کد خبر 1405794
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
در روز دوم و سوم مذاکرات چه گذشت؟

هتل کوبورگ روزهای شلوغی را سپری می کند و خبرنگاران در مه خبری پشت درهای بسته به سر می برند. هنوز با گذشت بیش از یک سال از آغاز مذاکرات هسته ای در وین، مشخص نیست که تکلیف پرونده برجام چه خواهد بود؟

به گزارش مشرق، در وین، مذاکرات همچنان پشت درهای بسته انجام می‌شود. اخبار ضد و نقیضی از شرایط به گوش می‌رسد، اما هنوز با قطعیت نمی‌توان درباره نتیجه قاطع میز مذاکرات صحبت کرد و حاضران در اطراف هتل کوبورگ هم به حدس و گمان‌ها و یا نقل قول از منابعی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، بسنده کرده‌اند. امروز شنبه ۱۵ مرداد جلسات جلسات در سطوح‌ مختلف، از جمله رایزنی‌های فنی و کارشناسی، ادامه دارد. 

روز گذشته (جمعه ۱۴ مرداد ماه) نیز علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران دو بار برای ادامه روند مذاکرات هسته‌ای با طرفین حاضر، راهی هتل کوبورگ شد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی از برطرف شدن بعضی موانع باقی مانده در مذاکرات خبر داده و گفته است: تضمین‌های قابل توجه در رابطه با درخواست ایران مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای بدست آمد. ایران از محتوای پیش‌نویس تهیه شده راضی است.

 همزمان آمریکا معتقد است مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام تا حد زیادی کامل شده و فرصت برای رسیدن به یک توافق بسیار کوتاه است.

با این حال از گوشه و کنار هم اخبار منفی در خصوص مذاکرات شنیده می‌شود. 

این موضوع خصوصا در بیانه روز گذشته سه کشور اروپایی عضو برجام به خوبی نمایان شد. روز جمعه ۱۴ مرداد تروئیکای اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک بار دیگر از ایران خواستند تا «خواسته‌های غیرواقعی» و «فرابرجامی» خود از جمله مسائل نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کنار بگذارد و اکنون تصمیم نهایی را بگیرد و در عین حال تاکید کردند که «گفت‌وگوهای امروز در وین به معنای دور جدیدی از مذاکرات نیست.»

در حقیقت اروپایی ها سعی دارند ایران و آمریکا را به قبول متن جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات برای احیای برجام متقاعد کنند.

با این حال ایران طبق اخبار منتشر شده خواهان دو گزینه است: اولین موضوع بحث تضمین قابل قبول از سوی آمریکاست و دیگری طبق گفته محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری، توافق هسته‌ای فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود قابل دسترس خواهد بود.

بدون شک تا زمانی که ایران به خواسته‌های خود نرسد توافقی در کار نخواهد بود.

مخالفین دست به کار شده‌اند

در حالی که مذاکرات در جریان است، مخالفین برجام در داخل ایران و آمریکا دست به کار شده‌اند. حتی رژیم صهیونیستی هم از انجام اقدامات تنش‌زا در منطقه کوتاهی نکرده است.

برخی در داخل کشور معتقد هستند که اقتصاد ما با تحریم سازگار است و برجام کارآیی لازم را ندارد و با چنین نتیجه‌گیری دست به مخالفت با برجام زده و عدم توافق را گزینه مطلوب‌تر می‌دانند.

در داخل آمریکا نیز برجام مخالفین جدی دارد که معتقد به سودمندبودن تطویل مذاکرات تا پس از انتخابات کنگره با عدم توافق با ایران هستند. 

هر دو گروه جوابی برای شرایط بعد از بن‌بست مذاکرات ندارند. اکر اقتصاد ایران با تحریم اوضاع بهتری پیدا نکرد یا غرب بدون توافق با زمستان سردی به دلیل جنگ اوکراین روبرو شود، چگونه عدم توافق می‌تواند پاسخگو باشد؟!

در هر حال هتل کوبورگ در وین روزهای شلوغی را می‌گذراند و چشمان بسیاری به درهای این هتل دوخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    3 1
    ازآقام اباالفضل برای نجات مردم ازاین وضع کمک‌ بخواهید از ماکه چیزی برنمیاد شاید او یک گوشه ی چشمی به ما کند
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      3 1
      مرگ ابدی بر آمریکای مستکبر، هیهات من الذله...
  • FR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    3 4
    انشالله توافق انجام میشود...خسته کننده شده
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      2 0
      ان شاالله نمیشود چون برای ما نبودش بهتر از بودنش هست
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      قطعا به نتیجه نخاهد رسید ، فقط کمی صبر کنید متوجه خاهید شد
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      ساعت خواب چند بار توافق کرده‌اید تا الان در این 20 سال
  • ایرانی AU ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    9 2
    بهترین خبر در این موقعیت زمانی از نظر من عدم توافق است چون دولت بایدن با وفق 2 سال بی تصمیمی و اینده ای که گویا بر شکست در انتخابات ماه نوامبر و از دست دادن هر دو محور رای گیری در امریکا اتمام دارد
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    3 2
    ننگ بر برجام و بانیانش
    • . IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      ننگ
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 2
    در صورت عملی شدن برجام ،ما هم باید فروش نفت و گاز را با پول ملی انجام دهیم
  • رضا IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    3 2
    تو دنیای امروز نمیشه با همه قطع ارتباط کرد و گفت تحریم اثر نداره، الان میبینیم که اثر داره،پس برجام لازمه
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      ما اثرش را با پوست و گوشتمان حس کرده ایم البته شاید برای امثال شما دلارهای جهانگیری و کاسبی برجام خوب بوده و زیر دندان تان مزه کرده...
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      1 0
      خود زیبا کلام یا ازهمفکران غربپرست اوهستی
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 1
      اوه بعله اول یکسری برو در گمرکات! دوم هم برجام چندمین توافق بود؟ و تحریم چقدرافزایش یافت؟ سوم هم برجام غیر قانونی هست و تاراج منافع ملی چیزی که حالیتون نیست
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 1
    دور صدم مذاکرات،به توافقات خوبی رسیدیم ولی آمریکا نمیذاره.. بس کنید بابا خودتون رو علاف کردید مردم رو خسته.برگردید تولید ملی رو رونق بدید.
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 2
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • رحیم IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 1
    در جهان امروز بدون تعامل نمی توان زندگی کرد،چه بخواهیم و چه نخواهیم ارزش پول عمده ی کشورها با دلار و طلا سنجیده میشود و عدم توافق باعث بی اعتبار شدن روز افزون ریال ایران و طبعا تورم روز افزون و مشکلات عدیده ی اقتصادی برای مردم می شود. وقت آنست که راهی برای عبور از بن بست پیدا کنیم و توافق در برجام یکی از حلقه های کلیدی بهبود اقتصادی و معیشیتی مردم است.
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      بله یکی از حلقه های کمک به اعتبار دلار و ادامه سلطه آمریکا بر جهان با دلار کاغذی و بی پشتوانه
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      نه اینکه با تعامل با امریکا وضعمون بهتر شد و به عقب برنگشتیم و با سرعت نور وضعمن بهتر شد و آمریکا هم از زیاده خواهی بعد از هسته ای به پهپاد و موشک و قدرت منطقه ای و بعدتر حقوق بشر و بعد دفاع از حقوق حیوانات نرسید!!!!! حماقت هم حدی داره..
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      اول اقتصاد یاد بگیر بعد بیا!!
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    یکی بیاد برای من فایده به هزینه صنعت هسته ای در این 30 سال را تشریح کند فحش و به به نیازی نیست منطقی و مستدل و مودبانه...
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 0
    چه پاراگراف پایانی ضعیفی! عزیز دل ما در موضع ضعفیم یا اونها؟ به درک که زمستان سردی دارن. باید وا بدیم؟
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      نکته همین هست چطور آنها ما را تحریم می کردن ایرادی نداشت الان که نیاز به ما دارند به راحتی بگذاریم که نفس راحت بکشند؟
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    ای بابا ول کنید این برجام را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس