یک پژوهشگر سینما معتقد است که ملاک سینمای ما سینمای جهان نیست و تنها دین معیار فیلمسازان ما است. از طرفی یکی از کارگردان های مطرح سینما به دفاع از هنر هفتم می پردازد و ان را بی عیب نقص می خواند.

به گزارش مشرق، برنامه تلویزیونی «هفت» جمعه شب 13 مرداد به واکاوی بحث اخلاق در سینما پرداخت. محمد صادق کوشکی (پژوهشگر سینما) و مهدی کرم‌پور (نویسنده و کارگردان) مهمانان این هفته برنامه بودند.

در ابتدای این بحث کوشکی با اشاره به ضوابط و خطوط قرمزی که هنرمند باید برای کارش به آن قائل باشد، گفت: «گاهی یک هنرمند ضوابط و خطوط قرمزی را برای خود در نظر می‌گیرد که بیش از چیزی است که حاکمیت برای او در نظر گرفته است، اما متاسفانه این روز‌ها در سینمای ما خلاف این ماجرا در جریان است.»

او ادامه داد: «بخشی از سینمای ما خواستار این است که از خط قرمز‌های جامعه عبور کند و البته بعضا عبور هم کرده است. به نظر من بخشی از وزارت ارشاد باید ضوابط اخلاقی را به سینماگران نشان دهد که متاسفانه متولی تعیین این خطوط قرمز که وزارت ارشاد است، کارش را به خوبی انجام نمی‌دهد.»

در ادامه مهدی کرم‌پور افزود: «تعریفی که از اخلاق صورت گرفته، مجموع خلقیات و صفات انسانی است که باعث پیدایش کارهای خوب یا بد می‌شود. دین اسلام هم دین اخلاق است و همه به این موضوع قائل هستند.»

در ادامه صحبت‌های کرم‌پور، کوشکی گفت: «کف دین فقه است. به لحاظ قانونی در حال حاضر اداره غله نمی‌تواند چارچوب اخلاق را در سینما تعریف کند و این وظیفه به عهده وزارت ارشاد است تا چارچوب‌های اخلاقی سینما گران را مشخص کند.»

او ادامه داد: «به عنوان مثال وزارت ارشاد نباید به فیلم کارگردانی که خودش را مستهجن معرفی کرده، اجازه اکران دهد.»

 به گزارش خبرآنلاین، کوشکی در پاسخ به این سوال که آیا حاکمیت این حق را دارد که در حوزه مسائل اخلاقی وارد شود، گفت: «از سال 1930 تا به امروز در کشور آمریکا بسیاری از باید‌ها و نباید‌هایی را که در ساخت فیلم‌هایشان وجود داشته است،اگر مرور کنید متوجه می‌شوید که آنجا هم قوانین خاص خودش را به لحاظ ساخت فیلم دارد و بسیاری از مواردی که سال‌ها قبل برای آن‌ها قابل سانسور شدن بوده امروز وجود ندارد. ما یک کشور اسلامی هستیم و حاکمیت ما دینی است و در چنین جامعه‌ای حاکمیت برای این تشکیل می‌شود که اخلاق در سینما در جامعه ارج نهاده شود.»

مهدی کرم‌پور ادامه داد: «اصولا فکر می‌کنم سینمای ایران یک سینمای شریف و اخلاقی است و سه ده سینمای ایران یکی از پر افتخار‌ترین چیز‌هایی است که در این سی سال وجود داشته است و در حال حاضر سینمای ما جزو پنج کشور بر‌تر جهان است.»

کوشکی ادامه داد: «در دهه 60 سینمای ایران یک تحول اخلاقی خوب را تجربه کرد. بسیاری از مسائل مثل خشونت را کنار گذاشت و ارزش‌های اخلاقی در سینما بروز و ظهور پیدا کرد و فیلم‌ها کاملا با ظوابط جامعه منطبق بودند و در این دهه گام‌های بلندی را در عرصه فیلمسازی برداشتیم.»

او در ادامه گفت: «ملاک سینمای ما نباید سینمای جهان باشد بلکه دین باید معیار سینمای ما باشد.»

کارگردان فیلم سینمایی «پل چوبی» در ادامه افزود: «در حال حاضر ضروریات جامعه عوض شده است و اگر فیلم‌های دهه 60 را برای مردم اکران کنیم چندان میلی به دیدن آن فیلم‌ها ندارند.»

او ادامه داد: «ما برحسب ضروریات جامعه سینما را تعریف می‌کنیم. به نظر من ابتدا باید سرگرمی در سینما را به رسمیت بشناسیم و بعد از جانب تمام مردم درباره سینما حرف نزنیم.»

کوشکی در ادامه گفت: «منشا اخلاق مردم نیستند و فقط دین است. در جامعه ایران خانواده محور است، به همین خاطر هر رفتاری که روابط خانوادگی را به چالش بکشاند خلاف اخلاق است.»

کوشکی با اشاره به این موضوع که سینمای ما از دهه 60 تا کنون به لحاظ کیفیت رشد خوبی داشته است، ادامه داد: «در دهه 60 ضوابط اخلاقی در سینمای ما محسوس‌تر بود و در حال حاضر بدنه سینمای ما متاسفانه اعتقادی به مرزهای اخلاقی ندارد.»

به گفته او، ساده‌ترین دستور اسلامی حجاب است که در بسیاری از فیلم‌ها رعایت نمی‌شود.

کرم‌پور در پاسخ به صحبت‌های کوشکی گفت: «در حرفه ما هم ممکن است یکسری از مسائل سهوا رعایت نشود و این نشانه این نیست که در تمام سینمای ایران چنین چیزی عمومیت دارد و اگر ما از داشته‌هایمان مراقبت نکنیم، مردم را بیشتر از گذشته، به دیدن فیلم‌های ماهواره‌ای و سخیف راهنمایی می‌کنیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس