یک بام و دو هوای فرانسوی‌ها؛ از تحریم جام جهانی تا جذب سرمایه‌های مالی قطری!

پاریس به چند شهر دیگر فرانسه در تحریم نمایش مسابقات جام جهانی در مکان‌های عمومی در اعتراض به شرایط حقوق بشر و همچنین نقض محیط زیست در کشور قطر پیوست. این در حالی است که بهترین تیم فوتبالی در این کشور متعلق به قطری‌ها است.

به گزارش مشرق و به نقل از استار، پاریس نیز به جمع شهرهای تحریم کننده جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اضافه شده است و این رقابت‌ها را در مکان‌های عمومی پخش نخواهد کرد. این تحریم در حالی صورت می‌گیرد که این رقابت‌ها قرار است از ماه آینده آغاز شود و تیم ملی فوتبال فرانسه خود را برای مسابقات آماده می‌کند.

فرانسه مدافع عنوان قهرمانی این مسابقات است.

مقامات محلی در شهرهای مارسی، لیل، بوردو،؛ ریمس، نانسی، رودز و اکنون پاریس اعلام کردند که نمایشگرهای تلویزیونی غول پیکر را برای جمع شدن و تماشای این رویداد ورزشی نصب نخواهند کرد. پیر رابادان معاون ورزشی شهرداری پاریس به خبرنگاران در پایتخت فرانسه گفت که تصمیم برای جلوگیری از پخش عمومی مسابقات به دلیل شرایط قطر هم در بخش محیطی و هم در بخش اجتماعی است.

در همین حال، فعالان محیط زیست در سراسر فرانسه از لغو پخش عمومی این رویداد حمایت کردند زیرا تماشای مسابقات در فضای باز از انرژی گرمایشی که این کشور برای زمستان ذخیره کرده است استفاده می‌کند.

در شهر بوردو، مقامات به نگرانی در مورد هزینه انرژی مرتبط با پخش عمومی در فضای باز در سرمای زمستان اشاره کردند. دولت فرانسه در میان تنش با روسیه به خاطر جنگ در اوکراین خواستار کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی این کشور برای جلوگیری از خطر کاهش سهمیه بندی در زمستان امسال شده است. 

پیر هورمیک شهردار بوردو به آسوشیتدپرس گفت: ما سخت تلاش می‌کنیم تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم.

قطر به دلیل رفتارش با کارگران مهاجر با انتقاد شدید از سوی گروه‌های حقوق بشری مواجه شده است. دولت گفته است که سیستم کار آن‌ها در حال پیشرفت است.

یک بام و دو هوای فرانسوی‌ها

چندین کشور اروپایی از جمله تیم ملی فوتبال دانمارک به نوعی تحریم این رقابت‌ها را اعلام کردند. همچنین اریک کانتونا ستاره سابق تیم ملی فوتبال فرانسه نیز جام جهانی را تحریم کرده است.

اما برای فرانسه، اعتراضات لحظه آخری در حالی رخ می‌دهد که پاریس خود میلیاردها دلار سرمایه گذاری قطری‌ها را در خود دیده و از آن استقبال کرده است. باشگاه بزرگ این کشور، پاری سن ژرمن متعلق به شرکت سرمایه گذاری ورزشی قطر مستقر در دوحه است.

لوران بودین، نویسنده روزنامه الزاس گفت که اگرچه فراخوان برای تحریم مشروع است اما کمی دیر شده است. او نوشت: کسانی که خواستار خاموش شدن صفحه نمایش در طول جام جهانی هستند، باید اخبار پاری سن ژرمن را که توسط قطر تامین مالی می شود و بسیاری از باشگاه‌های دیگر که شرکت هواپیمایی دولتی قطر برای آن‌ها تامین مالی می‌کند را نیز متوقف کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس