کد خبر 1418895
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
فرانسه

هزاران فرانسوی با نگرانی از نزدیک شدن فصل سرما و احتمال قطعی برق و گاز در پی تنش‌های اروپا با روسیه تظاهرات برپا کردند و خواستار استعفای رئیس‌جمهور کشورشان شدند.

به گزارش مشرق، در پی درخواست حزب راستگرای میهن‌پرستان برای برگزاری تظاهرات علیه دولت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، چندین هزار معترض فرانسوی در میدان «پله رویال» پاریس تجمع کردند و خواستار استعفای ماکرون شدند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این خصوص گزارش کرد، حزب میهن‌پرستان فرانسه پس از اولین تظاهرات ضددولتی در تاریخ سوم سپتامبر (۱۲ شهریور ماه)، مجدداً از مردم فرانسه درخواست کرد تا علیه دولت تظاهرات برپاکنند. معترضان فرانسوی خواستار استعفای ماکرون و خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و ناتو شدند.

تظاهرات علیه دولت ماکرون در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین کشورهای اروپایی و روسیه در پی عملیات نظامی مسکو در اوکراین تشدید یافته است و تحریم‌های غرب علیه روسیه بر زندگی مردم اروپا تأثیر منفی داشته است.

طبق این گزارش، نتایج جدیدترین نظرسنجی مؤسسه «ایلاب» (Elabe) نشان می‌دهد که حمایت از تحریم‌ها علیه روسیه در بین مردم فرانسه رو به کاهش است و تنها ۴۰ درصد از مردم فرانسه خواستار اقدامات محدودکننده علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین شدند و ۳۲ درصد از مردم فرانسه بر این باورند که تحریم‌ها علیه روسیه باید محدود شود تا تأثیرات آن بر زندگی روزانه مردم این کشور اروپایی کاهش یابد و ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان تصریح کردن که مخالف تحریم‌ها علیه روسیه هستند.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، از سال ۲۰۲۱، قیمت انرژی در اروپا بعنوان بخشی از روند جهانی افزایش ناگهانی داشته است و بعد از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و تصویب چندین بسته تحریمی اروپا علیه مسکو، قیمت سوخت با سرعت بسیار بالایی افزایش رفته است و بسیاری از دولت‌های اروپایی را وادار کرده تا اقدامات اضطراری در پیش بگیرند.

پارلمان فرانسه در ماه آگوست دو بسته اقدامات اضطراری برای حفاظت از قدرت خرید مردم به تصویب درآورد که از اول سپتامبر اجرایی شد. این بسته‌ها شامل فهرست‌بندی مزایای اجتماعی، تثبیت قیمت برق و گاز و افزایش پرداختی اضافه‌کاری به کارمندان دولت و تخفیف ۳۰  یوروسنتی سوخت از سپتامبر تا اکتبر می‌شود.

تظاهرات‌ علیه دولت فرانسه در حالی اوج گرفته است که اخیراً «الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه به مردم هشدار داد که در صورت عدم خویشتنداری در مصرف انرژی و رفتار «مسئولانه»، احتمال قطع برق و گاز در این کشور وجود دارد.

در حالی که به دنبال تنش‌های کشورهای اروپایی با روسیه بر سر جنگ اوکراین باعث تشدید نگرانی‌ها درباره تامین انرژی برای قاره سبز شده است، نخست‌وزیر فرانسه از برنامه دولت برای افزایش بهای برق و گاز خبر داد.

درخواست نخست‌وزیر فرانسه از مردم برای استفاده «مسئولانه» از انرژی در حالی انجام شده که پاریس همراستا با واشنگتن، تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال کرده و همزمان در حال ارائه انواع کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی به اوکراین است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس