کد خبر 1417864
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
سرم

سرم به عنوان یکی از اقلام دارویی پر مصرف در کشور تلقی می‌شود که در اغلب نسخه های بیماران وجود دارد. شاید همین موضوع باعث شده حالا با کمبود سرم مواجه شویم.

به گزارش مشرق، کمبود سرم در سطح داروخانه‌ها و مراکز درمانی، باعث شده تا روند تجویز آن برای بیماران، با محدودیت‌ها و مشکلاتی همراه شود.

این در حالی است که سرم به عنوان یکی از داروهای معمول شناخته می‌شود که حالا تأمین آن دچار مشکل شده است.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سابق سازمان نظام پزشکی، در توئیتی نسبت به این مشکل واکنش نشان داده و نوشته است: چرا سرم کمیاب است.

چرا سرم کمیاب شد؟

وی با عنوان این مطلب که سرم در اکثر بیمارستان‌ها سهمیه بندی شده است، افزود: حتی برای بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند، سرم وجود ندارد.

این در حالی است که حسین شمالی مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، چندی قبل عنوان داشته بود که مصرف سرم در کشور نسبت به گذشته افزایش یافته که دلایل مختلفی دارد.

وی توضیح داده بود که بخشی از افزایش مصرف سرم مربوط به فصل گرما و بیماری‌های شایع فصل تابستان است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، این موضوع را هم عنوان داشته بود که سرم روزانه وارد می‌شود و ظرف دو هفته آینده کمبود سرم رفع می‌شود.

در همین حال، واکنش‌های متفاوتی را از سوی معاونت‌های غذا و دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ارتباط با کمبود سرم شاهد هستیم. به طوری که حجت الله انصاری سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفته است که سرم از سوی مردم خودسرانه مصرف می‌شود و از طرف پزشکان نیز بی رویه تجویز می‌شود.

وی مدعی شده که پزشکی داریم که به اندازه یک بیمارستان طی یک ماه سرم تجویز کرده است.

از سوی دیگر، شهرام یغمایی معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ضمن اشاره به کمبود کشوری محلول‌های تزریقی از تصمیم سازمان غذا و دارو برای رفع کمبود محلول‌های تزریقی خبر داد و گفت: شرکت‌های تولیدکننده سرم با سه شیفت کاری و تمام وقت کار می‌کنند تا نیاز کشور به سرم را رفع کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 1
    فقط داره آمار شاخص فلاکت میده..
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    0 0
    خداروشکر در تولید ۹۸٪دارو خودکفا شده ایم . کمبود سرم جزو اون ۲٪ هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس