کد خبر 1442733
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
برجام

برجام یک توافق سراسر توطئه و مین‌گذاری شده است که منتقدین به‌شدت مخالف تصویب اجرای آن بودند و مقام معظم رهبری نیز در مجموع با ۲۸ شرط با اجرای آن موافقت فرمودند.

به گزارش مشرق، ابراهیم کارخانه‌ای * طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

در حالی که با خروج آمریکا از برجام (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) و عدم پایبندی هدفمند کشورهای اروپایی به انجام تعهدات، عملا مهر باطل بر پیشانی برجام زده شده است؛ سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا (جان کربی) پس از صدور قطعنامه از سوی شورای حکام خواستار احیاء و بازگشت جمهوری اسلامی ایران به برجام شده و در همان حال سه کشور اروپایی در اقدامی فریبکارانه با صدور بیانیه‌ای اعلام می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های برجامی را زیر پا گذاشته است.

در این رابطه چند نکته قابل تامل است:

1– برجام یک توافق سراسر توطئه و مین‌گذاری شده است که منتقدین به‌شدت مخالف تصویب اجرای آن بودند و مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور وقت (پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی ) در مجموع با ۲۸ شرط با اجرای آن موافقت فرمودند.

علی‌رغم مشکلات و ایرادات اساسی (که این جانب دهها مورد از آنها را تحت عنوان « برجام آینه عبرت اعتماد به غرب» احصاء و در کتاب «خسارت محض و دیپلماسی هسته‌ای» منتشر نموده ام) تصور این که برجام در برگیرنده منافع جمهوری اسلامی ایران است حاصل تفکر کسانی است که یا برجام را نخوانده‌اند و یا نسبت به منافع ملی غافل و یا جاهل هستند.

بند ۳۷ برجام، معروف به مکانیسم ماشه که بر اساس آن حتی با شکوائیه جمهوری اسلامی ایران کلیه قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران مجدداً فعال می‌گردد و بندهای ۷۴ الی ۷۸ برجام که طی فرآیندی خواستار ورود بازرسان آژانس به اماکن نظامی می‌شود از جمله موارد مهم توطئه برانگیز برجام علیه منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.

۲ – با وجود آن که با خروج آمریکا از برجام؛ توافق‌نامه موضوعیت خود را از دست داده است، متاسفانه دولت دوازدهم در اقدامی منفعلانه و ذلیلانه نه تنها از اقدام متقابل که حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است صرف نظر نمود، بلکه تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام نیز با بازی در میدان فریبکاری سیاسی اروپا تحت عناوین SPV و INSTEX پایبند به مفاد برجام باقی ماند و حتی فراتر از آن با کاهش ذخیره‌سازی اورانیوم غنی شده از ۳۰۰ کیلوگرم به کمتر ۱۰۰کیلوگرم موجبات جسارت و بی‌پروایی بیشتر آمریکایی‌ها را در اعمال تحریم‌های سخت‌ترعلیه جمهوری اسلامی ایران فراهم نمود و در ادامه نیز با اقدامی تامل‌برانگیز و گام به گام و طویل‌المدت، پس از ۸ سال بازی سیاسی، بسته توطئه برجام را به دولت بعد منتقل نمود.

۳ – در حالی که با مصوبه راهبردی هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، پروتکل الحاقی به عنوان محور اصلی توطئه‌های بازرسی آژانس می‌باید به حالت تعلیق درمی‌آمد، متاسفانه این اقدام انقلابی با مسامحه کاری دولت دوازدهم مواجه گردید.

بدون شک اکنون صدور همزمان قطعنامه‌های شورای حکام و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران بخشی از جنگ ترکیبی است که از طریق مثلث شوم «‌آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی» مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شود.

جمهوری اسلامی که تاکنون با درایت رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و بصیرت انقلابی مردم و هوشمندی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تمامی توطئه‌های برنامه‌ریزی شده علیه ایران اسلامی را نقش بر آب نموده است، یقیناً در این مرحله نیز دشمن را ناکام خواهد گذاشت.

۴ – در حالی که با خروج آمریکا از توافق و عدم پایبندی اروپا به اجرای تعهدات، عملاً حیات نباتی برجام هم پایان یافته است؛ پس از صدور قطعنامه شورای حکام؛ سخنگوی امنیت ملی آمریکا به عنوان یک کشور برهم زننده و خارج شده از توافق، خواستار بازگشت ایران به برجام می‌گردد و در مقابل‌، سه کشور اروپایی در اقدامی فریبکارانه مدعی زیر پا گذاشتن محدودیت‌های برجامی از سوی ایران می‌شوند.

این ادعای فریبکارانه زمانی معنی‌دار می‌شود که در اقدام بعدی شورای حکام، پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت ارجاع گردد که در این صورت دشمن تلاش خواهد کرد با فعال شدن مکانیسم ماشه بر طبق بند ۳۷ برجام امکان بازگشت قطعنامه‌های صادره فراهم گردد!

بر این اساس، تصمیم‌سازان و دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای می‌بایست با هوشمندی و دیپلماسی قوی سیاسی در جهت خنثی‌سازی این توطئه، امکان وتوی قطعنامه جدید را توسط کشورهای همسو با جمهوری اسلامی ایران، فراهم نمایند. چنین اقدامی تمهیدات پیشدستانه جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با اتخاذ مواضع اصولی و بازدارنده با هدف ممانعت از سوءاستفاده از جنازه برجام می‌طلبد.

۵ – بر این اساس در شرایط حساس کنونی؛ جمهوری اسلامی ایران می‌بایست از هرگونه اقدام فریبکارانه طرف مقابل که منجر به رسمیت بخشیدن به برجام گردد ازقبیل نشست کمیسیون مشترک و... پرهیز نماید و با دیپلماسی قوی سیاسی این پیام را به جهان منتقل نماید که شکست برجام و عوارض ناشی از آن تنها متوجه کشورهایی است که با عدم پایبندی به تعهدات و خروج از برجام مهر باطل بر تابوت آن کوبیده‌اند و نکته اساسی اینکه در حالی که پروتکل الحاقی جزئی از برجام است و طرفین با قریب ۵ سال مذاکره برای احیاء برجام به نتیجه نرسیده‌اند، آژانس بین‌المللی بر اساس مفاد کدام توافق‌نامه، ایران را متهم به عدم همکاری در بازرسی از سه مکان اعلام نشده نموده است!؟

دستگاه سیاسی و دیپلماسی می‌بایست علاوه‌بر مقابله با توطئه ساختگی و تکراری دشمن که حد یقفی بر آن مترتب نیست‌، بررسی این مهم و نقش آن‌ در خنثی‌سازی توطئه‌های مشترک «آژانس، آمریکا و سه کشور اروپایی» را در جهت عدم مشروعیت قطعنامه صادره از سوی شورای حکام، مورد توجه جدی قرار دهد.

_____________________

* رئیس‌کمیته هسته‌ای مجلس نهم و استاد دانشگاه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    10 17
    باباجان غنی سازی ۹۳ درصدی کنید چون غرب به ایران ضعیف امتیاز نمیدهد شاید بند اسنپ بک را چماقش کنند اما پس از غنی سازی ۹۳ درصدی به سمت امتیاز دادن می آیند اما الان خیر چون غنی سازی زیر ۹۰ درصد پالس ضعف و ترس مخابره میکنه نه اقتدار.
    • مهلا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      9 9
      دیگه خبری از امتیاز نیست! چون کشور اوضاع نارامی داره اونها هم فهمیدن ! صد درصد حمله میکنن
  • یک جانباز IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    9 10
    من بیسواد که بصورت کامل برجام را نخوانده ام و با گوش کردن صحبتهای بزرگان و خواندن نوشته های آنها فهمیدم که عدم لحاظ خواسته های رهبری در برجام یعنی خیانت به ملت ایران و از اینکه ترامپ زد زیر آن از این بابت حاضرم دست او را ببوسم که چنین خدمتی را به ملت ایران کرد
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    9 15
    الان که همه چیز دست خودتونه خوب بابا بیا بیرون از برجام و جلوی رشد دلار رابگیر هی حرف مفت زدن که فایده نداره.!!!
  • ناشناس IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    10 13
    خدا لعنت کنه کسانی که سالهای پیش تن به اجرای این برجام لعنتی دادند ما داشتیم زندگی خودمان را میکردیم دشمن هم مثل سگ هر از گاهی یک واق واق ی میکرد
  • محمدایوب IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    8 12
    از آنجا که برجامیون افرادی مانند روحانی لاریجانی ظریف عراقچی صالحی وعلی مطهری واصلاح طلبان در مناظره با به قول آنها دلواپسان شرکت نمی کنند باید دادگاه مانندی این افراد را فرا بخواند ودر مقابل منتقدین ودلسوزان پاسخ چندین سال خسارتی که به کشور تحت عنوان برجام وارد کردند را بدهند تا الان اصلاح طلبان با حقه بازی طلبکار نشوند
  • علی IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    16 10
    باسلام گفتن و یا نه گفتن راحت ترین و بی درد سرترین گفتمان است - اما شما قبل از این که از طرحی ایراد بگیرد پلن جایگزین ان با حداقل با همان کارکرد داشته باشید وگرنه ایراد گرفتن در توان هر اماتوری هست. جنازه برجام بر کار ده قرارداد شانگهای برتری دارد. می گوید غیر از این است امتحان کنید! اقتصاد دارای یک دست نامرئی برای تعادل دارد هر کدام از این وزنه ها نباشد سمت دیگر ان لنگ می زند.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    8 15
    مگر برجام اینطور که شما می گویید نیست خوب لامذهب از آن خارج شوید ودیگر مذاکره هم نکنید از آن پی تی هم خارج شوید وتف تو صورت آمریکا بیندازید
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    7 6
    هرچه زودتر به آمریکا وغرب اعلام کنید بدلیل عدم اجرای تعهداتشان به برجام-ایران برجام را آتش زد(ما دیگه بدترازکره شمالی نیستیم
  • FR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    3 1
    آقای کارخانه ای از ابتدا یکی از کارشناسان دلسوز و آگاه در مورد موضوع هسته ای و برجام بوده اند
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    2 2
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • SE ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    2 1
    نمونه بارز استادی اصلاحاتی جماعت در وارونه جلوه دادن حقایق همین جا زدن قفل بجای کلید توسط شیخ حسن بود. قفل بر صنعت هسته ای، قفل بر اقتصادريال قفل بر روابط اقتصادی عیر از غرب و قفل نان و آب و سفره مردم به برجامهای مورد علاقه غرب. یک گوره سیاسی چه باید بکنه که به جرم خیانت به مافع ملی و مردم و آیندگان مستحق محاکمه باشند؟!
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    2 0
    برجام را جایی دفن کنید که بعد بتوانید جرثومه بانیانش را توان مقبره خاک کنند
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    3 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس