گیرمو استابیله

وقتی صحبت از نخستین جام جهانی فوتبال می‌شود بی‌اختیار نام "استابیله" نیز بر سر زبان‌ها می‌افنتد؛ فوق ستاره‌ای که قبل از مارادونا فوتبال آرژانتین را به ایتالیا صادر کرد و در مربیگری هم درخشید.

سرویس ورزش مشرق - در اولین دوره جام جهانی ستاره ریزنقشی به نام گیرمو استابیله (Guillermo Stabile) خود را به دنیای فوتبال شناساند. استابیله متولد ۱۷ ژوئن سال ۱۹۰۵ میلادی در منطقه بوینس آیرس آرژانتین در هوراکان، جنووا، ناپولی و ستاره سرخ پاریس درخشید و در تیم‌های جنووا، ستاره سرخ پاریس، سن لورنزو، راسینگ کلاب و تیم ملی آرژانتین مربیگری کرد.

* استفاده بهینه از حضور اتفاقی در ترکیب اصلی!

اولین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۳۰ در اروگوئه برگزار شد. میزبان بازی‌ها در دیدار فینال آرژانتین را با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب کرد، اما چهره درخشان این مسابقات مهاجمی بود از آرژانتین به نام گیرمو استابیله.

استابیله در اولین بازی آرژانتین مقابل فرانسه روی نیمکت ذخیره نشست، چون سرمربی آرژانتین بازیکنان دیگری را برای خط حمله در نظر گرفته بود. در پی شکست یک بر صفر این تیم در برابر فرانسه و افزایش فشارها، و عصبانیت روبرتو چرو که رکورد گلزنی او در لیگ آرژانتین ۷ دهه دست نخورده مانده، و ترک اردو از سوی این بازیکن، مربی آرژانتین از بازی دوم استابیله را روانه میدان کرد و او هم کاری کرد که همه از او انتظار داشتند: گلزنی.

بسیاری از کارشناسان فوتبال بر این عقیده‌اند که استابیله را باید با تعصب، دوندگی زیاد و هوش بالا توصیف کرد. او با زدن ۸ گل، نخستین آقای گل جام جهانی فوتبال شد. نکته در خور توجه اینکه این ستاره آرژانتینی نه تنها ۸ گل از مجموعا ۱۴ گل آرژانتین در این جام جهانی را وارد دروازه حریفان کرد، بلکه این تعداد گل را در طول تنها ۴ بازی به ثمر رساند، این در حالی است که مارادونا اسطوره آرژانتینی در جام جهانی ۱۹۸۶ در ۷ بازی ۵ گل به ثمر رساند و در مجموع ۲۱ بازی که در ۴ دوره جام جهانی (۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴) انجام داد موفق شد ۸ گل به ثمر برساند.

بازیکنی که از صافی می‌گذشت/ مهاجمی که اتفاقی به بازی آمد و آقای گل جهان شد! +عکس

یک نکته دیگر که در مورد استابیله باید ذکر کرد این است که اگر دیدار دوم آرژانتین در جام جهانی ۱۹۳۰ که مقابل مکزیک بود زودتر از دیدار آمریکا و بلژیک برگزار می شد الان استابیله یک رکورد ماندگار دیگر هم به نام خود داشت و آن هم ثبت اولین هت تریک تاریخ جام جهانی به نام خود، اما پیروزی ۶-۳ آرژانتین برابر مکزیک که استابیله در آن ۳ گل به ثمر رساند شش روز بعد از برد ۳-۰ امریکا برابر بلژیک اتفاق افتاد تا برت پاتناد (Bert Patenaude) با زدن هر ۳ گل بازی اولین هت تریک تاریخ جام جهانی را به نام خودش ثبت کند و استابیله دومین نفر باشد.

استابیله اگرچه از تکنیک چندان خوبی برخوردار نبود، اما از آن جایی که در کنار فوتبال به دو و میدانی و به ویژه دو سرعت علاقه داشت، توانست نقش مهمی هم در میدان فوتبال بازی کند. مربیان از وجود استابیله به خاطر نداشتن تکنیک بالا استفاده نمی‌کردند، تا اینکه مهاجم میانی ثابت هوراکان دچار مصدومیت سختی شد و استابیله هم این فرصت را پیدا کرد تا تواناییش از جمله سرعت، تیزهوشی و همچنین شوت‌های دقیقش را به نمایش بگذارد. قابلیت نفوذی این مهاجم آرژانتینی باعث شد که به "El Filtrador" شهرت پیدا کند، یعنی "مردی که از صافی می‌گذرد".

بازیکنی که از صافی می‌گذشت/ مهاجمی که اتفاقی به بازی آمد و آقای گل جهان شد! +عکس

استابیله در نخستین تجربه ملی خود در جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه خیلی زود درخشید و در جریان برد ۶ بر ۳ آرژانتین مقابل مکزیک هت تریک کرد. وی در ادامه آن رقابت ها ۵ گل دیگر هم به ثمر رساند تا نخستین برنده جایزه کفش طلایی تاریخ جام جهانی با ۸ گل باشد.

استابیله با وجود این و در نهایت شگفتی دیگر برای تیم ملی کشورش بازی نکرد و بعد از چهار بازی برای آرژانتین که به طور متوسط در هر یک از آنها دو گل به ثمر رساند، به دوران ملی پوشی خود پایان داد.

  این مهاجم آرژانتینی که اولین گل فینال تاریخ جام جهانی را به ثمر رساند، در سال ۱۹۶۶ و در سن ۶۱ سالگی درگذشت.

* فصلی تازه در ایتالیا
استابیله چندی بعد از مسابقات جام جهانی ۱۹۳۰ آرژانتین را به مقصد ایتالیا ترک گفت تا در لیگ ایتالیا به عنوان بازیکنی حرفه‌ ای به فعالیت خود ادامه دهد. البته ترک وطن در عین حال به معنای ترک تیم ملی نیز بود. استابیله که در طی اقامتش در ایتالیا در دو باشگاه جنوا و ناپولی توپ می‌ زد، در سال ۱۹۳۹ به فعالیت حرفه‌ای خود خاتمه داد. حتی گفته می شد در طول اقامتش در ایتالیا، پیشنهاد حضور در تیم ملی ایتالیا را از موسولینی رهبر فاشیست و با نفوذ آن زمان ایتالیا دریافت کرده اما خودش نپذیرفته بود.

بازیکنی که از صافی می‌گذشت/ مهاجمی که اتفاقی به بازی آمد و آقای گل جهان شد! +عکس

* سرمربیگری آرژانتین و یک ناکامی بزرگ در سوئد!

با شروع جنگ جهانی دوم استابیله به وطنش بازگشت و در طی سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۸ و همچنین در سال ۱۹۶۰ سرمربیگری تیم ملی فوتبال آرژانتین را برعهده گرفت و با این تیم ۶ بار عنوان قهرمانی آمریکای جنوبی (کوپا آمریکا) را کسب کرد که در نوع خود بی نظیر است.

البته نام استابیله در ذهن علاقه مندان فوتبال آرژانتین به عنوان مربی بیش از آنکه با این موفقیت‌ها پیوند خورده باشد، با ناکامی آرژانتین در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد گره خورده است. استابیله و شاگردانش در آن دوره از بازی‌ها ۳ بر یک از آلمان شکست خوردند و ۶ بر یک مغلوب چکسلواکی سابق شدند. تنها موفقیت آنها پیروزی ۳ بر یک مقابل ایرلند بود. استابیله پس از این ناکامی از مقام خود کناره گرفت و گفت: من بیست سال در خدمت تیم ملی آرژانتین بودم و آنچه در ذهن‌ها مانده است، ننگ آژرانتین در سوئد است.

به هر حال، نام استابیله به عنوان نخستین آقای گل مسابقات جام جهانی فوتبال و همچنین یکی از ستارگان تاریخ فوتبال آرژانتین در خاطر مردم این کشور حک شده است.

بازیکنی که از صافی می‌گذشت/ مهاجمی که اتفاقی به بازی آمد و آقای گل جهان شد! +عکس

البته در این جام تیم ملی اروگوئه هم که به قهرمانی رسید ۲ ستاره به نام های خوزه نازاتسی و خوزه لئاندرو آندارده داشت که به عنوان بازیکنان برتر جام معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس