشی حتی به متحدان در ناتو هم رسم شده است. حدودا ۱ ماه پیش کشور هلند به عنوان یکی از متحدین قدیمی آمریکا و کشور عضو ناتو، درخواست خرید صرفا ۹۶ تیر موشک مدل PAC-۲ GEM-T برای سامانه های پاتریوت خود را کرد و قیمت اعلامی از طرف آمریکا برای این قرارداد چیزی در حدود ۱ میلیارد و ۲۱۹ میلیون دلار اعلام شده است. هلند از جمله کاربران قدیمی سامانه پاتریوت بوده و در این قرارداد جدید هم صرفا به دنبال خرید موشک و قطعات یدکی و خدمات پس از فروش برای آنها بوده و سفارش دیگری نداشته است. تقسیم رقم کلی به تعداد موشک ها به ما می گوید که هر تیر موشک در این قرارداد برای اهالی سرزمین لاله های نارنجی چیزی در حدود ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار دلار آب خواهد خورد!

مشخصا با بهم ریختن شرایط امنیتی در منطقه شرق اروپا و بروز جنگ از چندین ماه پیش، کشورهای مختلف اروپایی بعد از مدت ها سیاست های کاهش بودجه نظامی را کنار گذاشته و به سمت تقویت توان دفاعی خود می روند. البته کشور هلند فاقد صنایع نظامی در حد ساخت موشک های دور برد پدافندی بوده و ناچار از خرید است و حالا به نظر می رسد این بار گاوهای هلندی بسیار شدیدتر از برخی کشورهای عربی در حال دوشیده شدن هستند. مشخصا دولت های آمریکایی بویژه دموکرات هایی همچون اوباما و بایدن از طرفی با گرفتن ژست صلح طلبی و پنهان شدن پشت آتش بس تجاوز سعودی ها علیه یمن، از یک سو سعی بر پر کردن انبارهای تخلیه شدن سعودی داشته و از سوی دیگر در سکوت و آرامش، در حال دمیدن بر آتش جنگ در اروپا هستند تا این بار اعضای ناتو را با ترساندن از روسیه، بیشتر از سعودی ها سر کیسه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    22 6
    ای کاش روابط کشورهای اسلامی نظیر سعودی و مصر با ایران بهبود یابد
    • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      10 1
      برای انهایی که هنوز در خوابند عرض شود که در سیاست سالیان اخیر آمریکا بایدن در ادامه ترامپ است. یادتان هست که ترامپ به اروپایی ها می گفت: " چرا شهریه حضور آمریکا در ناتو را نمیدهید؟" اسلحه مفتی تمام شد
    • کارشناس IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      1 1
      ایران اهل توافق با نامردها نیست
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      3 3
      اوجب واجبات! بازم برگشتی ، یه مدتی سر و سراغت نبود؟! رفته بودی اوجب رو وجب کنی؟
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      2 1
      آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      1 1
      آواکس هنوز زنده ای؟ XD
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    7 9
    درود بر مشرق
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      2 1
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    3 3
    واقعا ناراحت کننده بود
  • دانا IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    15 6
    مرگ بر آمریکا
    • TR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      2 1
      مرگ بر امریکا مرگ بر جنگ مرگ بر استثمار و استعمار
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    6 5
    داداش گرون میفروشه شما چرا ناراحتید؟اون موشکشو گرون میفروشه شما ارزون حساب کنین مشتری شما بشن
    • ع IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 1
      چیه فشار خوردی موشک گرون به اربابات میدن مزدور؟!
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      2 1
      اونا اراده ای از خودشون برای خرید از ایران ندارن وگرنه خیلی از تجهیزات ما با یک دهم قیمت کارایی مشابه و بعضا بهتر از سلاح های آمریکایی داره
  • ایرانی IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    17 0
    اینجاست که ارزش تجهیزات دفاعی بومی از موشک و پهپاد تا ناو وقایق تندرو اژدر و... تولید ایران معلوم میشه و منتظرم غربگدایان خودتحقیر بیایند و توضیح دهند ما برای اینهمه موشک و پهپادی که هم عزتمان را حفظ کرده هم امنیتمان را و هم نفوذ منطقه ای چقدر هزینه کرده ایم!
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 0
      دقیقا. البته برای کسانی که بی غرض فکر میکنن
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    12 0
    گاو هلندی از سعودی پیشی گرفت! خخخخ
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 0
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    6 1
    با بهبود روابط کشورهای اسلامی نظیر سعودی و مصر سیستم های دفاعی نظیر سوم خرداد به این کشورها فروخته شود .
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    3 2
    قیمت موشکهای ایرانی چقدر تمام میشه مثلا موشک پدافندی صیاد 3و 4 هر کدوم چقدر در میاد صیاد 2 رو یادم هست که به تولید انبوه رسیده.ودر مدل های وارداتی مثل موشک های سامانه اس300 هر تیر موشک چند برای ایران تمام شده.
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      شما دوست گرامی دلار رو 10 هزار تومن حساب کن بعد قیمت هر تیر موشک پاتریوت رو به تومن بدست بیار بعد قیمت موشکهای صیاد2 و3و4 رو هرچی دوست داری حساب کن و باهم مقایسه کن فقط در نظر بگیر که صیاد تولید داخله یعنی گردش مالی ایجاد صدها شغل و رونق کارخانجات مواد اولیه و شرکتهای دانش بنیان،قیمت کل معامله s300 هم چیزی حدود 800 میلیون دلار یعنی چهار گردان کامل s300 نه قیمت فقط موشکهاش مثل پاتریوت که اگر 800 میلیون پرداختی در 10 سال پیش رو برای چهارگردان در نظر بگیریم بازهم به نسبت قیمتهای ده سال پیش، پاتریوت به حساب نمی آید، صنایع نظامی در آمریکا خصوصی است ولی در ایران یا روسیه دولتی و این دلیل اصلی فاصله نجومی قیمت تمام شده محصول نهایی است
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    5 0
    یه عمری هم پیمان بودند با آمریکا اما امروز که نیازشون به امریکا افتاده فکر نکنم امریکاییها به اونها رحمی بکنند .
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 1
    قیمت هر تیر موشک پاتریوت پای آمریکا جدود ۱ ملیون دلار آب میخوره
  • DE ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 8
    گاو چیه دوشیدن چیه .دیگران را با دست و زبانمان نیتزاریم
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 0
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • محمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 0
      چشم
    • عدالت IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      حرفت رو باید با طلا نوشت
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    5 1
    رقم 3 میلیارد دلار درست است نه 30 میلیارد دلار لطفا متن خبر را تصحیح نمایید
  • CA ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    6 2
    خود امریکایی ها برعکس ما هم جمهوریخوان و هم دمکراتها را گاو شیرده سعودی می دانند و انهم بخاطر ۷۵۰ میلیارد سرمایه گذاری سعودی ها در شرکت های امریکایی. بیشترین شیرده را هم ترامپ مب دانند که قتل قاشقچی محکوم نکرد. با سفر به سعودی و ۲ میلیارد قرار داد به سعودی ها قول خروح از برجام و تحربم های ایران را داد. با این کار بیشتربن ضربه را این رژیم جنایتکار بدون شلیک یک تبر به ما وارد کرد. صدها میلیارد به اقتصاد ما ضربه زد و با افزابش قیمت نفت بخاطر تحریم ما صدها میلیارد دلار این رژیم سود کرد و در ۳ سال یالاترین رشدهای اقتصادی را داشت
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 0
      هیچ اثری نداره و برای ما یک تیکه کاغذ بی ارزشه
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      1 0
      برای رفع تحریمها اینقدر دارن دست دست میکنن باید جواب این خسران رو بدن!
    • محمد IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 0
      جهت اطلاع عربستان که همه پول و... در بانک های آمریکا هست گروگان امریکاست نه برعکس قضیه امروز عربستان مثل افغانستان و ایران است که همه دار و ندار کشورشان در خارج بود و به محض نافرمانی پول ها بلوکه میشه
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 0
    جمع 300 تیر 10 میلیون دلاری میشه 3 میلیار دلار نه 30 میلیار دلار!!!!!
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 0
    امریکا خیلی نامرده از ایران یاد بگیره
  • اصغر IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 0
    تا دیروز عربستان گاو شیرده بود وحالا هلند شده گاو شیرده!این چه ادبیاتیه که بکار میبرید اصلا به هیچ کس ارتباطی نداره که دولت هلند چقدر هزینه موشک میکنه این جور نام بردن در شان یک کشور مانند ایران نیست
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 1
    این یانکی های گاو چرون کارشون جنگ راه بندازن وبعد پول پارو کنند اصلا ناف این کفتار صفتان مانند اجداد دزد غارتگر شون در انگلستان که پدر مردم دنیا را در اوردندخدا لعنتشون کنه
  • عطار IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 0
    تجارت جنگ یعنی همین. فکر می کنید اوکراین و مردمش اصلا ارزشی برای کارخانجات اسلحه سازی دارند؟؟؟
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 0
    آمار رسمی ارزش یک دلار در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با یک دلار و ۳۶ سنت در سال ۲۰۲۲ میلادی است
    • حامد پلاس IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      1 0
      آمار رسمی خودمون رو هم اعلام کن اگه خجالتی نمیکشی؟؟؟!!!
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 0
    باز دم آمریکا گرم که به متحدین خودش سلاح میفروشه،ولی ما چی که روسیه و چین پشت مون رو خالی کردن
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 1
    خوب کشور ما ماهواره میخره وروسها ازش استفاده میکنن با اینکه خودشون دها ماهواره تو آسمون دارن
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      وقتی بی بی سی و اینترنشنال و اون و تو نگاه کنی طبیعیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس