ریاض: هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، باید امنیت منطقه را هم شامل شود

وزیر امور خارجه عربستان سعودی با تکرار مداخلات در مذاکرات هسته‌ای ایران گفت، چنین توافقی باید مسائل امنیتی منطقه را در بر گیرد.

به گزارش مشرق، «فیصل بن‌فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه گفت، هرگونه توافق با ایران باید امنیت منطقه را شامل شود.

به نوشته وبگاه شبکه «العربیه»، بن‌فرحان گفت: «هرگونه توافق با ایران در آینده، باید قصورات توافق قبلی را در نظر گرفته و امنیت منطقه را شامل شود».

او همچنین درباره روابط تهران و ریاض گفت: «گفت‌وگوها با ایران به نتایج ملموسی نرسیده‌اند و به‌دنبال برگزاری دور ششم گفت‌وگوها هستیم».

وی پیشتر و در گفت‌وگو با شبکه «فرانس۲۴» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که کشورش نگرانی‌هایی در مورد احتمال احیای توافق هسته‌ای بین قدرت‌های غربی و ایران به ویژه در مورد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این باره مدعی شد که ریاض حتی یک توافق «معیوب»، در اشاره به توافق هسته‌ای ایران را بهتر از عدم توافق می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز اختلافاتی با ایران وجود دارد که در حال حاضر او را از دیدار با همتای ایرانی‌اش بازمی‌دارد، افزود: «ما قطعاً قصد داریم با همسایگان خود در ایران روابط مثبتی برقرار کنیم».

این مقام سعودی امروز (چهارشنبه) همچنین گفت: «پادشاهی سعودی، اعضای ائتلاف و دولت یمن مایل هستند که اتش‌بس در یمن تمدید شود. تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس همچنان ادامه دارد».

بن‌فرحان گفت: «جنگ در اوکراین، عواقب اقتصادی عظیمی برای جهان داشته است. باید برای متوقف کردن جنگ در اوکراین به دنبال چاره گشت».

او با اشاره به اینکه همکاری نظامی آمریکا و عربستان سعودی به سود هردو کشور است گفت، تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز گفت، این تصمیم کاملا اقتصادی بوده است.

پس از آنکه اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره جزئیات آنچه درباره آینده روابط با عربستان سعودی در نظر دارد و این که با توجه به درخواست سناتور منندز برای تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی، این یکی از گزینه‌هاست، گفت درباره گزینه‌های مورد نظر یا آنچه در ذهن دارد صحبت نمی‌کند اما پیامدهایی وجود خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 1
  • Ali IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    5 0
    گاو شیرده هم میخواد خودی نشون بده
  • Ali IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    5 0
    گاو شیرده هم میخواد خودی نشون بده
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 0
    تو ساکت شو ،بچه خوشگل.
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • . IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    4 0
    مرگ بر ال سعود و کفار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس