تاکید رؤسای جمهور فرانسه و چین بر کاهش تنش در اوکراین

رؤسای جمهور فرانسه و چین طی دیدار در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اندونزی، بر لزوم کاهش تنش در اوکراین و جلوگیری از به‌کار بردن تسلیحات اتمی در جهان تاکید کردند.

به گزارش مشرق، «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین و «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی او امروز (سه‌شنبه) در حاشیه نشست گروه ۲۰ در جزیره بالی، با یکدیگر دیدار دوجانبه‌ای برگزار کردند.

کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای درباره این دیدار گفت شی و ماکرون ضمن درخواست برای کاهش تنش در جنگ اوکراین، بر لزوم جلوگیری از به‌کار بردن تسلیحات اتمی در جهان تاکید کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه آمده است: «رؤسای جمهور دو کشور بر تعهد خود درباره احترام گذاشتن به تمامیت ارضی و حق حاکمیتی اوکراین تاکید کرده و توافق نمودند که کاهش تنش [در این جنگ] ضروری است».

رسانه‌های چینی نیز به نوبه خود گزارش دادند که شی در دیدار با ماکرون خواستار تعمیق همکاری‌ها و پیشرفت در حوزه‌های سنتی دوجانبه شد اما تاکید کرد که باید به منافع اصلی هر طرف و نگرانی‌های اصلی آنها توجه گردد.

بر این اساس، رئیس جمهور چین همچنین به همتای فرانسوی خود توضیح داد که پکن امیدوار است پاریس محیط کسب‌وکار عادلانه‌تر، منصفانه‌تر و غیرتبعیض‌آمیز برای شرکت‌های چینی در فرانسه فراهم کند.

ماکرون نیز پیش از این دیدار در صفحه توئیتر خود، همکاری نزدیک بین فرانسه و چین را عامل کلیدی برای غلبه کردن بر عواقب جنگ اوکراین توصیف کرده بود.

به نوشته رویترز، وی در توئیتی نوشت: «فرانسه و چین مصمم هستند که به درگیری در اوکراین پایان داده و با عواقب آن مواجه شوند، از اقتصادهای آسیب‌پذیر حمایت کنند، استفاده از کربن و تولید کربن‌دی‌اکسید در اقتصادهایمان را کاهش دهند و از تنوع زیستی محافظت کنند».

پیش از این نیز رئیس جمهور چین در دیدار با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان بر گسترش همکاری‌ها در دوره تحولات و آشفتگی‌ها تأکید کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس