ناآرامی‌های اخیر ابزار فشار برای مداخله‌ در امور کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ناآرامی های اخیر به ابزار فشار برای مداخله در امور داخلی از سوی برخی کشورها تبدیل شده است، گفت: جمهوری اسلامی ملتزم به حقوق ملت است.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی شامگاه چهارشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه نشست سازمان ملل فرصتی برای حضور رؤسای کشورها جهت استفاده از این جایگاه برای تبیین مواضع خود در حوزه ملی، منطقه‌ای و بین المللی است، گفت: بیان دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی در حوزه مسائل بین المللی، از آنجایی که در منطقه خاصی واقع شده و تأثیر جهانی دارد مورد توجه دولت‌ها و ملت‌ها است و راجع به مسائل منطقه و بین المللی صاحب نظر و نقش در مبادلات سیاسی و امنیتی اقتصادی دنیا است، مورد توجه قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه موضوعات قابل توجهی در منطقه داریم که انتظار می‌رود جمهوری اسلامی ضمن بیان دیدگاه‌های خود، مشارکت بین المللی برای حل بحران‌های منطقه‌ای که خطر برای صلح جهانی است را فراهم آورد، افزود: بحران‌های مهمی در منطقه وجود دارد و جمهوری اسلامی در حال ایفای نقش برای حل مسالمت آمیز منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در سفر به نیویورک و در یک بازه زمانی محدود، ۱۲ دیدار مهم با شخصیت‌های مهم بین المللی داشت، بیان کرد: از جایگاه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دومین روز سفر به خوبی استفاده کردیم و دیدگاه‌های شفاف، اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی در خصوص نحوه رویارویی با مسائل بین المللی و موضوعاتی که محل توجه است، بیان شد.

کنعانی با اشاره به تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای حل و فصل اختلافات در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌های بین المللی تصریح کرد: آخرین مذاکرات یک ماه پیش انجام شد و طرف اروپایی به عنوان بازیگر میانجی بین ایران و آمریکا دیدگاه خود را بیان و به صورت مکتوب ارائه کرد و جمهوری اسلامی نیز پاسخ خود را ارائه کرد و ایده برای هموار کردن روند توافق بیان شد.

جمهوری اسلامی ایران ملتزم به مسیر مذاکره به عنوان مسیر دموکراتیک است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی به تعهدات خود در مذاکرات عمل کرد و انتظار می‌رفت دیگر شرکا نیز به تعهدات خود منطبق با برجام عمل کنند اما مسیر یکجانبه ای را شاهد بودیم و آمریکا یکطرفه از توافق خارج و کشورهای اروپایی متعهد شدند خسارت آمریکا را بپردازند اما با وجود فرصت یک ساله، این نقصان هنوز جبران نشده لذا جمهوری اسلامی بر اساس مصوبه مجلس مبنی بر تأمین حقوق مردم، از بخشی از تعهدات در چارچوب برجام به تدریج خارج شد.

وی با بیان اینکه مذاکرات وین تلاشی برای از سر گیری توافق برجام و بازگشت متعهدانه آمریکا بود، ادامه داد: جمهوری‌اسلامی آماده است به توافق برگردد به شرط آنکه همه طرف‌ها به تعهدات پایبند باشند و حقوق ایرانی‌ها تأمین شده و مشخصاً تحریم‌ها از بین برود و تضمین داده شود که جمهوری اسلامی از مزایای اقتصادی برجام بهره مند خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا باید تعهد دهد که مجدداً از اجرای تعهدات شانه خالی نکند و معتقدیم اگر اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد امکان شکل گیری توافق قوی و تأمین کننده منافع ملت‌ها وجود دارد.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ملتزم به مسیر مذاکره به عنوان یک مسیر دموکراتیک برای تحقق حقوق ملت ایران است و موضوع مذاکرات را بر همین اساس پیش می‌برد.

نارآرامی ها حربه‌ای برای اعمال فشار

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: این اتفاق در کشورهای دیگر نیز رخ می‌دهد. اساساً رعایت حقوق انسان و بشر جز ماهیت، فرهنگ و تاریخ کشور بوده و موضوعی که جمهوری اسلامی به آن پایبند است.

وی ادامه داد: این اتفاق ناگوار تبدیل به طرح موضوعات مداخله جویانه در امور کشور شد و فرصت برای کشورهایی به وجود آمد که به دنبال اعمال فشار بر ما هستند اما جمهوری اسلامی ملتزم به حقوق ملت است و رئیس جمهور و همه مقامات عالی و مراجع ذیربط برای تبیین این موضوع ورود کردند.

وی با بیان اینکه تبدیل این رخداد برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی مردود است، بیان کرد: ما مدافع حقوق بشر هستیم و در این حوزه خدمات زیادی به دنیا کرده‌ایم لذا ابزار سازی برای فشار، رویکرد مداخله جویانه ای است که از سوی جمهوری اسلامی محکوم می‌شود.

کنعانی افزود: کسانی که مدعی حقوق بشر هستند برای رخدادی که هنوز در حال بررسی است، جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند.

وی با طرح این پرسش از کشورهای مدعی نقض حقوق بشر، درباره نقش ایران در مبارزه با تروریسم و داعش عنوان کرد: کدام کشور بیشترین نقش برای مبارزه با تروریسم و نقش پیشرو برای دفاع از حقوق ملت‌ها دارد. همه کشورها به طور غیر رسمی به نقش پیشتاز جمهوری اسلامی برای مقابله با داعش و افراطی گری اعتراف می‌کنند و اگر ما و به ویژه سردار سلیمانی در شکست داعش نقش آفرینی نمی‌کرد، یک تهدید جهانی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی برای دفاع از حقوق بشر جان سرداران خود را در طبق اخلاص گذاشته است، افزود: متهم سازی دیگر کشورها و گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی در مذاکرات از این طریق مردود است و ما از امنیت کشور و منطقه دفاع خواهیم کرد.

توجه به ظرفیت کشورهای همسایه نگاه دولت سیزدهم در سیاست خارجی

وی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی مبتنی بر توجه به ظرفیت‌های کشورهای همسایه است، بیان کرد: از طرفیت‌های خوبی برای استفاده از مناسبات همسایگی برای تأمین نیاز داخل در اختیار جمهوری اسلامی است تا برای تأمین منافع اقتصادی از آن استفاده حداکثری ببرد.

کنعانی با اشاره به اینکه رویکرد کشور برای رفع مشکلات اقتصادی مردم، توجه به همسایگان و ظرفیت‌های این حوزه است، ادامه داد: این موضوع در روابط دو جانبه و به ویژه حضور در سازمان‌های چند جانبه در نظر گرفته شده و ما اینگونه شاهد رشد ۷ تا ۵۴ درصدی مناسبات تجاری با کشورهای همسایه هستیم.

وی عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای و درخواست عضویت در گروه بریکس را امری مهم برای تقویت مناسبات با کشورهای همسایه دانست و تصریح کرد: گیلان در ارتباط با کشورهای همسایه ظرفیت خوبی به ویژه در حوزه قفقاز دارد و مناسبات با روسیه ظرفیت‌های کم نظیری در اختیار استان قرار می‌دهد و مناسبات دریامحور ظرفیت خوبی به این استان داده است.

کنعانی با اشاره به اینکه گیلان بخشی از کریدور مهم ترانزیتی شمال- جنوب است، افزود: تکمیل قطعات باقیمانده این مسیر در گیلان فرصت کم نظیری در استان ایجاد کرده و در سطح ملی نیز از آن برای تقویت حوزه ترانزیتی بهره می بریم چرا که ۱۵ کشور در حوزه ترانزیتی شمال جنوب عضویت دارند و جمهوری اسلامی از این فرصت نهایت استفاده را خواهد برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به درگیری بین کشور آذربایجان و ارمنستان گفت: منطقه قره باغ کانون بحران میان این دو کشور است و در بازه‌های زمانی مختلف بی ثباتی در منطقه ایجاد کرده و این وضعیت به نفع هیچ کشوری نیست و جمهوری اسلامی معتقد است این بحران باید از طریق گفتگو و به صورت دیپلماتیک حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    0 0
    متناسب با سطح تهدیدات باید اقدامات امنیتی در کشور تغییر نماید...
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    0 0
    اشتباه نکنید نا آرامی های اخیر یک پروژه تجاری بود با دستاوردهای کوتاه و بلند مدت. دستاورد کوتاه مدت آن عدم ورود توریست های جام جهانی به ایران و ورود آنها به امارات و عربستان است. براتون عجیب نیست که علی کریمی تشویق کننده به نا آرامی در امارات هست و از اونجا خط می گرفت مهران مدیری پول پرست هم رفت اونجا. تا کی باید بدونیم همه چیز حول کشور ما بر مدار پول است و بازیگران اصلی پول پرست ها و یک مشت آدم متوهم نا آگاه هم سیاهی لشگر
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس