ادامه ملاقات های العامری برای خروج عراق از بن بست / دیدار با پلاسخارت و رئیس جبهه ترکمن‌ها

رئیس ائتلاف "الفتح" عراق در ادامه دیدارهای خود در راستای تلاش برای خارج کردن این کشور از بن‌بست سیاسی با فرستاده و نماینده ویژه سازمان ملل در عراق و رئیس جبهه ترکمن‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق به نقل از شفق نیوز، دفتر هادی العامری، رئیس ائتلاف "الفتح" عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی با «جنین هنیس پلاسخارت» فرستاده و نماینده ویژه سازمان ملل متحد در عراق دیدار و با وی درباره آخرین تحولات سیاسی این کشور تبادل نظر کرد.

طبق این گزارش، این دیدار در دفتر العامری در بغداد انجام شد.

در بیانیه دفتر العامری درباره جزئیات این دیدار آمده است: دو طرف درباره آخرین تحولات سیاسی، راه‌های عبور از بحران کنونی و تداوم حمایت از تلاش‌های ملی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌های مختلف رایزنی کردند.

در همین حال، جبهه ترکمن‌های عراق نیز در بیانیه‌ای از دیدار العامری با حسن توران، رئیس این جبهه در بغداد خبر داد.

در این بیانیه آمده است: در این دیدار، تحولات سیاسی عراق مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت برگزاری گفت‌وگوی ملی در بغداد با هدف بررسی بحران سیاسی موجود تاکید شد.

جبهه ترکمن‌های عراق در این بیانیه تاکید کرد که این جبهه موافق برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام طیق قانون انتخاباتی جدید و تشکیل کمیسیون انتخاباتی جدید است.

حسن توران در دیدار با العامری گفت که دیدارهای انجام شده برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها ضروری است و ترکمن‌ها از ابتکارعمل‌های ملی برای عبور از بحران سیاسی کشور استقبال می‌کنند.

العامری پیشتر هم با سفر به اربیل و سلیمانیه با مقامات اقلیم کردستان عراق و روسای احزاب کُرد دیدار کرده بود.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

درپی تظاهرات و تحصن صدریها و طرح مطالبات آنها نظیر انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و انتخابات زودهنگام در عراق، چارچوب هماهنگی شیعی عراق نیز ضمن دفاع از مشروعیت و نهادهای قانونی عراق تاکید کرد که تنها راه برون رفت انجام گفت وگو برای حل اختلافات سیاسی است و هرگونه تغیری در کشور باید از مجراهای قانونی و حقوقی صورت گیرد.

در مقابل تظاهرات و تحصن صدریها، چارچوب هماهنگی نیز کمیته حمایت از مشروعیت و نهادهای قانونی را تشکیل داد. این کمیته روز جمعه از حامیان دفاع از مشروعیت در بغداد و استان های بصره و نینوا خواست تا به خیابانها بیایند و بر این امر تاکید کنند. پس از تظاهرات گسترده حامیان دفاع از مشروعیت، کمیته یاد شده تحصن نامحدود را در کنار دیوارهای منطقه سبز در مرکز بغداد اعلام کرد؛ جایی که صدریها در درون آن و ساختمان و محوطه اطراف آن تحصن کرده اند. پس از تظاهرات حامیان دفاع از مشروعیت در روز جمعه نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و از زیر مجموعه های چارچوب هماهنگی شیعی گفت که «خیابان های عراق در احتکار یک جریان سیاسی نیست.»

دور جدید دیدارهای العامری در حالی برگزار می شود که منابع خبری حدود ۱۰ روز پیش اعلام کردند که چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح را مسئول گفتگو و مذاکره با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر موقت عراق کرده است.

هادی العامری در توئیتی نوشت: همانگونه که بارها تأکید کردیم و اکنون هم تأکید می‌کنیم هیچ راه حلی برای برون رفت از بحران‌ها جز با کاهش تنش، خویشتنداری و نشستن به پای میز گفت‌وگو وجود ندارد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس