مخالفت سفرای کشورهای عربی و اروپایی با انتقال سفارت انگلیس به قدس

سفرای کشورهای عربی و برخی کشورهای اتحادیه اروپا با تصمیم احتمالی انگلیس برای انتقال سفارت خود به قدس اشغالی مخالفت و آن را غیر عقلانی توصیف کرده‌اند.

به گزارش مشرق، سفرای کشورهای عربی در لندن، از «لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس درخواست کردند از تصمیم «غیرقانونی و نابخردانه» انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی صرف نظر کند.

روزنامه «گاردین» امروز (جمعه) نوشت، این دیپلمات‌ها پیش از سفر تراس به نیویورک نامه‌ای خصوصی به او تحویل داده و از طرف کشورهای عربی با این تصمیم مخالفت کرده‌اند. گاردین مدعی است اسامی برخی کشورهای شرکت‌کننده در توافقات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز در این نامه دیده می‌شود.

شماری از این دیپلمات‌ها پا را از این نیز فراتر گذاشته و هشدار دادند این طرح ممکن است گفت‌وگوها بر سر قرارداد تجارت آزاد میان انگلیس و شورای همکاری‌های خلیج فارس را به خطر اندازد. این در حالی است که انگلیس پس از اجرای برگزیت و مواجه با مشکلات ناشی از جنگ اوکراین، نیاز مبرمی به این قرارداد تجاری با کشورهای عربی دارد.

این روزنامه انگلیسی نوشته، متحدان اتحادیه اروپا به انگلیس گفته‌اند از دید آن‌ها چنین اقدامی غیر عاقلانه بوده و گمانه‌زنی آن‌ها حاکی از این است که تراس این تصمیم را نه به خاطر روابط نزدیک با رژیم صهیونیستی بلکه به‌خاطر تمایل خود برای دیده شدن به عنوان یک نیروی مخرب، اتخاذ کرده است.

هفته گذشته بود که لیز تراس در نامه‌ای به «محافظه‌کاران دوست‌دار اسرائیل» پرونده انتقال سفارت انگلیس به قدس اشغالی را بازنگری خواهد کرد. این در حالی است که تراس در مقام وزیر امور خارجه دست به چنین کاری نزده بود.

گاردین به نقل از یک دیپلمات سابق انگلیسی درباره لیز تراس اینطور نوشت: «او فکر می‌کند باید به صورت میمون‌وار از دونالد ترامپ تقلید کند. تفاوت اینجا است که ایالات متحده به قدری قدرت دارد که راهش را در خاورمیانه طی کند اما انگلیس اینطور نیست».

این مقام سابق انگلیسی افزود: «تغییر مکان سفارت انگلیس می‌تواند اثری دومینو مانند در میان برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند مجارستان داشته باشد اما شاید هم نه و به منافع بریتانیا در جهان عرب آسیب وارد کند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    تا صبح بگن غیرعقلانی. چه فایده داره. جانورهای اخته راست میگید عملی اقدام کنید مثل ایران.
  • خسرو IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    این بی غیرت ها دروغ میگویند این اظهار نظر از ترس ملتهای خودشان است و الا انگلیس مخارج نقل و انتقال سفارتش به قدس را هم از آنها قبلا گرفته است
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    سران بی غیرت کشورهای عربی مشکلشان فقط محل پایتخت صهیونیست هاست ؟ بی غیرت های حرام لقمه خجالت نمی کشند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس