سقوط محبوبیت حزب حاکم انگلیس در پی زلزله اقتصادی 

نتایج تازه‌ترین افکارسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که میزان محبوبیت حزب حاکم این کشور به رهبری خانم «لیز تراس» کم شده است.

به گزارش مشرق، یافته‌های نظرسنجی موسسه "یوگاو" که به سفارش روزنامه تایمز چاپ لندن صورت گرفت حاکیست که محبوبیت حزب لیز تراس ۷ واحد کاهش یافته و در افکار عمومی به ۲۱ درصد رسیده است. این درحالیست که محبوبیت حزب رقیب دولت (کارگر) به رهبری آقای «کی‌یر استارمر» با ۹ واحد افزایش به ۵۴ درصد رسیده است. این برتری ۳۳ درصدی بالاترین اختلاف در محبوبیت دو حزب از سال ۱۹۹۰ میلادی بشمار می‌رود.

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب مخالف دولت انگلیس سه‌شنبه گذشته‌در کنفرانس سالانه حزب کارگر گفت که «لیز تراس» کنترل اوضاع اقتصادی را از دست داده است. وی تنها راه نجات کشور را برگزاری انتخابات سراسری و روی کار آمدن دولت حزب کارگر معرفی کرد.
دولت انگلیس قصد دارد تا با سیاست کاهش مالیات‌ها به اوضاع اقتصادی کشور سامان‌دهی کند.

در برنامه جدید اقتصادی دولت که جمعه گذشته توسط وزیر دارایی در مجلس عوام ارائه شد، بزرگترین بسته کاهش مالیات در ۵۰ سال اخیر رونمایی شد. کواسی کوارننگ اعلام کرد که به عنوان بخشی از برنامه دولت برای «عصر جدید انگلیس»، ۴۵ میلیارد پوند درآمد از محل مالیات‌ها حذف خواهد شد.

این تصمیم در کنار بسته حمایتی مقابله با بحران انرژی، حدود ۷۲ میلیارد پوند بدهی دولت را افزایش می‌دهد. به همین خاطر ساعاتی پس از سخنرانی وزیر دارایی، ارزش پوند به‌سرعت کاهش پیدا کرد و بانک مرکزی انگلیس هم از احتمال جهش نرخ بهره‌ بین‌بانکی خبر داد.  ارز رایج انگلیس طی یک

هفته گذشته ۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و به این ترتیب از ابتدای سال جاری ۲۱ درصد ضعیف‌تر شده است. برخی کارشناسان اقتصادی این شرایط را تاریخی ارزیابی کرده و پیش‌بینی می‌کنند که نرخ مبادله پوند و دلار در هفته‌های آینده برابری خواهد کرد.

هم زمان بانک مرکزی انگلیس که هفته پیش نرخ بهره‌بین بانکی را از ۱.۷۵ درصد به ۲.۲۵ درصد افزایش داد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اوضاع بازار مالی در کشور را به‌دقت زیر نظر دارد و درصورت لزوم نرخ بهره را به ۶ درصد افزایش خواهد داد.

«هاو پیل» مدیر بخش اقتصادی بانک مرکزی انگلیس در اظهاراتی هشدار داد که نوسانات اخیر در بازار مالی، نیازمند پاسخ قابل توجهی از سوی بانک خواهد بود. وی بازگشت تورم به مرز ۲ درصد را امری چالش برانگیز خواند و گفت که برنامه اقتصادی دولت مشکلات مالی را بیشتر کرده است.

با این حال لیز تراس نخست وزیر انگلیس برنامه دولت را درست خوانده و گفته که تغییری در آن اعمال نخواهد کرد. یکی از تصمیمات جنجالی دولت که اعتراضات گسترده‌ای را در داخل به‌دنبال داشته، کاهش کمک هزینه‌های معیشتی اقشار کم درآمد است که برآورد می‌شود ۵ میلیارد پوند به نفع خزانه خواهد بود.  
نخست وزیر انگلیس دیروز در مصاحبه‌ای اذعان کرد که "روزهای سخت در انتظار مردم" است، اما تاکید کرد که از اجرای برنامه های اقتصادی دولت منصرف نخواهد شد. او از سیاست کاهش‌مالیات‌ها که به سود ثروتمندان جامعه خواهد بود عذرخواهی نکرد و گفت که «تصمیم‌های دشواری» گرفته است.  

تراس در این مصاحبه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را به شرایط ناشی از جنگ در اوکراین نسبت داد. اما بر اساس نظرسنجی موسسه یوگاو فقط ۱۷ درصد مردم با ارزیابی او موافق و ۴۰ درصد برنامه اقتصادی دولت را مقصر وضع موجود می‌دانند.

طبق نظرسنجی به‌عمل آمده ۶۵ درصد از مردم انگلیس عملکرد تراس را بد ارزیابی کرده و فقط ۱۵ درصد از برنامه‌های دولت او رضایت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس