چین مخالفت با استقلال تایوان را در قانون اساسی گنجاند

حزب حاکم کمونیست چین مخالفت خود با استقلال تایوان را در قانون اساسی این حزب درج کرد.

به گزارش مشرق، بر اساس قطعنامه‌ای که در پایان کنگره حزب کمونیست چین که دو بار در هر دهه برگزار می‌شود، منتشر شد، حزب حاکم چین شنبه (۲۲ اکتبر) مخالفت خود با استقلال تایوان را در قانون اساسی گنجاند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این قطعنامه آمده است: (کنگره) موافقت می‌کند بیانیه‌هایی را درباره ... و مخالفت قاطعانه و بازداشتن جدایی‌طلبان که به دنبال «استقلال تایوان» هستند را در قانون اساسی حزب درج کند.

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در سخنرانی اخیر خود برای کنگره حزب کمونیست اعلام کرد که اتحاد مجدد چین و تایوان، موضوعی تاریخی است و محقق خواهد شد.

شی در بخشی از سخنان خود درباره دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی چین و تایوان هشدار داد و افزود: «حل مساله تایوان مربوط به خود مردم چین است و باید تنها توسط مردم چین حل شود. ما با بیشترین صداقت و تلاش‌ها برای چشم‌انداز اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز پایبند خواهیم بود، اما هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهیم بود و این گزینه را برای انجام تمام اقدامات لازم محفوظ می‌دانیم».

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت جو بایدن در یک سخنرانی برای اندیشکده آمریکایی «بنیاد هوور» با سوالی درباره سخنرانی اخیر شی جین پینگ در کنگره حزب کمونیست چین و اظهارنظر او درباره تایوان مواجه شد. وی مدعی شد که دولت چین تحت ریاست جمهوری شی جینگ چینگ در حال پیگیری و دنبال کردن برنامه‌هایی برای الحاق کردن تایوان در یک «جدول زمانی بسیار سریع‌تر» است.

وزیر خارجه آمریکا بدون ارائه هیچ سندی درباره این ادعا، به چین هشدار داد که اقدامش برای الحاق کردن تایوان، باعث ایجاد اختلال شدید در اقتصاد جهانی خواهد شد. او که به همراه کاندولیزا رایس در نشست اندیشکده بنیاد هوور به میزبانی دانشگاه استنفورد حضور داشت، ادعا کرد که صلح و ثبات بین چین و تایوان با موفقیت طی دهه‌ها حفظ شده بود اما پکن رویکرد خودش را تغییر داده است.

مقام‌های ارشد چین به دنبال سفر تحریک آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، بارها به واشنگتن درباره نقض سیاست «چین واحد» هشدار داده‌اند.

پکن تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

در جدیدترین اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در ارتباط با تایوان، روزنامه «نیکی» چاپ ژاپن چهارشنبه نوشت دولت آمریکا طرحی برای تولید مشترک تسلیحات با تایوان را در نظر دارد. این روزنامه ژاپنی به نقل از سه فرد مطلع نوشت واشنگتن قصد دارد ظرفیت تولید تسلیحات طراحی شده توسط آمریکا و انتقال قطعات آن‌ها [به تایوان] را افزایش دهد تا بازدارندگی علیه چین تقویت شود.

چنین همکاری‌هایی که از سوی چین اقدامات تحریک‌آمیز تلقی می‌شوند، شامل فراهم شدن فناوری ساخت تسلیحات در تایوان یا تولید آن‌ها در آمریکا با استفاده از قطعات تایوانی است.

اخیراً مقامات ارشد نظامی چین از آماده‌باش کامل نیروهای مسلح خود به دلیل احتمال رویارویی نظامی با ایالات متحده خبر دادند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    4 1
    چين هم متجاوز و زورگوعه، نژاد رزد مخصوصا چينيها بسيار بيرحمن، و پاش برسه به هيچکی رحم نميکنن ، اگه قدرت دست اينا بود روزی هزار بار ميگفتيم رحمت به آمريکا، اينا هم مستکبرن ولی تا الان فرصتش رو نداشتن، اژدهای هفت سرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس