پاسخ «منفی» ورشو به برلین؛ سامانه پدافندی ناتو به اوکراین می‌رود؟

پاسخ منفی لهستان به پیشنهاد آلمان درباره ارسال سامانه پدافند هوایی به این کشور (لهستان)، جنجال‌آفرین شد.

به گزارش مشرق، ورشو در اقدامی غافلگیرکننده، پیشنهاد برلین درباره ارسال سامانه پدافند هوایی «پاتریوت» را رد و اعلام کرد که این سامانه باید به جای لهستان به اوکراین ارسال شود.

به نوشته یورونیوز، این تصمیم که برخی آن را اشتباه دولت لهستان می‌دانند، نگرانی‌ها درباره تشدید تنش و مداخله ناتو در جنگ شرق اروپا را افزایش داده است.

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان تاکید کرده که استفاده از سامانه‌های پدافندی ناتو در خارج از قلمرو کشورهای این ائتلاف، باید به تصویب تمام اعضا برسد.

لامبرشت درباره این موضوع گفت: مهم است که لهستان بتواند در روزهای سخت به متحدانش تکیه کند به ویژه ورشو که در حال حاضر در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد. به همین دلیل برای آنها پیشنهاد گشت هوایی و سامانه پاتریون را مطرح کردیم اما این سامانه بخشی از پدافند هوایی یکپارچه ناتو است و این یعنی باید در قلمرو ناتو استفاده شود. اگر قرار به استفاده از این سامانه خارج از قلمرو ناتو باشد، باید همه اعضا با آن موافقت کنند.

در لهستان، منتقدان حزب حاکم، با توجه به جاری بودن جنگ در مجاورت این کشور، ورشو را به قربانی کردن امنیت کشور به خاطر نزاع سیاسی داخلی متهم کرده‌اند؛ نزاعی که در ازای دستیابی به منافع کوتاه‌مدت، از ترویج احساسات ضدآلمانی بهره می‌برد.

یک نشریه محلی لهستان، پیشنهاد این کشور برای ارسال پاتریوت به اوکراین را «غافلگیرکننده» توصیف کرده و نوشته است که این کار نیازمند اعزام سربازان آلمانی به کی‌یف برای راه‌اندازی سامانه‌های پدافندی است.

سردبیر این نشریه نوشت: این پیشنهاد، اعتبار لهستان را تحت الشعاع قرار می‌دهد و بدتر از آن، امنیت کشور را به خطر می‌اندازد. آلمان‌ها پیامی روشن دریافت می‌کنند مبنی بر اینکه ما به کمک آنها نیازی نداریم و از این رو ظرفیت و توانایی دفاعی لهستان برای تامین امنیت حریم هوایی این کشور تضعیف می‌شود. در حالی که وخیم‌ترین جنگ اروپا از سال ۱۹۴۵ تاکنون در همسایگی ما جریان دارد، این تصمیم اشتباهی نابخشودنی است.

در پی اصابت یک موشک به شرق لهستان در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان)، دو نفر جان خود را از دست دادند. این موشک در حومه روستای «پِشوودوف» واقع در ۶ کیلومتری غرب مرز اوکراین فرود آمد.

رسانه‌های غربی بلافاصله روسیه را عامل این حادثه اعلام و گمانه‌زنی درباره احتمال وقوع درگیری نظامی تمام‌عیار بین مسکو و ناتو را آغاز کردند. با این حال، مقامات لهستان با رد این ادعا، اعلام کردند که احتمال بالایی وجود دارد که این موشک از پدافند موشکی اوکراین شلیک شده باشد.

لامبرشت پیش از این با اشاره به این حادثه و برملا شدن خلأ در پدافند هوایی اروپا، گفت که برلین برای حفاظت از حریم هوایی لهستان، پیشنهاد داده تا با جنگنده‌های «یوروفایتر» و سامانه پدافند هوایی «پاتریوت» از ورشو حمایت کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    المان نمی داند چطور کاسه لیسی برای لهستان بکند در حالی که لهستان بخش زیادی از خاک المان را اشغال کرده روزهای فلاکت المان با شولتز شروع شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس