کد خبر 1406572
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
پرتاب ماهواره خیام در کانون توجه رسانه های عربی

پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بومی « خیام » و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مورد توجه رسانه های عربی منطقه و بین الملل قرار گرفت.

به گزارش مشرق، ماهواره ایرانی «خیام» در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد که بر اساس آخرین گزارش‌ها نخستین داده تله متری این ماهواره در ایستگاه‌های زمینی در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شده است. 

شبکه العین امارات امروز (سه شنبه) در این باره گزارش داد که موشک «سایوز» روسی حامل ماهواره ایرانی «خیام» پس از بلند شدن از ایستگاه بایکونور قزاقستان ماهواره ایرانی را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. 

این شبکه اماراتی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری ایران و روسیه اجرایی شد، افزود: ایستگاه «بایکونور» در قزاقستان یکی از بزرگترین سازمان‌های پرتاب فضایی فعال و رکورددار تعداد پرتاب‌های فضایی در جهان است که سال‌ها قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محل پرتاب موشک‌های فضایی مسکو بود. 

شبکه العین امارات اضافه کرد: سازمان فضایی ایران یکشنبه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر تلاش روسیه برای استفاده از ماهواره ایرانی «خیام» جهت استفاده از مقاصد نظامی روسیه در اوکراین را تکذیب کرد و آن را «شایعه» دانست. 

شبکه «i۲۴» رژیم اسرائیل نیز با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ایرانی «خیام» گزارش داد که صبح امروز (سه شنبه) روسیه موشکی که بر روی آن ماهواره ایرانی خیام قرار داشت را به فضا پرتاب کرد و  با موفقیت این ماهواره ایرانی را به فضا برد. 

این شبکه صهیونیستی در ادامه همانند گذشته این بار نیز دست به تشویش افکار عمومی در قبال موفقیت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران زد و ادعای هفته گذشته روزنامه «واشنگتن پست» را تکرار کرد و افزود: در حالی که بیم آن می‌رود این ماهواره نه تنها به روسیه در جنگ اوکراین کمک کند بلکه توانایی‌های بی‌سابقه‌ای در زمینه نظارت بر اهداف نظامی در اسرائیل و خاورمیانه در اختیار ایران قرار دهد. 

شبکه  «i۲۴» رژیم اسرائیل در ادامه  افزود:  ایران اتهامات مربوط به اینکه مسکو ممکن است از این ماهواره برای تقویت قابلیت‌های اطلاعاتی خود در جنگ علیه اوکراین استفاده کند را رد کرده و گفته است که کنترل کاملی بر آن خواهد داشت و از روز اول آن را به کار خواهد گرفت. 

همچنین پایگاه خبری «ارم نیوز» امارات پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام ایران را بازتاب داد و افزود:  ایران ماهواره خیام خود را با همکاری روسیه پرتاب کرد.  

این پایگاه خبری اضافه کرد که «خیام» جدیدترین و پیشرفته‌ترین ماهواره خانواده ماهواره‌های ایرانی است که با پرتاب به فضا همانند ماهواره‌های قبلی امید، سینا، مصباح و نور در مدار زمین قرار گرفت. 

ارم نیوز افزود:  یکشنبه گذشته سازمان فضایی ایران شایعه تلاش روسیه برای استفاده از ماهواره ایرانی خیام برای اهداف نظامی روسیه علیه  اوکراین را تکذیب کرد و آن را شایعه توصیف کرد. 

در بیانیه روابط عمومی سازمان فضایی ایران آمده است که ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور متعلق به ایران است. 

این سازمان افزود: کلیه دستورات مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره پس از پرتاب بلافاصله توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک ایران اجرا و صادر خواهد شد. 

شبکه «تی آر تی» ترکیه نیز گزارش داد که در بحبوحه ترس غرب مبنی بر کمک ماهواره ایرانی خیام به روسیه در جنگ علیه اوکراین و همچنین ارائه قابلیت‌هایی به ایران برای نظارت بر پایگاههای نظامی منطقه، موشک روسی «سایوز»، ماهواره ایرانی «خیام» را از پایگاه فضایی «بایکونور  کوزمودروم» مقر پرتاب‌های فضایی روسیه در جنوب قزاقستان، پرتاب کرد.  

این شبکه خبری ترکیه افزود:  در حالی که مسکو و تهران به دنبال ایجاد روابط نزدیکتر در مواجهه با تحریم‌های غرب هستند، یک موشک روسی با موفقیت یک ماهواره ایرانی را به فضا پرتاب کرد. 

«تی آر تی» اضافه کرد که آژانس فضایی روسیه (روسکوزموس) فیلم پرتاب این ماهواره را در یوتیوب قرار داد و آن را منتشر کرد.  

در همین حال ایران می‌گوید که این ماهواره برای تحقیقات علمی از جمله پایش «رادیولوژیکی» و محیط زیستی برای اهداف کشاورزی طراحی شده است. 

به گزارش تی آر تی، به رغم وحود تنش‌های ژئوپلیتیکی بین مسکو و واشنگتن، فضا یکی از حوزه‌هایی بوده است که آمریکا و روسیه به طور سنتی همکاری و روابط قوی بین خود در این حوزه را حفظ کرده اند. 

پایگاه خبری «میدل ایست» لندن در صفخه عربی خود با بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام ایران و همکاری ایران و روسیه در این زمینه، افزود:  ماهواره ایرانی با موفقیت در مداری در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. 

همچنین پایگاه خبری «الخلیج الجدید» با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام نوشت:  در زمانی که مسکو و تهران به دنبال ایجاد روابط نزدیکتر در مواجهه با تحریم‌های غرب هستند،  آژانس فضایی ایران داده‌های اولیه را از ماهواره خیام دریافت کرد که امروز (سه شنبه) با موشک روسی از پایگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان پرتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    13 0
    شگفت ماهواره ای دوگانه سوز بوده است/ هم غرب پرست و هم بیگانه سوز بوده است!!!
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      1 1
      خود سفارت روس در تهران گفت ماهواره روسی بود
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    19 1
    اخه احمقی تا کجا یعنی روسیه چهارتا ماهواره جاسوسی نداره الان دیگه لنگ ماست ؟ حالا بگیم تو پهپاد دیر شروع کرده ازایران عقبه دیگه ماهواره چی
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 9
      بر خلاف تصور شما روسیه در تکنولوژی اپتیکی و الکترونیکی و همچنین صفحات خورشیدی بسیار ضعیف است و ماهواره های چندان کارآمدی ندارد وگرنه غربی‌ها اینقدر هم از جنابعالی بی سوادتر نیستن که این حرفها رو می زنند
    • فرزند ایران IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      خبر رو درست بخون و انقدر جفنگ نگو ایران ماهواره شو با ماهواره بر روسی فرستاده هوا چه ربطی به ماهواره داشتن یا نداشتن روسیه داره؟
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      بله دیگه روسیه ماهواره بر هم نداره اینا هم ایران بهش داده... اصلا نمیدونه موشک چیه..اصلا اولین کشوری نبوده که فضا رو فتح کرده..اصلا...
    • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      نادان
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      آقای 22:22 که فکر می کنی خیلی باسوادی ، آخه آیب کیو روسیه توی صنایع اپتیکی ضعیفه ؟؟؟!!!! در حالی که دوربین های زنیت که توی صنعت تصویر بردای خیلی حرفه ای هستند ساخت کشور روسیه هست.
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 0
    الان یه عده شروع به زیر سوال بردن افتخار کشور میکنن میگن نون نمیشه کاربردش واسه مردم چیه
  • رضا AU ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    بازشروع شد این میگه کار من بود اون میگه کارمن بود. این پروژه متعلق به ایرانه والسلام
  • محمد قزل IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    اتحاد ایران و روسیه باعث سوزش غرب پرستان وغربگدایان ومنافقین داخلی و خارجی میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس