بحران انرژی در بریتانیا

بارنی رونی نویسنده شهیر گاردین در بخش ورزشی در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به بحران انرژی در بریتانیا و اروپا پرداخته و مدیریت اشتباه حکام لندن را نقد کرده است.

سرویس ورزش مشرق – گزارش گاردین از وضعیت انرژی در بریتانیا و اروپا در آستانه جام جهانی را به قلم عجیب و غریب و خاص رونی از نظر می‌گذرانید:

اندکی بعد از ظهر ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، آلدوس هاکسلی، رمان نویس مشهور تصمیم به خودکشی با دوز بالای مشروبات الکلی گرفته بود، او نمی‌خواست فقط بمیرد بلکه دلش می‌خواست در اوج فراموشی و مستی زندگی خودش را به پایان برساند، در حال مرگ بود که همزمان با آخرین دوز بالای ال اس دی، از رادیو شنید که اتفاق مهمی رخ داده است. جان اف کندی تیرباران شده بود. با خودش گفت، همیشه یک راهی هست!

حالا من اینجا نشسته‌ام و قبض برق چهار برابر شده را روبروی خودم گذاشته‌ام، نیازی به ال اس دی نیست، مطمئن هستم که تا چند ماه دیگر هرگز توان پرداخت چنین قبوضی را با حقوق ثابت خود از گاردین نخواهم داشت. اما منتظر شنیدن یک خبر عجیب از رادیو یا در اینترنت هستم، درست است، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر!

این راه خوبی است، خودمان قرار است آن را برگزار کنیم، پولش را همین مردم با مالیات خود داده‌اند.

حالا چرا به قطر نرویم؟ خوب است دستکم از سرما نخواهیم مرد، قرار نیست بلرزیم و فوتبال تماشا کنیم، بهتر است برویم قطر و پاییز و زمستان سرد بدون انرژی در اروپا و بریتانیا را نبینیم. اصلا از این به بعد هر سال در فصل سرما می‌رویم قطر.

به قطر بروید تا از سرما نمیرید / مالیات دادیم تا بلرزیم و فوتبال ببینیم!

هاکسلی هم اشتباهی خودش را کشت، کمی صبر می‌کرد، همیشه راهی هست، روسیه گاز و نفت را به روی اروپا بسته و این اصلا مهم نیست، ما انرژی نداریم و مدعی مدیریت بر تمام جهان هستیم، ما حتی برای روشن نگاه داشتن برج‌های مرکزی لندن هم از حالا برنامه زمان بندی شده تعیین کرده‌ایم مبادا برق زیادی مصرف شود.

این اصلا ربطی به روسیه ندارد، خودمان می‌خواهیم برق را کمتر مصرف کنیم و فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ را در تلویزیون وقتی از سرما می لرزیم تماشا کنیم، البته اگر برقی هم باشد و تلویزیون‌ها روشن بماند.

حس عجیبی دارم، انگار کسی آمده و آستین مرا می‌کشد و می‌گوید: آقا ببخشید، نظر شما درباره فروپاشی خصمانه قریب الوقوع نظم جهانی چیست؟ و من تنها ترجیح می‌دهم بدون این که او را نگاه کنم خمیازه بکشم و بگویم، آرامتر حرف بزن، انرژی خودت را نگه دارد برای وسط زمستان ۲۰۲۳ روی سنگفرش مرکزی لندن وقتی حتی برق لازم برای روشنایی خود خیابان‌ها را در اختیار نداریم.

البته قرار است خانه‌های گرم تاسیس کنند اما این خانه‌ها برای بی خانمان است و من به عنوان خبرنگار فوتبال گاردین در آن شب‌ها اگر در قطر نباشم، دوست ندارم در اتاق کوچک خود، با مصرف برق، تلویزیون تماشا کنم و در انتهای ماه پول آن را بپردازم. نه دیگر ممکن نیست.

راستی این هفته گرت ساوتگیت ترکیب خود را برای بازی های نهایی انگلیس قبل از قطر ۲۰۲۲ اعلام کرد. هفته گذشته لیز تراس اعلام کرد که شما فقط باید ۲۵۰۰ پوند برای قبض انرژی خود بپردازید، در حالی که این بودجه را از طریق ۱۰۰ میلیارد پوند تامین می‌کنید. من باید کدام خبر را دنبال کنم؟ حالا زمان فوتبال است اما فکر این که قرار است ۱۶ درصد به مالیات شهروندی اضافه شود، حالم را از هر چه فوتبال است، به هم می‌زند. چه کسی بود که گفت پوتین هیچ قدرتی ندارد، ها، بوریس جانسون بود، خب حالا بیاید ببیند که چه قدرتی دارد!

فرانسه با الجزایر و قطر مذاکره کرده تا خیالش برای گاز و برق راحت باشد، از آن طرف به بریتانیا گفته که کاش از اروپا جدا نمی‌شدید! چه اتحاد دلچسب و خوبی بین اروپا و بریتانیا موج می‌زند!

مالیات دادیم تا بلرزیم و فوتبال ببینیم، این اولین و آخرین پاییز و زمستان سرد نیست که مردم بریتانیا تجربه می‌کنند، نمی‌دانم این همه هندی برای چه به بریتانیا مهاجرت می‌کنند، یکی نیست به آنها بگوید شما بسیار ثروتمند هستید، برق دارید، گاز دارید، برنج و گندم دارید، البته نه همه این ها را بریتانیا در اختیار دارد ولی خود بریتانیا نه مردمش!

جنگ در اوکراین، کار همه ما را خراب کرد، بیهوده نبود که گاردین از فردای آن روی یک سرویس ویژه خبری برای جنگ اوکراین کنار گذاشت. حالا مدام بنویسید مهم نیست، مهم است واقعا مهم است که جنگ اوکراین تمام شود و زندگی در اروپا بار دیگر شروع شود.

فیفا به خانه کمدی فوتبال تبدیل شده است، قرار بود روسیه تحریم شود و به جام جهانی نیاید و حتی مردمش بلیت قطر را خریداری نکنند اما مالک ۴ هتل بزرگ قطر در جام جهانی یک فرد روس است و بیش از ۱۲ درصد از بلیت بازی‌های مرحله گروهی را روس تباران یا شرکت‌های واسطه روسی خریداری کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    20 6
    عصریخبندان
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      4 1
      نه جانم عصر یخبندان نیست. فقط کسانی که خود را خدا میدانستند و یا لا اقل خدا را بنده نبودند به توسط نفهمی و سرکشی و طغیان اندکی گوشمالی میشوند. همین و بس.
    • صفدر صافکار IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      پسرجان! تاریخ نشان داده که اروپایی ها اگر به نقطه حساس بحران انرژی برسند، تصمیمات دیگری هم خواهند گرفت. از این نظر هیچ فرقی با گذشته نکرده اند.
  • هوشنگ IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    21 6
    خخخخخخ ناگفته نماند قیافه انگلیسی ها در فصل زمستان بسیار دیدنی و تماشایی خواهد بود
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      4 5
      هوشنگ من دوست ندارم قیافه دشمن خودمم با ناراحتی ببینم، رستگاری تمام انسان ها و آفریدهای خداوند رو آرزو دارم، چون مولایم حسین بن علی علیه السلام است، تو به کی اقتدا می‌کنی
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      3 1
      رستگاری انگلستان رو ببینی ؟؟اسمشم بذاری اقتدا به حسین . ؟؟ احتمالا منبع حسین شناسی شما شخص خولی بوده نه زینب که به مردمی که در کوفه گریه میکردند گفت گریه شما پایان نیابد یا علی که کوفیان رو نفرین کرد
  • مهسا IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    14 27
    فرق ما با خبرنگار روزنامه‌ی گاردین اینه که اونا آزاد هستن و راحت می‌تونن انتقاد کنن. اگه ما انتقاد کنیم دهنمون رو می‌دوزن.
    • ناشناس IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      2 4
      البته باز هم فرق هست..درامد به پوند،هزینه به پوند..تورم در این شرایط زیر ۱۵ درصد..که البته قطعا دولت مسول اون کشور حتما موضوع رو حل خواهد کرد....و شرایط اینگونه نخواهد ماند...کمک هزینه دولتی هم میگیرند..بیمه درمانی و بیکاری مناسب هم دارند..دولت گمرکی چند صد درصدی هم از مردم نمیگیره..یعنی نمیتونه بگیره..مردم نخواهند پذیرفت..بورس هم دست دولت نیست..ارزش پول کشور رو هم بخاطر کسر بودجه پایین نمیاره..به هر فرزند هم کمک هزینه میدخ۷..با یک گوگل ساده میشه تمام امکانات یک شهروند اروپایی رو مطالعه کرد...
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      12 1
      اتفاقأ همه اینجا در همین حد در تمامی روزنامه های زرد از صبح تا شب هرچی دلشون خواسته نوشتن و کسی هم چیزی بهشون نگفته ولی آتیش زدن اموال عمومی و کشتن پلیس که هیچ چی، دو کلمه از هلوکاست و صهیونیست بنویسن علاوه بر دوختن دهنشون چوب تو تمام آستینهاشون میکنن!!!
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      12 0
      آخخ چقدر مظلومانه و رمانتیک گفتی! ولی حقیقت اینه که شما انتقاد نمیکنید، بلکه رگ گردن پلیس میزنید مسجد و پرچم و نماد مذهبی و آمبولانس و ماشین آتش نشانی و مامور پلیس آتش میزنید چشم دختر مردمو کور میکنید چادر از سر زن مسلمان میکشید بانک و عابربانک و فروشگاه غارت میکنید با تیر مستقیم آدم میکشید میندازید گردن نظام و... بازم بگم؟!
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      11 0
      اتفاقا آزادی که شما دارید بسیار بیشتر از انگلیس است همین چند روز پیش سایت اعتماد سر ماجرای دروغ خرید هیأت همراه رئیس جمهور از آمریکا هر چی دلش خواست بار رئیس جمهور و دولت کرد به هیچ کس هم جوابگو نیست در صورتی که اصل ماجرا دروغ بود
    • سعید IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      9 0
      تو همین الان اعتراض کردی و هیچ کسی با دهنت کاری نداشت.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      3 0
      امکانات شهروندان اروپایی چطور تقسیم شده که طبق اعتراف خودشون در انگلیس از هر پنج بچه یکی گرسنه است و غذای کافی نمیخوره
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      به مهسا ---- اینی که تو الان گفتی اگر اتقاد نبود چی بود ؟ ! ! ! !
  • هوشنگ IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    13 3
    ببین عمو من دلم می خواد قیافه شما را در فصل زمستان ببینم بخندم اخه فهمیدم تمام دلارها و پولها از امریکا و انگلیسی شروع می شه به آمریکا و انگلیس برمی گرده تنها راه ضربه زدن به پول شما و ارزش پول شما حذف دلار پوند یورو در معاملات و واردات و صادراته خخخخخخ هر کشوری باید با واحد پول خودش کالا صادر کنه تا ثروتمند بشه نه با دلار پوند یورو
  • هوشنگ IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    8 3
    ایرانی ها یه سوال دارم اگر ایران با واحد پول خودش نفت گاز و هر کالایی صادر کنه بفروشه و دلار را در معاملات صادراتی وارداتی حذف کنه فقط ریال قبول کنه چه اتفاقی می افته ؟
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 9
      اول اینکه در حالی که ما داریم به اونا می خندیم اروپا در فشرده ترین حالت داره از قطر و بحرین و کویت و عربستان انرژی می خره و ما مثل بز به خاطر عالیجناب پوتین هیچ غلطی نمی تونیم بکنیم دوم همون معامله با روبل هم الان عملا داره متوقف می شه چون اول اونقدر روبل نیست دوم مشتری ها رفتند
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      6 0
      دهن غربی و غربگدا سرویس میشه!!!
  • امیر کبیر🇮🇷 IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    6 0
    پدرتون در اومده ست. زیر بلیط ایران خواهید آمد، هیچ راهی ندارید! پلیسان خوب و بد.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    5 0
    هههههههههههههههه انگلیس کثیف موش کثیف در لانه ات یخ بزن گذشت زمانی که گرما و ثروت را از شرق به لونه ات انتقال میدادی جنگ اوکراین هم حاصل فکر و اندیشه کثیف تو موش کثیف است .
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    تمام اروپایی ها می تونند پاییز و زمستان بیایند ایران. بخصوص مناطق جنوبی ان/ مطمئن باشید لذت می برید و از امنیت و سلامت و ... خوبی بهره خواهید برد. / امیدوارم در این مورد اطلاع رسانی خوبی بکنید. بخصوص برای مسلمانان و مسیحیان مقید اروپا
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    1 0
    چقدر زن و کودک به خاطر استعمار اروپا در جنگ و گرسنگی و سرما و بیماری تلف شدند
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    1 0
    چقدر زن و کودک به خاطر استعمار اروپا در جنگ و گرسنگی و سرما و بیماری تلف شدند
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    چقدر زن و کودک به خاطر استعمار اروپا در جنگ و گرسنگی و سرما و بیماری تلف شدند
  • سعید IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    سرنوشت اروپایی ها ، یادآور عاقبت فرعون ها نمرودهای روایت شده در قرآن کریم است . آری این است عاقبت خودکامگی و ظلم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس