بیی

خواننده مشهور از آن مهلکه جان به در برد، اما عملیات رسانه‌ای دو روز بعد آغاز شد. در ۱۴ فوریه، روزنامه حریت که شعارش «ترکیه متعلق به ترک‌ها» ست، تیتر بزرگی زد و کایا را به «خفت و ننگ» متهم ساخت.

سرویس سیاست مشرق- «احمد کایا» (۲۰۰۰-۱۹۵۷)، خواننده پاپ اهل ترکیه بود که از طرف پدری کردتبار محسوب می شد. او در دوران حکومت نظامیان بر ترکیه در دهه ۱۹۸۰، با خواندن ترانه‌هایی با تم اعتراضی و سیاسی، شهرت و محبوبیت یافت و البته از سوی حکومت وقت هم با او برخوردهایی صورت گرفت.

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

اما، رویدادی که زندگی او را کاملا دگرگون کرد و در مسیر پایان قرار داد، نه در دوره حکومت نظامیان، که در دوران «دموکراسی» در جمهوری ترکیه به وقوع پیوست.

او در ماه فوریه سال ۱۹۹۹ در ترکیه، جایزه بهترین خواننده سال را در مراسمی در استانبول دریافت کرد. اما اعلام یک خبر، از زبان او، در هنگام دریافت جایزه، مثل بمب در مراسم ترکید. او فقط گفت:

" از آنجایی که من کرد هستم تصمیم دارم در آلبوم بعدی‌ام آوازی به زبان کردی بخوانم. یک ویدیو هم برای این آواز می‌سازم. می‌دونم که شبکه‌های تلویزیونی شجاعی وجود دارند که این ویدیو موسیقی رو پخش خواهند کرد. اگر پخشش نکنند نمی‌دونم چطور می‌تونن عملکردشون رو به مردم ترکیه توجیه کنند. "

این سخنان سالن شیک محل برگزاری مراسم در استانبول را زیر و رو کرد. روزنامه‌نگاران و هنرمندان ترک، که تقریبا همگی جزو حامیان ایدئولوژی کمال آتاتورک و ناسیونالیست بودند، اعتراض کردند و حتی کارد و چنگالشان را به میز او پرتاب کردند. او جانش را برداشت و از حمله نویسندگان و هنرمندان نژادپرست فرار کرد، فقط به این خاطر که آرزویش برای خواندن به کردی را به زبان آورده‌بود. از جمله، «سردار اورتاچ» خواننده معروف ترکیه‌ای، در همان مراسم میکروفون را به دست گرفت و او را «تروریست» خواند. جالب این که در آن مهمانی تقریبا همه چهره‌های هنری سرشناس ترکیه، از جمله هم‌تباران کُرد احمد کایا، همچون ماهسون و ابراهیم تاتلیسس نیز حضور داشتند و در این هجمه همراه با دیگران بودند.

گولتن کایا، همسر احمد، تعریف کرد:

"ناگهان همه اون خانم‌ها و آقایون شیک‌پوش مثل یک هیولا شدن و کارد و چنگال‌هایی که دم دست‌شون بود به سمت ما پرت کردند. فحش دادند و مارو هو کردند تصور کنید جو مراسم در عرض ۵ دقیقه عوض شد همه اون خانم‌ها و آقایون آراسته و با وقار تبدیل شدن به کسانی که می‌خواستن واقعاً به ما آزار برسونن. یک تغییر باور نکردنی تقریباً به سبکی که در آثار کافکا می‌بینید. مردم داد می‌زدن که چیزی به اسم کرد وجود نداره بعد فهمیدم که اون چیزی که غیر ‌قابل تحمل بوده کلمه کردیه یعنی همین که اون اصلیت کردی خودشو اعلام کرده بود. "

او در جای دیگر از گفتگوی خود درباره آن شب گفت:

" وقتی که از بالای صحنه پایین اومد و به سمت میزمون برگشت مورد توهین و ناسزا قرار گرفت. بعضی‌ها حتی سعی کردند به طور فیزیکی به او حمله کنند. اونا فریاد می‌زدن: جدایی‌طلب، خائن، این مردو با لگد از کشور بندازین بیرون. اونا می‌گفتن چیزی به عنوان کردی وجود نداره هر دوی ما شوکه شده بودیم. بعد از سر میز خطاب به روزنامه‌نگارهایی که منتظر واکنش او بودند گفت: شما باید این واقعیت رو که کردها وجود دارند بپذیرید. "

کایا از آن مهلکه جان به در برد، اما عملیات رسانه‌ای دو روز بعد آغاز شد. در ۱۴ فوریه، روزنامه حریت که شعارش «ترکیه متعلق به ترک‌هاست، تیتر بزرگی زد و کایا را به «خفت و ننگ» متهم ساخت. [۱]

ارتوگرول اُزکُک، روزنامه‌نگار ترک و مدیر وقت حریت، در ستون خود در ۱۴ فوریه ۱۹۹۹ می‌نویسد:‌

"آن شب همه چیز زیبا بود، غیر از یک مرد زشت، کایا.»‌ فقط به این خاطر که کایا گفته بود می‌خواهد به کردی بخواند. "

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

بکیر جوشکون، نویسنده محبوب که از حزب اپوزیسیون جمهوریت خلق حمایت می‌کرد، در ۱۴ فوریه ۱۹۹۹ نوشت:‌

"کایا را دوست ندارم. عین خیالم نیست که از مراسم رانده شد. اگر هنرمندی جدایی‌طلب باشد و پیام غلط به مردم برساند، البته که رانده می‌شود. "

دو روز بعد، فاتیح آلتایلی، که امروز مدیر خبرترک است، نوشت:‌

"احمد، تو یک مرد بی‌فرهنگ، بی‌سواد و عامی هستی که نمی‌فهمد چه می‌گوید. اگر از احمد بپرسم «ایدئولوژی چیست؟» پاسخ می‌دهد «خوردنی است؟»"

پوسترهای احمد کایا را از روی دیوارها می‌کندند، سی‌دی آثارش را خرد می‌کردند و فروش آلبوم‌هاش هم متوقف شد. در واقع تصمیم بر این شد که به کلی از صحنه حذفش کنند. او نامه‌ها و فاکس‌هایی دریافت می‌کرد که او را به مرگ تهدید می‌کردند

در نهایت، این خواننده کرد، مجبور به مهاجرت از ترکیه به پاریس شد، اما خیلی زود، چند ماه بعد از آن شب جنجالی، در نوامبر ۲۰۰۰، به طور ناگهانی با سکته قلبی جان باخت. لازم به گفتن نیست، که تا همین امروز هم حرف‌ها و حدیث‌های درباره مرگ او و انتساب آن به سرویس مخفی ترکیه بسیار است.

کایا صرفا گفته بود که می خواهد به زبان مادریش "آواز بخواند. " و خب این در جامعه‌ای که تا همین چند سال پیش، از لفظ «ترک‌های کوهستان» به جای واژه «کرد» برای کردتبارهای ترکیه استفاده می کرد، چندان هم دور از انتظار نبود.

اما فقط به عنوان نمونه و در همین حوزه، این را در نظر بگیرید که در کشور همسایه، یعنی جمهوری اسلامی ایران، در رادیوی دولتی کشور، یعنی رادیو پیام که به پخش موسیقی مشغول است، تقریبا از هر سه آهنگ، یکی به زبان کردی است. از سال‌های پیش، از زمان شکل‌گیری سیمای جمهوری اسلامی، شبکه استانی کردستان(قبلا سیمای کردستان) و رادیو کردستان، به پخش برنامه به زبان کردی مشغول بود. هنرمندان مشهور کردزبان ما، همچون استاد شهرام ناظری، خانواده کامکار، خانواده پورناظری، صدیق تعریف و...سال‌های سال هم به کردی و هم به فارسی خوانده‌اند و قطعات روحنواز و گوشنوازی عرضه کرده‌اند. هنرمندان کرد عرصه تئاتر و سینما هم کم نیستند، و مثل هر قوم دیگر ایرانی، با افتخار به قومیت و ملیت خود در این ملک مشاع زیست می کنند.

اما چرا در همه سال‌ها، هیچ‌کس شیوه رفتار جمهوری ترکیه را به محاکمه و محاکات نکشید؟ همین امروز هم، با کوچک‌ترین تحرک مسلحانه یا تروریستی، که ریشه آن به سازمان‌های کردی مسلح برسد، بی‌درنگ جنگنده‌های ارتش ترکیه(عضو ناتو)، برمی خیزند و به صورت فرشی مواضع این سازمان‌ها را حتی در خاک عراق، منهدم می کنند، لیکن هیچ صدایی به اعتراض برنمی آید، و هیچ سلبریتی در ترکیه یا در اروپا، «کشتار مردم قندیل» یا «بسیج سراسری برای دفاع از کردهای اقلیم» نمی زند.

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

یک دلیل ساده وجود دارد. اردوغان، «خودی» است و از این رو، می تواند از هر آن‌چه «خط قرمز» دولت و کشور خود می داند، به هر ابزار و وسیله‌ای دفاع کند. در آن‌جا، یک امپراتوری رسانه‌ای به هم‌پیوسته‌ی داخلی با هدف جنگ هیبریدی وجود ندارد، که بخواهد همه نمادها، علقه‌ها و مولفه‌های «ملی» را به بهانه‌ی «سرکوب» این قوم یا آن قوم، تحت هجوم ۲۴ ساعته قرار دهد. در ترکیه، کسی که بگوید «ای خاک بر سر آن تمامیت ارضی ترکیه» (همچون جمشید برزگر، از دبیران ارشد سابق بی بی سی فارسی که چنین جمله‌ای را اخیرا درباره ایران گفته است)، توسط همان اپوزیسیون ترکیه، بی‌حیثیت و رسوا می شود. در ترکیه از یک چهره‌ی «وهابی» مرتبط با سعودی، قهرمان «آزادی»، «حقوق زن» و «دمکراسی» نمی سازند. در ترکیه، اگر سارق مسلح و شرور سابقه‌دار را به به بهانه کوبیدن نظام سیاسی، در حدّ «بابی ساندز» (مبارز ایرلندی ضد استعمار انگلستان) اسطوره‌پردازی نمی کنند. در ترکیه، اگر کسی یا گروهی، به خاطر باخت تیم ملی کشورش از تیم یک کشور بیگانه آن هم با سابقه استعماری، در خیابان به پایکوبی بپردازد، دیگر جایی برای زندگی در آن کشور نخواهد داشت، چون افکار عمومی او را از هستی ساقط می کنند.

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

کافی است رفتار حکومت ترکیه را، همین امروز در دوره زعامت اردوغان که مدعی آشتی ملی اقوام در ترکیه است، با کردها، با رفتار جمهوری اسلامی مقایسه کنید که با علم به این که می داند، «کولبری»، یکی از معابر و شیوه‌های اصلی انتقال سلاح، نیروی مسلح تروریست و جاسوس به داخل خاک کشور است، با دستور راس نظام سیاسی، نسبت به آن سخت‌گیری نمی شود.

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

از داستان «حلبچه» و جنایت شیمیایی صدام در آن شهر، و کمک نیروهای ایرانی برای نجات بازماندگان و پاکسازی مناطق آلوده. چیزی نمی‌گوییم که خود پرونده‌ای است مفصل و مطوّل، یا از حماسه‌ی سردار ایرانی، حاج قاسم سلیمانی، در شکستن محاصره‌ی اربیل از چنگال آهنین داعش، آن‌هم زمانی که پارتنرهای سیاسی دیروز و امروز خاندان بارزانی، کوچک‌ترین وقعی به درخواست کمک اهالی اقلیم نگذاشتند.

در سهمگین‌ترین دوران جنگ ادراکی-شناختی دشمنان به سر می بریم. این‌بار شاه‌تیرهای همبستگی ملی و یکپارچگی ارضی را هدف قرار گرفته‌اند. خودفروشان سیاسی، که شعار «زن، زندگی و آزادی» را بر سر نیزه زده‌اند، همان‌ها که مردم را به حمله به زنان محجبه و هرکسی که شمایل مذهبی دارد، ترغیب می کنند، خود از یک سو، با فرماندهان رشد نظامی ناتو در کنفرانس هالیفاکس، عکس یادگاری می گیرند و از سوی دیگر، در حالی که برای کشته‌شدگان آشوب، اشک تمساخ می ریزند، فیلم بزن و برق ایشان بر قایق تفریحی منتشر می شود.

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

از «احمد کایا» در ترکیه تا «ژن، ژیان، آزادی» با پرچم تجزیه‌طلبی در ایران+فیلم و عکس

این دوره غمبار و تلخ نیز خواهد گذشت و نظام و کشور از این گردنه‌ی سخت هم به یاری حق و عنایت صاحب این سرزمین، عبور خواهد کرد، اما روسیاهی و رسوایی و انگشت حسرت به دندان گزیدن برای «وطن‌فروشان»، تضمین‌شده و حتمی است.


[۱] https://www.al-monitor.com/fa/contents/articles/originals/۲۰۱۳/۱۱/turkish-media-criticizes-kurdish-singer.html

[۲] http://www.pana.ir/news/۹۸۸۴۱۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IQ ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    کردهای ترکیه حق پوشیدن لباس کردی هم ندارند در حالی که کردهای ایران راحت لباس کردی میپوشن کردهای ترکیه عزت احترام ی ندارند در ترکیه در حالی که در ایران بهشون احترام زیادی گذاشته میشه از طرف بقیه اقوام ایرانی کردهای ترکیه در استانبول کردی حرف بزنن هدف حمله قرار می‌گیرند در حالی که سعید آقاخانی میاد در تهران نون خ می‌سازه اهنگ حسن زیرک میزاره روش راه میره با جمعی از همشهری هاش بعدش میاد بیانه میده که فلان بهمان سه مجموعه ساخت ی فرهنگ کردهای عزیز ایران رو نشان دادی از کدامین ظلم داری میگی
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      40 1
      اکثر جاها همینطوره بن اره هم حسابی به ارباب یانکی شیر میده اما داخل کمترین تمردی حکمش سلاخی است ایران ولی از انجایی که جلوی استکبار جهانی ایستاده محتکر و دزد و مختلس و منافق و دشمن داخلی هم براش دم دراوردند
    • کلیم IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      27 8
      یه مساله جالب برات باز کنم لذت ببری... طبق آمار جمعیتی از کردهای کشورهای عراق و ترکیه و ایران که به پکک پیوسته اند از لحاط میزان تحصیلات مورد برسی قرارگرفته ... از کردهای ترکیه معمولا افراد بی سواد وارد این گروهک میشوند از ایران اغلب تحصیل کردگان وارد این گروهک میشوند.... و همین میزان تحصیلات نشون دهنده این هستش که تو کدوم کشور به کردها بیشتر خدمت میشود.... البته خاطر نشان میشود همین احمد کایا 90 درصد مشتاقانش خود ترک ها هستن تا کردها.... و تنها چیزی که احمد کایا رو در بین کردها محبوب کرده نظرات کمونیستی و ضد امپریالیستیش هستش نه چیز دیگه
    • US ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      1 7
      کلیم شیطون کی این آمار ها رو بهت داده
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      15 6
      دیپلماسی برای همین چیزاهاست که میگن مهمه!نیروهای امنیتی ایران مظلوم هستن و تحت هر شرایطی محکوم هستن.دمشون گرم ترک ها خوب میدونن یکم به این تروریست ها رو بدی میگن کشور مال ماست و سرتونو میبریم!کاش فقط آهنگ بود.دم همه اونا گرم خصوصا سردار اورتاچ
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      2 9
      واقعا جای تعجبه!!!! باید کورد باشی تا بفهمی چقد سخته
    • DE ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      18 3
      ژَن ژِندگی آژادی .ما که نه ژن داریم نه ژندگی فقط آژاد داریم‌ بش میژنیم والا فقط شلامتی خماری هم خودش یه نوع ژن ژندگی آژادیه کی به کیه . مواد برشون ما هم حاژریم بییایم ژن ژندگی آژادی بگیم.
    • هاله IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      8 5
      کلیم جون،اول اینکه آمارت منبع موثقی نداره،دوما اگر فرض بگیریم کردهای تحصیل کرده ایرانی وارد گروه پ ک ک میشن،نشان دهنده اهمیت زیاد ایران به کردها برای تحصیل و کسب علم تو ایرانه.در صورتی که در ترکیه حق تحصیل که هیچ ،حق حیاتم ندارن.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 1
      میدانید چرا در ترکیه افرادی با این اقدامات را از هستی ساقط می کنند ولی در ایران خیر؟؟؟
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      16 1
      اصلاح طلبان غربگدا، جدایی طلبان خشونت طلب خواهان نابودی ایران هستند.
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      10 9
      کردها تو ترکیه حزب آزاد دارن
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      6 3
      ژن،ژیان،پیکان
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      1 2
      این مقاله خیلی جالب بود....
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      2 4
      پهپاد در چه ارتفاعی بوده که کسی متوجه نشده ؟ مردم با موبایل فیلم هلیکوپتر از فاصله دور را گرفته اند. عکس دختر کرد پرچم به دست با عکس مهسا بسیار جالب است. پوستر تبلیغاتی خوبی میشود.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    59 10
    برسد به دست تمام سلبزیتیها و همچنین مولوی عبدالحمیدهای نمک نشناس.
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      13 6
      اولین مساله امنیت ملی ایران ـــ پرورش جوانان توسط اسب تروآ ی آمریکا ــ فرمانده کل ارتش ؛ امیر موسوی: آمریکایی‌ها، ۱۰ سال پیش گفتند: سربازان ما در ایران؛ میلیون‌ها کاربر اینترنت ؛ هستند. اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. .پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      8 2
      سعید حجاریان و بقیه افساد طلبان ، با ترویج خشونت و نفرت پراکنی ، عامل از بین رفتن آرامش مردم و ایجاد نا امنی و از بین رفتن تعدادی از هموطنانمان هستند.
  • مجتبی محمدی از زنجان IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    15 10
    همه کشورهای دنیا تنوع زبانی دارند هیچ کشوری نتوانسته این مشکل رو حل کنه نسل کشی هم که نمیشه بدبختی تو ترکیه200ملیت زندگی میکنه
    • یوسف از همدان IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      5 0
      آقا مجتبی بالاخره هم اسم وفامیلت رو نوشتی و هم به تنوع زبانی رسمیت دادی برخلاف نظرات سال قبلت تبریک عرض الیرم سنه
    • امیر رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      7 1
      چرا از کشورهایی مثل اتریش و بلژیک و سوییس و افریقای جنوبی و سنگاپور که سیستم آموزشی چند زبانه دارن مثال نمیزنی ؟؟؟
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      2 5
      200 ملیت خخخخ.. اگه ترکیه 200 ملیت باشه ایران 400 ملیت است خخخخ...ملیت نمیشه گفت قوم باید بگی...
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    8 3
    همه کشورهای دنیا تنوع زبانی دارند
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    5 5
    همه کشورهای دنیا تنوع زبانی دارند هیچ کشوری نتوانسته این مشکل رو حل کنه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    30 59
    تحصیل به زبان مادری حق همه می باشد. نژادپرستی همه جا ناپسنیده هست مخصوصا در یک کشوری که مدعی اسلامی بودن می باشد.
    • DE ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      7 10
      زررشک پلو بخور
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      17 11
      در تمامی کشورها، تحصیل به زبان رسمی انجام می‌شود نه در هر منطقه‌ای به زبان مخصوص همان منطقه‌ از کشور.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      10 4
      یک مثال ایالات شرقی فرانسه مثل آلزاس که آلمانی تبار هستن حق تحصیل به زبان آلمانی دارن؟
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      10 2
      چطور در ایران مدرسه به زبان ارمنی وجود دارد... کسی منکر زبان رسمی نیست ولی در کنار زبان رسمی باید زبان های دیگه هم رسمیت داشته باشد مثل کانادا و سوئیس آمریکا و هند و.... حتی در ایران مدرسه زبان ارمنی دولتی وجود دارد
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      2 7
      بحث آموزش به زبان مادری هر قوم در مدارس یک فتنه تجزیه طلبانه بود که پیش از این تبیین شد و شما دیگه نمی خواد از آب گل آلود ماهی بگیری ..
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      5 6
      معلومه از آلبانی هستی - حیف نون لیاقتت اینه که در حد پوشک بایدن باقی بمونی
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      3 3
      اصلاح طلبان بوی خشونت و خون و تنفر و نفرت و خونریزی میدهند.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      2 6
      بالاخره هر آدمی یه روز تو زندگیش از شهری که زندگی میکنه میاد بیرون به نظرت زشت نیسن یه نفر زبان رسمی کشور خودشو بلد نباشه.مگه اطلاعات و علم به زبان محلی نوشته میشه.حتی بعضی از این اقوام زبان شون فارسی هست فقط گویش هاشون فرق میکنه.زبان و گویش با هم متفاوت هستن.لهجه ربطی به زبان و گویش نداره.
    • BE ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      6 1
      اون دوستی که گفت در همه‌ی کشورها به زبان رسمی تدریس می شود درسست گفت اما بسیاری از کشورها چند زبان رسمی دارند
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      0 5
      کجای زبان ترکی / آناتولی یا زبان آ ذری یا کردی زبان مادریه؟ درصد بسیاری واژگان این زبان ها به خصوص واژگان علمی، تخصصی و فنی این زبان ها که اصل موضوع هست، از واژگان زبان های بیگانه و قرضی هست.
  • مهدی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    23 6
    وطن فروشان و خیانتکاران را با آتش زد، قوه قضائیه با شدت با این حرامی ها برخورد کند
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      6 7
      حرامی ها؟؟؟مودب باش
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      8 2
      مودب بودن را باید به ارازل اوباش بگی که ریختن خیابون رکیکترین کلمات رو داد میزنن
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      6 4
      درس ادب نده تروریست کوهی. اربابت آمریکا نگفته غلط اضافی نکنی؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    25 2
    الان با افتخار میگید کوله برها سلاح وارد میکنن و مسولان میدونن و کاری نمیکنن؟ خب قطعا مقصر واقعه سلبریتیها هستن.
    • ... IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      17 2
      تو چالدران چند سال پیش پژاک سربازهای مرزبانی رو که میومدن شهر تا برن مرخصی شهید کردن بعد بچه کردها برا هم پیام تبریک میفرستادن ارگ هم برده بودن تو روستا جشن گرفته بودن میرقصیدن اوایل انقلاب هم جلوی عروسشون سر سربازو پاسدار میبریدن ما خیانتهای اینارو بچشم دیدیم الان هم خیانت بارزانی نمک نشناس برای همه ایرانی ها مثل روز روشنه
  • احمدی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    12 0
    تملق و دم تکان دادنتان برای تروریستها قابل تقدیر است.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    7 20
    خوب الان معلوم شد چقدر تبعیض علیه کردهای ترکیه قائل میشن ، پس نتیجه میگیریم پ.ک.ک حق داره در ترکیه مبارزه کنه
  • Babak IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    12 33
    تورکیه نژاد خالص تورک هست و هر مهاجری از جمله کولیهایه هندی کردها از خصلت مهمان نوازی سوء استفاده کردند که باید قتل عام بشوند،اگر از ابراهیم تاتلیسس ماهسون یا احمد زبان تورکی رو بگیری اینها حتی در دهات خودشون هم صاحب نام نبودند
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      6 10
      بزار به ترکی جواب این پان ترک را بدهم که بداند همه ترکها شبیه این موجود نیستند: هئچ تورکیه‌لیلر اوزلزی سن یئین شکری یمیلر، تورکین ریشه‌سی آسیای مرکزیدیر و تورکلر اوردان آنادولیا یتشماخ یولیندا، مغول، ایران و یونان میلتینن قاتیشدیلار، یغشتیر اوزیوی
    • رستمی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      7 16
      ترکیه زادگاه کردها هست
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      1 7
      در جواب جفنگیات 12:33 که داره چرت و پرتای پالانی که توسط مزدوران ماس.نی مثل تقی زاده و کسروی رو بلغور میکنه همینقدر بگم که اگه قراره خط از کسروی بی سواد که آخرسر در وصیت نامش اعتراف به مزدوری کرد و از تورکها حلالیت طلبید بگیری باید آثارش در مورد اسلام و مخصوصا تشیع رو هم قبول کنی. آره دیگه بد میشه
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      1 1
      در جواب فرمایشات گهربار ۱۸:۱۹ کسروی کدوم خریه، لطف کن سرچ کن و نظرات اساتید برجسته دانشگاههای ترکیه رو مطالعه کن، اونا برخلاف تو معتقدند فرهنگ و حتی زبان ترکی آناتولی آمیختگی جدی با فرهنگ و زبان مغول، ایرانی، یونانی و عربی دارد و البته این نه تنها بد نیست بلکه نشانه غنای یک فرهنگ و زبانه، در بحث نژاد هم همین شرایطه، بماند که الان هر که از نژاد حرف بزنه یک عقب‌افتاده ذهنیه
    • BE ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      2 2
      دوست عزیزی که به زبان ترکی پاسخ دادی. هر چند نفهمیدم چی نوشتی اما درود برشرفت و یک توصیه بکنم که هرگز خودت را با یک پان ترک خسته نکن چون قدرت فهمش در حدی نازل است که قدرت تجزیه و تحلیل حرف هایت را ندارد و فقط خستگی به تنت می ماند. بژی آذربایجان، یاشاسین کردستان، زنده باد ایران
  • علی افصحی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    9 6
    همین سیاست ورزی هوشمندانه امامین انقلاب اسلامی امام خمینی و امام خامنه‌ای در برابر اقوام مختلف است که خود اقوام علیه گروهک های تجزیه طلب از کرد گرفته تا ترک، بلوچ ، عرب و... وارد عمل می شوند. این که امام خامنه‌ای قوم کرد را از قوم ایران دوست و پیشرفته می نامد با همین رویکرد است و این که در سفر امام خامنه‌ای به کردستان یا سیستان و بلوچستان یا آذربایجان و... حماسه اقوام نجیب ایران اسلامی شکل می گیرد به خاطر رویکرد بزرگوارانه جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری ولی فقیه به موضوع اقوام است. اگر کردها در ترکیه انکار می شوند اما در ایران اسلامی اصرار می شود که کرد ستان رو به پیشرفت و آبادانی رفته و در هر عرصه ای سخن برای گفتن داشته باشدمثل همه اقوام دیگر. از این جهت است که تجزیه طلبان به رغم این که کرد وکرد زبانند اما در کردستان جایی ندارند چنان که مزدوران فارسی زبان رسانه های دشمن در میان مردم جایی ندارند. ولایت فقیه به جای نفی قومیت ها، به رشد آن ها پرداخته و این رشد سد محکمی در برابر کردهای کمونیست جدایی طلب شده است هم در ابتدای انقلاب اسلامی و هم در آشوب مهاباد و جوانرود که خود مردم در برابر مزدوران کرد زبان کومله، دموکرات، حدکا، پاک ، پژاک ایستاده و آن ها را به آن طرف مرزها رانده تا خوراک موشک های دلاوران سپاه همیشه پیروز گردند.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    12 6
    ژعار هر معتادی ژن ژیان آژادی
  • حمید IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    17 13
    متاسفم برای مشرق که مطالب رو گزینشی انتخاب میکنه لازم هست چند مطلب در مورد کردها در ایران و ترکیه بگم اول مقایسه سال ۱۹۷۵ ترکیه با امروز ایران کاری درستی نیس درآن سالها گروه تروریستی پ کا کا هر سال چندین عملیات تروریستی انجام میداد این کار قابل مقایسه با عملیات مجاهدین خلق و حتی بدتر و با شدت آسیب بیشتر بود ایران با مجاهدین خلق چطور برخورد کرد?برخی از دوستان گفته اند پوشیدن لباس کردی در ترکیه ممنوع است و در مقاله نیز نوشته شده تو ایران تلویزیون استانی کردی داریم خدمت دوستان عارضم که شبکه استانی ۵۰ درصد برنامه هاش فارسی هست و بقیه کردی گزینشی چون اساسا تو ایران شبکه خصوصی وجود ندارد و صدا وسیما در انحصار دولت هست در ترکیه شبکه کردی تی ار تی وجود دارد که اولا مانند ایران استانی نیست و سراسری هست بعدش ۵۰ درصد برنامه به زبان ترکی نیست بلکه ۱۰۰ درصد کردی هست نهایتا در مجلس ترکیه حزب کردی وجود دارد اما در ایران اصولا احزاب معنی ندارد و تقریبا تک حزبی هست و مخالفت نمایندگان به صورت انفرادی هست پس کرد و ترک و عرب و بلوچ و لر و گیلک و مازنی و لک و ترکمن و قشقایی نمیتونند حزب داشته باشند
    • DE ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      2 3
      به موقعش خدمت شما ميرسيم!
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      2 3
      برو بابا تجزیه طلب .در همون آمریکاتون مگه چند قوم حزب دارند ؟ حزب سرخپوستها داریم ؟
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      0 2
      احزاب قومیتی!!! مثل اینکه شما این سایت خبرگذاری رو با کلوپ لطیفه نویسی اشتباه گرفتی! با این برنامه ای که شما طرح می کنی باید تو ایران باقلوا پزها ترک باشن، حلوا پز ها کرد، نانواها آذری، قصاب ها لر، کشاورزها بلوچ، و الی آخر.
  • DE ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    11 19
    تو همين كشور هادي حجازي فر همين رفتار بدتر از احمد كايا را داشت، بهش مزد و جايزه هم دادن چون بر عليه زبان فارسي حرف زد. پانتركيسم در كل كشور نفوذ داره
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      12 1
      داری اشتباه میکنی خبرنگاران به حجازی فر حمله لفظی کردند فقط به خاطر اینکه فیلم به زبان ترکی ساخته بود
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      7 5
      تا پان فارسها مثل تو هستند.اوضاع بهتر نمی شود.
    • DE ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      5 4
      همين حجازي فر هم ٤ روز ديگه كنار پرچم تركيه و دستبوسي اردوغان ديده خواهد شد، به اين رفتار منافقانه اش نگاه نكنيد!
    • DE ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 3
      فقط پانكردها و پانتركها خوب هستن!
  • آیدین IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    21 5
    کوله بری که همون اسم دیگه قاچاقچی هست جمع کنید تقریبا بیشتر قتلها و سرقتهای مسلحانه قسمت غرب و مرکز ایران از بین میره. اکثر کولبرها اسلحه مواد مشروب سیگار خارجی و اقلام قمار قاچاق میکنن.هر کی هم به طرفداری کولبرها حرف زد محکم با پشت دست بکوبید تو دهنشون
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    14 10
    ترکیه خیلی به مردم منطقه نه فقط کردها ظلم کرده چقدر به مردم عراق و سوریه ظلم کرد ان از همکاریش با داعش ان از بستن اب بر روی مردم مسلمان منطقه ترکیه را هم که کرده مرکز فساد هر کی می خواد دستشویی کند می ره ترکیه
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    18 6
    کلا ایران بهشت تجزیه طلبها و سلبریتی های بی سواد هست.هر کاری دوست داشتن میکنن و کسی هم جرات اعتراض نداره
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    8 7
    متاسفانه برخی مسئولین ما در خواب غفلت بودن هر چقدر تو همین سایت مشرق نیوز فریاد زدیم توطئه و دسیسه ای علیه تمامیت ارضی کشور و نفرت پراکنی بین اقوام ایرانی هست کسی گوش نکرد مدتها بود پان تورکهای تجزیه طلب در سایت های مختلف اقدام به تفرقه افکنی و نفرت پراکنی میکردن و شعار تحصیل به زبان مادری سر میدادن و با تمام قوا به زبان فارسی حمله میکردند صرفا برای ضربه به اتحاد ملی بود تا از طریق گسست و گسل های قومی رو فعال کنن در حقیقت دشمنان ایران برای تجزیه ایران دارای برنامه و نقشه بودن که هر کدام از مزدوران نقش خاصی رو بازی میکردن اول اقدام فرهنگی از طریق هجو زبان فارسی به عنوان زبان ملی و از بین بردن وحدت ملی از طریق تضعیف زبان ملی و جعل و تحریف واقعیت های تاریخی در منطقه و بی هویت کردن مردم ایران و از بین بردن عرق ملی ۲ اقدامات مسلحانه و تروریستی که در اینجا نقش گروهک های تجزیه طلب کردی پررنگ میشه و مثل اوایل انقلاب دست به کشتار مردم و اقدامات تروریستی و تجزیه خاک ایران میکنن حالا جمهوری اسلامی ایران با این شرایط روبرو شده که عملا حتی سلبریتی ها هم از تجزیه طلبان حمایت میکنن و تمامیت ارضی کشور برای خیلیها بی اهمیت جلوه داده شده و حتی از باخت تیم ملی ایران هم ابراز شادمانی میکنن
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      8 17
      مگه تحصیل به زبان مادری جرم هست.... تازه قانون هست و شما اجرا نکردین.....همین کارا رو کردین که الان مملکت به این روز افتاده
  • DE ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    13 20
    کمتر چرت‌وپرت بگو ...مرد حسابی .توی ترکیه ..کردها. حزب‌ دارند .تلویزیون سراسری دارند .مشکل ترکیه با تروریست های پ.ک.ک هست ...
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    6 1
    این افرادنوکرلیبرال دموکراسی هستند که رسماازحرامزادگی دفاع میکند وامارمیدهد که نابودی نسل است ودرباره تصاویرفوت شده ها که سیستم انقلاب اسلامی کشتن کم حجابهانیست همانها که رهبروسپهبدسلیمانی ازانهاباعنوان دختران مانام بردند این هوچی بازیها فقط نشان میدهد افرادبی اعتباروهوچی دنبال فوت وقتل برای کشته سازی هستند که ناکام میمیرند
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    6 1
    این فیلم رقص رو بگین دقیقا مال چه تاریخی هست بزنیم تو چشمشون
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      4 1
      این فیلم مربوط به چند روز قبله بعد از دیدار با مکرون.سواحل فرانسه
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      5 7
      رقص مگه جرمه؟
  • DE ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    6 3
    کار درست رو ترکیه میکنه . همه جای دنیا همینه .
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    6 2
    پس خودتونم میدونید به اینا میدان دادید و الان عواقبشو میکشید.
  • یاسر IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    3 10
    خودم کورد هستم . این مقاله البته تامل برانگیز بود.بنظر من دهها سال زمان نیاز است تا زیر ساخت فکری کوردها برای استقلال فراهم شود .
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      5 3
      شما انگل ها استقلالی نخواهید داشت. لجن حرامی. مشرق اینطور نظرات با چه منطقی منتشر میکنی؟
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 5
    هیچ لزومی نداره فیلمهای نامناسب بگذارید
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    6 2
    بابا همشون اشغالند وقتتون هم حروم اینا نکنید نه ایران تجزیه میشه نه اتفاقی میوفته برید وقت بزارید برا ارزانی اقتصاد
  • محمد جوادی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    6 6
    اولا چطور می توانی چهل سال پیش را با الان مقایسه کنی دوما کردها الان در مجلس ترکیه وزنه سنگینی هستند حزب دارند و حزب اردوغان اگر شکست بخورد به واسطه احزاب کردی خواهد بود ثانیا چرا کرد ترکیه را با کرد ایران مقایسه کردی
  • US ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 4
    پس شما هم میخواهید
  • صادقی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    6 4
    بعد از روی کار امدن اردوغان کوردها در ترکیه در مدارس ابتدایی کتاب درسی ب زبان کوردی دارند و دارای احزاب سیاسی میباشند و از همه گونه ازادی برخوردارن
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 2
    هر کسی رو بالا بردی آخرش برات شاخ میشه ، سر همه پرسی استقلال کردستان عراق ،کردهای ایران از خوشحالی بیرون ریختند ولی کردهای ترکیه هیچ عکس العملی نشان ندادند ، اینقدر اهمیت و توجه به اقوام آخرش به قوم پرستی و جدایی ملی میرسه ، باید بر ملیت بیشتر از قومیت تاکید کرد
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    4 3
    احمد کایا یا ابراهیم تاتلیس اگر بزرگ شدن به خاطر آهنگ سازان ترکی بودند که بزرگ شدن.هرکسی میتونه خوانندگی کنه ولی مهم اون آهنگه هست که توسط هنرمندان ترک درست میشه.پس باید قدرشناس آهنگ سازان ترکی باشن
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    مدارا و مماشات می کنند.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    فقط مدارا و مماشات می کنند.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 3
    مادر احمدکایا تورک و پدرش کرد بود و خودش هم جزو پ ک ک شده بود... ابراهیم پدرش ترک است و مادرش کردتبار است...
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    8 7
    روزی که فکر تغییر ترکیب جمعیتی استانهای غربی را داشتید باید به فکر امروز بودید... فکر کردید که کردها از ترکها به شما بهتر هستند.. اتفاقا آذربایجانی ها خیلی خیلی به حکومت ایران و کشور ایران نزدیک تر و وفادارتر بودند... ولی تفکر ایرانشهری مسوولان را کور کرده و امروز هم آذربایجانی ها از شما دل چرکین هستند و کردها هم که از 40 سال قبل تجزیه طلب بودند
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      1 2
      خدا لعنت کند
  • محمد IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    4 2
    چون ترکیه رو ملیتش خوب کار کرده
  • GB ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    3 3
    من َطرفدار ترکیه نیستم و از اردغان هم خوشم نمی‌آید ولی فکر نمی‌کنید مقابل این تجزیه طلبهای کورد و کمله باید روش ترکیه رو پیش بگیریم؟
  • نازگل IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 4
    رو پرچمشون به جای janژن نوشتن jin جن... جن یه چیزه دیگس، ولی خداییش بعضی ازینا که کشف حجاب کردن خیلی شبیهشن.. خدا به ما رحم کنه با این اجنه ها تو خیابون، قدره حجابو ندونستیم
  • سید سعید IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    3 3
    جئواب شما اینست که در ترکیه رای اکثریت حاکم است
  • ایرانی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 2
    نمیدونم چرا نظر منو اکثرا نمی گذارین ولی این پیامم برای نویسندگان محترم این مقاله است بنظرم مقاله بسیار با ارزش و پژوهشی بود اگه امکانش رو دارین برای سیما بفرستین مستندی تهیه کنند در روشنگری جوانان و افکار عمومی خیلی مفیده ممنون عالی بود
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 1
    ، خودت فهمیدی چی نوشتی.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    برادران از ملت می خواهند همچون موسی ع سمعا و طاعتا در وادی ناکجا آباد تا قیام قیامت دنبال آنها بدوند ... در حالی که خواص مقربین درگاه چون مرحوم رفسنجانی و آقایان خاتمی و احمدی نژاد و روحانی را یارای سکوت نبود .حالا از ما عوام الناس چه انتظاری دارید ؟؟؟ تا کی صبر کنیم ؟؟؟
    • اصغر از تبریز IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      0 1
      دین فروشان ، وطن فروشان و غرب گداهای جیره و مواجب بگیر از دشمنان اسلام اگر به نفع دشمنان دین و وطن حرف نزنند جای تعجب دارد چرا که جمهوری اسلامی ایران مهد آزادی واقعی است و اگر دیکتاتوری بود این صداها همه خفه شده بودند . و اما شما که خود را عوام الناس نامیده اید قدری بصیرت داشته باشید و بدانید چون جمهوری اسلامی ایران در مقابل نظام سلطه جهانی ایستاده از همه جهت مورد هجوم قرار گرفته است ، مبادا در راسای منافع شیاطین حرکت کنیم که در دنیای دیگر که زندگی در آنجا ابدی خواهد بود پشیمان شویم و پشیمانی سودی نداشته باشد ، خداوند متعال انسان را در سختی ها امتحان می کند.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 2
    ۶۶۶ موشک از ایران به اسرائیل شلیک شود .
  • ایزا IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    4 3
    تاریخ ایران رو که از تو کتابا پاک کنی، زمینه ملی گرایی از بین میره
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    3 12
    ایران قطعا تجزیه خواهد شد.
    • ایرانشهری IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      5 3
      تجزیه طلب خائن قطعا نابود خواهد شد
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 3
    زن.ازادی .شهرنو زندگی حیوانی
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    شاید در ایران برای کردها خوش گذشته باشد...
  • شهروند IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 1
    به نظرم مشکل همین رفتار ملتمسانه در برخی جهات در سیستم کشور ماست که جای اقتدار و قدرت رو گرفته .
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    خدا لعنت کند
  • مسلم جان IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    این گروهکهای چند صد نفری، در وهله نخست دشمن کردها هستند. امیدوارم جوانان کرد بصیرت سیاسی داشته باشند و دنباله رو افکار پوسیده این ها نروند. حکومت ایران اسلامی قابل مقایسه با ترکیه نیست.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 2
    آبو گل آلود نکن دعوا خونتو به منزل همسایه ربط نده مسئلتو خودت داخل خونت حل کن
  • ایثار گر IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    3 4
    روح بزرگ امام امت قرین رحمت اللهی باد که اسلام رادرقرن۲۰زنده کرد وملت ایران را ریزه خورخوان محمد وآلش کرد البته که راه سخته ولی ماموربه تکلیف درقبال منافقینی چون خاتمی روح نادانی هستیم که زندگیشان رادرغرب وحشی سرمایه‌گذاری کردن پس برعلیه ملت ایران درجهت حفظ منافع کدخدای شیطانی خودهستند رامعلوم مستضعفین را ازظلم کارگذاران دزدی اموال ملت نجات دهیم
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 2
    حجاب
  • مسعود IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 2
    عجب سایت نژاد پرستانه ای فک کردم یه سایته خبریه خوبه نگو مخصوص نظرات پانترکها و فاشیستهایت. الحق که لات کوچه خلوتید
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 8
    یک نظریه‌ای مطرح هست که صدها سال استعمار موجب اعتراض مردم نمی شد ولی همین که اروپا حقوق اقوام را به رسمیت شناخت استقلال طلبی ها شروع شد. در انقلاب خودمان هم بعد از نیم قرن جنایات پهلوی، شاه گفت صدای انقلاب شما را شنیدم و به اشتباهاتش اعتراف کرد ولی این رفتار تاثیر عکس داشت و موجب جری تر شدن مردم شد.
  • فرهاد IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    5 3
    الان معلوم شد کار ترکیه صحیح بوده متاسفانه کرد ها ظرفیت ندارند
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 1
    از نظر تاریخی بنیان گذاران احزاب تروریستی کرد در واقع فرزندان زمین دارانی بودند که توسط شاه زمین هایشان بین رعیت ها تقسیم شد و عجیب است اسامی کارگری و مارکسیستی روی خودشان گذاشتند
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
      0 0
      انقدر احمقی که معنی فیلمی که دیدی رو نمیفهمی.
  • Oi IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    2 4
    لعنت به پانترکیسم
    • .... IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      2 1
      لعنت به هر چی پان
  • امیر IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 0
    این هم بگو که قندیل گورستان ارتش ترکیه شده
  • DE ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 3
    تمام تجزیه طلبهای وطنفروش کثیف و تروریست های کوتوله همجنسگرا و بهایی های نجس و منافقین قجرقوجور اهل فسق و فجور...داعشی های عقب افتاده محجر بربر و ژن ژندگی آژادی های عریان بی ناموس بایستی شیر گاو بخورن تا خونشون صاف بشه ولی اونهایی شون که خونشون صاف شده باید شیر خر بخورن تا یک ذره از خر دفاع از ناموس و ماده خر خود را یاد بگیرن.کثافتهای لجن
  • ناشناس DE ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 2
    کرد ها در ترکیه اجازه کرد بودن را ندا رند ! در ترکیه بیش از بیست میلیون کرد زندگی میکنند ولی کرد بودن و اظهار نظر در این مورد که کرد هستند برای کرد ها خطرات جانی دارد دولت ترکیه سیاست بسیار نژاد پرستانه ای را دارد هنوز در خاطر دارم که پانزده سال پیش وقتی به ترکیه مسافرت کردم از استامبول با اتوبوس به آنتالیا می رفتیم که دو نفر که در صندلی جلوی ما نشسته بودند و به کردی صحبت میکردند به محض اینکه به ایستگاه بازرسی پلیس راه رسیدیم سریع به ترکی حرف زدن نمودند و دو پلیس شخصی ترک وارد اتوبوس شدند و به چهره مسافران نگاه میکردند تا به این دو نفر رسبدند که سریعأ در پاسخ سؤال مأمور پلیس که میخواست بداند از کجا می آیند و جواب دادند که از استانبول و در آنجا چکار میکنند و به کجا می روند از لحجه شان متوجه شدند که کرد هستند و با خود بردند و نیم ساعتی اتوبوس را معطل کردند و آنچنان این اشخاص را تحقیر کردند که واقعا بعنوان بک ایرانی از ته دل ناراحت شدم زیرا اتوبوس پر از توریست های اروپایی بود و با آن ها با احترام رفتار کردند و فقط این دو نفر کرد را مورد بی احترامی قرار دادند بلاخره بعد از نیم ساعتی تحقیر و سؤال جواب و پرخاشی به آن ها به اتوبوس برگشته و تا آخر راه سکوت کردند ولی پشت سر هم سیگار می کشیدند ! و ناراحت بودندکه گویا در استانبول گارگر ساختمان بودن و آخر هفته مسافرتی داشتن. و متأسفم که امروز در کشور ما کردستان مرکز شادی مردم با پرچم آمریکا به خاطر باخت نیم ملی کشورشان شده ،متأسفم که قدر ایران عزیز مان را نمیدانند و اگر چنین حادثه ای در ترکیه رخ دهد طولی نمیکشد که با فرستادن بمب افکن ها با خاک یکسان میشوند و در ایران براحتی در کنار هم زندگی میکنیم و آداب و رسوم و اعتقاد و زبان و فرهنگشان مورد احترام است !
  • تهرانی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    مغول های نژادپرست خونخوار. جالبه ادعای بافرهنگی هم دارن
  • ن IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    نژادپرستی از جاهلیته
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    این فیلم نژاد پرستی رو نشون میده 🙌🙌🙌🙌🙌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس