عبدالله گنجی

عبدالله گنجی در نشست واکاوی عملکرد رسانه‌های داخلی در تنش‌های اجتماعی به شکاف ایجاد شده بین حوزه امنیتی و رسانه اشاره کرد.

به گزارش مشرق،  نشست واکاوی عملکرد رسانه‌های داخلی در تنش‌های اجتماعی اخیر با حضور عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری و محمد قوچانی، مدیرمسئول فصلنامه آگاهی نو، رروز یکشنبه -۲۴ مهر ماه - در سالن کنفرانس روزنامه اطلاعات برگزار شد.

در روایت اول عقب هستیم

گنجی در این نشست با بیان این که در کشور همه ما ۸۵ میلیون نفر منتقد هستیم و پیشنهاد هم نداریم، اظهارداشت: بعضی‌ها فکر می‌کنند با کم اهمیت کردن یا پنهان کردن موضوع مشکل حل می‌شود. من نزدیک‌تر به نیروی انتظامی هستم. فهم از رسانه‌ای شدن موضوعات در سیستم امنیتی ما یک معضل جدی است. در بحث اطلاع رسانی در روایت اول عقب هستیم. فیلم آمدن مهسا امینی به سالن را کی پخش کردند؟ صحبت مقام های نظامی با پدر مهسا امینی در بیمارستان سه روز پیش پخش شد. کلیپ تعرض پلیس به خانم را که دیدم من تماس گرفتم و گفتم چرا درباره این موضوع با مردم حرف نمی‌زنید؟ بعد از آن بود که بیانیه را دادند.

مدیرمسئول روزنامه همشهری با اشاره به بازخوردش در توییتر بعد از ماجرای مهسا امینی توضیح داد: موضوع خانم امینی را من توییت زدم و گفتم ضرب و شتم نشده است. در صورت تخلف با دو سه نفر از نیروی انتظامی اگر برخورد کنند ما اعتراضی نمی‌کنیم. کسی نگفته این موضوع رسیدگی نشود. اگر ظلمی صورت گرفته است دو سه نفر که این کار را کرده‌اند باید دادگاه ببرند و حتی در صورت لزوم اعدام کنند. ما اعتراضی نمی‌کنیم. آیا کسی در جمهوری اسلامی گفته است به این موضوع رسیدگی نشود؟ اولین مصاحبه با پدر ایشان را فارس انجام داد و بقیه به او گفتند چرا منتشر کردی. از این پدیده‌ها در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. اگر پلیس ما سیلی بزند خبر اول دنیا می‌شود. ولی در جاهای دیگر نمی‌شود. روی ما تمرکز کرده‌اند.

سه نگاه درباره مهسا امینی وجود دارد

گنجی با بیان این که سه نگاه درباره مهسا امینی وجود دارد گفت: یک نگاه این است که باید رسیدگی شود و اگر نشود فلسفه جمهور اسلامی زیر سوال رفته است. یک نگاه که برای اصلاح طلبان است این است که اجرای شرعیات متوقف شود. یک نگاه هم برای دشمن است که  جمهوری اسلامی باید برود.

ایران اینترنشنال شاخه و بازوی رسانه‌ای موساد است

وی افزود: تردید نکنید که ایران اینترنشنال شاخه و بازوی رسانه‌ای موساد است. چون خبرهای امنیتی را اولین بار آنجا می‌زنند. یک بار خواستند سایت همشهری را هک کنند نتوانستند ولی خبرش را زدند. در واقع ما با یک پروژه امنیتی مواجه هستیم.

این فعال رسانه‌ای با بیان این که باید به تخلفات رسیدگی شود و کلیدواژه ما رسیدگی است گفت: شعارهای کف خیابان درباره رسیدگی نیست. اردیبهشت که دولت، چهار قلم کالا را گران کرد، برخی در ۲۱ شهر بیرون آمدند. من شعارها را آنالیز کردم.‌ هیچ شعاری برای معیشت داده نشده است.

موضوع ما سرعت است و نه سانسور

گنجی با تاکید بر این که موضوع ما سرعت است و سانسور نیست، اظهار داشت: به عنوان مدیر رسانه شهادت می‌دهم که در این حوادث یک نفر از هیچ جا به من زنگ نزد که سانسور کن. یک مورد هم نداشتم.  ولی ذهن اجتماع این است که بیخ گلوی رسانه دست گذاشتند و فشار می‌دهند.

مدیرمسئول روزنامه همشهری با بیان این که بین حوزه امنیتی و رسانه ما یک شکاف جدی وجود دارد توضیح داد: خبر وقتی مربوط به حوزه امنیت است، نشرش به این راحتی نیست. شما به عنوان روزنامه نگار پشت پرده‌اش را نمی‌دانید که روایت کنید. خبر تا به رسانه برسد زمان می‌برد. چون در سیستم خودشان چند مرجع باید تایید کنید. در آبان ۹۸ رویترز  ۱۵۰۰ کشته را اعلام کنید. من سرمقاله نوشتم که آمار درست را بگویید. یقه من را گرفتند که تو برای بی بی سی سوژه ساخته‌ای. متاسفانه آن روایت‌های هزار و پانصد نفر نشست. در سالگرد آبان ۹۸ رحمانی فضلی در تلویزیون آمار می‌دهد. این بار در ماجرای مهسا امینی از روز اول تلویزیون آمار کشته‌ها را داد. استاندار سیستان و بلوچستان آمار داد. روایت آمارهای فعلی آمار حاکمیت است.

وی با اشاره به سرعت انتقال اخبار امنیتی به رسانه‌ها گفت: بین حوزه امنیتی و رسانه ما یک شکاف جدی است. آدم وقتی خودش می‌خواهد وارد بشود اعتماد به نفس ندارد، چون ممکن است خبری بزند که اشتباه باشد و به عذرخواهی و بی اعتبارسازی رسانه ختم شود. قتل‌های زنجیره ای سال ۷۷ را رسانه می توانست بزند؟ هنوز نمی دانند پشتش چه خبر است. رسانه چطور بزند؟ وقتی نمی‌زند هم می گویند رسانه سانسور کرده است.

غلبه نگاه امنیتی و پلیسی بر فضای رسانه کشور

در ادامه این نشست محمد قوچانی مدیرمسئول فصلنامه آگاهی نو با بیان این که مشکل ما غلبه نگاه امنیتی و پلیسی بر فضای رسانه کشور است اظهار داشت: امنیت رکن جامعه است. وقتی نیروی امنیتی از کار خودش وارد کار دیگری شود بحران به وجود می‌آید. این ماجرا روز اول امنیتی نبود و می‌توانست خیلی بهتر مدیریت شود. به شرط این که با اهل رسانه مشورت می‌کردند. در ماجرای بنزین مدیران روزنامه‌ها را اعلام کردند و به آنها گفتند. رسانه‌های ما امنیت ملی را می‌فهمند. چرا به آنها اعتماد نمی‌کنیم؟ آقای حاتمی‌کیا وقتی فیلمش را سپاه سانسور کرد، گفت من هم یک سردار هستم ولی قبه(درجه) ندارم. ما هم در کار خودمان می توانیم متخصص باشیم. در کشور آمریکا مدیرمسول واشنگتن پست در حد یک وزیر است رییس جمهور با او صبحانه می‌خورد.  آیا در کشور ما این اتفاق می‌افتد؟

صداوسیمای دولتی فایده ندارد  

قوچانی با بیان این که سال هاست می گویم صداوسیمای دولتی فایده ندارد اظهار داشت: ۳۵ هزار کارمند داریم که آنجا کارت می زند. شما در مقابل شبکه ای که یک ساختمان چهار طبقه دارد بازی را می‌بازید. این شبکه ها از بین نیروهای شما یارگیری می کنند. عادل فردوسی پور چرا باید مساله امنیتی کشور شود؟ از بس صداوسیما در حالت اعتراف سراغ آدم‌ها رفته کسی مصاحبه‌ فارس را باور نمی‌کند. روش کلاسیک این است که طرف بگوید من چه اشتباهاتی کرده ام. چرا یک خبرنگار مطبوعاتی در صداوسیما با پدر مهسا مصاحبه نکرد؟

چرا یک نفر در پلیس عذرخواهی نکرد؟

مدیرمسئول فصلنامه آگاهی نو با طرح این سوال که چرا یک نفر در پلیس عذرخواهی نکرد؟ اظهار داشت: یک جایی گفتند چرا آقای روحانی سنت عذرخواهی را بنا نهاد؟ وقتی اشتباه کردید باید عدرخواهی کنید.

قوچانی با اشاره به موضوع سلبریتی ها بیان کرد: مهران مدیری ۴ سال علیه روحانی حرف می‌زد و مدام مسخره می کرد. روزی رسیده که مهران مدیری علیه نظام صحبت می کند. خبرگزاری فارس می گوید قمارباز است و صداوسیما چک های ایشان را پاس کرده است و برنامه هایش را اجرا کرده است. آیا نمی دانسته که دارد نظام را افشا می کند؟ آیا نظام پول یک قمارباز را پرداخت کرده؟ یک زمانی چون به آقای روحانی فحش می داده از او خوشمان می آمده و الان بدمان می آید. این فقدان نظام رسانه ای است. شما روزنامه نگار و روشنفکر را حذف می کنید. وقتی نخبگان را حذف می کنید جایش آدم های بادکنکی می آیند که امروز چک هایشان را پاس می کنید و به نفع شما حرف می زنند. فردا فکر می کنند انقلاب شده و برای رژیم بعدی کار می کنند.

ارائه سه پیشنهاد مشخص

مدیرمسئول فصلنامه آگاهی نو با ارائه سه پیشنهاد مشخص گفت: پیشنهاد اول این است که روزنامه ها را تقویت و آنها را در صداوسیما تبلیغ کنیم. روزنامه هنوز اعتبار دارد. تیراژ اسفناک ما ناشی از توزیع و ایرادات فنی است. پیشنهاد دوم این است که شبکه خصوصی تلویزیونی داشته باشیم. اجازه بدهید فیلیمو و نماوا خبر و سرگرمی پخش کند. باید این‌ها را گسترش دهیم. من اگر جای مدیر صداوسیما بودم، همزمان با برنامه شصت دقیقه بی بی سی یک برنامه جذاب پخش می‌کردم. ولی در تلویزیون هیچ چیزی برای تماشا نداریم.  

قوچانی با بیان این که در طول زمان باید پلتفرم‌های داخلی را تقویت کنید اظهار داشت: برای بستن اینترنت ممکن است اعتراضات جدی‌تر بشود. چون شما دارید به کسب و کارهای خصوصی ضربه می‌زنید.

رسمی شدن رسانه ها

قوچانی درگیری اصلی را ناشی از رسمی شدن رسانه هایی دانست که مردم مرجعیتش را قبول ندارند و افزود: ما دچار عقب ماندگی خبری هستیم.صداو سیمای ما از خبر عقب افتاده است. مطبوعات مکتوب ما هم عقب افتاده اند. موضوع مهسا امینی در حوزه فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای مطرح و مدیریت کار از دست ما خارج شد. خبر الان در انحصار روزنامه و صداوسیما نیست. ولی هنوز چیزی که روزنامه و صداوسیما منتشر می کند بیشتر دیده می شود. وقتی شما فکر می‌کنید با پنهان کردن و کم اهمیت جلوه دادن یک خبر آن را می توانید از چشم مردم پنهان کنید، دیگر روایت آن خبر برای شما نیست.

 مدیر مسئول فصلنامه آگاهی نو افزود: یک تفسیری از مساله حجاب و اجرای قانون حجاب در کشور ما وجود دارد. این وضعیت ملتهبی که اخیرا رخ داد چیز عجیب و غریبی نبود. از اول سال مدام این مساله گشت ارشاد را می دیدیم. وقتی برای مهسا امینی اتفاق افتاد همه منتظر یک ماجرا و طوفان بودند.

واکنش رسانه های ما به ویژه صداوسیما تدافعی است

قوچانی با بیان این که کل واکنش رسانه های ما به ویژه صداوسیما تدافعی است و ایجابی نیست اظهار داشت: این کار اثر نمی کند. من مدام هشدار می دادم که ایران اینترنشنال یک پروژه امنیتی است که می تواند جلو برود. من به همه هشدار دادم. فکر می کردند که ما صداوسیما را داریم و مشکلی نداریم. ما مرجعیت رسانه ای را از دست داده ایم. ما به یک تفاهمی با حاکمیت رسیده ایم که روزنامه های مان بسته نشود. هم در عرصه صداوسیما و مطبوعات داخلی دچار زوال شده ایم. ما یک رسانه ملی بزرگ، حجیم و کلیشه ای داریم. جوان تر ها هر چقدر il در این صداوسیما تلاش می کنند نوشدار بعد از مرگ سهراب است و دیده نمی شود. مطبوعات ما محافظه کار شده اند. فاقد ابتکار عمل هستند و در نتیجه جامعه مخاطب را از دست داده ایم.

شبکه های خارجی را دست کم گرفته ایم

مدیر مسئول فصلنامه آگاهی نو با تاکید بر این نکته که ما روی سواد رسانه ای جامعه کار نکرده ایم توضیح داد: این کار باید در طول زمان شکل می گرفت. ما شبکه های خارجی را دست کم گرفته ایم. این شبکه های تلویزیونی نیازمند جلسه کارشناسی هستند. شبکه من و تو می گوید من سیاسی نیستم و سبک زندگی سکولار را دارد رواج می دهد. شبکه ایران اینترنشنال بسته بندی اش به لحاظ ژورنالیسیتی دقیق است و هر ساعت خبر می دهد. صداوسیما فکر می کند اگر خبر اعتراضات را خبر سوم اعلام کند خیلی هنر کرده است. بی بی سی هم دارد تحلیل می دهد. در دوم خرداد روزنامه های ما تیراژهای بالایی داشتند. می شد ما به داخلی ها اعتماد بیشتری کنیم. اتفاقی که افتاده بسیار دردناک است. این رویداد می توانست با یک اطلاع رسانی درست از داخل کشور و عذرخواهی درست هدایت شود. این اتفاقات نشانه سو مدیریت جدی در نظام رسانه ای ماست. شما می توانید از روزنامه نگاران خودمان دعوت کنید که شبکه تلویزیون خصوصی درست کنند.

رسانه های رسمی ما بنزین روی آتش نریختند

در ادامه جلسه گنجی با اشاره به این که ما به لحاظ رسانه ای بدنه نحیفی داریم گفت: رسانه های داخلی در این داستان خیلی عاقلانه عمل کردند و دنبال آرامش بودند. رسانه ها  چند ملاحظه را رعایت کردند. تهییج نکردند که فضا پیچیده تر شود. در مسائل قومی هم هوشمندانه عمل کردند. حوزه رسمی رسانه های ما خیلی خوب عمل کرد. در عصر حاضر رسانه ها از خبر عقب هستند و کاری که انجام می دهند روایت است. ولی فضای مجازی ما متفاوت بود. رسانه های رسمی ما بنزین روی آتش نریختند. عمدتا در رسانه های رسمی دروغ نمی بینید و باید آسیب را در جای دیگر ببینیم.

بگذاریم معترض حرفش را بزند

مدیرمسئول روزنامه همشهری با بیان این که رفتارهای حاکمیت همه اش واکنش است و کنش نیست اظهار داشت: کنش و واکنش ما منجر به بسته شدن فضا می شود.  برای حاکمیت ما ارزش و پرستیژ است که گروهی شعار بدهند و از دماغ کسی خون نیاید. چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ بگذاریم معترض حرفش را بزند. حاکمیت اگر بتواند تصویری از معترض ارائه کند که او حرفش را برند یک موفقیت است. این که مراسم ما به انجام نرسد و امنیتی بشود یک پروژه سیاسی است. در نازی آباد یک مورد اجرا شد و ما پوشش دادیم. مردم شعار تند می دهند و پلیس همراهی می کند اگر این صحنه ها را داشته باشیم دچار مشکل نمی شویم. در ۲۵ ابان ۸۸ جمعیتی که در خیابان بود آرام بود؛ ولی اخرش حمله به بسیج شد و آنجا ۱۳ نفر کشته شدند.

وی با اشاره به کشته‌ها و شهدای اتفاقات توضیح داد: نود درصد تلفات انسانی ما از ۹۶ تا الان نزدیک مراکز نظامی است. کشته های زاهدان نزدیک مراکز نظامی است. چه کسی جوان را سمت مراکز نظامی می برد؟ سال ۸۸ به ۱۰۵ کلانتری و مرکز بسیج حمله شده است. کسی که آنجاست شلیک می کند چون می ترسد خودش و دیگران کشته شوند.

گنجی افزود: میان حوزه امنیت و رسانه شکاف وجود دارد که نتوانستیم پر کنیم. وقتی فضا امنیتی شد رسانه محتاط می شود. در کشور تونس با یک خودسوزی انقلاب شد. بنابراین رسانه می ترسد که اگر این خبر را منتشر کنم، کشور بهم می ریزد.

دو جریان مشکل دارند

در ادامه جلسه گنجی با بیان این که من تعلق جناحی ندارم ولی در این کشور جای سومی نیست افزود: چرا به من می گویید که تلویزیون را خصوصی کنید؟ فردی که اصلاح طلب است چرا اپوزوسیون است و از من سوال می پرسد؟ من از او سوال دارم. چون او هم یکی از بال های کشور است. پنجاه درصد پاسخ مال شماست. اگر نظام مشکل دارد یعنی دو جریان مشکل دارند.

مدیرمسئول روزنامه همشهری با اشاره به حادثه متروپل توضیح داد: فضای دشمنی را قبول نمی کنیم. در متروپل یک ساختمان پایین آمده است. قوه قضاییه بلافاصله چهار شهردار آبادان را زندانی کرده است. وزیر کشور و رئییس جمهور آنجا رفته اند. دیه متوفیان را قبل از دادگاه داده‌اند. کجای دنیا این کار را می کنند؟ اما مخالفان هشتگ می زنند تفنگت را زمین بگذار. یک فضای امنیتی درست می کنند. طرف را که می گیرند می گوید من چون فیلمساز متفاوتم حکومت من را تحمل نمی کند.

قوچانی در پاسخ به گنجی گفت: ای کاش شما سخنگوی دولت و نیروی انتظامی بودید و روز اول می گفتید باید متخلفان نیروی انتظامی مجازات شوند.

جریان معتقد به انقلاب اسلامی از پلشتی حمایت نمی کند

گنجی پاسخ داد: من یک بار گفتم به ستار بهشتی ظلم شد و آقای عباس عبدی درباره همین مقاله نوشت. این حرف ها زده می شود ولی در این صف بندی ها شنیده نمی شود. جریان معتقد به انقلاب اسلامی از پلشتی حمایت نمی کند. می گوید حل کنید و رسیدگی شود. استاد دانشگاه که ۳۰ میلیون حقوق می گیرد علیه جمهوری اسلامی توییت زده است. اپوزسیون ما از جمهوری اسلامی حقوق می‌گیرد.

تنها راه ما گفتگو بر سر اصول است

این فعال رسانه ای صحنه را پیچیده خواند و ادامه داد: تنها راه ما گفتگو بر سر اصول است. باید اصولی پیدا کنیم. تا اصولی نداشته باشیم سر اختلاف سلیقه ها زد و خورد خواهیم کرد. الان من و آقای قوچانی باید بگوییم این پنج اصل را قبول داریم و دور آن جمع شویم.

وی افزود: سخنگوی دولت قبل ما باید می گفت بنزین گران می شود پولش به عنوان یارانه به شما داده می شود. دولت قبل از آشوب ها یک بار هم این جمله را نگفته است.

دولت ما کارهای خوبی می کند که هیچ کسی نمی بیند

گنجی با بیان این که در بحث سواد رسانه دارای مشکل هستیم گفت: در صداوسیما به این بحث نمی پردازند. منافقان در آلبانی پست تولید می کنند و این جا فرد حزب اللهی آن را فوروارد می کند. همسر من کلیپ را نشان می دهد و می پرسد این راست است یا دروغ؟ ما هیچ مرکزی نداریم که کلینیک شایعات باشد. فرهنگ روایت اول هم نداریم. در کشور چیزهای خوب می بینم که رسانه ای نمی شود. دولت ما کارهای خوبی می کند که هیچ کسی نمی بیند.

وی با تاکید بر این که فلسفه رسانه را باید بازخوانی کنیم توضیح داد: در غرب به جای شمشیر صندوق رای را گذاشتند که همدیگر را نکشند. ابزار کشتن آنها هم رسانه بود. رسانه من را بالا می برد و شما را پایین می‌آورد بدون این که خونی ریخته شود. اصولگراها اصلا با این فلسفه به رسانه نگاه نمی کنند. من معتقدم گاهی وقت ها فلسفه رسانه گم است و طرف خودش نمی داند چرا مجوز رسانه گرفته است.

گنجی افزود: من احساس نمی کنم که یک نفر دارد رسانه های کشور را کنترل می کند. من چنین چیزی را ندیده ام. یک بار ندیدم کسی به من زنگ بزنند و بگوید این خبر را کار نکن.

نسل جوان را رها کرده ایم

در ادامه جلسه قوچانی خودش را متولد سال ۵۵ و بچه این انقلاب معرفی کرد و گفت:  ما نسل قیصر امین پور هستیم. ما وقتی شروع به روزنامه خواندن کردیم دو موسسه اطلاعات و کیهان در این کشور بود. این دو خوراک فکری نسل نوجوان و جوان را فراهم می کردند. سروش نوجوان، سوره نوجوان از نشریات آن زمان بودند. من در دوم خرداد کارم را شروع کردم. هیچ نظام رسانه ای به اندازه رسانه‌های کشور ما بی در و پیکر نیست. ما ورزش ورشکسته ای داریم که تعداد نشریاتش از فرانسه بیشتر است. آمریکا نهایتا ده روزنامه ملی دارد. این موضوع درباره حزب ها هم صدق می کند. مجوز حزب زیاد داریم ولی حزب به معنای واقعی نداریم.

مدیر مسئول فصلنامه آگاهی نو با بیان این که ما نظام رسانه ای نداریم افزود:  نسل جوان را رها کرده ایم. یکی از معترضان توییت زده که نباید کتاب خواند و باید عمل کرد. این توییت محصول صداوسیمایی است که کتاب آخرین اولویتش است. در شهر رشت در محله من زمانی ده سالن سینما و بیست دکه مطبوعاتی داشتیم که الان دیگر وجود ندارد. نسل طلایی دهه شصت بافضیلت بار می آمد و کتاب و مجله می‌خواند. آن زمان سینمای کودک و نوجوان وجود داشت. من دیگر بحث اصلاح طلب و اصولگرا ندارم و دلم از دست رفقای خودم خون‌تر است.

قوچانی با اشاره به این نکته که اکونومیست هنوز دارد با تیراژ بالا منتشر می شود تاکید کرد: روزنامه ها هنوز اثر دارند. کجای دنیا شبکه های اجتماعی بار حزب را بر دوش می کشند؟ همه جای دنیا این شبکه ها برای سرگرمی و ارتباطات هستند. ما همه کارکردها را با هم قاطی کرده ایم. طرف نماینده مجلس است و مجوز رسانه می گیرد و آن را اجاره می دهد. نشریات متعددی فقط به خاطر سوبسید منتشر می شوند.  طرف در خانه خودش یک نشریه راست و یک نشریه چپ منتشر می کند.

وی با بیان این که در دوم خرداد خیلی روزنامه نگاران خوبی تربیت شد گفت:  لیست کارکنان بی بی سی و ایران اینترنشنال را کنار هم بگذارید. ببینید چند نفرشان از روزنامه نگاران ما هستند. چرا نتوانستیم این ها را جذب کنیم؟ مگر قرار است همه نماز شب خوان حزب اللهی باشند؟ این ها بچه های کشور بودند و به ایران و انقلاب علاقه داشتند. در مجلات انقلاب پرورش پیدا کردند. ما به نیروهای خودمان بی توجه هستیم. فکر می کنیم ۵ درصد حزب اللهی شیعه تنوری را باید دریابیم.

مراسم حاج قاسم را چگونه تبدیل به این آشوب ها کردیم؟

مدیر مسئول فصلنامه آگاهی نو رای هر یک از گروه های اصولگرا و اصلاح طلب  را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزیابی کرد و افزود: بخش اصلی جامعه قشر خاکستری  طبقه متوسط  معقول هستند که جانماز آب نمی کشند؛ ولی به دین شان اعتقاد دارند. مراسم حاج قاسم را چگونه تبدیل به این آشوب ها کردیم؟ چطور این سرمایه را از دست دادیم؟ همین بچه های شل حجاب و شل دین در آن مراسم حضور پیدا کردند. شما این ها را به جایی رساندید که کتاب نمی خوانند.

از سعید مرتضوی به دادستان فعلی رسیدیم

وی افزود: مطالبه ای که الان وجود دارد از اول سیاسی نبوده و اجتماعی بوده است. به یک دختر خانمی توهین شده است. شما حجابش را نگاه کنید. می شد جور دیگر برخورد کرد. ضد انقلاب روی این موضوع برنامه ریزی می کند. نسل دهه هشتادی باید بتواند یک زندگی عزت مندانه ای داشته باشد و این شدنی نیست. نظام این قدر که صداوسیما نشان می دهد سفید نیست. این قدر که خارجی ها نشان می دهند هم سیاه نیست.

قوچانی با اشاره به انتشار نامه اخیر پنج اقتصاددان گفت: اقتصاد دان ها در نامه شان ثابت کردند که نظام کارنامه مثبتی داشته است و باعث شد زن ها تحصیل کرده شوند. اگر این دستاوردها را بگوییم به ما فحش می دهند. امام خمینی (ره) باعث شد که زن ها از خانه بیرون بیایند و درس بخوانند. قدم بعدی این است که این قدر به زن ها گیر ندهید. قدم اصلاحی این جاست.

وی افزود: ما رسانه درست و حسابی نداریم. ما از سعید مرتضوی به دادستان فعلی رسیدیم و خیلی راه طی کردیم. من یک روز رنج هایی که کشیدم را می گویم. امروز به اینجا رسیدیم که محمد قوچانی می تواند نشریه منتشر کند و این خوب است.

اصلاح طلبان باید ۵۰ درصد پاسخگویی به پلشتی‌ها را بر عهده بگیرند

گنجی در ادامه جلسه نظام جمهوری اسلامی را ترکیبی از دو جریان دانست و گفت اصلاح طلبان باید ۵۰ درصد پاسخگویی به پلشتی‌ها را بر عهده بگیرند. همین که من و شما اینجا نشسته ایم خودش به معنای عبور از صداوسیماست. یعنی تریبون دیگری هم وجود دارد. اصلاح طلبان می توانند با حضور در صداوسیما حضور خودشان را گسترش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    4 3
    شما به قوه ی قضاییه بگو با سیاسیون فاسد مثل مردم عادی برخورد کنه، ملت به هیچی معترض نیستن. مسئول هر چی فاسدتر عزت و احترامش بیشتر! نهایتا چی بشه یه درجه دو سه رو چند روز به اسم بازداشت و زندان بفرستین هتل!
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      5 5
      ملت از بیکاری گرانی رکود و تورم افسار گریخته معترض هستند
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      0 3
      برخوردشده وباشفافیت بایدبیشتربرخوردشود ودرهمه جهان اختلاس هست این اصلا ربطی به تخریب ندارد
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    این چه منطقی است باکسی که عامدا واگاهانه به مقابله با نظام ایستاده سرچی میخواهید گفتگو کنید خودتان رافریب ندهید ما جاذبه .دافعه تولی وتبری را کجا استفاده کنیم ما الان مقابله نمیکنیم داریم بامظلومیت وجان دادن دشمن را رسوا ومتاثر میسازیم مخالفین اگر منطق وبرهان داشتند که اینکاررانمیکردند
  • نوید IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 1
    آقای رئیسی مرد آهنین عدالت و قانون همان بهتر در قوه قضائیه می ماندند و با فساد مبارزه میکردند
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 3
    این جماعتی که الان تو کوچه و خیابون هستن بخاطر مشکلات اقتصادی نیومدن.دختری که آیفون ۵۰ ملیونی دستشه و کشف حجاب میکنه و فحش های رکیک میده کجاش فقیره
  • ایرانی با غیرت IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 3
    اینها معترض نیستند بلکه " برانداز" هستند. اینها اگر معترض بودند مثل بقیه جاهای دنیا پلاکارد به دست میامدند و بدون اینکه به مردم و اموال مردم صدمه بزنند خواسته های خود را میگفتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس