لاوروف: آمریکا از اوکراین برای تهدید روسیه استفاده می‌کند

وزیر خارجه روسیه با بیان این که آمریکا از اوکراین برای تهدید مسکو استفاده می‌کند، گفت برخلاف ایالات متحده، روسیه به تهدیدهای ساختگی در کشورهای دور واکنش نشان نمی‌دهد، بلکه به تهدیدات در مرزهای خود واکنش نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دوشنبه (سوم سپتامبر) در سخنانی در دومای دولتی روسیه گفت روند الحاق مناطق جدید به روسیه، تداوم منطقی بازگشت سرزمین‌های روسیه به این کشور است که هشت سال پیش با رای کریمه به پیوستن به آن آغاز شد. 

وی در سخنانی قبل از تصویب معاهدات الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون به روسیه در مجلس دوما افزود: تهدیدات فزاینده علیه جان مردم از سوی کی‌یف، وجود این مناطق در اوکراین را غیرممکن کرد. لاوروف افزود مردم این چهار منطقه در یک همه‌پرسی آزاد تصمیم به پیوستن به فدراسیون روسیه گرفتند و این تصمیم مطابق با قوانین بین‌المللی بود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه با بیان این که آمریکا از اوکراین برای تهدید روسیه استفاده می‌کند، افزود: برخلاف ایالات متحده، روسیه به تهدیدهای ساختگی در کشورهای دوردست واکنش نشان نمی‌دهد، بلکه به تهدیدات در مرزهای خود واکنش نشان می‌دهد. 

دومای دولتی روسیه امروز، معاهدات الحاق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به روسیه را تصویب کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه یکشنبه چهار معاهده الحاق مناطق جدید به روسیه را برای تصویب به دومای روسیه ارائه کرد.

چند روز پیش همه‌پرسی‌هایی در چهار منطقه روسیه شامل دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا برگزار شد. در منطقه دونتسک ۹۹.۲۳% از پیوستن به روسیه حمایت کردند. نرخ مشارکت در این همه‌پرسی ۹۷.۵۱% گزارش شد. در لوهانسک هم ۹۸.۴۲% به نفع پیوستن به روسیه رأی دادند. در خرسون، میزان حمایت ۸۷.۵% و در زاپروژیا، ۹۰.۱% بود.

همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد. این چهار منطقه در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند. اوکراین و کشورهای غربی همه‌پرسی‌ها را ساختگی خوانده و مدعی هستند نتایج این همه‌پرسی‌ها از قبل تعیین شده بود. 

روسیه در ماه فوریه (اسفند) دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت. پوتین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری از اوکراین، از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد و  هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 0
    امریکا خود در جریان سرنگونی صدام و فتح بغداد از بمب اتمی استفاده کرده است هرگونه واکنش ویرانگر امریکا به حمله اتمی روسیه به اوکراین بی پاسخ نمی ماند و روسیه چین و کره شمالی امریکا را با بمب های هیدروژنی از روی کره زمین نابود می کنند
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 0
    همه حتی در کوچه وبازار فقط از خیانت سران ارتش روسیه حرف می زنند پوتین باید انها را که شکست خورده اند برکنار یا اعدام نماید به مقامات نیز برسانید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس