کد خبر 1442745
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
ماهی

با دقت کردن به ظاهر ماهی و توجه کردن به نشانه های ماهی خراب ,به راحتی میتوانید ماهی ناسالم و مسموم را از ماهی سالم تشخیص دهید.

به گزارش مشرق، گوشت ماهی مانند گوشت مرغ یک منبع کم کالری و سرشار از پروتئین است و رژیم غذایی سالمی محسوب می شود اما فواید ماهی از دیگر انواع گوشت بیشتر است. ممکن است بعضی از ماهی ها به دلیل شرایطی که وجود داشته است ؛ خاصیت نداشته باشند و حتی برای بدن مضر هم باشند ؛ بنابراین بسیار مهم است که علائم را بشناسید که به شما کمک می کند تا بفهمید کدام ماهی تازه نیست.

حتی ممکن است بعضی از این ماهی ها علاوه بر این که کهنه هستند، یک باکتری مضر یا انگل هم داخل شان وجود داشته باشد. اما چگونه باید متوجه آن شد تا از بیماری ها جلوگیری کرد؟

اگر ماهی چشمان ابری مانند داشت، هرگز آن را نخورید

به چشمان ماهی نگاه کنید، اگر متوجه شدید که چشمان ماهی کاملاً سفید و ابر مانند است و شفاف نیست، بهتر است که سریعا آن را دور بیندازید. همیشه ماهی را همراه با سر خریداری کنید تا بتوانید چشمانش را ببینید.

چشمان ماهی باید کاملاً تمیز و شفاف باشد اما چشم های تیره و ابری مانند نشان دهنده این است که آبی که ماهی در آن زندگی می کرده، کیفیت پایینی داشته و حتی ممکن است حاوی باکتری و انگل نیز بوده باشد. معمولاً مواد مغذی موجود در این ماهی زیاد نیست و شاید حتی پیر هم باشد.

علائم دیگر را هم بررسی کنید

از طرفی به آب شش، پوست و گوشت ماهی هم دقت داشته باشید و کیفیت آن را بسنجید. می توانید یک طرف بدن ماهی را به آرامی فشار دهید که در چنین حالتی گوشت باید دوباره سریع به حالت اول برگردد، یعنی ماهی تازه است اما اگر زیاد طول بکشد، یعنی ماهی تازه نیست.

رنگ آبشش باید قرمز باشد

اگر آبشش بنفش یا قهوه ای بود، یعنی ماهی خیلی پیر است. همچنین استخوان ها و مهره های ماهی را هم نگاه کنید که شکستگی نداشته باشد. ماهی تازه باید بویی شبیه به بوی دریا داشته باشد. اگر بوی آمونیاک می دهد، باید به دنبال خرابی ها بگردید.

مراقب مسمومیت ماهی باشید

در بالا علائمی را به شما معرفی کردیم که نشان می دهد ماهی تازه است یا خیر. همچنین باید مراقب ماهی سمی هم باشید. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها توضیح می دهد که دو نوع اصلی از مسمومیت ماهی وجود دارد که یکی از آن ها در آب های گرم اتفاق می افتد و معمولاً در مناطق شرجی بیشتر است و بهتر است که خیلی از این نواحی ماهی تهیه نکنید.

نوع دیگر مسمومیت زمانی اتفاق می افتد که هیستامین بسیار زیادی بعد از نگهداری نامناسب ؛ از ماهی آزاد بشود. ماهی که چنین سمی داخل خودش داشته باشد ، معمولاً طعم خیلی تیز، شور و یا خیلی تندی دارد.

بیماری حاصل از ماهی خطرناک تر از بیماری های دیگر است

بسیاری از ما به دلیل فواید ماهی بدون نگرانی از آن استفاده می کنیم اما بعضی از افراد در معرض خطر زیادی هستند. کودکان در سنین پایین، افراد بالای ۶۵ سال، خانم های باردار و افرادی با مشکل سیستم ایمنی ؛ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های حاصل از ماهی هستند. پس نباید در استفاده از گوشت ماهی هم زیاده روی کرد. پس اگر در مورد مصرف غذا های دریایی نگران هستید یا بیماری دارید و نمی دانید که باید ماهی بخورید یا خیر ، حتما از پزشک خود مشورت بگیرید .

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس