کنعانی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی ایران است و قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی غیرقانونی است.

به گزارش مشرق،  ناصر کنعانی امروز دوشنبه (۹ آبان ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی شاهچراغ، گفت: جنایت رخ داده در حرم احمد بن موسی در شاهچراغ شیراز را از طرف خودم و همه خدمتگزاران ملت شریف ایران در دستگاه دیپلماسی محکوم می‌کنم. این جنایت متأسفانه منجر به شهادت تعدادی از شهروندان عزیز و بیگناه ایرانی شد و جمعیت زیادی هم مجروح شدند.

وی بیان کرد: این حادثه تلخ و شهادت جمعی از فرزندان ایران زمین را به محضر مقام معظم رهبری و آحاد ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند برای خانواده‌های داغدار صبر و اجر و برای عزیزان از دست رفته علو درجات و برای مجروحان این حادثه تروریستی از خداوند شفای عاجل مسئلت می‌کنم.

کنعانی ادامه داد: قلب همه ایرانیان این روزها در ابراز همدردی و محبت با آرتین به عنوان مظهر مظلومیت تبلور یافته است. آرتین کودک معصومی است که در اوج مظلومیت با چشمان معصوم و کودکانه خود در این جنایت مرگبار شاهد از دست دادن پدر، مادر و برادر خود بود.

سکوت مدعیان حقوق بشر درباره حمله تروریستی شیراز

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: متأسفانه کسانی که خود را مدعی باغ نشینی و دیگران را مدعی جنگل نشینی توصیف می‌کنند، در این روزها زبان به کام گرفته و سخن نمی‌گویند و حمایت از حقوق بشر و حمایت از حقوق زن و کودک را که همواره مدعی آن هستند، به فراموشی سپرده‌اند.

کنعانی تاکید کرد: اگر نقش برجسته ایران و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم تکفیری و داعشی نبود، قطعاً جامعه جهانی و همه دولت‌های مدعی حقوق بشر تا این زمان درگیر جنایات ناشی از این جریان تروریستی بودند و قطعاً نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران و نقش این سردار بزرگ ایرانی در دور کردن این تهدید بزرگ از سر جامعه جهانی در تاریخ ثبت خواهد شد و آزادگان جهان حتماً با انصاف و قضاوت عادلانه جهانی به این نگاه می‌کنند و نقش ایران و سردار ایرانی را به یاد خواهند سپرد.

وی در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است که سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد، تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی ایران است و انجام چنین اقداماتی غیرقانونی است.

کنعانی ادامه داد: امیدوارم که هم دولت آلمان و هم دولت‌های دیگر که احیاناً قصد این اقدام را دارند به نتیجه اقدامات غیرسازنده خود توجه کنند و منافع دوجانبه خود را قربانی مصالحه سیاسی زودگذر و تصمیمات سیاسی نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تصمیم نیوزلند در مورد تعلیق گفتگو با ایران در مورد مسائل حقوق بشر به دلیل تحولات داخلی کشورمان، گفت: این اقدامات غیرمسئولانه، احساسی و عملاً مبتنی بر رویکرد سیاسی است.

ایران مایل نیست وارد روند تقابلی با اتحادیه اروپا شود

وی با تاکید بر اینکه اروپا نباید منافع خود را به منافع آمریکا گره بزند، اظهار داشت: ایران مایل نیست که وارد یک روند تقابلی با اتحادیه اروپا شود و موضع ایران گفتگو و تعامل مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ممانعت استرالیا از بازدید کمیته پیشگیری از شکنجه سازمان ملل از بازداشتگاه‌ها، گفت: دولت استرالیا هم جزو کشورهای مدعی حقوق بشر است و همواره نسبت به اتفاقات سایر کشورها از جایگاه یک کشور مدعی و مداخله‌جویانه اظهارنظر می‌کند، اما سال هاست که نسبت به حقوق پناهجویان در این کشور بی‌تفاوت بوده و حقوق آنها را نقض می‌کند.

وی افزود: در ارتباط با بومیان استرالیا هم همین وضعیت وجود دارد و گزارش‌های رسمی متعددی از نقض حقوق بشر در ارتباط با پناهجویان موجود در بازداشتگاه‌های این کشور منتشر شده است. این مسئله نشان دهنده این است که شعارها و عمل‌ها همخوانی ندارد و تفاوت در گفتار و عمل را در تعداد قابل توجهی از کشورهای مدعی حقوق بشر می‌بینیم که معمولاً از حقوق بشر به عنوان یک ابزار و یک رویکرد برای اعمال نظر سیاسی و تحمیل دیدگاه‌های سیاسی علیه دیگران استفاده می‌کنند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد نشست شورای امنیت در ارتباط با اتفاقات اخیر در ایران، گفت: این نشست موسوم به آریافرمولاست که یک نشست غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل است و جلسه آن هم همان طور که اشاره کردید، به درخواست آمریکا و آلبانی در سالنی غیر از سالن اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: هدف اصلی این برگزاری هم اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران است و در ادامه فعالیت‌های مداخله‌جویانه مشخص دولت آمریکا در ارتباط با تحولات داخلی ایران است. متأسفانه امپراتوری رسانه‌ای دولت آمریکا هم در خدمت چنین هدفی همچنان به کار گرفته می‌شود و با تحریف و وارونه نمایی حقایق مرتبط با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند که فضای سیاسی را برای شکل گیری چنین نشست‌هایی و رویکردهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.

وی افزود: نکته جالب دیگر این است که از یکسری افراد معلوم الحال با هویت ایرانی هم می‌خواهند استفاده کنند و در این نشست دعوتشان می‌کنند تا علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند. افرادی که به رغم هویت و تابعیت ایرانی و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های غیرقانونی دولت آمریکا است و حتی تأمین واکسن هم برای شهروندان ایرانی به دلیل تحریم‌های یک جانبه دولت آمریکا مهیا نبود و حتی امکان تأمین پانسمان‌ها برای کودکان پروانه‌ای ایران فراهم نبود، هیچ صدایی و در هیچ تریبونی نداشتند و حالا قرار است علیه ایران از آن تریبون صحبت کنند. متأسفانه رویکرد ضدایرانی جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در این زمینه بی تأثیر نیست.

ایران صادرکننده سلاح به هیچ طرفی در جنگ اوکراین نیست

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ارسال تسلیحات نظامی به روسیه، گفت: جمهوری اسلامی ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی از جمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست.

وی تاکید کرد: ایران همواره مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، یمن است و ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی را برای حل و فصل اختلافات می‌داند. رویکرد جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران مذکور، تلاش سیاسی برای پایان دادن به جنگ و استفاده از مکانیزم سیاسی برای حل و فصل این اختلاف بود و این سیاست را ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد حادثه جشن هالووین و دخالت‌های کره جنوبی در اتفاقات ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات اخیر در کشورمان مواضع، رویکرد و عملکرد تک تک کشورها را با دقت بررسی کرده و مورد توجه قرار داده است و در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود، به صورت آنی و فوری واکنش نشان داد.

کره جنوبی تحت تأثیر فشارهای آمریکاست

کنعانی بیان کرد: ما در ارتباط با حادثه‌ای که در کره جنوبی رخ داد، یک واکنش انسانی نشان دادیم و مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در هم نمی‌آمیزیم. کره جنوبی کشوری است که ما در طول سالیان طولانی گذشته رابطه بسیار خوبی با این کشور داشتیم، اما متأسفانه به علت تأثیر پذیری از اعمال فشار خارجی و به طور مشخص از دولت آمریکا، در طول سال‌های اخیر به ویژه در بلوکه کردن دارایی‌های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در مورد تحولات داخلی ما نیز موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه داشتند.

وی ادامه داد: اگر آنان مدیریت بلد بودند، باید این جشن را مدیریت می‌کردند. متأسفانه در این حادثه هم پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند. رویکرد ما انسان دوستانه و مبتنی بر نگاه انسانی بود و تسلیت گفتیم و ابراز همدردی نیز کردیم و امیدوار هستیم که دولت کره جنوبی هم بتواند با حسن تدبیر به وضعیت مجروحان رسیدگی کند. ما از اولین ساعاتی که خبر را شنیدیم، به وظایف کنسولی خود عمل کرده و آخرین وضعیت را نیز پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عملکرد شبکه اینترنشنال، گفت: اخیراً گفتگوی دوجانبه‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان نبوده که این موضوع به طور مستقیم مطرح شود، اما قطعاً دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خود را به طرف عربستانی در این ارتباط به طور جدی اعلام کرده است.

اینترنشنال شبه رسانه‌ای علیه ملت و جمهوری اسلامی ایران است

کنعانی اظهار داشت: عملکرد اینترنشنال به عنوان یک شبه‌رسانه مانند عملکرد یک اتاق جنگ و اتاق عملیات علیه ملت و جمهوری اسلامی ایران است و فعالیت‌هایش شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است. جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط تا الان اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی با این شبکه در دست پیگیری دارد و نتایج آن را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، گفت: تصمیم آمریکا و اروپا در ارتباط با ایران تکرار اقدامات غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آن‌ها نسبت به تحولات داخلی ایران است. جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کند. این در حالی است که طرف مقابل با نگاه توأم با محاسبات غلط دست به ابزار ناکارآمد قدیمی یعنی اعمال تحریم‌ها علیه ایران می‌زنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر معاون وزیر خارجه قطر به ایران، اظهار داشت: ما با قطر رابطه بسیار نزدیک و دوستانه‌ای داریم. بنابراین هم سفر گذشته و هم تماس‌های منظم میان وزارت خارجه ایران و قطر و همچنین در سطوح عالی بین دو کشور برقرار است.

رئیس مجلس به آذربایجان سفر می‌کند

کنعانی در مورد سفر محمدباقر قالیباف به آذربایجان، گفت: این سفر در راستای چارچوب مناسبات خوب و نزدیک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است که توافقات و زمان‌بندی این سفر از قبل انجام شده است. در کنار سایر ابعاد مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، در حوزه پارلمانی نیز این سفر می‌تواند زمینه‌ساز گسترش همکاری‌ها میان دو کشور شود.

وی در مورد توقیف یک نفتکش خارجی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس، گفت: در جریان این خبر قرار نگرفتم، اما قاچاق سوخت موضوع جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سوالی در مورد خط راه آهن خواف-هرات، تصریح کرد: این خط راه آهن جزو اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران و برای تقویت مناسبات و تسهیل همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بوده است، اما متأسفانه در نتیجه شرایط داخلی افغانستان، اجرای پروژه‌های از قبل تعریف شده دچار خلل و نقص است. طبیعتاً این آشفتگی‌ها و نابسامانی‌های سیاسی در روند همکاری‌های ملت‌ها از جمله در حوزه‌های اقتصادی و تجاری تأثیر فوری می‌گذارد. امیدوارم شرایطی پیش آید تا بتوانیم این پروژه را تکمیل کنیم اما در ارتباط با جزئیات این پروژه در حال حاضر اطلاعات دقیقی ندارم.

ایران عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ورود کماندوهای افغانستان و اینکه آیا قرار است ایران آنان را به روسیه برای جنگ در اوکراین اعزام کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست و جزو کمپین صلح است. اینکه عده‌ای در تلاش هستند تا با هر وسیله‌ای توجه اذهان را به سمت ایران فراهم کنند، تلاشی است ناشیانه برای اینکه نقش مستقیم خود را که یک طرف جنگ هستند، پنهان کنند.

کنعانی درباره سیستم مالی دوجانبه ایران و روسیه که با هدف حذف سوئیفت و دلار از معاملات انجام شده است، گفت: در این باره پیشرفت‌های بسیار خوبی مبتنی بر توافق دوجانبه داشته‌ایم تا بتوانیم از شبکه پرداخت متقابل در سیستم بانکی شهروندان دو کشور استفاده کنیم. در این زمینه مشکلات تکنیکی و فنی کوچکی وجود داشت که طرفین در تلاش برای حل و فصل موضوع بوده‌اند.

وی در واکنش به اظهارات جان کربی مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال ادامه مذاکره برجام نیست، گفت: مواضع سیاسی که اتخاذ می‌کنند، یک چیز است و پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود، چیز دیگری است. در مجموع، کنشگری فعال در ارتباط با برجام وجود دارد و دچار رکود سیاسی در نقل و انتقال دیدگاه‌ها نیستیم.

ایران روابط خارجی خود را به برجام گره نخواهد زد

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما معتقدیم که اراده سیاسی دولت آمریکا است که می‌تواند برای پیشبرد برجام و شکل‌گیری توافق کمک کند. ما منتظر توافق برای تأمین منافع و مصالح خودمان نمی‌مانیم و جمهوری اسلامی ایران، روابط خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهد زد.

کنعانی در مورد تبادل زندانیان، گفت: ما قبلاً هم تاکید کردیم که مذاکرات تبادل زندانیان با آمریکا از طرق طرف‌های ثالث در جریان بوده و توافقاتی هم صورت گرفته، اما هنوز اجرا نشده است. ما حسن نیت خودمان را قبلاً در مذاکرات نشان دادیم.

وی ادامه داد: در اجرای تعهد هم با نگاه به مسائل انسانی و رویکرد انسان‌دوستانه یک گام برای این موضوع برداشته‌ایم، اما طرف آمریکایی تاکنون در این ارتباط اقدام عملی مثبتی انجام نداده است و امیدواریم مبتنی بر آن چیزی که در مواضع سیاسی اعلام می‌کنند، در عمل هم از موضوع انسان‌دوستانه اقدام کنند و توافق تبادل زندانیان انجام شود.

ایران طرفدار آتش بس در یمن است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برنامه وزرات خارجه برای تشویق دو طرف برای تمدید آتش بس در یمن، گفت: ما طرفدار آتش‌بس از نوع آتش بسی که منجر به شکل‌گیری روند سیاسی و حل ریشه‌ای بحران شود، هستیم. جمهوری اسلامی ایران مشوق و کمک کننده برای شکل‌گیری آتش بس و برای پایداری آتش بس بود.

کنعانی ادامه داد: دو طرف آتش بس باید به شرایط و الزامات آن پایبند باشند. دوره آتش‌بس سپری شده و تمدید نشده است. اینکه این آتش‌بس مجدداً شکل گیرد و روند سیاسی فعال شود، به دو طرف منازعه بستگی دارد. طرف یمنی در این زمینه شروط و درخواست‌هایی متناسب با واقعیات موجود دارد که ظاهراً تاکنون طرف مقابل پاسخگو نبوده است.

وی تاکید کرد: چنانچه اراده سیاسی در طرفین درگیری وجود داشته باشد، حتماً جمهوری اسلامی ایران یک پای ثابت برای کمک به تجدید آتش‌بس و شکل‌گیری روند سیاسی برای حل ریشه‌ای بحران یمن است. ما هم طرفدار آتش‌بس و هم طرفدار روند سیاسی حل و فصل ریشه‌ای بحران یمن هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهترین سازمان امنیتی کشور
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      5 3
      درهمه جهان
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      0 0
      باغ اروپایی یا غار اروپایی ؟ بیشتر کارشون به غار نشینان شبیهه تا باغ نشین
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    2 1
    جشن هالووین که برآمده از خرافات و اوج تنزل بشریت و دارای نماد شیطانی هست مفرح نام‌دارد.وای بر عوامل نفوذی و غرب زده در امورخارجه.کجای هالووین مفرحه آخه.مشروعیت دادن به هالووین یک اشتباه محضه.من واقعا متاسفم که دولت انقلابی چنین مواضعب داره.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    5 3
    دمشون گرم
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 1
    سکوت نکرده اند خفقان گرفته اند
  • منصور IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 0
    به این میگویند سخنگوی شش دانگ
  • کارشناس IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    2 0
    فعلا که رفتار عالی سپاه با مردم ایران واقعیت را نشان میدهد
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    3 2
    یکی نیست به اینها بگوید مگر تا حالا شما تسهیلات در اختیار سپاه قرار داد اید که حالا تحریم می کنید ابله ها!
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      0 1
      دقیقا ولی قرار دادن سپاه در لیست تروریست که در واقع سپاه خط اول مبارزه با تروریست است، ظلمی بزرگ به مردم ایران می باشد.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    2 1
    چی شد وقتی تیم روحانی بود یک صدم این حرفها رو میزد میگفتید ذلیل غربگدا الان رسما دارید گدایی و التماس غرب رو میکنید
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • US ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 1
    بسازید سلاح هسته‌ای رو و کار رو تمام کنید
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 0
    لعنت‌خدا‌بر‌ امریکا
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 0
    اشتباه محضی که برای امریکا گران تمام خواهد شد
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    0 0
    حرف حق تلخه
  • عباسی77947 IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    0 0
    جالبه،،سخنگوی وزارت خارجه به مدیریت مسولین کره جنوبی ایرادمیگیره،،سنگ پا چنده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس