کد خبر 1441476
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
پرستاران

به نظر می رسد با ورود مجلس و اجرای درست قوانین مصوب شده و مشخص شدن وضعیت پرستاران طرحی و شرکتی زخم عمیقی از بدنه این قشر از جامعه التیام یابد.

به گزارش مشرق، تاریخ فراموش نمی‌کند؛ قربانی شدن روزانه ۵۰۰ الی۷۰۰ نفر از هموطنان در ایام غریبانه کرونا را که چگونه پرستاران و کادر درمانی بدون هیچ منتی قدم به میدان گذاشته و برای زنده بودن من و تو تا پای جان جنگیدند، حدود ۲۰۰ شهید از مدافعان سلامت جامعه پزشکی ایران که طی چند سال اخیر بی مزد و منت همه جور پای سوگند نامه بقراط تمام قد ایستاده‌اند.

در این میان وعده وعیدهای رنگی که با تغییرات دولت‌های مختلف هنوز به صورت کامل جامه عمل نپوشیده‌ است، خستگی را بر تن رنجدیده پرستاران جا می‌گذارد؛ از به کارگیری پرستاران ۸۹ روزه گرفته تا اجرای قانون تعرفه پرستاری؛ کسی گمان نمی‌کرد امروز در چنین ساعتی تمام وعده وعیدهای داده شده به فراموشی نسبتا مطلق سپرده شود.

خانه ملت شاید از نزدیک درگیر دردها و مطالبات پرستاران نبوده اما همیشه گوش شنوایی برای شنیدن تمام خواسته‌های این گروه از ایثارگران را داشته است، از پرستاری که در اوج کرونا و بحرانی ترین شرایط کشور به میدان آمده تا تعرفه گذاری که در میان سلایق مدیران مختلف به امروز و فردای نیامده موکول می شود.

مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف همواره به نقش و جایگاه مهم پرستاران و رسیدگی به مشکلات و مطالبات آنان تأکید ویژه‌ای داشته‌ و عنوان فرموده اند: مطالبه اصلی پرستاران در یک جمله «تقویت جامعه پرستاری» است که ضرورتی برای حال و آینده کشور به شمار می رود. قضیه کرونا نشان داد که اگر جامعه پرستاری تقویت نشود، در بزنگاه‌ها ضربه خواهیم خورد.

** سفارش مقام معظم رهبری به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

حتی ایشان در سخنرانی روز پرستار سال گذشته اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را از جمله مطالبات مشخص پرستاران خواندند و تأکید کردند: این قانون ۱۴ سال قبل تصویب شده، اما متاسفانه تا روزهای آخر دولت قبل حتی آیین نامه های اجرایی آن تنظیم نشده بود که اصرار دارم در این دولت، وزارت بهداشت مسئله تعرفه گذاری را دنبال و اجرا کند.

همچنین دکتر محمد قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی سال گذشته طی پیامی روز پرستار را به مجاهدان خط مقدم مبارزه با کرونا تبریک گفته و تاکید کرد: پرستاران فرشته نجات مردم هستند قدردان فداکاری های بی دریغ همگی آنها هستیم؛ در مجلس خود را موظف می‌دانیم اجرای دقیق قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را که امروز مورد تاکید مقام معظم رهبری بود، پیگیری و بر آن نظارت کنیم.

پس از کش و قوس های فراوان و پیگیری نمایندگان، بعد از سال‌ها انتظار جامعه پرستاری برای نخستین بار شاهد اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، در سال جاری بودند.

امروز ایران به جهت پیشرفت علم پزشکی همسطح بسیاری از کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است به گونه‌ای که گاهی نام پزشکان ایرانی در سطح جهان افتخار آفرین می‌شود و سالانه تعداد کثیری از پرستاران از کشور فارغ التحصیل می‌شوند اما با تمام این تفاسیر با کمبود پرستار در بیمارستان‌ها مواجه هستیم.

** کشور با کمبود پرستار مواجه است

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار ایران، با اشاره به اینکه پرستاران بیشترین خدمات را در حوزه سلامت به مردم ارائه می دهند، اظهار کرد: جمعیت پرستار کشور باید بیش از دو برابر وضعیت موجود باشد تا به کف استانداردهای بین المللی برسیم. ما ۱۰۰ هزار نیروی پرستار بیکار در کشور داریم و این در حالی است که کمبود پرستار در بیمارستان های کشور بسیار محسوس است اما متاسفانه هیچ اقدامی برای جذب نیروی پرستار انجام نشده است. ظرفیت دانشکده های پرستاری سه برابر یعنی ۳۰۰ درصد زیاد شده است و سالیانه ۱۲ هزار پرستار از دانشکده های سراسر کشور فارغ التحصیل می‌شوند.

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با بیان این‌که پرستاری در ایران در بسیاری از زمینه‌ها قدرتمندتر از سایر کشورهاست، اظهار داشت: پرستاری ایران به لحاظ تکنولوژی آموزش و سواد با چند کشور اول جهان برابری می‌کند اما به دلیل عدم رعایت استانداردهای نیروی انسانی نسبت به جمعیت، تخت و پزشک، نتوانسته‌ایم استانداردهای جهانی را پیاده‌سازی کنیم. با این وجود در دو سال کرونا پرستاران بر بالین بیماران حاضر شدند.

**زمزمه اجرای قانون تعرفه گذاری به گوش می‌رسد

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به آخرین اخبار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: در سال جاری حدود ۵ هزار میلیارد ‌تومان اعتبار برای تعرفه گذاری پرستاری در بودجه ۱۴۰۱ دیده شد، خوشبختانه اولین دریافتی در آبان ماه محقق شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: سرانه نیروی انسانی پرستاری کشور کمتر از استاندارد است. وضعیت موجود تعداد پرستار به ازای تخت‌ بیمارستانی ویا سرانه جمعیت کشور قابل قبول نیست و از استانداردهای جهانی، منطقه‌ای و حتی ملی فاصله دارد، این مسئله در شرایطی است که تعداد فارغ التحصیلان رشته پرستاری از دانشگاه‌های مختلف کشور در حد قابل قبولی است.

** دو مسیر برای جبران کمبود پرستار در کشور

عبادی با تاکید به کمبود پرستار در کشور تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی می‌تواند از دو مسیر مسئله کمبود پرستار را در دستور کار قرار دهد، نخست به واسطه طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، همکارانی که در بدنه وزارت بهداشت و درمان همچون پرستاران ۸۹ روزه، قراردادی و شرکتی مشغول به خدمت هستند، را تبدیل وضعیت کند و از طرفی با مجوزهای استخدامی که به سازمان اداری و استخدامی کشور داده می‌شود مشکل کمبود پرستار را رفع کنند تا در حد قابل قبول منطقه ای و جهانی قرار بگیریم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه یادآور شد: نسبت پرستار به هر تخت حدود ۹۵صدم درصد است که اگر با گروه پرستاری در نظر بگیریم حدود ۱.۴ دهم که با نرم کل کشور یعنی ۱/۸ دهم به ازای هر تخت فاصله دارد و باید این مسئله اصلاح شود. کمبود سرانه پرستار باعث افت کیفیت مراقبت و تضییع حقوق مردم می‌شود.

** کم و کاستی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری جبران شود

وی در ادامه با اشاره به تاخیر ۱۵ ساله اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکید کرد: باید کم و کاستی این قانون شناسایی و اصلاحات مورد نظر اعمال شود با تمام این تفاسیر عملیاتی شدن آن یک گام بلند در حوزه سلامت کشور بود.

عبادی با بیان جزییات دریافتی پرستاران یادآور شد: دریافت کارآمد پرستاران در مناطق مختلف کشور از ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان تغییر می‌کند، این رقم با توجه به تعداد مراجعان بیمارستان محل خدمت تفاوت‌ دارد.

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تبریک روز پرستار به تمام مدافعان سلامت، یادآور شد: بعد از ۱۶ سال، امسال با همت کمیسیون بهداشت و نمایندگان در مجلس یازدهم، شاهد تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستیم، انتظار داریم این قانون به صورت کامل توسط دولت به مرحله عملیاتی شدن برسد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه با اشاره به شهادت جمعی از مدافعان سلامت از جمله پرستاران در دوران کرونا، تاکید کرد: ما نزدیک به ۲۰۰ پرستار شهید در ایام کرونا داشته‌ایم که بیشتر آنها از بانوان بودند، این نشان می‌دهد پرستاران خالصانه با جان خود به مردم خدمت رسانی می‌کنند، نباید از ارائه خدمات مادی و معنوی به این گروه امتناع کنیم.

**عدالت در سلامت یکی از فاکتورهای حفاظت از سرمایه انسانی است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: عدالت در سلامت یکی از فاکتورهای حفاظت از سرمایه انسانی است، این موارد زمانی محقق می‌شود که ما توانایی اجرایی کردن قوانین بالادستی را داشته باشیم، تعرفه گذاری نظام پرستاری و ویزیت و مراقبت پرستاری در منزل به صورت خدمات بیمه‌ای از جمله این قوانین هستند که اگر عملیاتی شود بی تردید تحولی در نظام سلامت کشور خواهد بود و از طرفی به نفع بیماران صعب العلاج، سالمندان و سایر بیماران است.

**کادر درمانی در قانون جوانی جمعیت دیده شود

محمدبیگی در ادامه با اشاره به مفاد حمایتی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یادآور شد: پرداخت فوق العاده کمک به فرزندآوری بصورت افزایش پلکانی به ارائه دهندگان خدمات (بهورزان، مراقبین سلامت، ماماها و پزشکان) به ازای تولد فرزند اول به بعد در جمعیت تحت پوشش، از جمله سایر مزایا برای حمایت از کادر درمانی به ویژه پرستاران است که متاسفانه هنوز به مرحله عملیاتی شدن نرسیده، مطالبه جدی ما اجرایی شدن آن است.

رئیس کمیته سلامت الکترونیک مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تلاش می‌شود در برنامه هفتم توسعه الگوی بهداشت و سلامت مدنظر قرار گرفته شود، بی تردید نقش پرستاران در آن پررنگ خواهد بود، در طرح پزشک خانواده باید شرایط کاری کادر درمانی از پزشک و پرستار گرفته تا بهورزان به درستی دیده شود تا تعرفه گذاری‌های رفاه عمومی جامعه مد نظر قرار بگیرد و در عملیاتی شدن آن با شکست مواجه نشویم.

**تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای همچون ایثارگران برای پرستاران در نظر بگیریم

محمدبیگی در ادامه یادآور شد: فداکاری پرستاران ۸۹ روزه فراموش نشدنی نیست که با شروع کرونا با جان خود برای نجات هموطنانمان به میدان آمده و مبارزه کردند، روا نیست این گروه بنا به هر دلیلی از سیستم بهداشتی درمانی کشور کنار گذاشته شوند و یا مورد بی مهری قرار بگیرند. این گروه از پرستاران با فداکاری همچون رزمندگان پا به میدان گذاشتند؛ باید تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای برای آنان در نظر بگیریم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: محدودیت‌های مالی دولت قابل درک است اما با تمام این تفاسیر از دولت سیزدهم انتظار می‌رود اجر و پاداش مدافعان سلامت ۸۹ روزه با بکارگیری آنها در بدنه بهداشت و درمان کشور پرداخت شود، در نظر داشته باشیم ایثارگران سلامت در حوزه پذیرش، استخدام، گزینش و ارزیابی می‌شوند باید ملاک عملکردمان حضور فعال کادر درمان در شرایط حاد کرونایی باشد.

** آیین نامه ای برای استخدام بی چون و چرای پرستاران ۸۹ روزه در نظر بگیرید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید آیین نامه ای تصویب کند تا بکارگیری نیروهای ۸۹ روزه در دستور کار قرار گیرد، بی تردید بی توجهی به کادر بهداشت و درمان به ضرر و زیان کل کشور خواهد بود و این مسئله تبعات گسترده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سختی شغل پرستاران در ایام اپیدمی کرونا تاکید کرد: حضور پرستاران در دوران پاندمی کرونا همانند حضور رزمندگان در جبهه جنگ بود، در طول سه سال اخیر شاهد شهادت تعداد کثیری از مدافعان سلامت در کشور بودیم که با ایثار و گذشت خودشان همچون رزمندگان مجاهد در طول هشت سال دفاع مقدس از مردم این سرزمین دفاع کردند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انگیزه کاری پرستاران گفت: سختی کار کادر درمانی به ویژه پرستاران، شیفت های طولانی، مشاهده مرگ بیماران در شرایط سخت کرونا و حتی شهادت کادر درمانی در کنار به تاخیر افتادن قانون تعرفه گذاری، بی تفاوتی نسبت به ۸۹ روزه ها و… همگی بر روی انگیزه پرستاران تاثیر گذاشته است.

**هیچ مقامی حق اعلام پایان کار پرستاران ۸۹ روزه را ندارد

وی با انتقاد از ورود جدی دولت به مسئله استخدام پرستاران ۸۹ روزه تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی و بازرسی کشور باید نسبت به دستور وزیر بهداشت مبنی بر اینکه هیچ دانشگاهی حق اعلام پایان کار استخدام پرستاران ۸۹ روزه را که در دوران کرونا تمام قد به میدان آمدند و به مردم خدمت کردند را ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: چرا دولت متشکل از سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کل کشور از وزارت بهداشت حمایت نمی‌کنند تا تکلیف پرستارانی که در دوران کرونا در قالب طرح و قراردادهای ۸۹ روزه شبانه روزی برای نجات هموطنان تلاش کردند را تعیین تکلیف نمی کنند؟!

** رفتارهای دوگانه پرستاران ۸۹ روزه را آزار می‌دهد

اسحاقی با انتقاد از وزارت بهداشت نسبت به پرستاران طرحی و شرکتی یادآور شد: وزارتخانه با این رفتارهای دوگانه در حال از دست دادن پرستاران ۸۹ روزه و شرکتی است بی تردید اگر این سرمایه ها را از دست بدهد به سختی می‌تواند آن را جایگزین کند، بازگشت این سرمایه ها یا امکانپذیر نیست یا شدنی نخواهد بود.

** ردیف اعتباری مشخص برای ۸۹ روزه ها

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته در مورد وضعیت نامشخص ۸۹ روزه ها با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، نمایندگان درصدد در نظر گرفتن ردیف اعتبارات ویژه‌ای برای پرستاران ۸۹ روزه و شرکتی ها هستند تا با مشخص شدن درآمدها و هزینه‌های آنها بهانه‌ای برای دولت جهت استخدام و تغییر وضعیت این گروه از پرستاران نباشد.

** مهاجرت پرستاران هزینه سنگینی بر دوش دولت است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به هزینه سنگین تربیت یک پرستار در کشور، گفت: تربیت یک نیروی انسانی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هزینه سنگینی به دوش دولت می‌گذارد؛ زمانی که چنین نیروی از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شود با بی تفاوتی آنها در جامعه رها می‌شوند.

وی در ادامه یادآور شد: امروز کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر خواهان نیروهای تحصیلکرده کشور ما در مقاطع و رشته های تحصیلی مختلف هستند و حتی به لحاظ مادی و معنوی جایگاه ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته اند، پرستاران ما در شرایط سخت ثابت کردند که تا پای جان مدافع جان بیماران هستند اگر حداقل امکاناتی که در سایر کشورها به آنها پیشنهاد می‌شود به آنها ارائه شود بی تردید به دلیل ارق ملی در کشور ماندگار می‌شوند مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کل کشور باید بستر ماندگاری پرستاران را برای وزارت بهداشت مهیا کنند، اما پشت پرده عدم توجه به آنان، برای همگان گنگ است.

بهتر است در پایان اینگونه بگوییم، پخش فیلم های اعتراضی از پرستاران نشان از خستگی بی نهایت آنهاست که در مصاف با بیماری کرونا زخم‌های عمیقی در وجود آنها باقی مانده از زخم‌های التیام ناپذیر جان دادن هموطنان در مقابل چشمانشان تا دوری از خانواده، در این میان وعده وعیدهای بی سرانجام نمک پاشیدن برزخم‌های عمیق آنهاست، واقعیت غیر قابل انکار اینجاست همگی ترس از خیزش دوباره کرونا را داریم اما غافل از مهاجرت پرستارانی هستیم که در سایه بی توجهی تعدیل شده یا ترس کنار گذاشتن از بدنه درمانی کشور را دارند و به دلیل واخواهی سه سال تلاش بی وقفه در اوج کرونا امروز تنها راه را مهاجرت دیدند. سناریوی تلخ این ماجرا زمانی خود را نشان داد که خبرهای تعدیل پرستاران و طرحی زمزمه شد، بی تردید این سنایور باب میل هیچکس نیست امیدواریم مسئولان و متولیان امر گوش شنوایی برای شنیدن دردهای پرستاران داشته باشد.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    5 1
    فقط پرستاران؟ پس کادر خدمات و کارمندان درمانی چی؟ همیشه شاهد دوقطبی کردن تو همه موارد هستیم، متاسفم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس