فیلم

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: بیش از ۸۰ درصد بازداشت شدگان حوادث اخیر در کرمان آزاد شده اند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی دادگستری کرمان، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز دوشنبه در نشست نقد و بررسی عملکرد دستگاه قضایی در حوادث اخیر اظهار داشت: مساله مهم این است که عواملی که موجب اغتشاشات و ناآرامی ها شد، عوامل خارجی بودند که با موج سواری، دروغ پراکنی و شایعه پراکنی جوانان و نوجوانان را مورد هدف اقدامات تبلیغاتی خود قرار دادند و اغتشاشاتی را ایجاد کردند و عده ای نیز احساساتی شدند و بدون توجه به ابعاد ماجرا فریب دشمن را خوردند و ناآرامی هایی را ایجاد کردند و عده ای نیز از خارج کشور ماموریت داشتند که دست به اقدامات ضد امنیتی بزنند و آمدند که اغتشاش و ناامنی ایجاد کنند.

وی افزود: پس از آنکه افرادی که بازداشت و دستگیر شدند و مورد بازجویی های فنی قرار گرفتند؛ مشخص شد تعدادی مربوط به ضد انقلاب، منافقین، تجزیه طلب و سلطنت طلب ها بودند که خود را در بین جوانان و نوجوانان قرار دادند و از احساسات پاک جوانان که نسبت به مساله ای اعتراضی داشتند، سوء استفاده کرده و ناامنی، تخریب و اغتشاش به وجود آوردند و تعدادی از این افراد دستگیر شدند.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: در دستگاه قضایی در ابتدای امر به دنبال هدایت و ارشاد بوده ایم و به ضابطانی که در صحنه بودند تاکید کردیم که بر مبنای راهنمایی و ارشاد اقدام کنند و بسیاری از افراد نیز این ارشادات را می پذیرفتند و صحنه اغتشاشات را ترک می کردند اما عده ای لجاجت و مقاومت می کردند که از بین این افراد نیز برخی سیاهی لشکر بودند و تعدادی دستگیر شده و تحویل دستگاه قضایی شدند و با کوچکترین صحبت بازپرس و مقامات قضایی متوجه می شدیم بخش زیادی از آنها نیز فریب خوردند و تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته بودند که این افراد بدون تشکیل پرونده قضایی و با اخذ تعهد، تحویل خانواده های خود شدند و بیش از ۸۰ درصد دستگیر شدگان شامل چنین افرادی بودند.

وی اضافه کرد: درباره افرادی که تخریب اماکن عمومی و اغتشاش علیه امنیت ملی را داشتند، پس از تکمیل پرونده های قضایی با اثبات ارتکاب جرم توسط این افراد به اقتضای جرم آنها نسبت به رسیدگی به پرونده اقدام شد و در این رابطه تفکیک بین جرایم سبک و سنگین براساس تاکیدات ریاست قوه قضاییه همواره مد نظر بوده است.

حجت الاسلام حمیدی گفت: افرادی که مدت کوتاهی در بازداشت بوده اند و ابراز ندامت داشته اند و رفتار انها نشانگر آن بود که فریب خورده اند، براساس رافت اسلامی مجازات تعلیقی به مدت سه سال یا پنج سال داده شد که در صورت ارتکاب مجدد جرم، در ابتدا باید مجازات تعلیقی را تحمل کرده و سپس نسبت به پرونده جدید خود تحمل مجازات داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از این افراد دستگیر شده، جوان بودند که در آینده ممکن بود در حوزه تحصیل و کار با مشکل روبرو می شدند و تلاش شد به نحوی اقدام شود که از تشکیل پرونده قضایی برای این فرد جلوگیری شود که در آینده برای بخش های مختلف زندگی خود دچار مشکل نشوند.

حجت الاسلام حمیدی اضافه کرد: افردی که در زندان هستند، جرایم بزرگتر را در پرونده دارند و یا دارای شاکی خصوصی هستند که پرونده این افراد در دست رسیدگی است و باید ضمن جبران خسارت های وارده به اموال اشخاص و بیت المال، باید به جنبه عمومی جرایم آنها نیز پرداخته شود.

وی ضمن بیان این مطلب که در بین افراد دستگیر شده در اغتشاشات اخیر که برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده ۹۶ نفر افغانی هستند، گفت: این افراد که در کشور ما حضور دارند و از فضای امن جمهوری اسلامی استفاده می کنند و در حقیقت مهمان ما هستند اما در حوادث اخیر دیدیم که مستقیما در این کارها دخالت داشته اند و بیشترین اغتشاش، تخریب و آتش زدن محل های مختلف را داشته اند و در بین این افراد افرادی بودند که پول می گرفتند و شعار نویسی می کرده اند.

دانشگاه شهید باهنر یک دانشگاه فاخر است

رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود از دانشگاه شهید باهنر به عنوان یک دانشگاه فاخر یاد کرد و ادامه داد: ارتباطات بسیار خوبی را در دوران خدمت خود در دستگاه قضایی با دانشگاهیان و دانشجویان داشته ام و از ابتدای حضور در استان کرمان آمادگی داشته ام که در جمع دانشجویان حضور یافته و از تبادل نظریات استفاده کنم.

وی با اشاره به اینکه امروز بسیج از نهالی نوپا به درختی تنومند تبدیل شده که در بسیاری از عرصه ها در حال خدمت است، تاکید کرد: در حال حاضر بسیج در عرصه های نظامی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و علمی حضور پرخیر و برکتی دارد و کارها و خدمات بزرگی را در کشور ارائه می دهد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان اظهار داشت: آثار تفکر پرخیر و برکت بسیج در کل جهان و به ویژه در خاور میانه قابل مشاهده و بر این اساس امروز بسیج مصداق کامل شجره طبیه است.

وی مناسبت روز دانشجو را نیز گرامی داشت و ادامه داد: جوانان هر کشور سرمایه های آن کشور هستند که رسیدن به رشد، کمال و توسعه نیز به دست همین افراد رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام حمیدی با تاکید بر این مطلب که جوانان هر کشور به عنوان سرمایه ای بزرگ، آن کشور را می سازند و آینده این کشور را رقم می زنند، تاکید کرد: این کشور متعلق به آحاد جامعه با هر دین و مذهبی، قومیت و با هر تفکری است و هیچکس حق ندارد یک مملکت و کشور را به نفع خود مصادره کند.

وی ادامه داد: ایران اسلامی متعلق به بیش از ۸۰ میلیون جمعیت این کشور است و هر فردی از آن سهم دارد والبته نقش هر فرد در ساختن کشور متفاوت است و هر فردی بر اساس ظرفیت خود در توسعه، عمران و آبادانی کشور سهیم است.

رییس کل دادگستری استان کرمان از دانشجویان به عنوان آینده سازان کشور یاد کرد و ضمن تاکید بر اینکه مسئولان و مدیران کشور از جمع دانشجویان خواهد بود، گفت: شما دانشجویان باید کمر همت را ببندید و با تحصیل و پیمودن درجه های علمی و توسعه سواد و دانش خود و نیز تقویت مراتب ایمان، تقوا و معنویت خود این آمادگی را در وجود خود بوجود آورید که به عنوان یک مدیر دانشمند، عالم و باسواد، آینده ساز کشور باشید.

شکاف موجود بین مسئولان و جوانان یک واقعیت است

حجت الاسلام حمیدی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که شکاف موجود بین مسئولان و جوانان یک واقعیت است که آن را قبول داریم و نباید این اتفاق رخ دهد، تاکید کرد: دشمن درصدد است که مردم از نظام و مسئولان فاصله بگیرند زیرا نظام ما یک نظام مردمی است و اولین نقشه دشمن این است که با دروغ پردازی و شایعه پردازی اعتماد مردم به مسئولان را کم کند.

وی ضمن بیان این مطلب که مردم باید به مسئولان اعتماد داشته باشند و مسئولان باید خدمتگزار مردم باشند، تاکید کرد: جوانان، دانشجویان، طلاب، اساتید دانشگاه و فرهیختگان باید بتوانند دسیسه ها و نقشه های دشمن را بشناسند و اب به آسیاب دشمن نریزند و در ادامه توطئه های دشمنان را خنثی کنند.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: اینکه بخشی از عملکرد مسئولان موجب نارضایتی مردم شده اند، واقعیت است و از این رو تاکید داریم که مسئولان وظایف خود را بر اساس قانون به بهترین وجه انجام دهند و کم کاری و ترک فعل نباید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کشور در حوزه اقتصادی و معیشتی با مشکل مواجه است، گفت: در دستگاه قضایی این مسائل را رصد می کنیم و برای برخی افراد پرونده تشکیل می شود و این پرونده ها پس از رسیدگی و احراز کم کاری مدیران که منجر به ایجاد مشکل برای مردم شده است، پس از صدور حکم قطعی به اطلاع مردم رسانده می شود.

رییس کل دادگستری کرمان افزود: یکی از ابزار نظارتی قوه قضاییه سازمان بازرسی است و به صورت دقیق عملکرد مدیران را رصد کرده و مورد نظارت قرار می دهد و هرگونه کم کاری و سوء استفاده مورد رسیدگی قرار می گیرد.

دستگاه قضایی برای کاهش ورودی پرونده ها مطالبه گری می کند

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با بیان اینکه قوه قضاییه برای رفع اطاله دادرسی و پیشگیری از وقوع جرم وظیفه داریم، اضافه کرد: به عنوان قوه قضاییه تولید کننده پرونده نیستیم و معتقدیم وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه آسیب زا است و موجب تشکیل پرونده ها می شود.

وی با اشاره به این مطلب که تشکیل این میزان پرونده زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست، اظهار داشت: در این حوزه از مسئولان مطالبه گری می کنیم.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: اگر آسیب های اجتماعی و زمینه های جرم زا و فسادزا از بین برود امار ورودی ها کنترل می شود و دستگاه قضایی بهتر می تواند به پرونده ها رسیدگی کند.

وی گفت: هر قاضی در استان کرمان به صورت میانگین ماهانه به ۱۸۰ پرونده رسیدگی می کند و این حجم بالای کار، موجب اطاله دادرسی می شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه سند تحول قضایی موجب امید در بین مردم و مسئولان قضایی شده است، گفت: امیدواریم بر مبنای این سند، تحولات عمده ای ایجاد کرده و میزان رضایت مندی مردم به دستگاه قضایی را افزایش دهیم.

حادثه شهدای تشییع ناشی از سوء تدبیر بوده است

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه حادثه شهدای تشییع، حادثه ای بسیار تلخ و ناگوار و ناشی از سوء تدبیر بوده است، تاکید کرد: در اینکه تصمیمات می توانست بهتر باشد و سوء مدیریت منتهی به این حادثه شده است، شکی وجود ندارد اما در حال حاضر در دستگاه قضایی پرونده ای در این زمینه در حال رسیدگی نداریم.

وی یادآور شد: پرونده هایی در سازمان قضایی نیروهای مسلح در سطح ملی شکل گرفته و رسیدگی شده است و البته درباره احراز سوء نیت و عدم احراز آن اطلاعی ندارم و اگر اطلاعات جدیدی کسب کنم در صورتی که قابل ارائه به افکار عمومی باشد، نتایج آن را ارائه خواهیم داد.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: خانواده هایی که در این حادثه آسیب دیده اند اگر چه عزیز خود را از دست داده اند، اما حق و حقوق آنها استیفاء شده است و بازهم پیگیر هستیم و در صورتی که مشکلاتی داشته باشند، در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

تاکید ویژه قوه قضاییه بر تکریم ارباب رجوع

رییس کل دادگستری استان کرمان همچنین ضمن بیان این مطلب که قوه قضاییه بر رفتار مناسب بامردم از سوی قضات و کارکنان نظارت بسیار دقیقی دارد، تاکید کرد: نمی گوییم دستگاه قضایی از هر گونه فسادی مستثنی است، اما در دستگاه قضایی واقعا بسیار به این قضیه حساس هستیم که اگر فرد در هر مرحله ای اقدام غیرقانونی داشته باشد بلافاصله مورد برخورد قانونی قرار می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی بیان کرد: جهت گیری ها و سیاستگذاری‌ها در دستگاه قضایی به سمت مبارزه قاطع با فساد در حوزه های درون سازمانی و برون سازمانی است.

وی با بیان اینکه هر گونه فساد مستندی را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کرده و نتیجه آن رابه مردم اعلام می کنیم افزود: مبارزه با فساد خط قرمز دستگاه قضایی است و رییس قوه قضاییه و سایر مسئولان از کنار آن عبور نخواهند کرد.

حجاب موضوعی فرهنگی است

رییس کل دادگستری استان کرمان در پاسخ به دغدغه تنی چند از دانشجویان با اشاره به این مطلب که موضوعاتی از جمله پوشش، حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و ... فرهنگی است، گفت: مسائل این حوزه با تشکیل پرونده، محاکمه و برخورد قضایی وانتظامی حل نمی شود.

حجت الاسلام حمیدی با تاکید بر این مطلب که حجاب یک ارزش است و بی حجابی ضد ارزش است و شکی در آن نیست، اظهار داشت: در دستگاه قضایی برای صرف موضوع بی حجابی پرونده تشکیل نداده ایم و معتقدیم اگر فردی ساختار شکنی می کند باید در ابتدا با تذکر و ارشاد به مسیر صحیح هدایت شود.

وی تصریح کرد: اگر با زور امر به معروف و نهی از منکر کنیم اثر معکوس خواهد داشت و به جایی نخواهیم رسید و باید پکیج کاملی از مسائل فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی در این رابطه مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام حمیدی یادآور شد: همه برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه داریم و در برابر منکر نباید بی تفاوت باشیم.

محدودیت های فضای مجازی موقت است

رییس کل دادگستری استان کرمان بااشاره به اینکه موضوع فیلترینگ و رفع محدودیت ها مربوط به شورای عالی فضای مجازی کشور است، گفت: هیچ فردی با فیلتر کردن موافق نیست و در شرایط عادی محدودیت چندانی ایجاد نمی شود اما زمانی که فضای کشور امنیتی می شود، باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم زیرا در این فضا دشمن سوء استفاده کرده و از این فضا به عنوان ابزار دشمنی استفاده می کند.

وی با بیان اینکه این وضعیت و محدودیت ها موقت است و با بهبود شرایط برطرف می شود، تاکید کرد: برخی اوقات مسئولان برای جلوگیری از ایجاد ناامنی مجبور می شوند محدودیت هایی را ایجاد کنند.

حجت الاسلام حمیدی اضافه کرد: با ایجاد ناامنی در کشور، همه اسیب می بینند و ضرر می کنند و دشمن به دنبال آن است که در کشور جنگ داخلی ایجاد نماید و برخی اوقات سازمان های مربوطه برای تامین امنیت مردم در چارچوب قانون محدودیت هایی را ایجاد می کنند.

قوه قضاییه در حوزه شفاف سازی به خوبی ورود کرده است

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که قوه قضاییه در حوزه شفاف سازی به خوبی ورود کرده است، گفت: سخنگوی قوه قضاییه هر هفته مسائل مهم کشور را اطلاع رسانی می کند و این امر بیانگر اقدامات شفاف دستگاه قضایی است.

وی اظهار داشت: مبارزه با دانه درشت ها به خوبی در دست انجام است و همواره شاهد هستیم با افراد شاخصی که فسادی را انجام داده اند، برخورد شده است و این افراد در حال تحمل محکومیت های خود هستند.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: دستگاه قضایی در صورت محرز شدن هرگونه جرمی، با هر فرد در هر جایگاهی برخورد خواهد کرد و بدون رودربایستی و ملاحظه نسبت به رسیدگی به پرونده ها اقدام خواهد شد.

وی افزود: درباره بانیان حوادث اخیر نیز هم اگر پرونده ای تشکیل شود، برخورد خواهد شد و پرونده مورد رسیدگی قرار می گیرد و نتیجه به اطلاع مردم رسانده می شود.

حمایت ویژه دستگاه قضایی از تولید و اشتغال

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان این مطلب که در دستگاه قضایی برای حمایت از تولید و اشتغال کارهای خوبی انجام شده است، تاکید کرد: در استان کرمان با فعالان اقتصادی و کارگران جلسه داشته ایم و مشکلات و نگرانی های آنها را بررسی کرده ایم.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه دهه ها واحد تولیدی با حمایت دستگاه قضایی به اشتغال و تولید بازگشته اند، تاکید کرد: امروز مسائل اقتصادی، اشتغال و تولید در کشور اولویت است و دستگاه قضایی به این حوزه ورود کرده و توفقیات بسیار خوبی نیز حاصل شده و مسئله در دست پیگیری است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز با اشاره به این مطلب که فضای جامعه ما نیازمند به مطالبه گری و گفت و گو بر سر مسائل اصلی کشور است، گفت: بهترین روش برای آشنایی با دیدگاه های افرادی که علاقه مند به حل مشکلات موجود جامعه هستند، شنیدن گفت و گو با افراد است و بهترین جا برای این کار دانشگاه است.

حجت الاسلام عسکری افزود: در اتفاقات اخیر مطلبی که به وضوح مشاهده شد این بود که خیلی ها از بیرون مرزها تلاش می کنند که جامعه جوان ما اظهار نظر و گفت و گو نکند.

وی با اشاره به این مطلب که برگزاری نشست های مشترک به منظور درک بیشتر و کمک به حل مسائل اصلی کشور انجام می شود، تاکید کرد: خدا به همه ما کمک کند که بتوانیم این ارزش‌ها و مبانی اصیل اسلامی که حاصل خون شهداست، حفظ نماییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • هادی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 0
    محدودیت های فضای مجازی موقتی است و در اسرع وقت دوباره به همان حالت ولنگاری و ول و رها شده گذشته بازخواهد گشت!!! خدا قوت حاجی!
  • پری مجرد 43 ساله IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 0
    چرا با این اغتشاش گران سفله و بی شعور و جانی بالفطره تسامح میکنید همه را گردن بزنید تا دل مردم ایران شاد بشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس