1

طی هفته‌های اخیر باب گفت وگو بین فعالان سیاسی با مقامات ارشد فراهم شده است، چندی پیش بود که رئیس قوه قضاییه در سخنانی پیش گام شد و موضوع گفت وگو را مطرح کرد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۴ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که نشست مشترک مجلس و دولت، برف و باران استان‌های مختلف کشور و صحبت‌ها از تعطیلی احتمالی گشت ارشاد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره امروز خود به تغییر لحن مقامات آمریکایی پس از آغاز اغتشاشات پرداخته و نوشته است:

تغییر لحن غربی‌ها در ارتباط با مذاکرات احیای برجام که تازه‌ترین نمونه آن در اظهارات روز شنبه رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انعکاس گسترده‌ای پیدا کرد، زمینه تغییر رفتار و رویکرد این کشورها در ارتباط با توافق هسته‌ای را به وجود آورده است. با این وجود همچنان ابهام در تصمیم‌گیری که ناشی از عدم‌قطعیت‌ها درباره جمهوری اسلامی است باعث شده تا واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی صراحتا بر گزینه شکست مذاکرات و رونمایی از پلن بی ‌تاکید نکنند و همچنان راه دیپلماسی را باز نگه دارند.

در ادامه این گزارش آمده است:

تا قبل از متغیر ناآرامی‌ها و جنگ اوکراین، وضعیت برای اروپا و آمریکا در قبال ایران روشن بود و دولت بایدن بنا بر استراتژی مذاکراتی خود به دنبال احیای برجام و بازگشت به توافق هسته‌ای بود. حتی در دو برهه اسفند ۱۴۰۰ و مرداد ۱۴۰۱ آمریکا به بسته پیشنهادی جوزپ بورل برای احیای توافق پاسخ مثبت داد و در انتظار پاسخ تهران به این بسته مذاکراتی ماند که در نهایت با واکنش منفی ایران مذاکرات عملا متوقف و برجام در وضعیت بن بست کنونی قرار گرفت. از آن مقطع و با بروز دو متغیر ذکر شده، آمریکا و اروپا به سمت فضای ابهام و نااطمینانی و عدم‌قطعیت درباره ایران متمایل شدند که خود را در اظهارات ضد و نقیض درباره اولویت دیپلماسی و همزمان روی میز بودن پلن بی ‌جلوه‌گر ساخت.

پشت پرده ماجرای عجیب مسمومیت سریالی دانشجویان! / در جلسه فعالان سیاسی با دبیر شورای امنیت ملی کشور چه گذشت؟

این ادعا درحالی مطرح شده است که موضع ایران در مذاکرات برجام از همان نخستین روز از دور هفتم گفتگوها روشن است؛ تهران سه خواسته مشخص از طرف غربی داشته است؛ لغو تحریم‌ها، راست آزمایی آن و تضمین غرب خط قرمز جمهوری اسلامی ایران در برجام بود؛ آن طرفی که بهانه آورده و از مذاکره طفره رفت؛ آمریکایی‌ها بودند، به زودی با تعیین قطعی وضعیت آشوب‌ها باز این واشنگتن است که باید برای بقای نیروهای خود در منطقه تصمیم بگیرد.

ماجرای یه مسمومیت عجیب غذایی در دانشگاه!

روزنامه اعتماد خبر مسمومیت انشجویان را پیگیری کرده و نوشته است:

هفته اول آذرسال جاری خبر رسید که تعداد زیادی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، با علایم بالینی مشابه مسمومیت با مواد غذایی یا آب آشامیدنی آلوده و ناسالم، به بهداری دانشگاه مراجعه کرده و به دلیل شدت بدحالی، به بیمارستان‌های شهید اشرفی و ۹ دی اصفهان منتقل شده‌اند. سیدعلی میرمحمدی‌میبدی، رییس دانشگاه صنعتی اصفهان تعداد این افراد را ۲۷۰ نفر اعلام کرد، اما در فضای مجازی گفته می‌شد که تعداد دانشجویان مسموم شده تا ۴۵۰ نفر هم افزایش داشته است.
تعداد دانشجویان مسموم شده در این دانشگاه در حدی افزایش داشته و شدت علایم بیماران در حدی بوده که کانال تلگرامی انجمن صنفی دانشجویان در صفحه خود نوشت: «جمعیت دانشجویان مسموم به نحوی است که امکانات بهداری دانشگاه توان پشتیبانی ندارد و از خوابگاه دانشجویان، تخت و چوب‌لباسی (برای سرم) جهت رسیدگی به وضعیت دانشجویان مسموم شده، به بهداری منتقل شده است.»

در ادامه گزارش اعتماد آمده است:

دیروز سازمان امور دانشجویان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به سه رخداد مسمومیت در دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، خوارزمی واحد کرج و صنعتی اراک، واکنش نشان داد اگرچه در متن این اطلاعیه، هیچ اشاره‌ای به آلودگی و کیفیت نازل غذای توزیع شده در سلف‌های دانشگاه‌ها و مسمومیت غذایی دانشجویان نشده است. آزمایش‌های مختلف از آب آشامیدنی و غذای دانشجویان و همچنین نمونه‌برداری‌های انسانی صورت گرفته است که نتایج آن در دست بررسی است و تحقیقات اولیه پاتولوژیست‌ها در دانشگاه صنعتی اصفهان، حاکی از منشا ویروسی این بیماری گوارشی است و در دانشگاه خوارزمی و صنعتی اراک منتظر دریافت نتیجه آزمایشات انجام شده هستیم. این سازمان با تشکیل کمیته‌ای متشکل از کارشناسان و متخصصان مرتبط ضمن بررسی همه‌جانبه و بازدید میدانی از دانشگاه‌های مذکور، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را آغاز کرده است.

پشت پرده ماجرای عجیب مسمومیت سریالی دانشجویان! / در جلسه فعالان سیاسی با دبیر شورای امنیت ملی کشور چه گذشت؟

رایزنی فعالان سیاسی با دبیر شورای عالی امنیت ملی

روزنامه همدلی در گزارش خود به جلسه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با شمخانی دبیر شورای امنیت ملی کشور پرداخته و نوشته است:

طی هفته‌های اخیر باب گفت وگو بین فعالان سیاسی با مقامات ارشد فراهم شده است. چندی پیش بود که رئیس قوه قضاییه در سخنانی پیش گام شد و موضوع گفت وگو با مخالفان را مطرح کرد. بعد از این طبق گزارش‌های مختلف فعالان سیاسی توانستند با مقامات در رده‌های مهم صحبت کنند. حالا آن‌گونه که فعالان سیاسی می‌گویند دیروز جمعی از فعالان سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرده اند. درباره جزییات این دیدار و افراد حاضر در این جلسه اخبار بیشتری منتشر نشده است اما با این حال آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت سخنانی که خودش در این جلسه ایراد کرده را منتشر کرده است.

همدلی در ادامه نوشته است:

آذر منصوری با بیان این‌که «در اقصی‌ نقاط کشور همه آنان که در این اعتراضات جان باختند فرزندان ما هستند»، اظهار کرده است: «امیدوارم این گفت‌وگوها نتیجه‌بخش باشد. متاسفانه خود گفت‌وگو هم که باید با آن بر سر تحلیل و ارزیابی وضع موجود و راه‌حل‌ها به توافق رسید، معنا و مفهوم خود را از دست داده است. در حالی‌که گفت‌وگو نه‌تنها راه‌حل بلکه مسئله امروز ایران است. اگر قرار است گفت‌وگو به حل منازعه ختم شود، باید مشروط و منوط به پذیرش عقلانیت استراتژیک برای گفت‌وگو باشد.»
دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه همچنین با بیان این‌که «نباید تجربه گفت‌وگوهای بعد از اعتراضات آبان ۹۸ را از نظر دور داشت» خاطرنشان کرد: «اگر جامعه مدنی می‌توانست به نقش واسط خود قدرتمند عمل کند، امروز اعتراضات به خیابان کشیده نمی‌شد و مطالبات از مسیری به مراتب کم‌هزینه‌تر به نتیجه می‌رسید.»

پشت پرده ماجرای عجیب مسمومیت سریالی دانشجویان! / در جلسه فعالان سیاسی با دبیر شورای امنیت ملی کشور چه گذشت؟

روزنامه جوان در ستون اخار ویژه خود درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در اغتشاشات نوشته است:

مجید انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً طی اظهاراتی در یک نشست سیاسی که سایت جماران آن را منتشر کرد، گفته است: «مردم حق سؤال از نمایندگان دارند و نمایندگان باید پاسخ بدهند که در استیفای این حقوق چه اقداماتی کرده‌اند. به تعبیر دیگر، مسئول اول آنچه امروز در کشور رخ می‌دهد رهبر و مسئول دوم مجلس است با این اختیاراتی که دارد».مجید انصاری در انتخابات مجلس سال ۹۸ سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران بود و نتوانست رأی قابل قبولی کسب کند و رسیدن به کرسی مجلس را از دست داد. او و همفکرانش به جای پذیرش شکست، رو به تخطئه انتخابات و روند برگزاری آن آوردند. اما آیا درست این نبود که نقش خود را در این شکست بپذیرند و به بررسی دلایل رویگردانی مردم از خود بپردازند؟ حداقل قدر همین‌قدری که الان مجلس و رهبری را پاسخگو می‌خواهند، خود برای چهار سالی که از ۹۴ تا ۹۸ مجلس دست‌شان بود، برای ۲۴ سالی که دولت دستشان بوده و برای همه مسئولیت‌هایی که در این کشور داشتند، پاسخگو باشند.

جوان در ادامه نوشته است:

قریب به اتفاقات تصمیمات کشور را قوه مجریه می‌گیرد و حالا به جای سؤال از ۲۴ سالی که قوه مجریه دست اصلاح‌طلبان بوده، به مجلس بگوییم جواب بدهد؟ وظایف رهبری هم در چارچوب قانون مشخص است، ناکارآمدی‌ها و بی کفایتی‌های دولت‌های اصلاح‌طلب را هم که وضع معیشتی را به اینجا رسانده و موجب نارضایتی مردم شده، تا حدی که حامیان اصلاح‌طلبان با انتخابات هم قهر کردند، باید رهبری پاسخ بدهد!؟
مقصرتراشی از رهبری و انداختن تمام تقصیرات بر عهده رهبری از سیاست‌های همیشگی اصلاح‌طلبان است. تا جایی که برجام را وقتی خوب می‌دانستند، افتخار خود دانستند و وقتی به شکست رسید، گفتند کار نظام بود. مسئولیت ناپذیری و بی تعهدی از خصلت‌های سیاسی این جریان است.

پشت پرده ماجرای عجیب مسمومیت سریالی دانشجویان! / در جلسه فعالان سیاسی با دبیر شورای امنیت ملی کشور چه گذشت؟

قربانی داخلی با فراخوان خارجی

روزنامه همشهری در تیتر اول خود به اعترافات دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر پرداخته و می‌نویسد:

اعلام فراخوان‌ برای ادامه اغتشاشات ازسوی جریان‌های معاند در شرایطی ادامه دارد که پشت‌پرده طرح‌ریزی‌ها برای به خیابان کشاندن مردم حکایت از آن دارد که عده‌ای با بهره‌مندی از امکانات مالی و حمایت‌های رسانه‌ای، در حال تشویق مردم برای آمدن به خیابان هستند و این در شرایطی است که خود آنها نه‌تنها حاضر به پرداخت هزینه‌ای در این زمینه نیستند، بلکه از راه دور جوانان را برای ایجاد بلوا و آشوب، تهییج می‌کنند. برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر شاهد بودیم برخی چهره‌های خارج‌نشین، ضمن بهره‌مندی از حمایت‌های مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم، در حمایت از فراخوان اغتشاش در روزهای ۱۴، ۱۵و ۱۶آذرماه بیانیه می‌دهند و مردم ایران و به‌ویژه جوانان را از راه دور به آشوب و ایجاد ناامنی در کشور که هزینه‌های زیادی نیز برایشان به‌همراه خواهد داشت، تشویق می‌کنند. ماجرای فراخوان‌ها زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم عمده‌ترین چهره‌های فراخوان‌دهنده

در ادامه این گزارش آمده است:

در خارج از کشور حضور دارند و با دریافت حمایت‌های مالی و رسانه‌ای قابل‌توجه، مشغول ساماندهی اقدام‌های ضدامنیتی ازسوی جوانان فریب‌خورده در داخل کشور هستند؛ جوانانی که تحت‌تأثیر تبلیغات رسانه‌ای و فضاسازی‌های سیاسی که با تهییج افکارعمومی همراه بوده‌است، به خیابان می‌آیند و متحمل هزینه‌هایی از قبیل مجروحیت، دستگیری و زندان می‌شوند. این درحالی‌است که بررسی اعترافات دستگیرشدگان حوادث‌اخیر حکایت از آن دارد که بخش قابل‌توجهی از آنان تحت‌تأثیر القائات صورت گرفته ازسوی رسانه‌ها و چهره‌های خارج‌نشین به خیابان‌ها آمده‌اند.

پشت پرده ماجرای عجیب مسمومیت سریالی دانشجویان! / در جلسه فعالان سیاسی با دبیر شورای امنیت ملی کشور چه گذشت؟

روزنامه کیهان نیز درباره تیپولوژی اغتشاشات نوشته است:

اکنون با گذشت نزدیک به دو ماه و نیم، تنها چیزی که فتنه‌گران داخلی و خارجی در افکار عمومی از خود به تصویر کشیده‌اند، تباهی و تقلای محکوم به شکست دیکتاتورهای کوچکی است که در قامت اراذل اجاره‌ای و وحشی‌گری‌های خیابانی ظاهر شده بودند. دیکتاتورهای کوچک به خیال خام خود گمان می‌کردند با تحریک افکار عمومی و تهییج احساسات و ترانه‌سازی‌های کذایی و بهره‌برداری‌های جناحی و سیاسی از مفهوم «اعتراض» می‌توانند «عقل» و «عقلانیت» عمومی را به اسارت گرفته و با شگردهای رسانه‌ای و روانی از «امنیت» این مرزوبوم اعتبارزدایی کرده و ایران را ویران کنند!
کار آنان تا به آن حد از تنزل رسید که برای باخت قهرمانانه تیم ملی ایران در برابر آمریکا بوق شادی زدند و خنده‌دارتر آنکه مغازه‌دار سنندجی را صرفاً به خاطر خوش‌وبش کردن با رئیس‌جمهور، تهدید کرده و عذرخواهی ویدئویی او را وایرال کردند! اکنون دیکتاتورهای کوچک در حالی که تا بن دندان به تصورات قرون‌وسطایی زنجیر شده‌اند، به بهانه حمایت از زن، زندگی و آزادی! کسبه و بازاریان را برای «اعتصاب اجباری» مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. همین یکی دو روز پیش در بیانیه‌های خود رسماً رانندگان کامیون‌ها را تهدید و ارعاب کرده‌اند که در صورت نپیوستن به اغتشاشات، به وسایل نقلیه آنها آسیب خواهند زد!

پشت پرده ماجرای عجیب مسمومیت سریالی دانشجویان! / در جلسه فعالان سیاسی با دبیر شورای امنیت ملی کشور چه گذشت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سامان IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    4 3
    اعتراضات اخیر و فتنه سالهای 96 و 98
  • علی IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    6 1
    چیزخورشون میکنند.
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    7 0
    پشت پرده کدومه؟! تو روز روشن جوانهای مردم رو میکشن،جواب هم نمیدن
  • IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    4 3
    مسموم کردن دانشجوها توسط دشمن با هدف جنگ روانی است. با فیلم ها و سوابق به دقت مورد بررسی قرار بگیرند و تامین کنندگان مواد. در افغانستان هم این ماجرا را انجام دادند.
  • ماریه IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    4 2
    چرا برادر حسین رونقی را دستگیر نمیکنن چرا فیلم های حسین رونقی در زندان را پخش نمیکنن
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    4 3
    تنفر آدم از اصلاح طلبان مثل تنفر آدم از سوسک دستشوییه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    4 2
    پشت پرده همه اغتشاشات و دروغپردازیها در جبهه اصلاح طلبان است بقیه آدرس ها اشتباهی است اگر هم باشند از اینها درس می گیرند فقط به سراغ اینها بروید چون از حکومت رانده شده اند دارند انتقام می گیرند
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس