رایزنی وانگ یی و لاوروف درباره ایران و تقابل با قلدری آمریکا

وزرای امور خارجه روسیه و چین در حاشیه نشست آسه‌آن دیدار و برنامه هسته‌ای ایران و مقابله با قلدری آمریکا را به بحث گذاشتند.

به گزارش مشرق،«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود بر لزوم مقابله با قلدری و هژمونی آمریکا تأکید کرد.

خبرگزاری «شینهوآ» روز شنبه نوشت، وانگ یی با تأکید بر موضع قانونی چین در قبال تایوان، از روسیه بابت اعلام موضع سریع درباره حمایت از اصل «چین واحد» قدردانی کرد و آن را تصدیقی بر سطح بالای هماهنگی راهبردی میان دو طرف توصیف کرد.

وزیر امور خارجه چین در این دیدار گفت، پکن آمادگی دارد با روسیه در راستای حراست قاطع‌تر از نظام بین‌المللی سازمان ملل و اصول اساسی نظام بین‌المللی که در قوانین بین‌المللی منعکس شده‌اند همکاری کنند تا امنیت و توسعه پایدار به‌طور موثری در جهان حاصل شود.

وی با تأکید بر لزوم تقویت روابط دو کشور به سود هردوی آن‌ها و همچنین کشورهای منطقه گفت، پکن و مسکو باید از دورنمای آسه‌آن حمایت کنند تا در راستای استقلال کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گام برداشته شود.

وانگ یی متذکر شد، هدایت کشورهای منطقه در راستای دنبال کردن دیدگاهی واقعی از امنیت به‌صورت مشترک، جامع، جمعی و پایدار به حای امنیت دروغین بر مبنای برتری‌جویی و تقابل و همچنین حراست از نظم جهانی بر اساس اصول منشور سازمان ملل و مخالفت با نظم جعلی بر اساس قلدری و هژمونی اهمیت بسیار زیادی دارد.

روسیه و چین باید هم‌سویی و همکاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و طرح کمربند و جاده را تقویت کنند و هم‌افزایی بیشتری در چارچوب «توسعه مشارکت اوراسیایی» داشته باشند تا اتحاد، توسعه و سعادت برای اوراسیا را ترویج دهند و توسعه جهان در مسیر صحیح را رهبری کنند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار گفت، آمریکا عادت قلدری برای دیگران را دارد. سیاست‌های هژمونیک این کشور با وفاق بین‌المللی مغایرت داشته و محکوم به شکست است.

لاوروف گفت، روسیه آمادگی دارد با چین در زمینه برپا داشتن قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل همکاری کند.

دو طرف همچنین به تبادل دیدگاه در باره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نظیر همکاری در چارچوب «بریکس» و برنامه هسته‌ای ایران و اوضاع در شبه‌جزیره کره گفت‌وگو کردند.

این دیدار در حالی انجام شده که آمریکایی‌ها از یک سو میلیاردها دلار کمک نظامی و مالی به اوکراین گسیل کرده‌اند و از سوی دیگر سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش در تنگه تایوان را به شدت تشدید کرده است.

علاوه بر این دولت جدید آمریکا از زمان روی کار آمدن، مدعی تمایل به بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است که رئیس جمهور قبلی آن به طور یکجانبه از آن خارج و تحریم‌های متعددی را علیه تهران وضع کرد.

در حال حاضر هیأت ایرانی به ریاست «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه ایران برای مذاکره بر سر رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام در وین به سر می‌برد.

گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها امروز (شنبه) ۱۵ مرداد ماه، برای سومین روز متوالی و با برگزاری جلسات در سطوح‌ مختلف، از جمله رایزنی‌های فنی و کارشناسی در جریان است.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب ۱۲ مرداد ماه در توئیتی درباره سفرش به وین برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسؤولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند».

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شد در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که در وین در حال برگزاری است، پیشرفت حاصل شده که شامل تضمین‌هایی است که ایالات متحده با عقب‌نشینی از قول خود در آینده، باعث مختل کردن توافق نمی‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 1
    احسنت ، خیلی هم عالی!! به امید شکل گیرط هرچه سریعتر پیمان‌های اقتصادی و نظامی بیشتر بین ایران، روسیه و چین و بقیهٔ کشورهای غیر متخاصم!!!!
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس