پهپاد آرش-2 - نمایه

رژیم صهیونیستی پس از سنگ‌اندازی در امضا، اجرا، و احیای توافق هسته‌ای میان تهران و واشینگتن، اکنون خود را با وحشتناک‌ترین سناریوی ممکن رودررو می‌بیند: ایران هسته‌ای.

سرویس جهان مشرق - با طولانی‌تر شدن فرآیند مذاکرات برای احیای برجام، اصل بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای اکنون در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. در حالی که دست آمریکا رفته‌رفته از اهرم تحریم‌های جدید، خالی می‌شود، ایران با ایستادن در آستانه‌ی گریز هسته‌ای (به عبارت دیگر، یک قدم مانده به ساخت سلاح هسته‌ای) اهرمی قدرتمند در اختیار دارد. در این بین، رژیم صهیونیستی به عنوان بازیگری که از ابتدای مذاکرات تا خروج یک‌جانبه‌ی آمریکا از توافق و حتی پس از آن به روش‌های مختلف در اجرای برنامه‌ی جامع اقدام مشترک سنگ‌اندازی کرده، اکنون خود را با وحشتناک‌ترین سناریوی ممکن رودررو می‌بیند: ایران هسته‌ای. اگرچه جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده که هرگز قصد نظامی‌سازی برنامه‌ی هسته‌ایش را ندارد، اما تحلیلگران غربی-عبری اکنون از ضرورت پذیرش جهانی می‌گویند که ایران در آن به سلاح هسته‌ای دست پیدا کرده است.

جروزالم‌پست: اسرائیل باید برای رویارویی با ایران هسته‌ای آماده شود + عکس و فیلم

شماری از سانتریفوژهای نسل جدید ایران، از جمله سانتریفیوژهای مقایس نیمه‌صنعتی (چپ)، در نمایشگاهی در ماه آوریل سال ۲۰۲۱. جمهوری اسلامی به لطف پیشرفت‌های هسته‌ایش اکنون اهرمی قدرتمند در برابر طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای در اختیار دارد. (+)

«ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.» ارزیابی «ویلیام برنز» رئیس سی‌آی‌ای، در گفت‌وگو با «آندریا میچل» خبرنگار ارشد «ان‌بی‌سی‌نیوز» در امور «واشینگتن» و «روابط خارجی» در حاشیه‌ی نشست «انجمن امنیتی اسپن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «اسپن» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› طولانی شدن مذاکرات وین به نفع کدام طرف است؟

›› رئیس‌جمهور «بزدل»؛ بایدن «نمی‌تواند» یا «نمی‌خواهد» برجام را احیا کند؟

روزنامه‌ی اسرائیلی جروزالم‌پست طی گزارشی تحت عنوان «اسرائیل باید برای ایران هسته‌ای آماده شود[۱]» به قلم «دنی آیالون» کارشناس اندیشکده‌ی اسرائیلی «مؤسسه‌ی میریام» و سفیر اسرائیل در آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶، به همین موضوع پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش جروزالم‌پست است.

جروزالم‌پست: اسرائیل باید برای رویارویی با ایران هسته‌ای آماده شود + عکس و فیلم

نمایی از نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران. جمهوری اسلامی اگرچه بارها تأکید کرده که قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد، اما صرفاً با ایستادن در آستانه‌ی هسته‌ای شدن نیز می‌تواند امتیازات مدنظر خود را از طرف‌های مقابل در مذاکرات بگیرد. (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


اسرائیل در حال بندبازی برای حفظ و تقویت اتحاد راهبردی خود با متحد شماره‌ی یکش، یعنی آمریکا، و در عین حال، مخالفت با احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ [میان ایران و آمریکا] [۲] است. برای درک پیچیدگی‌های این مانور دیپلماتیک، باید در گام نخست، ریشه‌های روابط ویژه‌ی آمریکا و اسرائیل را مورد بررسی قرار داد.

جروزالم‌پست: اسرائیل باید برای رویارویی با ایران هسته‌ای آماده شود + عکس و فیلم

«جو بایدن» (چپ) رئیس‌جمهور آمریکا، ماه جولای سال ۲۰۲۲ در سفر به فلسطین اشغالی، در بیت‌المقدس با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دیدار می‌کند. بایدن بارها به رژیم صهیونیستی اطمینان داده است که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. رئیس‌جمهور آمریکا حتی علناً تهدید کرده است که اگر لازم شد، از نیروی نظامی علیه تهران استفاده خواهد کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› موضع بایدن درباره‌ برجام را اسرائیل تعیین می‌کند

هرچند تا کنون هیچ قرارداد رسمی دفاعی‌ای میان این دو منعقد نگردیده، اما موافقت‌نامه‌های راهبردی رسمی و غیررسمی مختلفی در حوزه‌های انرژی، فناوری، دفاع، همکاری اطلاعاتی، اقتصاد و تجارت میان آمریکا و اسرائیل امضا شده است. پیوندهای دوجانبه میان دو طرف، قدرتمند، گسترده و عمیق هستند. از سوی دیگر، اسرائیل چیزی بیش از یک متحد و یا صرفاً دریافت‌کننده‌ی کمک‌های سخاوتمندانه‌ی کاخ سفید است؛ تل‌آویو به صورت فعالانه به آمریکا کمک می‌کند. بودجه‌ی مربوط به کمک‌های نظامی دولت آمریکا به اسرائیل، یعنی مبلغی بیش از ۳/۹ میلیارد دلار در سال، در صنایع دفاعی ایالات متحده سرمایه‌گذاری می‌شود. همچنین، تجربه و فناوری‌های اسرائیل نیز در میدان‌های جنگ به صورت مستقیم به توسعه‌ی دفاع موشکی بالستیک آمریکا، دفاع سایبری و بخش‌های دیگر نظامی این کشور کمک می‌کند. در سطح اجتماعی نیز، در آمریکا شهروندان یهودی و مسیحی انجیلی، برای رفاه و امنیت اسرائیل ارزش قائلند[۳].

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

سربازان اسرائیلی، ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، در جریان مانور مشترک «جونیپر کبرا» میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «ختسور» متعلق به نیروی هوایی این رژیم در مرکز فلسطین اشغالی، از کنار یک پدافند هوایی اسرائیلی «گنبد آهنین» (چپ)، یک پدافند موشکی آمریکایی «ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت» (وسط)، و چند فروند موشک ضدبالستیک آمریکایی-اسرائیلی «پیکان ۳» (راست) رد می‌شوند. مانور جونیپر کبرا هر دو سال یک بار با هدف تقویت آمادگی اسرائیل برای مقابله با حملات بالستیک احتمالی از سوی ایران و ایجاد هماهنگی بیش‌تر میان ارتش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده اسرائیلی: فراتر از اسرائیل هم در تیررس موشک‌های ایران است

›› از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

همین مسائل، بنیان شماری از اصول بسیار مهم بوده که ویژگی کلیدی روابط دوجانبه میان دو طرف است:

◄ اولاً، شفافیت کامل (یعنی عدم مخفی‌کاری) و احترام متقابل.

◄ دوماً، عدم غافلگیری. این موضوع بیش‌تر به سطح کلان راهبردی و سیاسی مربوط می‌شود تا سطح تاکتیکی و نظامی؛ و معنای آن این است که هیچ‌یک از دو طرف نمی‌خواهد هنگام اجرای یک اقدام مهم، طرف مقابل را غافلگیر کند. این یعنی هر دو طرف از تصمیم آمریکا برای وتو نکردن فلان قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل آگاه هستند.

◄ سوماً، حمایت هر دو حزب آمریکا از اسرائیل. این یکی از سه قانون طلایی است و بر اساس آن، اسرائیل بالاتر از همه‌ی مباحث سیاسی در آمریکا قرار دارد. اما امروزه، با دوقطبی شدن شدید در آمریکا (شرایطی که در هر دو دولت اوباما و ترامپ وجود داشت) این اصل نابود شده است.

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق زمین و زیر کوه [دانلود]

امروزه، اسرائیل با رئیس‌جمهور جدیدی در آمریکا مواجه است که الزاماً [در توسعه‌ی روابط] پیش‌گام نیست، اما رابطه‌ی خوب واشینگتن با اسرائیل را حفظ می‌کند. دولت بایدن (همانند دولت کنونی اسرائیل) به‌خوبی می‌داند چگونه «بر سر عدم توافق به توافق برسد.» شرایط کنونی بدین معناست که روابط دو طرف با عدم توافق، تضعیف نمی‌شود.

«عملیات ایوب» و پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز فلسطین اشغالی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

›› پهپاد آرش-۲/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟

آیا واشینگتن می‌تواند توافق ایران را احیا کند؟

تلاش واشینگتن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، که سال ۲۰۱۵ [منظور، سال ۲۰۱۸ است] پاره شد، را باید در این چارچوب در نظر گرفت. هفت سال پیش، وقتی توافق هسته‌ای برای نخستین بار امضا شد، دولت اسرائیل می‌خواست به کنگره برود تا توافق را نابود کند، اما این اتفاق، یک شکست کامل بود. در نتیجه، آمریکا اسرائیل را از مذاکرات کنار گذاشت. در آن زمان، اورشلیم [تل‌آویو] خود را فاقد هرگونه کنترل یا اطلاعات به‌روزی درباره‌ی جزئیات توافق می‌دید. اسرائیل بر اساس تجربه‌ی تلخ سال ۲۰۱۵، دریافته که باید از هرگونه مشاجره‌ی علنی با آمریکا یا هر اقدامی که می‌تواند به عنوان مداخله در سیاست داخلی کاخ سفید شناخته شود، دوری نماید. اسرائیلی‌ها باید از مرزهای شناخته‌شده عبور نکنند، اما در عین حال، از هیچ‌یک از انتقادات اصولی خود نسبت به توافق احتمالی با ایران و ریسک‌های احتمالی آن نیز کوتاه نیایند.

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

میز مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا پیش از امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵. با تحریک رژیم صهیونیستی و اقدام یک‌جانبه‌ی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از بین رفت. اکنون اسرائیلی‌ها به دنبال جلوگیری از احیای برجام هستند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مذاکرات لغو تحریم‌ها؛ کدام مسائل حل شده و کدام موضوعات باقی مانده است؟

›› آیا برجام احیا می‌شود؟ / «تصمیم سیاسی» مورد نظر ایران چیست؟

›› اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟

اسرائیل لزومی ندارد خود را با همه‌ی سیاست‌های آمریکا هماهنگ کند؛ بلکه باید محتاطانه با اعضای کنگره ارتباط برقرار نماید. این به معنای خودسانسوری نیست، بلکه به نحوه‌ی ارائه‌ی پیام‌های مبادله‌شده میان دو طرف برمی‌گردد. اسرائیل همچنان باید بدون آسیب رساندن به روابط دوجانبه، همه‌ی تلاش‌های خود را به کار گیرد تا به توافق هسته‌ای پیشنهادی با تهران اعتراض نماید. نهایتاً اگر آمریکا باز هم تصمیم به امضای قرارداد با ایران گرفت، اسرائیل می‌تواند این حق را برای خودش محفوظ بدارد که اعلام نماید طرفِ این توافق نیست و بنابراین آزادی عمل خود را حفظ می‌کند.

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

بخشی از زرادخانه‌ی راکت‌های غیرهدایت‌شونده‌ی متعلق به گردان‌های «قدس» شاخه‌ی نظامی جهاد اسلامی فلسطین، که به صورت بومی با کمک خارجی، تولید (ستون راست)، به صورت بومی، تقویت (ستون چپ، بالا)، و یا از خارج از نوار غزه تهیه (ستون چپ، پایین) شده‌اند. (+)

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

بخشی از زرادخانه‌ی راکت‌های غیرهدایت‌شونده‌ی متعلق به گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه‌ی نظامی «حماس» در فلسطین، که به صورت بومی با کمک خارجی، تولید (ستون راست) یا از خارج از نوار غزه، تهیه (ستون چپ) شده‌اند. گروه‌های همسو با ایران از درون فلسطین به‌راحتی می‌توانند نقاط مختلف فلسطین اشغالی را هدف راکت‌های خود قرار دهند. حال اگر این گروه‌ها، موشک‌های هدایت‌شونده داشته باشند، چه می‌شود؟ (+)

در این صورت، دولت اسرائیل باید به «نقشه‌ی ب» روی بیاورد: بسته‌ی جبرانی برای اسرائیل که آن را در موقعیت بهتری برای حمله به برنامه‌ی هسته‌ای ایران در آینده قرار دهد. مقامات آمریکایی، از جمله «توماس آر. نایدز» سفیر آمریکا در اسرائیل، به‌وضوح اعلام کرده‌اند که اگر اسرائیل خود را مجبور به انجام حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران ببیند، آمریکایی‌ها این کشور را از اجرای این اقدام منع نخواهند کرد[۴]. این وضعیت بدین معناست که اگر اسرائیل احساس کند نیاز به حمله به برنامه‌ی هسته‌ای ایران در آینده دارد، باید به واشینگتن هشدار دهد (البته به شکلی که امنیت اطلاعات خودش به خطر نیفتد).

جروزالم‌پست: اسرائیل باید برای رویارویی با ایران هسته‌ای آماده شود + عکس و فیلم

«توماس ریچارد نایدز» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی، را یکی از افراد پرنفوذ در در روابط میان واشینگتن و تل‌آویو می‌دانند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ژنرال اسرائیلی: اسرائیل دیگر نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را با ابزار نظامی ‌نابود کند

›› مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم

چنین شرایطی در گذشته نیز سابقه داشته است. سال ۲۰۰۱، وقتی آمریکایی‌ها برای اولین بار پس از ۱۱ سپتامبر وارد افغانستان شدند، من مشاور سیاسی «آریل شارون» نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، بودم. ما از جورج دابلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، تماسی دریافت کردیم تا به ما هشدار دهد که حمله‌ی آمریکا به‌زودی انجام می‌گردد و ممکن است واکنش‌های منطقه‌ای از سوی اسلام‌گرایان متوجه اسرائیل شود. سال ۲۰۰۳، سناریوی مشابهی پیش از حمله‌ی آمریکا به رژیم صدام حسین در عراق اتفاق افتاد.

گزارش نشریه آمریکایی درباره پهپاد آرش-۲/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟ + عکس و فیلم

تصویر منتسب به پهپاد انتحاری «آرش-۲» مجهز به جست‌وجوگر اپتیکی. ایران می‌گوید این پهپاد را با برد ۲۰۰۰ کیلومتری برای هدف قرار دادن تل‌آویو و حیفا ساخته است. [جزئیات بیش‌تر] (+)

دولت اسرائیل در ارزیابی عملکردش در تعامل با دولت آمریکا درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای کنونی با ایران، نمره‌ی خوبی دریافت می‌کند. هر دو نخست‌وزیر [سابق و فعلی]، نفتالی بنت و یائیر لاپید، توانسته‌اند تعادلی را که در بالا توضیح داده شد، برقرار نمایند. البته لازم به ذکر است که نفوذ اسرائیل در این موضوع، محدود است. آمریکا تحت تأثیر منافع اقتصادی و نظامی جهانی، نظیر کاهش قیمت انرژی (موضوعی که نفت و گاز ایران، بی‌تردید در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، می‌تواند به عملی شدن آن کمک کند) و اولویت رقابت با قدرت‌های بزرگی مانند چین و روسیه، راهبری می‌شود. این‌ها عواملی هستند که اسرائیل باید آن‌ها را درک نماید؛ حتی اگر از آن‌ها خوشش نیاید.

«اسرائیل آمادگی حمله‌ی نظامی به ایران را دارد.» ادعای «بنجامین گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با «جفری گلدبرگ» سردبیر مجله‌ی آمریکایی «آتلانتیک» در حاشیه‌ی نشست «انجمن امنیتی اسپن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «اسپن» [دانلود]

اسرائیل اکنون باید خود را برای «نقشه‌ی پ» آماده کند: دفاع از خود در برابر تهدید ناشی از یک ایران هسته‌ای. برای این کار باید هرگونه تجهیزات نظامی‌ای را که می‌تواند، از آمریکا تأمین کند.

«باید برای ایران هسته‌ای آماده شویم.» «استیون هادلی» و «توماس دانیلون» دو مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در گفت‌وگو با «پیتر بیکر» خبرنگار ارشد روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز در امور کاخ سفید در حاشیه‌ی نشست «انجمن امنیتی اسپن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «اسپن» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برجام چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟

›› خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود


[۱] Israel must prepare for a nuclear Iran - opinion Link

[۲] US says Iran nuclear deal is 'not our focus right now' Link

[۳] Orthodox Jewish groups join evangelical Christian's Supreme Court case Link

[۴] Ambassador Nides on allegations that Israel ceded to Hezbollah over Lebanon gas deal: ‘Ridiculous' Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 10
  • US ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    44 5
    ایران سلاح هسته‌ای بساز نیست
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      16 2
      دقیقا
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      2 0
      کلکوبکنیددیگه کیه که ندونه تواین منطقه پرازناامنی خطرایران بایدباچشمهای کاملابازخواب داشته باشه
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      0 26
      اگر میتونست ساخته بود !!! بتون نیست
    • امیر IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      4 3
      ایران حداقل 5 بمب اتم از دوران فروپاشی شوروی داره
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      11 0
      چرا هزینه اتمی شدن را میدهیم ولی اتمی نمی شویم؟
    • واقعيت IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      8 12
      ايران هم بايد خودش را براي بمباران هسته اي توسط اسرائيل - آمريكا - ناتو و بمباران غير هسته اي توسظ ائتلاف عربي به رهبري عربستان آماده كند
    • عزیز IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      7 1
      آمریکا 10 دقیقه، فقط 10 دقیقه چراغ سبز به ایران بده که عمرا بده. آمریکا 1 ثانیه هم اجازه به ایران نمی ده چه برسه 10 دقیقه .اون موقع ببینید این فرزند نامشروع و اسراییل وجود خارجی خواهد داشت یا نه. آخه بچه تو اگه آمریکا پشتت نباشه همین حرزب الله نسختو می پیچه ایران که جای خود. آخه آشغال مورچه چیه کله پاچش چی باشه برو خوداتو شکر کن پدر آمریکاست وگرنه نتانیاهو رو جای میمون تو باغ وحش های ایران به نمایش در می آوردیم . الندگ فکر می کنه بیشتر از میمونه
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      0 0
      این حرف شما رو یکی از فامیل های روحانی در یک مهمانی گفته بود
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      1 0
      واقعا اینان احمق تشریف دارند یا بقیه را ببو فرض کردند سلاح هسته ای سلاح هسته ای مطلب اساسی مورد نظر و نگرانی اینها قدرت نفوذ ایدئولوژی انقلاب اسلامی است که صدها برابر سلاح قدرت دارد و یکی امروزه عصاره تمام تلاش استکبار جهانی ظرف یکصد سال گذشته موجود در فلسطین اشغالی را گرفتارخویش و در زندان خود ساخته خودشان محدود ساخته است والا اگر نیاز و قرار و تصمیم به ساختن باشه همانطور که رسما اعلام شده امکانش در اختیار ایران هست پس دنبال اراجیف هسته ای و بشر و غیره که فقط محض فشار و نکته برای فریب افکار عمومی تابع خود بکار میبرند فریب چطوری؟ یعنی بجای اینکه بروند سر اصل مطلب همان دعوای اسرائیل با ایران که همه دوستان را علیه ایران بسیج کرده و بلوا درست میکنند عین قضیه پهپاد که گوش عالم و فلک را پر کردند که اینه و اونه و تازگی موشک را کنارش گذاردند و ایران هراسی میکنند خواستیم بگیم بقیش را هم میدونیم و علت اصلی که همه مردم ایران بدان آگاه هست همان اقتدار ملی هست که سبب ترس و نگرانی و این کارهای گریز از مرکزی که به در و دیوار برخورد میکنند که هم آسیب میخورند و هم میزنند اما آنچه ماندگار هست گوهر ناب ه که از پلشتی ها پاک میشه و عیارش خالص و بالا تر میشه
    • احمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      0 1
      چون نیاز نداریم
    • علی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      4 0
      فکر کردی مشکل اتمی شدن ایرانه؟؟اونا همین الانشم خوب میدونن ایران هیچوقت نمیسازه.اونا میخوان کل کشور رو نابود کنن.میخوان تجزیه کنن.میخوان نسلمونو منقرض کنن.مثل جشن های هامون کشی در جهان...جشن پوریوم
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      0 0
      کاش بسازه
  • جواد IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    27 13
    ایران هسته ای و قدرتمند، با نفوذ زیاد در منطقه و بازیگردان بزرگ غرب آسیا هرروز که جلوتر میرود برای غرب دست نیافتنی تر میشود. و این را ما مردم ایران مدیون خون شهدا و مجاهدانمان هستیم، در هر لباسی. زنده باد ایران قدرتمند و عزیز ما و رهبر فرزانه اش.
    • قریشی بوکانی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      6 1
      شیر مادرت حلالت . اگر سلاح های هسته ای یک مورد منفی محسوب میشود پس باید برای همه اعمال شود در غیر اینصورت امریکا یا اسرائیل و غیره حق ندارند رطب بخورند و منع رطب کنند . همین اغتشاشات اخیر هم در نتیجه کوری چشم دشمنان نظام و دستپاچگی آنها در مقابل نفوذ قدرت ایران در منطقه و حضور سپاه در مرزهای همجوار فلسطین است . زنده باد ایران مقتدر و ایرانی های باشرف و رهبر عزیزمان
  • US ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    15 4
    سیاست خارجی ایران غلط و منفعلانه هست ، سفیر آلمان رو احضار، میز مذاکره مسخره ۲۰ ساله تحریم بازی ها رو رها کنید یا بمب هسته‌ای را بسازید یا تاسیسات هسته‌ای رو جمع کنید، تحریم به خاطر چیز نداشته ظلم‌ بزرگ هست که‌ ملت ناراحت و تصمیم گیران سیاست خارجی و داخلی عین خیالشون نيست،
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    16 2
    کاوه آهنگر باستانی ایرانی بوده است و هر جا کرد است آن جا ایران است زمین های شمال عراق و سوریه باید به ایران بازگردند
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    14 5
    ایران باید با یونان هم مرز شود،
  • حرف حساب IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    10 11
    شما آذربایجان رو گوشمالی بده اسرائیل پیش کشتان باشد
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      4 0
      پدر ومادر همه شیاطین آمریکا و اسراییلن تاریخ رو بخونیم می بینیم
    • ناشناس IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      3 0
      ما آمریکا رو گوشمالی دادیم. اینها که ..... آمریکا هم نیستن خخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      4 0
      زدن اسرائیل زدن همه ی کشورهاست . اسرائیل رو بزنیم یعنی آذربایجان رو هم زدیم . چون که ۱۰۰ آید ۹۰ هم پیش ماست .
  • SE ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    13 1
    از دیو و دد ملولم و برای دفع شرشان بمب اتمم آرزوست
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    13 5
    ما باید سلاح هسته ای بسازیم چون در این دنیای پر از وحوش صهیونیست و یانکی، برای دفاع باید از هر نظر آماده بود. یا خق
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    10 4
    ترکیه رکورد دار آذری کشی در جهان است
  • RU ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    14 1
    در انتظار رونمایی از موشک هایپرسونیک دشمن پودر کن در دوردستها هستیم
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      3 0
      امیدواریم این موشک نسل جدیدفراصوت،این توان روداشته باشه که ازدشت سمنان تاجزیره مارهابنام: «دیه گوگارسیا»بافاصله۵٫۰۰۰پنج هزارکیلومترایران راباکلاهک انفجاری۲دوتنی درمدت فقط۵پنج دقیقه طی کنه
  • Ali DE ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    8 11
    ایران باید بعد از شهادت سرداری دلها از قرادادی ان پی تی خارج میشد و غنی سازی بیش از ۹۰٪ را آغاز میکرد! قصد حمله به ایران نیز آن زمانی از سری اینها بیرون خواهد آمد، که ایران راکت های خود را با کلاهکهای هسته ای مجهز نماید، و به اینها بفهماند، که حمله به ایران عواقبی غیری پیش بینی و نابود کننده ای را برای آنها به بدنبال خواهد داشت. با در نظر داشتی این همه دشمنی جاهل و خون خوار، ایران چاره ای جز هسته ای شدن ندارد!و در دراز مدت این تکنولوژی را در اختیاری هم پیمانهای خود در منطقه نیز باید قرار بدهد. دشمنانی ایران تنها یک زبان را میفهمند، و آن زبانی زور است. امروز دنیا، دنیای موشک او زور است. کسیکه زور ندارد، دیگران به او احترامی قاهٔل نیستند. و امروز حق و عدالت و انسانیت نیز نیاز به زور دارد.
  • شاکی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    9 12
    نیازی به هسته ای شدن در بخش نظامی نداریم . روحیه و رشادت و فداکاری و ایثار و شجاعت و ابتکار قوای مسلح مان در هر قسمتی و حمایت و پشتیبانی کامل همه ملت از نیروهای مسلح در صورت لزوم خودش حکم قدرت هسته ای رو داره . باید بدانید که قدرت و حمایت مردمی از هر نیرویی بالا تره
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      1 1
      اشتباها منفی زده شد ببخشید
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      2 3
      از پشت صندلی شعار دادن خیلی راحته اگر مردم ایران این قدر ملی گرا بودن که شما میگی رکورد تجزیه شدن ایران در یک قرن گذشته زده نیمشد
    • ح IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      2 1
      ملی گرا؟؟ ایرانی ها نجنگید برای این خاک؟ زورشون نرسید به روسیه و انگلیس وگرنه با تمام تلاش وایسادن!! درضمن ملی گرایی تنها میشه مثل ارتش رضاشاه که 6 دقیقه ای ایران رو داد متفقین و یا محمدرضا شاخ که بحرین رو داد رفت!!! ایرانی مسلمان از صفویه و قاجاریه و جمهوری اسلامی برای ایران جنگیده!!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    8 14
    اعتراف جالب صدراعظم آلمان:مشکلات اقتصادی بخاطر آسیای درحال رشد است!!!مشکلات اقتصادی و مالی که مشاهده میکنید نه بخاطر پاندمی و همه گیری[ کرونا] و‌نه بخاطر جنگ اوکراین است، حتی اگر آنها [ یعنی کرونا و جنگ اوکراین ] این مشکلات را بیشترکرده باشند. دلیل واقعی مشکلات، رشد اقتصادهای آسیایی است که با اروپا در انرژی، در دستیابی و دارا بودن مواد خام و در مقوله فناوری رقابت می‌کنند. ✍بعد انقلاب میکنید که با اینا رابطه صمیمی داشته باشین! اینا برای بقای خودشونم که شده شما رو نابود میکنن، بفهمید..
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    2 1
    باید اتمی بشیم چون دشمن اتمی است
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    4 0
    هزاران نقطه زن داریم که برای نابودی مراکزاستکبارکافی است
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 1
    ایران باید دربرابر رژیم های جنایتکار که به هیچ قوانین دنیا پایبندنیستند به سلاح هسته ای مسلح باشد دراین مورد کوچکترین تعلل بزرگترین اشتباه درپی دارد
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 1
    سلاح هسته ای برای بازدارندگی لازم است
  • مهیار IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 1
    ساخت سلاح هسته ی نیاز به آزمایش میدانی دارد و آزمایش می‌تواند دنیارو خبردار کنه. و همچنین بستگی به داشتن مقدار اورانیم غنی سازی شده داره اینجور نیست که به صورت فله ی بمب اتم ساخته بشه.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 2
    ج.ا یه پهباد ساخته ، هر تیکش و از یه جا خریده !!! بمب اتم فکر نکنم فروشی باشه !!!
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 1
    سلاح هسته ای یک سلاح بازدارنده است
  • ایران قوی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 0
    حالا که این اسراییل ها و یانکی ها در ایجاد اغتشاشات ناکام موندن وزارت اطلاعات مواظبت و هوشیاریش و زیادتر کنند که یا جای مهمی یا کسی رو هدف قرار بدن
  • سعید AT ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    49 5
    خفه شید دلقک‌های جانی بی سواد اینقدر هسته ای هسته ای نکنید کدوم هسته ای چهارتا سانتریفوژ که صدلا پهنا بهتون انداختند با یک مشت پهباد و موشک مونتاژی چینی شما ها هیچ نیستید جز یک مشت دزد که دیگه کارتون تمومه
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      1 0
      فاسدوجنگ مرکز اقتصادیش دربین شیاطین است
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      0 6
      چرابهت فشار آمده مگر توکاسه لیس رژیم منحوس صهیونیستها هستی بدبخت آواره
    • سید IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      0 8
      خیلی بهت فشار اومد این یه واقعیت انکار ناپذیره ا یران بر بال فرشتگان سیر میکند و هیچ قدرتی قادربه ضربه زدن به او نیست تو فکر خودت باش که معلوم نیست هر تکه ات از کجا تهیه و موناژ شده پس لطفا خفه شو و از این عصبانیت همچون سگی گرسنه وتشنه در تنهایی و خیانت بمیییییییر
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    3 0
    یا مهدی در سایه حکومت او فقط یک حکومت در سراسر کره خاکی خواهد بود
  • عمو IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    اسرائیل باید برای حمله ی من آماده باشه یه وقت فشار اضافی نیارم بِش.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    حاضرم شرط ببندنم اگر ترکیه و عربستان و قطر هم بمب بسازن نظام ایران نخواهد ساخت
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    6 0
    ایران باید بمب اتم بسازه،برای رویایی با سلاح اتمی پاسخ اتمی لازمه دشمن ما جوانمرد نیست که استفاده نکن ما نمیتونم بشینم سر مردم بمب ایران بمب اتم بزنن مثل ژاپن تسلیم بشیم عقلانیت این که با بمب اتم پاسخ اتمی بدیم
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 0
    بمب اتمی لازمه شاید دشمن ما حماقت کن در نبردهای محل مهم مثل مراکز هسته ی نیروگاهی آسیب بزن ما باید پاسخ بدیم اما ناجوانمرد ممکن بمب اتم بزن آیا پاسخ ما نباید بمب اتم باش؟ ما هم باید اتم بزنیم هر سلاح مرگبار دیگر باید بسازیم مثل سلاح نسل جدید آینده هارپ امواج الکترونیکی مغناطیسی پرتوی لیزری باش آنها رو باید بسازیم
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    ۶۶۶ موشک از ایران به اسرائیل شلیک شود اصن مث عین الاسد با طلاع قبلی بزنید ولی بزنید!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    اسراییل تو که عددی نیستی و از اول نبودی لندن باید فکر شدن با اتم باشه
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    همینجور پیش بره حروف الفبا کم میاد برای نقشه های شکست خوردشون پلن پ🤣🤣🤣
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 0
    ایران دارای یک سلاح سری خیلی پیشرفته است که اگر لازم شود از آن استفاده خواهد کرد یعنی احتیاجی به استفاده از بمب هسته ای نداره البته اینو امریکا خوب میدونه بخاطر همین فقط مبتونن پارس کنن
  • ملت امام حسینیم IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی هیچ غلطی نمیتواند بکند ایران بزرگ مهمترین و قدرتمندترین کشور منطقه است و جهان باید به زیستن و احترام گذاشتن با ایرانی مقتدر و اتمی عادت کند و برای ایجادصلح و ثبات در مهمترین نقطه جهان یعنی غرب اسیا با منابع سرشار انرژی که رگ حیات جهانی است و به تبع امنیت و ثبات جهانی باتعاملی محترمانه و پذیرش قدرتمندی ایران بزرگ عمل کند...بدون ثبات ایران جهان ثبات و امنیت نخواهد داشت و ایران اتمی برای حفظ صلح و ثبات و امنیت جهان بسیار به نفع همه کشورهاست.....رژیم صهیونیستی به خوبی میداند هرگر هرگز توان برخورد و رویارویی مستقیم با ایران مقتدر را ندارد و هرگونه حماقتش باعث نابودی و اضمحلال همیشگی این غده بدخیم سرطانی در این منطقه خواهد شد
  • طویله‌ای به نام رژیم صهیونیستی را هم به رسمیت نمیش IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    موشای غاصب بهتره خودشونو برای شنا و فرار آماده کنن. همان طور که طالبان یه‌دفعه‌ای افغانستان رو تسخیر کرد، سرزمین‌های اشغالی هم یه دفعه‌ای آزاد میشه. بهتره فکر بچه‌هاشون باشن. ایران که اتمی هست
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    ای دانشمندان و مسئولان غیور و دلسوز و شکست ناپذیر و خداجو و خواهان عزت و سربلندی جمهوری اسلامی عزیز و پرچم مقدس و قشنگمون یک همتی دیگر بکنید و یا الله بلند و دشمن شکنی بگویید و این آخرین مانع و پیچ حساس راهم پشت سر بگذارید و کابوس خوار کننده و موهش دشمنانمون رو به واقعیت بدل کنید و گریز هسته ای را به اتمام برسانید و عزایی همیشگی برای رژیم صهیونیست و اربابان گاوچران و اروپایی شون فراهم کنید خصوصا بخاطر این اعمال شیطانی اخیر و توهینهای بیشرمانه به رهبر عزیز و محترم و معظم ولی مظلوم کشورمان و پرچم مقدسمان و ملت دلسوخته ایران و به شهادت رساندن آحاد این ملت که مرتکب شدند هرچند ایران شریف تراز آن است که به سمت سلاح های کشتار جمعی برود چون شرافت و اصالت و انسان دوستی به لطف خداوند رحمان در خون ایرانیان است و بس.
  • جاوید ایران اتمی GB ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 0
    من نمیدونم در نهایت چه حالتی از اتم به نفع ایرانه اما چیزی که میدونم اینه که شرایط ایران باید طوری باشه که هر وقت اراده کرد بتونه بدون مزاحمت دیگران به سرعت سلاح اتمی داشته باشه، این حالت از نان شب هم واجب تر هست برای ایران. حالا اینکه بسازه یا سیاست ابهام رو‌اجرا کنه یا در وضعیت آستانه ای باشه رو‌نمیدونم اما باید گزینه اتمی در دسترس ایران باشه. اگه ایران بتونه یجوری رقبای منطقه ای رو‌ از گرایش به سمت داشتن برنامه اتمی باز بداره من طرفدار ساخت سلاح اتمی هستم اما مشکلم اینه که نمیخوام دیگران هم به این سمت برن، اما ایران باید درنهایت یک قدرت اتمی باشه، بی برو برگرد.
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      0 0
      تو اصلا مهم نیستی که نظر اراجیفت بخواد ارزش داشته باشه
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    خوب است صهیونیست های بی هویت برای حفظ وبقای خود، هرچه زودتر، تا خیلی دیر نشده، سرزمینی در فرانسه، اوکراین، کانادا، پاتاگونیا، ویایکی از ایالت های امریکا دست وپا کنند...
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    0 0
    اسراییل بزودی نابود خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس