ترامپ: بایدن کرونا ندارد، زوال عقل دارد

فارین پالیسی نشریه تخصصی سیاست خارجی آمریکا تاکید کرد بایدن به خاطر ادامه سیاست‌های ترامپ نتوانست در زمان روحانی با ایران به توافق نرسید، حالا هم دیگر نخواهد توانست و به توافق نخواهد رسید.

به گزارش مشرق، کیهان در ویژه های خود نوشت:

استفان والت در فارین پالیسی نوشت: آنچه دولت بایدن عملا در خاورمیانه انجام داد، مشابهه دوران ترامپ بود؛ در واقع، رویکرد دولت آمریکا در قبال منطقه خاورمیانه و ایران، اساسا یک رویکرد مینی ترامپ است. با رویگردانی بایدن از بازگشت به برجام در دوران حسن روحانی، چشم‌انداز توافق با ایران عملا از میان رفت و ایران را از همیشه به شتاب هسته‌ای نزدیک‌تر کرد. این نگرانی وجود داشته که جو بایدن و تیم او در پی طراحی یک سیاست و راهبرد کلان برای قرن ۲۱ نبوده نباشند. خطر آشکار این بود که آنها هم به راهکارهایی در غلتند که در دوران جنگ سرد به کارآیی داشتند اما پس از آن، در بیشتر موارد ناکام مانده‌اند. نشانه ‌اندکی وجود دارد که دولت بایدن از یک راهبرد روشن، متقاعدکننده و موفق برخوردار باشد. اگر به دامنه ابتکارات و واکنش‌هایی که تیم بایدن در این یک سال و نیم دنبال کرده، نگاه کنیم، کارنامه چندان چشمگیری وجود ندارد.

هنگامی که پوتین، ارتش روسیه را بسیج کرد و روشن ساخت که اگر به نگرانی‌هایش توجهی نشود، به اوکراین حمله خواهد کرد، رویگردانی مکرر دولت آمریکا از اینکه دست کم به «سیاست درهای باز» ناتو پایان دهد، وقوع جنگ را تضمین کرد.

آنچه باید دولت بایدن را نگران کند این است که میلیاردها دلار کمک نظامی غرب، مانع تصرف بخش قابل توجهی از قلمروی اوکراین به دست روسیه نشد. تحریم‌ها در گذر زمان، روسیه را تضعیف می‌کند اما پوتین را از کاخ کرملین بیرون نمی‌کشد و متقاعد به عقب‌نشینی هم نخواهد کرد. در نتیجه به یک بن بست دیرپا می‌رسیم که هزینه اش برای اوکراین و برای کشورهای در حال توسعه که با کمبود غذا و انرژی روبه رو هستند، ترسناک خواهد بود.

آنچه دولت بایدن عملا در خاورمیانه انجام داد، دنباله روی از دوران ترامپ بود و با رویگردانی از پیوستن به برجام، نه امروز بلکه در همان دوران حسن روحانی، چشم‌انداز توافق را از میان برد. ایالات متحده به حمایت پنهان از موضع عربستان درباره یمن ادامه می‌دهد. همچنین تعهد بایدن به تبدیل محمد بن سلمان به یک رهبر منزوی، زیر پا گذاشته شده است. تلاش خستگی ناپذیر اسرائیل برای بلعیدن سرزمین‌های هرچه بیشتری در کرانه غربی، با همان واکنش بی‌معنی واشنگتن روبه رو شد و تیراندازی مرگبار به شیرین ابوعاقله، خبرنگار برجسته فلسطینی آمریکایی، که بر پایه تحقیقات متعدد بی‌گمان توسط یک سرباز اسرائیلی انجام شد، چندان واکنشی را از طرف دولت آمریکا به همراه نیاورد به رغم آنکه خانم عاقله یک شهروند آمریکایی هم بود. ترامپ به شرکای آمریکا در خاورمیانه اجازه داد هرچه می‌خواهند بکنند؛ بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌اش، هم به همان مسیر می‌روند.

تصمیم بایدن به دیدار از اسرائیل و عربستان سعودی هم از یک نگاه راهبردی، گیج‌کننده است. میزبانانش بر او فشار آوردند تا تعهدات امنیتی تازه‌ای را بپذیرد که می‌تواند آمریکا را به یک جنگ آینده در خاورمیانه بکشاند. چنین گامی همچنین می‌تواند ایران را تحریک کند تا سرانجام به سراغ توسعه برنامه هسته‌ای برود.

بایدن و تیم او، شبیه یک مجموعه مکانیکی هستند که به خوبی می‌دانند چگونه باید ماشین سیاست خارجی را به حرکت درآورد اما نهادهای خانگی و بین‌المللی که آنها برای اداره شان آموزش دیده‌اند، دیگر چندان به کار اهداف امروزشان نمی‌آید؛ گویی مکانیک‌های فورد یا شورلت می‌خواهند یک خودروی مدرن تسلا را تعمیر کنند.

آنچه بایدن به آن نیاز دارد، یک مجموعه از مکانیک‌ها نیست بلکه یک مجموعه معمار است: افرادی با ذهنیت و نگرشِ خلق تدابیر و رویکردهایی که با چالش‌های امروزین، تناسب بهتری دارند.  اینکه منتظر باشیم تا مسکو و پکن، در قیاس با واشنگتن، مرتکب اشتباهات بیشتری بشوند، به دشواری می‌تواند یک رویکرد امیدوارکننده درازمدت باشد. سیاست‌های خردبنیاد و اجرای موثر، به جای اتکا به اشتباهات دیگران، تنها راه رسیدن به یک آینده موفق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمدی IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    10 12
    نمیدونم چرا به حرف رهبر گوش نمیدن مگه از همون اول نگفت من به این مذاکره خوش بین نیستم تمومش کنید دیگه شما هم جا پای دولت قبلی گذاشتید که هروثت شیطان فرشته شد آمریکا هم آدم میشه و راه انسانیت رو پیش میگیره
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 1
      دولت پیگیر و آویزان برجام نماند و نشود
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 2
      نمیدونم چرا ما این قدر انتزاعی وهمیشه به شکل ثابت فکر می کنیم.بیانات رهبری به شکل کلی بایددر نظر گرفت.امریکا بر خلاف خواست خودش باید توافق را بپذیردبین بد وبدتر قرار دارداگر توافق را قبول نکندمخصوصا اروپا با بحران انرزی مواجه میشود.جنگ اوکراین ادامه خواهد داشت. یمن هم به همین شکل
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 1
    عزیز قرار نیست همه هزینه ها رو ایران بده حتی هزینه خروج آمریکا از برجام را پس بهترین راه مذاکره و کوتاه نیامدن از اصول و توسعه برنامه اتمی همراه با بی اعتبار سازی هر چه بیشتر حیثیت نداشته امریکا
  • 9 IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    خیلی بده
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 2
    از نظر اکثریت مردم ایران ، غرب عامل عدم تحقق برجام است
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 1
    اگه به خدا اتکا کنیم نه به کدخدای بعضیها ، خداوند گشایش ایجاد میکند،برجام ریسمان بندگی بود که به گردن ایران بسته شد،خداوند بوسیله ترامپ گره ریسمان را باز کرد،دولت قبل بلافاصله باید این ریسمان را دور میانداخت ولی چون تنها دستاورد ۸ساله اش بود این کار را نکرد،حالا با تدبیر باید این ریسمان را زمین انداخت،غرب چون نیاز به نفت ایران دارد پی گیر برجام است وگر نه آنها به خیال خام خود دنبال فرصتی برای ضربه زدن به ایران بودند و هستند.باید در برابر تکبرشان ایستاد، ما خدا را داریم.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 2
    احیای برجام خطایی بس بزرگتر از امضای اولیه آن است
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    به درک مردشور هر جفتشون رو ببره اگر اون روحانی دروغگو به جای برجام برجام کردن متکی به خودش ومردم کشورش بود واساسی کار میکرد این طور نمیشد ما همگی خواستار محاکمه این ام الفساد هستیم
  • حسین IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 2
    امضای هرگونه توافقی به ضرر ایرانه ،اولا قرار نیست هیچ غرامتی از امریکا بابت بد عهدی و تحریم های غیر قانونی گرفته بشه ،دوم اینکه از همین الان جمهوری خواهان میگن هر توافق احتمالی رو به محض رسیدن به قدرت پاره میکنند که این یعنی شوک دوباره به اقتصاد و ایندفعه دلار ۶۰ تونی کمر مردم رو خرد خواهد کرد و سوم اینکه امریکا تحریم ها بر علیه ایران رو یک راهبرد میدونه و نه تاکتیک و به هیچ عنوان راضی به لغو تحریم ها نمیشه و بعد از توافق دوباره به بهانه های مختلف ایران رو تحریم میکنه ،با چنین شرایطی توافق یعنی باخت کامل ایران.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 2
    بهترین راه برای ایران به رفراندم گذاشتن برنامه هسته ای میباشد.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    برجام احیا نشد ، چون سران و مقامات آمریکایی اراده ای از خود نداشته و اون افساری را که سران رژیم صهیونیستی بر گردن آمریکایی ها انداخته ، اجازه نمی دهد توافق برجام صورت بگیرد . این بزرگترین ننگ بر پیشانی آمریکایی هاست.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    مقاله اشاره دارد سیاست ترامپ و بایدن نخ نما وتاریخ گذشته اند، نیاز آمریکا ب افراد بروز و خالی از اشتباهات تکراری قبل است. موافقم.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 1
    واقعا این دولت چون هیچ چیزی را به برجام وابسته نکرده و همه قیمت ها تحت کنترل اوست هر چه سریعتر این مذاکرات بیفایده را کنار بگذارد و از برجام خارج شود !!
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    جای نگرانی نیست، چون مذاکرات دولت رئیسی خواهان تضمین نظام آمریکا و نه رئیس جمهورهای پا در هوا است و آنان نیت دادن چنین تظمینی ندارند، از طرفی ایران به عدم قبول مذاکره متهم نمی شود. بار سوم با التماس خواستار مذاکره می شوند که با تغییر اوضاع منطقه و جهان، ایران استدعای آنان را نمی پذیرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس