شناور سپاه

در حالی که شناور شهید سلیمانی به عنوان سنگین‌ترین ناو موشک انداز سپاه با ترکیبی از سرعت و قدرت آتش بالا توان حضور در آب های آزاد را فراهم کرده، محصولات دیگر این خانواده نیز در حال تولید هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بازوی اصلی عملیات دریایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، از زمان تشکیل در اوج جنگ تحمیلی تا به امروز عمدتا از ترکیب موشک های ضد کشتی ساحل پرتاب و شناورهای کوچک و تندرو در دریا استفاده کرده بود و در سالهای بعد از جنگ تحمیلی و توسعه توانایی های رزمی نیز این نیرو با حفظ کلیات همان مدل عملیاتی، این بار به سمت افزایش برد و دقت موشک ها، افزایش تعداد پرتابگرهای متحرک ساحلی، مجهز کردن شناورهای تندرو به انواع موشک ها و تسلیحات هدایت شونده، افزایش سرعت و کاهش سطح مقطع راداری شناورها و البته به کارگیری پهپادها در حجم بسیار بالا رفته است.

بیشتر بخوانید:

گمانه‌زنی از تسلیحات شناور مدرن شهید سلیمانی/ سپاه قفل موشک‌های عمودپرتاب را می‌شکند؟

حرکت غافلگیرانه سپاه مقابل نیروهای فرامنطقه‌ای در صفحه شطرنج خلیج‌فارس/ نسل جدید «شناورهای موشک‌انداز کاتاماران» عملیاتی شد +عکس

رونمایی رسمی سپاه از زیردریایی بدون سرنشین رزمی/ تحقق وعده مهم سرلشکر سلامی ظرف کمتر از ۸ ماه +عکس

اما در چند سال اخیر، یک تحول مهم در این ساختار فکری و عملیاتی رخ داده و آنهم توسعه شناورهای بزرگ و سنگین در نیروی دریایی سپاه بوده است؛ امری که با شناور بالگرد بر شهید ناظری آغاز و در کنار آن شناور پشتیبانی و چند منظوره شهید رودکی نیز مشاهده شد. شهریورماه امسال نیز بالاخره شناور مجهز و خط شکن شهید سلیمانی رسما وارد چرخه عملیاتی نیروی دریایی سپاه شد که از جهات مختلف بویژه سکوهای موشکی، یک تحول و حرکت بزرگ محسوب می شد. توسعه شناورهای بزرگ و سنگین مشخصا نشان از ارتقاء برنامه های نیروی دریایی سپاه برای خروج از منطقه عملیاتی سنتی خود یعنی خلیج فارس و تنگه هرمز و رفتن به سمت مناطق وسیع تر مانند اقیانوس هند است.

از طراحی مورد علاقه نیروی دریایی سپاه تا اشاره مهم سردار تنگسیری

در چند سال اخیر، طراحی موسوم به " کاتاماران" بدل به یکی از مدل های مورد علاقه نیروی دریایی سپاه در حوزه ساخت شناورهای مختلف شده است. در ابتدا یک تعریف کلی از کاتاماران داشته باشیم. شناورهای کاتاماران از دو بدنه جدا از هم تشکیل شده که توسط یک بدنه میانی به یکدیگر متصل می‌شوند. بر خلاف شناورهای تک بدنه که برای ایجاد تعادل خود از مخازن بالاست، استفاده می‌کنند در شناورهای کاتاماران به منظور پایدارسازی بدنه در آب از فاصله عرضی میان دو بدنه استفاده می‌شود و هرچه این عرض بیشتر باشد، پایداری بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از مزایای مهم این نوع طراحی ایجاد قابلیت حرکت در آب های بسیار کم عمق، شاید چیزی در حدود دو متر یا کمتر است.

این قابلیت شناور جدید، یگانهای دریایی سپاه را قادر می سازد تا در مناطق بسیار نزدیک به ساحل نیز با سرعت بالا حرکت کرده و تقریبا از هر نقطه ای به شلیک اقدام کنند. وجود عوارض و جزایر طبیعی و مصنوعی فراوان در خلیج فارس و تنگه هرمز یک نوع پوشش طبیعی محسوب می شود که شناورهای تندرو می توانند در پناه آنها اقدام به مانور و انجام شلیک غافلگیر کننده به سمت دشمن کنند.

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

تحویل شناورهای سبک موشک انداز کاتاماران به نیروی دریایی سپاه در سال ۱۳۹۹

در کشورمان، شناور شهید ناظری که قبلا توسط نیروی دریایی سپاه ساخته شده از نوع کاتاماران است که ۵۵ متر طول، ۱۴ متر عرض، ۱.۵ متر آبخور، ۲۴۰ تن وزن و سرعتی معادل ۲۷ گره دریایی دارد. شناور شهید ناظری همچنین از بدنه آلومینیومی سبک برخوردار است و قادر به تحمل موج‌هایی تا ارتفاع ۶ متر است. شناور شهید سلیمانی به عنوان برادر بزرگتر خانواده کاتاماران های سپاه، چند ماهی است با ۶۵ متر طول ۲۰ متر عرض و ۶۰۰ تن وزن به نیروی دریایی سپاه پیوسته. این شناور قابلیت پرتاب ۱۴ موشک عمود پرواز را دارد و در حوزه آفندی هم به شش تیر موشک کروز ضد کشتی مجهز شده است.

برخی شناورهای موشک انداز جدید و کوچک نیز با الگو گیری از همین طراحی در سالهای اخیر ساخته و تحویل نیروی دریایی سپاه شده است. البته در آبان ماه سال ۱۴۰۰، دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به ساخت سه شناور جدید موشک انداز برای نیروی دریایی سپاه اشاره کرده و گفته بود: " ناوهای شهید ناظری به طول ۵۵ متر و حاج قاسم سلیمانی به طول ۶۵ متر توسط وزارت دفاع و سپاه و یک شناور دیگر هم توسط شرکتی دانش‌بنیان در حال ساخت است که دارای موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر و سطح به هوا با قابلیت حمل بالگرد و دارای سرعتی معادل ۳۵ نات هستند. "

بررسی تصاویر ماهواره ای توسط برخی رسانه ها و اکانت های تخصصی غربی در ماه های گذشته، نشان می داد که این شناورها با الگوگیری از یک ساختار غیرمتمرکز و مبتنی بر پدافند غیرعامل، در مناطق مختلف شامل بوشهر، بندر عباس و جزیره قشم در حال ساخت هستند که خوشبختانه اولین و یکی از مدرن ترین نمونه ها، در ماه های گذشته رسما عملیاتی و وارد یگانهای نیروی دریایی سپاه شده است.

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

تصویر ماه های گذشته رسانه های غربی از شناور نیروی دریایی در حال ساخت در بوشهر

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

شناور موشک انداز سپاه در حال ساخت در بندرعباس

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

سومین شناور در حال ساخت برای نیروی دریایی سپاه در جزیره قشم

گام های سپاه برای رسیدن به طراحی های مدرن در شناورهای سنگین

فرمانده نیروی دریایی سپاه در صحبت های جدیدی در خصوص نسل جدید شناورهای این نیرو، به مسئله مهمی اشاره می کند. سردار تنگسیری در صحبت های جدیدی در خصوص این شناورها می گوید: "شناور شهید سلیمانی یک شناور منحصر به فرد است با بدنه اینکت نه کاتاماران، ما بدنه‌های منوآل، تری مارال و کاتاران را در اختیار داریم، ولی این شناور با بدنه اینکت است، بدنه‌ای که کاملا جدید است. "

توضیحات سردار تنگسیری در خصوص شناور شهید حاج قاسم سلیمانی

البته هم از نوع طراحی ظاهری این شناورها و هم از صحبت های فرمانده ندسا مشخص می شود، مسئله بسیار مهم و قابل توجه "سطح مقطع راداری پایین" این کلاس از شناورهاست که در بقاء پذیری آنها در میدان های رزم مدرن بسیار اثر گذار خواهد بود. اما به سراغ نکته مورد اشاره مهم سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه برویم که همان بحث "بدنه اینکت" است. این نوع مکتب طراحی در حقیقت بر اساس کلیت طراحی کاتاماران و البته همراه با سینه است. برای درک بهتر می توانید به تصویر شناور شهید ناظری نگاه داشته باشیم؛ در این شناور دو پایه در آب قرار گرفته و بخش میانی به طور کامل خالی گذاشته شده است. در روش جدید یا همان "اینکت" که مشخصا در تصاویر ناو شهید سلیمانی نیز مشخص است که بخش در سینه یا همان جلوی شناور، اضافه شده و به آن کمک می کند که در شرایط پر تلاطم دریا و در سرعت های بالا تعادل و ثبات خود را بیشتر حفظ کند.

فراموش نکنیم که شناور شهید سلیمانی با طول حدودا ۶۵ متر و وزن بیش از 600 تن، می تواند به سرعت نزدیک به ۶۴ کیلومتر در ساعت برسد. مسئله مهم این است که در سالهای اخیر برای نیروی دریایی سپاه، توان شلیک در سرعت بالا یک مسئله مهم و حیاتی بوده و برای این امر، حفظ تعادل و ثبات نکته بسیار مهمی است که سپاه با بهره گیری از طراحی جدید مشخصا به دنبال حفظ و ارتقاء این مزیت مهم عملیاتی در نسل جدید شناورهای خود است.

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

تصویر جدید ماهواره ای از روند ساخت شناورهای نسل جدید سپاه

همچنین بنا بر تصاویر جدید ماهواره ای که مربوط به اوایل آذرماه امسال است، نیروی دریایی سپاه ساخت چهارمین موشک انداز کلاس شهید سلیمانی را در تاسیسات قشم که محل ساخت اولین نمونه وارد خدمت شده محسوب می شود را آغاز کرده است. این محصول جدید، می تواند همان وعده بزرگ نیروی دریایی سپاه برای ساخت شناور شهید «باقری» باشد که علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآمده و در بازگشت هم روی آن بنشیند. شناوری که طول آن ۲۴۰ متر با ارتفاع ۲۱ متر، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است؛ این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند؛ چون روی عرشه، باند پروازی پیش‌بینی شده است.

تلاش ارتش مهم دنیا برای ساخت شناورهای کاتامران

این نوع طراحی به نسبت جدید و مدرن امروزه برای نمونه در شناورهای تندرو موشک انداز تایپ ۲۲ نیروی دریایی ارتش چین و همچنین ناوچه های موشک انداز کلاس Tuo Chiang نیز استفاده شده است. به صورت کلی به نظر می رسد طراحی های شبیه به شناور شهید سلیمانی، در دنیا در حال رواج پیدا کردن است چراکه مزیت ها و امکانات متفاوتی را در اختیار نیروهای دریایی قرار خواهد داد.

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

شناور موشک انداز تایپ ۲۲ نیروی دریایی چین

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

یکی از ناوچه های موشک انداز کلاس Tuo Chiang نیروی دریایی تایوان

اگرچه با رونمایی از شناور شهید سلیمانی، از هم اکنون نیز می توان سال ۱۴۰۱ را یک نقطه عطف بسیار مهم در تاریخ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حساب آورد، اما به نظر می رسد با وعده مهم فرماندهان سپاه پاسداران مبنی بر تحویل و عملیاتی شدن سالانه یک شناور سنگین و مدرن به نیروی دریایی سپاه، باید امسال را سرآغاز طرح نوین و تحول مهم در یگانهای رزمی دریایی کشورمان بویژه در سپاه پاسداران دانست که امنیت و آرامش خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را تا سالها و دهه های آینده، تامین خواهد کرد؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 163
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    54 31
    آقای سپاه در دریا و زمین قدرت نظامی شده ای ولی از حوزه فیلم سینمایی غافل هستی؟ چرا نباید سپاه قدرتمند سالی خداقل دو فیلم سینمایی به یک کارگردان مطرح هالیوودی سفارش بدهد. --- عوامل فنی فیلم سازی از درجه یک خارجی و عوامل ناظر بر کارگردان از انسان های درجه1 داخلی
    • دلخور IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      18 3
      در شرایطی خاص داشتن موشک و انواع سلاح مثل نان و اب وجودش لازمه و ضروریه
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      24 6
      وزارت خارجه کشور باید برخورد پیشدستانه دولت آلمان با افراد آزادی خواه که قصد تغییر رژیم دیکتاتور آلمان رو داشتن و هنوز کاری نکردن رو رسماً محکوم کنه. چرا ما همیشه باید مدافع باشیم . یکبار هم حمله کنیم. اینجوری دیگه در امور داخلی ما هم دخالت نمیکنند.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      15 2
      با 14:14 دقیقا موافقم بهترین دفاع حمله است....
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      6 1
      ان شاالله اونم محقق میشه
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    67 21
    ماشاءالله
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      32 80
      ماشاالله رو برا چی گفتی؟موشک برا مردم نون و آب میشه؟
    • محمد قزل IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      33 12
      حتما موشک برای کشورهای غربی ونوکرانت نون و آب میشه
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      26 8
      برا شما نون نشه ولی به عنوان تب بر میشه برا شما منافقا تجویز کرد قشنگ چرب کنید خخخخ
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      27 6
      امنیت نباشه نون و آب هم خبری نیست
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      24 4
      شناور شهید باقری به نوعی پهپاد بر است شصت پهپاد با باند نشست و برخاست که احتمالا موشک عمود پرواز هم داراست آینده نگری عین همین ساخت پهپاد که بیش از سی سال در حال کاوش و ساختن هستیم و نتیجه اش را ماشاءالله شاهد هستیم و شلیک در حال حرکت و چه بهتر سرعت و چابکی بیشتر قبلا در مورد برخی تانک ها هم لحاظ میشد بیشتر تانک ها فقط در حالت سکون قادر به شلیک بودند اونهم بر روی زمین و نه آب که هر گونه اشکال در میزان تعادل در شرایط مختلف جوی و عملیاتی میتواند دردسر ساز باشد مثل شلیک که باید به هدف اصابت کند واقعا باید درود فرستاد و صمیمانه تبریک گفت به همه عزیزان دست اندر کار پر افتخار و سرافراز در صنایع دفاعی و نظامی و همه نیروهای مسلح کشور شما مایه عزت غرور و افتخار و عظمت و شوکت ایران اسلامی قهرمان هستید که چنین مجاهدانه و فداکارانه برای امنیت و حراست از منافع کشور مشغول خدمت هستید
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      35 5
      هر چی جای خودش نون جای خودش موشک هم جای خودش.اونی که وظیفش تولید موشک وظیفه شو داره درست انجام میده نون هم وظیفه دولته که باید مشکلات اقتصادی رو بر طرف کنه
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      22 6
      جاهل مرکب، اگر موشک نباشه، اون نون و آبت رو هم میان میبرن... کارتون فقط چرت و پرت پروندنه. دریغ از کمی تعقل
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      20 4
      وقتی مووشک نداشته باشی کشورت اشغال میشه و هر روز تو کشورت انفجار اتفاق میفته! اون موقع بین نون و آب و جونت باید یکیو انتخاب کنی! به تجربه ی افغانستان نگاه کن و یکم به مغزت فشار بیار
    • ح IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      15 3
      چرا انقدر کودن هستید؟؟ چرا از نیروهای نظامی انتظارات اقتصادی دارید؟؟ چرا خودتون اسلحه می‌سازید و می‌فروشید؟؟ 150 تانک آبرامز به لهستان فروخته شد!! آیا برای مردم لهستان نون آب میشه؟؟ 400 میلیارد دلار سلاح به اکراین فروخته شد آیا برای مردمش نون و آب میشه؟؟ 100 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان فروخته شد!!
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      12 3
      واقعا دست مریزاد داره
    • ایران قوی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      5 2
      آخه آلبانی نشین تو رو چه به این حرفا تو برو پای منقلت بشین
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 1
      ح // حالا که خودت وارد سود و زیان و هزینه بازار اسلحه شدی ، شما که به اعداد و ارقام کشورهای دیگه دسترسی داری ، راست میگی بگو هزینه تسلیحات سازی ما‌چقدر بوده؟
    • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 4
      ۱۳:۲۵ چقدر ساده ای بدبخت اینا همشه سیاست هست فکر میکنی دشمن داری؟!!!!!! مملکت را دارن به همین ترفندسالهاست غارت میکنند دشمن وامنیت نداشتن کجا بود
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 1
      ۱۳:۲۵ چقدر ساده ای اینا همشه سیاست هست ؟!!!!!!
    • ح IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      از من پرسیدی هزینه تسلیحات سازی ما چقدر شده خب منم جواب شمارا میدهم!! بودجه نظامی کشور از سال 94 20 میلیارد دلار است با احتساب حقوق کارکنان و امتیازاتی نظیر حکمت کارت برای نظامیان و بیمه نیروهای مسلح و خرج های نیروهای نیابتی!! سالانه چیزی حدود 12 میلیارد دلار خرج ساخت سلاح می‌شود حالا خود شما حساب کن اگر حتی سلاحی هم ساخته نشود ماهانه 400 هزار تومن سهم شما می‌شود!! که اگر دهک پایین باشید ماهانه بین 300 تا 400 هزارتومن دارید یارانه دریافت می‌کنید!!
    • ح IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      واما شما که گفتی فکر میکنی دشمن داری!! دشمن از نظر شما یعنی چی؟؟ الان نیروهای تجزیه طلب دشمن محسوب نمی‌شوند؟؟ جمهوری باکو دشمن محسوب نمی‌شود؟؟ آمریکا چطور؟؟ داعش چطور؟؟ طالبان و القاعده و جبه النصره و آل سعود و امارات چطور؟؟ اینها دشمن نیستند؟؟ و یک سوال پس چرا تا کوچکترین چیزی رخ میده امنیت کشور را زیر سوال می‌برید؟؟ آدم ربایی حادثه شاهچراغ حادثه ایذه و.....؟؟؟
  • مهران GB ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    52 18
    با سلام سوال: آیا راهی وجود دارد که ایران را نه یک سر و گردن بلکه ده سر و گردن از کشورهای دیگر در جهان در زمینه علم و فناوری قرار دهد؟ پاسخ این سوال آری است. اما چگونه؟ پاسخ: با ایجاد یک تیپ و یا یک لشگر نظامی متشکل از نخبگان علم و فناوری، با بودجه و تمام امکانات در دسترس یک نیروی نظامی برای بروز و ظهور علم و فناوریهای نوین. این تیپ و یا لشکر باید مگنت تمام متخصصان و نخبگان علم و صنعت در ایران باشد و عملکرد آن در حد سازمان ناسای آمریکا.
    • ح ر IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      27 7
      واقعا وصددرصد این امر توسط نیروهای مسلح شدنی است انشاالله هرچه زودتر انجام شود.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      4 1
      ارتش داره میسازه از این یکی بهتره
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 1
      منظور می سازه بود
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 10
      فوقش میشه کره شمالی که این لشکرها رو داره . شما یک پیچ و مهره در بازار دیدید که زده باشه ساخت کره شمالی ؟
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    41 17
    ماشاءالله سپاه درود بر شما اگر شما نبودید ایران هم نبود
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 7
      کجا بود ؟
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    17 41
    یه هلیکوپتر می‌تونه بالای ده قایق تندرو رو منهدم کنه رو این اسباب بازی ها زیاد حساب باز نکنید
    • ح IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      11 8
      این یه قایق تندرو نیست این یه ناوچه است که قدرت درگیری با اهداف هوایی رو داره!! حالا من یه توصیه میکنم زیاد رو اسباب بازی هاتون حساب باز نکنید!!
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      7 6
      کمتر بازی کن
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      10 6
      هلیکوپتر که اسباب بازی واسه موشک های ضد هوایی
    • ایرانی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      12 4
      خیلی بازی میکنی نه؟! جوجو واقعیت با بازی خیلی فرق داره از دنیا مجازی بیا بیرون ببین چطور با مشک چند هزار دلاری پدافند خرمشهر پهپاد فوق پیشرفته ۲۲۰ میلیون دلاری رو ساقط کردیم💪🏻💪🏻 البته امثال تو زمانی هم موشک و پهپاد ما رو فتوشاپ و اسباب بازی میدونستن تا اینکه خورد تو سرشون فهمیدن نه بابا ارباب بیخود نیست که جرات نداره اقدام نظامی کنه و مثل سگ که میترسه فقط از دور واق واق میکنه😂😂😂
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      13 4
      در مورد پهپادها و موشک هامون هم همین چرت و پرت هایی رو که میگفتی بلغور میکردن اما الان تو بحث اوکراین جیغشون دراومده که چرا به روسیه پهپاد دادید؟پس یاد بگیر به جای بلغور کردن نشخوار دیگران خودت تحقیق کنی بعدشم فکر کنی
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      7 4
      با توجه به موشک انداز دوش پرتاب که مثل ماست بالگرد(هلی کوپتر) را میزنه، دیگر بالگرد کارایی قدیم رو نداره، فقط پهپاد
    • حجت IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      10 4
      شازده، پاشو از پای فیلم. اگه این توهمات درست بود آمریکاییا فارسی حرف نمی زدن تو خلیج فارس
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 9
      پهپاد هاتون فعلا یخ زده
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 3
      باشه فعلا که نتونستید باهامون مقابله کنید.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      میبینم چرا تعداد هلیکوپتر در منطقه زیاد شده بابت این بود پس
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 0
      ایرانی// پدافندهای قدرتمند ما از پهباد ۲۲۰ ملیون دلاری ، خیلی گرونترش رو هم پایین کشیده .
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    26 13
    ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم اگر سپاه نبود کشور هم نبود
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    19 6
    خدا حفظشون کنه سپاه اسلام رو
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    19 16
    اولویت نیروی دریایی باید ساخت زیردریایی باشد و نه ناو و ناوشکن. غرق شدن ناو عظیم و کاملا مجهز «مسکوا» در دریای سیاه با یک فروند موشک را از یاد نبریم. آیا ما از وقایع روز جهان عبرت نمی گیریم؟
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      9 2
      خب مشکل همان عظیم بودن ناو مسکوا بود ناوهای بزرگ نباید نزدیک ساحل بیان جای این ها وسط اقیانوس‌ هاست دکترین نظامی خیلی مهمه شناورهایی که سپاه می سازد بلحاظ اندازه و سطح مقطع ، پنهان‌کاری مثل شکستگی هایی که می بینید و این طراحی اینکت کاتاماران همه برای همینه که تا نزدیک ساحل هم بیان یعنی این ها تخصص ساحل دارن بعد کلا هر واحدی خصوصیات خودشو داره و نمی شه حذفش کرد ما مثلا بخوایم نیرو تو ساحل بریزیم با زیردریایی که نمی توانیم .
  • از نژاد ساسانی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    9 5
    اگه روی هواناو ها (هاورکرافت) هم کار کنید خیلی بهتون تو جنگ حتمی و غیر قابل جلوگیری با آمریکا کمکتون میکنه
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 1
      اره ، بگیم خط تولید کارخونه ناوسازی مون رو یکی دو سال به هاورکرافت بدن .😂
  • ح ر IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    7 7
    سالی یک فروند که چیزی نیست باید حداقل سالی ده فروند ساخته شود.
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      7 3
      خب بعدش؟
    • سیدمرتضی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      8 1
      اخه برادر من سرعت ساخت ما به اندازه چین هم باشه نمیرسیم اینکار رو بکنیم بعدش ناو هزینه بالایی داره هزینه سازش قسمتیشه و بیشتر هزینه صرف رادار و وسایل الکترونیکی میشه نیاز به بودجه زیاد داره البته ما نباید از پهپاد دریایی غافل بشیم بخصوص همکاری ارتش تروریستی سنتکام و امارات و متأسفانه اسرائیل در حال ایجاد یک شبکه پهپاد دریایی هستن اگر بتونیم میتونیم با چین در این موضوع همکاری کنیم
    • ح IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      6 2
      اول این یه کشتیه الکی که نیست سالی ده تا و دوم به کامنت خب بعدش!! خب بعدش امنیت داریم!! الان آمریکا 80 میلیون نفر زیر خط فقر داره!! چرا دست از تولید و فروش سلاح برنمیداره!!
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      5 5
      کی میخره ؟ تجهیراتی که در هیچ چنگی تست نشده . امریکا رو که میبینی اسلحه میفروشه ۸۰ ساله تولید کننده هست و تجهیزاتش در دهها جنگ ، غیر از جنگهای جهانی تازه ، تست شده حتی جنگ ایران و عراق هم تستش بوده .
    • عنایت غفارزاده IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      جناب ۱۷:۰۴ مثل اینکه خییییییلی از دنیا عقبی یه سرچ ساده توی گوگل اربابت بکن ببین فقط تجهیزات ضد زره یا پهپاد های ده سال پیش رو به ۱۳ کشور فروختیم که مکزیک و قزاقستان و الجزایر و صربستان فقط بخشی از اونها هستن
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      عنایت غفار زاده // پهباد منطورم نبود که از نطر من سلاح تعیین کننده در جنگ خط مقدم نیست . ، الان صحبت از وارد شدن به بازار تسلیحات به عنوان سود اوری هست . اگر ده ساله در این بازار هستیم و مدعی این هستید که سود داره ، کو سودش ؟ کو پولش ؟ کجا رفته ؟
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    7 3
    به یاری خداوندوغیرت وهمت سپاه پاسداران،چشم انتظارحضورقدرتمندانه زیردریایی های اتمی آینده و تماماایرانی مجهزبه انبوه سیلوهای عمودپرتاب،بیخ گوش شهرهای ساحلی آمریکاانگلیس وفرانسه ایم! چه موقع باشه،کی باشه که اون روزرودرخلیج فارس جشن بگیریم؟الحاق زیردریایی های اقیانوس پیماکه مجهزبه اژدرجدید،انواع اقسام موشک های فراصوت داشته باشه
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      18 2
      زیردریایی های اتمی آینده و تماماایرانی مجهزبه انبوه سیلوهای عمودپرتاب/// ای قربون دهنت. زیردریایی اتمی موشک انداز تنها «سلاح بازدارنده واقعی» است چون دشمن نمیدونه کجاست. ما باید حداقل 30 فروند زیردریایی کلاس فاتح بسازیم تا بتونیم حتی تا دریای سرخ و شمال اقیانوس هند رو زیر بلیت خودمون بیاریم. البته علاج نهایی اول زیردریایی کلاس بعثت و بعد زیردریایی اتمی است. انشاالله 20-15 سال آینده و شاید زودتر.
    • چشم انتظار IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      9 2
      مدت ۲۰_۱۵سال خیلی طولانیه!جهت دسترسی علم ساخت زیردریایی اتمی ایرانی،ازشماحرکت ازخداهم برکت،یه کم سریعتر!این یک قلم می ارزه به تمامی تجهیزات نظامی دریایی پهپادی وموشکی که به یاری خداوندوهمت وغیرت سپاه پاسداران دیریازودمؤفق خواهدشدومثل همون کاری که شهیدطهرانی مقدم مؤفق شدوانجامش دادونگهبان ایران اسلامی شددر تمام دوران سخت کسی جرأت تهدیدکشورمون نداره
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      4 2
      در مقابل بودجه ی نظامی بقیه کشورها ما بودجه ی نظامی آنچنانی داریم ولی بهترین بهره وری رو از همون مقدار بودجه دارن بچه های نظامیمون برامون ایجاد میکنن
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      ناچیز ؟؟؟ عدد بودجه و هزینه هر کدوم از این تسلیحات کو ؟
  • اصلاح طلب IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    17 7
    امریکا داره ماهواره های 100 تنی می سازه مجهز به موشک ضد موشک و لیزر ضد لیزر بعد اینجا مشغول ساخت قایق هستن برای ماهی گیری
    • حجت IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      4 4
      باز یکی از تو آخور افسارطلب ها. سربلند کرد
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      4 4
      اگه این خبر مهم نبود تو اینجا پیام نمیذاشتی
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 4
      مهمیش اینه که پول ما رو اتیش میکنه
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      شیطان طلب.یعنی آمریکا پرست .یعنی آبگوشت بزباش خودذلیل پندار .آمریکا سیصد ساله که مردم دنیارو توسط احمقهای وطنفروش پوشیده.انتظار داشتی یه ماهواره صد کیلوئی تا دوسال پیشم روسیه باموشکهای خودش میفرستادش تازه امسال تونسته اروند پرتاب یه دونست موفق بشه.ذلت طلبها سیوپنج سال شما ملت ایرانو غارت کردید سوما دزدها باید پاسخگو باشید .اوقح الناسید که ادعای طلبکار بودن میکنید.ازبابتون آخرین نفساشو می‌کشه.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    3 3
    الحمدلله...خداروشکر
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    4 4
    خدا رو شکر بابت این همه قدرت و عزت. ایران قوی و عزیز :)
  • Vessle IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    4 11
    سپاه در قدرت نظامی و تکنولوژی نظامی پهپادی اول جهان است. تنها یک پهپاد رونمایی شده و انتحاری سپاه دارد شرق اروپا را فتح میکند ، چه رسد به پهپاد های برد ۴۰۰۰ کیلومتری سپاه .
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      7 2
      پهباد فقط به درد جنگی میخوره که طرفت هیچی در هوا و آسمان نداره و در لاک دفاعی هست . وقتی طرفت قدرت تهاجم داره و با ۱۰۰ تا بمب افکن بیان بالای سر شهرها و مراکزت چیکار میکنید ؟ حرف حساب جواب نداره
    • ح IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 0
      حرفت حساب نیست چون براش جواب دارم!! اولا شما داری گودرز رو به شقایق ربط میدی و این نشون میده هیچی از جنگ تاحالا مطالعه نکردی پس بزار روشنت کنم!!! پهباد چه در جمله چه در دفاع کارایی زدن شناور ها و اهداف زمینی رو داره و وظیفه پهباد زدن جنگنده نیست زدن تانک و نفربرو کشتی جنگیه!! اون 100 تا بمب افکن رو ما با سامانه های دفاع موشکی که از سوریه تا اینجا مستقر کردیم میزنیم!! طوری که فقط 40 50 تاش برسه به خاک ایران که اونارم اینجا نابود میکنیم!!! درضمن پهباد هایی هم هستند که وظیفه رهگیری هوایی دارند و نقش پدافندی دارن!! کاش یکم فقط یکم تحقیق میکردی و می اومدی برای احمق هایی مثل خودتون ارزش قائل نیستید برای وقت ما ارزش قائل باشید!!
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      الان بیشترین کاربردی که عملا از پهبادها وجود داره ، نه تیوری که شما میگی ، در جنگ اوکراین بوده و جنگ یمن و حتی جنگ حزب الله . پهبادها وقتی اسمشون بلند میشه که اهداف غیر نطامی و زیرساختی رو میزنن . و وقتی زیرساختی زده نمیشه ، یا پالایشگاهی یا کشتیی زده نمیشه ، دیگه اسمی از پهباد نیست ‌ . شما که استادی ، دلیل این چیه ؟
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      ح // ...هم خودتی . این طلبت بود.
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      در عمل پهبادها کاربرد حمله به مواصع غیر نطامی و زیرساختی داشته چون برای رسیدن به این اهداف نیاز به عبور از پدافند محکم نبوده و همینطور این اهدافد پوشش یا زره یا محافظ فیزیکی قوی که نیاز به نفوذ چند مرحله ای داشته باشه که نیاز به موشک یا بمبارون با مهمات قوی داشته باشه رو ندارن
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      ح// دست گل سامانه تون رو هم دیدیم
    • ح IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      سامانه ناو رو چطور؟؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    3 4
    وسایل هشدار سریع و شناسایی و شنو داطلاعاتی و رصد سیگنال رادری و چنگال و ماهواره نظامی و اواکس هم خیلی مهم هستند
  • پرشیا IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    1 2
    باشه خوبه اما همه امپراطوریها تسلیحات داشتن ؟
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    7 4
    باعث غرور و بالندگی ما هستید
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    4 3
    خدا به رزمندگان اسلام عزت بدهد ان شاء اللّه
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      14 2
      لحظه لحظه ی تاریخ جنگ و جدال بین حق و باطله و ان شاالله که ما هم در این راه قدم برداریم و جزیی از این لشکر حق در برابر کفر باشیم در کل عمرمون
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      خب پس بفرما
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    4 4
    الان که دولت کاملا در دست خودشونه در واحد پول هم اول هستید البته از آخر
  • پرشیا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    > بپذيريد یا نپذیرید . این فرهنگها هستند که قادرند گذار به دوران‌ها را آسان کنند
  • محمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 3
    اینکت که یه شرکت آمریکایی هستش و طراخی انحصاری هودش رو داره این چه افتخاری هستش که فرمانده نیروی دریایی سپاه میاد میگا این شناور اینکت هست به نظرم اگا طرحش هم کپی کردید حداقل بگید طرح بهینه و بومی هستش واقعا حیف زحمت مهندس های سپاه که با نظرات فرمانده ها ضعیفش از بین میره
  • ایران IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 1
    تاریخ بقدری تحریف شده که تقریبا همه مفاهیم برعکس جلوه داده شده برعکس فهم شده .. و برهم زننده نظم جهانی است.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    8 4
    نخندون ما رو تو رو قران بابا این اداها رو فقط برای مردم بیچاره ایران در میاری که از همه جا بی خبر هستن
  • حمید ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    16 4
    ماشاالله رو برای این گفت که داعشی ها و وطن فروشان داخلی اب بریزند همون جایی که داره بدجور میسوزه.
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 2
      اینکه بگی داخل یک مملکت یک عده ای از شهرونداتش ، وطن فروشن ، این مثل اب دهن سر بالاس . باید پرسید چرا و چگونه این رخ داده ؟ مگه در تاریخ همچین چیزی داریم که یک مردمی حاصر باشن وطنشون رو بفروشند ؟
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      تاریخ همین 100 ساله ایران مردم ایران بارها بی وطن شدن و خواستار تجزیه در همین داستان حمله عراق به ایران فقط 20 درصد خانواده های ایرانی مستقیم در جنگ شرکت کردن و فرزند فرستادن 80 درصد اصلا شرکت نکردن!!!در زمان جنگ ها و قبول ترکمن چای و گلستان موضوع اروند افغانستان بلوچستان آرارات جزایر از دست رفته ایران حتی جشن هم گرفتن برای ترکمن چای و گلستان چون شکم از سلاح و مقاومت مهم تر بود در زمان و مکان خودش!..این داستان مدام تکرار و تکرار میشه..
  • رضا IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    4 3
    سلام: لطفاً بجای استفاده از نام جعلی دریای عمان از اسم واقعی آن یعنی دریای مکران استفاده کنید.
  • فرهنگها IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    و خدا انسان را در آزادگی آفرید . . . خدا یا روح هستی یا هرچی انسان را در چه حالتی آفرید؟ در روح آزادگی ...! ! ایول ... آورین پس احترام بگذارید به این خواست خدا یا حالا هرچی که میپندارید هست ... پس خیلی عصبانیست الان از دست شما مگه نه . آره خب، احترام خدا را هم نگه نمیدارید عیبی نداره ، دست خودتان نیست یا مسخ شده اید ، یا اینکه بیمارید یا ژن خوب جنون سلطه دارید یا بردگان خام و رام شجر خبیثید جفتش دوتاس جای تاسف.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    4 1
    دستتون درد نکنه، فقط به فکر جت هم باشید. جت نیازه.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      3 1
      ان شاالله اونم انجام میشه
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 2
      😂😂😂😂
  • یوسف از همدان IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    26 20
    شما که بلدید هنه جی درست کنید یه فکری هم به حال سیب زمینی پیاز بکنید چون قوت قشر مستضعف جامعه می باشد و اونها پشتیبان اصلی شما
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      31 1
      ماموریت غیر ممکن
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    16 10
    سامانه ویروس یاب به کجا رسید؟
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 1
      تو رو که خ.ب تشخیص داده
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    7 4
    درود بر سپاهیان لشکر اسلام
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 1
      مگه الان جنگ بین اسلام و کفار هست ؟
  • ناصر IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    1 2
    مشرق عزیز به مسئولین بگو برن با مدیران دولتی جلسه بزارن هر مدیری که گفت نمیشه و نمیتونیم و مسائل مالی رو بیان کرد باید اخراجش کنیم چون اینها اهداف تعیین شده دولت را به راحتی رها میکنن و یا جلوگیری میکنن . کریدور شمال و جنوب رو با دقت پیگیری کنید الان استاندار و مدیر عامل کشتیرانی برادرن و اگر این دو نتون بندر چابهار رو فعال کن کی میتونه . کی میتونه کریدور شمال و جنوب را با 80 درصد تجارت دریا فعال کنه . مدیران داخلی سازمانها و شرکتها باید هر چهار سال عوض بشن و گرنه امیدی به تغییر با یک مدیرعامل نیست . اعضا هیات مدیره شرکتها دولتی رو چک کنن فامیل بازیه و از دولتی که مخالفشون هستند به راحتی به شرکتها با رانت میان و بعد از رای دولت موافقشون دوباره بر میگردن دولت . این افراد الان هستند و دارن کار میکنن . انتصاب مدیران دفاتر خارجی رو چک کنید از دوستان میفرستند و حاشیه امن و پر درآمدی دارن و کار هم نمیکنن و بر میگردن و سمتهای بهتر دارن . سقف مجموع درآمد رو پیگیری کنید . سقف هزینه های ماشین و خدمات رفاهی و ... رو چک کنید به خدا استفاده از ماشین و بنزین شرکت دولتی برای خانواده ظلمه . ازدواج جوانان رو از داخل سازمانها پیگیری کنید و گرنه در سازمانها دولتی پر شده از خانمهای مجردی که خونه دارن ولی همسر ندارن و اینها علاقه ای به کار ندارن و باید در سن 20 سال بازنشسته شون کنید چون هیچ هدفی ندارن و کار هم نمیکنن . خانمهایی که بچه و همسر دارن رو نمیگم . یا علی
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    6 1
    باید ابعاد رو بزرگتر کنند در حد شناور ایندیپندنت که بیش از ۱۳۰ متر طول داره تا مجال لانچرهای پرشمار کروز و پدافند کوتاه برد باشه
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    2 4
    دست های گلشون درد نکنه. مردان حقیقی و شجاع و شریف و موحد و وطن پرست و دشمن شکار ایرانزمین.
  • FR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    5 6
    من نه نظامی هستم و نه اقتصاد دان و نه متخصص امنیت داخلی و خارجی . نتیجه این ساخت و سازهای تجهیزات بر سفره ما چیه و کی اون رو در سفره زن و بچم میبینم ؟ حرف حساب ، جواب نداره .
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      8 3
      بدون امنیت و قوای نظامی هر پیشرفتی به آنی وابسته س و میتونه از بین بره
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 4
      اگه راست میگی مثال بزن . سنگاپور به چی بنده ؟ یک اسلحه هم ازش نمیشناسیم ولی از بزرگترین و در حال رشد ترین اقتصادهای دنیا هست . عربستان چقدر تولید اسلحه داره ؟ امروز ریس جمهور چین رفت اونجا . و میزنه تو دهن امریکا ‌ . میدونم حرف حساب جواب نداره و برای همین هم ارسال نمیشه .
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 1
      امنیتی که ازش صحبت میکنی حتما مثل امنیت پراید هست!
    • FR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      4 0
      باید جواب این سوال از عراقی و سوریه ای ها بپرسی که چطوری ناموسشون زن بچه شون رو بردن از سرباز های آمریکایی جنگ ویتنام بپرس که چطور به زنان و بچه های ویتنامی تجاوز میکردن و مردم بی گناه رو کشتار ( وقتی نتونی نفس بکشی شکمت نیازی به غذا نخواهد داشت ) همه فاکتورها در جامعه در کنار هم مهم هستند باید اقتصاد رو تقویت کرد اما این دلیل نمیشه زحمات کسانی که برا امنیت این کشور تلاش میکنند نادیده گرفت
    • ح IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 2
      من باقی مانده نونی که برای وعده غذایی مصرف میکنم و تو سفره میمونه رو میبرم میریزم جلوی پنجره برای گنجشک ها و میشینم از دور نگاهشون میکنم!! میان و میخوردن و میبرن در ظاهر غذا و به قولی سفره شون پره اما میبینم که اصلا از گلوش پایین نمیره هر تکه نونی که میخوره سرش رو به اطراف میچرخونه میدوی چرا چون احساس امنیت نمیکنه هر لحظه این امکان رو میده که یکی بیاد و این غذا رو از چنگش دربیاره یا اصلا خودش غذای شکارچی بشه!! داستان شما هم شبیه اونه!! درضمن کجای دنیا از نیروهای نظامی انتظارات اقتصادی دارند؟؟ آمریکا یا 80 میلیون فقیر و بالا ترین آمار افسردگی جهانی 743 میلیارد دلار خرج ارتشش میکنه و ما کلا 20 میلیارد دلار خرج میکنیم!!
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 0
      این بنده خدایی که مثال سنگاپور زد بعد گفت عربستان !!! هزینه نظامی عربستان میدونی چند برابر ایرانه !!! میدونی در سنگاپور خدمت سربازی اجباریه !! یه سرچ کن نیروهای مسلح سنگاپور در ضمن ایران از تامین کنندگان اسلحه سنگاپوره یعنی از ایران سلاح میخره 900 هزار نفرم نیروی ذخیره جنگی داره جمعیتش 5 میلیون نفره اما 71000 نفر نیروی فعال نظامی داره تقریبا 2 برابر ایران به نسبت جمعیتش چرا همینطوری نظر میدین چرا مشرق منتشر میکنن !!!
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      برای ساخت و طراحی فقط یک ماشین سمند که اخرش هم ضرر دهی داشته ، ۷۰۰ ملیارد تمن خرج میشه ، اونوقت میگید برای این همه ساخت و طراحی هزارنوع تسلیحات از هفتیر گرفته تا زیر اریایی ، فقط ده ملیارد دلار ؟ حالت خوبه ؟
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      ح // اسم یک کشور و یا سخنرانی رسمی یک ریس کشور یا دولت رو بگو که گفته میخواهیم خاک ایران رو مورد حمله قرار بدیم و یا دولت ایران رو ساقط کنیم ؟ حاشیه نرو و فلسفه هم نباف ، داکومنت بده . یا در ۳۰ سال اخیر ، یک تهدید جنگ داخلی در ایران رو نشون بده تا بدونیم دقیقن برای چه دشمنی دارید چی میسازید . خیالبافی نه . سند و مدرک .
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 2
      استادان استراتژیست . اگه بعد از امنیت ، اقتصاد میاد یا امنیت نطامی تصمین کننده اقتصاد هست ، پس چرا برلی ما با هر رونمایی نطامی ، وصع دلار و طلا و جنسها گرونتر میشه ؟
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      ح // ۲۰ ملیارد رو چیطور حساب کردی ؟ همین شناوری که در نقاله هست مدل چینیش که تولید انبوه هم میکنه بدون تحریم هر کدومش ۲۰۰ ملیون دلاره ، ایران ۳ تاش رو در تحریم قطعات که باید بازار سیاه تهیه کنه رو کم کمش فقط ۱ ملیارد اب خورده ، اونوقت میگی هزینه نطامی ما ۲۰ ملیارده ؟
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 0
      هر اندازه که بسازی و بالا ببری اگر نیروی نظامی قوی نداشته باشی بمب و موشک سرت می ریزن و خراب می کنند. یمن رو نگاه کنید‌. این امنیت ایران مرهون تجهیزات نظامی و نیروهای نظامی هست. ضمنا فناوری های نظامی در بقیه اقتصاد هم کاربرد دارند‌. همین عرضه و تقاضای نظامی خود یکی از راهکارهای جلوگیری از رکود اقتصادی هست.
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      سنگاپور و عربستان به قدرت نطامیشون شناخته میشن یا اقتصادیشون ؟
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      سنگاپور و عربستان به قدرت نطامیشون شناخته میشن یا اقتصادیشون ؟ الان ریس جنهور چین بعد از سالها به عربستان سفر میکنه ،از بودجه نطامی عربستان میترسه که میره ؟
    • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      مثال یمن رو خوب اومدی ، یمن‌جنگ داخلی شد که از خارج بهش حمله کردن ، این یمن که گفتی دقیقا تایید حرف من رو میکنه که امنیت یک کشور قبل از ثبات منطقه ای بوسیله نیروی نطامی ، با ثبات داخلی سیاسی اون بدست میاد . اگر ثبات داخلی یک کشور بهمبخوره ،حتی همپیمانانش ازش دوری میکنن ولی اگر ثبات داخلی یک کشور حفط بشه ، دنیا با متجاوز به اون کشور مقابله میکنه . مثال یمن عالی بود . بحث ثبات داخلی و چند و چون تاثیرش بر روابط بینالملل طولانیه .
    • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      من که اینستا و تلگرام ندارم با اینکه میتونم داشته باشم . مشرق پخش نکنه ،کی پخش کنه ؟ شما تحمل یک نطر حتی شده علط رو نداری ، تنبلیت میشه جواب بدی یا میترسی مغزها به فکر کردن بیوفته ؟
  • BE ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    13 2
    سپاه گام نخست در اول شدن را برداشت.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 1
      بگو‌چنتا گام مونده ؟
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    4 33
    ملت ایران راضیه پولش صرف بشه؟
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      5 3
      من که راضی ام
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      همین سه روز گذشته دیدم چقدر راصی هستی
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 0
      قدرت نظامی ایران بر اساس پول خرج کردن نیست بلکه بر اساس ایمان هست. بودجه نظامی ما کمترین در خاورمیانه هست حتی از ارمنستان هم کمتر هست. با خریدهای آن چنانی امنیت به دست نمیاد. زمان شاه ۶۰ درصد اقتصاد در خدمت بودجه نظامی بود و در واقع کمک به اقتصاد آمریکا بود.
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      بحث سر اینه ،اولویت کدومشه ؟ کدوم باید در خدمت کدوم باشه ؟ معیار موفقیت و هدف کدومه ؟ : اقتصاد و معیشت داخلی یا قدرت نطامی ؟ ما با هم سر این اولویت بندی اختلاف داریم .
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    2 7
    نون ، آب ؟ یک سوال دو کلمه ای بدون جواب
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    7 3
    عالیه. ان شاالله سرریز این علوم را در صنایعی مثل خودرو بتونیم پیاده کنیم
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    5 1
    خب اگر طول ابتدای خلیج فارس تا دهانه دریای هند را ۵۰۰۰ کیلومتر در نظر بگیرید و بگیم هر شناور به موشک هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر مجهز باشد پس ما برای این شعاع به حداقل ۱۴ فروند شناور از کلاس جماران و شهید سلیمانی نیاز داریم که بتوانند خط یکم دفاعی کشور در جنوب را ببندن هر کدام یک منطقه ۳۰۰ کیلومتر مربعی را فرماندهی کنند و قایق های تندرو و سایر واحدها مثلا واحدهای زیرسطحی بین این ۱۴ شناور فرماندهی پخش بشن قطعا به احداث ۳ پایگاه دریایی جدید هم نیاز است و ما نیاز داریم به ساخت حداقل ۵ شناور ۱۰۰ متری که تخصص آن پدافندی باشد مثلا ۷۰ درصد پدافندی + ۳۰ درصد سطحی زیرسطحی چینش و طراحی بشه این ها پشت آن ۱۴ شناور حرکت کنند و یک چتر پدافندی روی منطقه باز کنن‌ این ۵ شناور می توانند به این شکل طراحی بشن که در ۲ سمت خود ، ۲ بازوی رباتیک ، هر یک حامل ۵ شاهد ۱۳۶ حمل کنند که موقع نیاز این بازوها به بیرون بیاد و پهبادهای انتحاری را به سمت اهداف بفرستند می شود ۵ شناور × هر کدام ۲ بازوی رباتیک × هر بازو ۵ شاهد می شود ۵۰ شاهد ۱۳۶ آماده رفتن به سمت اهداف با امکان شارژ مجدد ، این می شود یک کمربند ترسناک و محکم که می تواند خلیج فارس تا تنگه هرمز تا دریای مکران را کاملا ببندد شناور شهید باقری و ناوگروهش هم می تونه لبه پایینی قیچی مستقر در دریای هند را تشکیل بده خب ما برای رفتن به آب های آزاد و اقیانوس ها حتما به رزمناوهای ۷ ۸ هزار تن ۲۰۰ متری نیاز داریم که به شکل ناوگروه باید حرکت کنند زیردریایی کلاس کیلو پشت این ها و رزم‌ناو پشتیبانی با باند پروازی هلیکوپترها پهبادها پشت این ها چون دیگر پشتیبانی ساحلی وجود نخواهد داشت این ها را هم باید بسازیم تا کلاس جماران و شهید سلیمانی همه در حدود آب های ساحلی خودمان جمع بشن به شکلی که هر رزم‌ناو آمریکایی با ۲ ۳ شناور بزرگ و انبوهی از قایق های تندرو و ... محاصره شود چینی ها هم انبوه توان دریایی بیش از ۳۵۰ ناوی شان را در همان نزدیک آب های ساحلی شان جمع کردند .
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 2
      ناوگان چین هم میشنن نگاه میکنن شما هر جا دوست داشتی پایگاه بزنی ، خودش چلاقه
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 2
      ابتدای خلیج فارس تا دهانه اقیانوس هند 1500 کیلومترم نیست چطوری حساب میکنی !!! برد پهپاد ها زیاده نیاز به هزینه بازوی رباتیک نیست از جزایر و ساحل قابلیت تهاجم و دفاع پهپادی وجود داره شناور سنگینم برا ناوگان اقیانوسی کاربرد داره بعدم به دلیل هزینه های زیاد دفاعی نظر شما قابل اجرا نیست همین ناو شهید سلیمانی رو کاملا بومی با هزینه کم ساختن بعضیا فک میکنن از شکم زن وبچه شون زدن شده ناو !!! مفهوم امنیت رو نمیفهمن والا همینم از صدقه سر غیرت و دلسوزی دانشمندان و زحمتکشان این عرصه داریم وگرنه بودجه کجا بود برا این همه هزینه ای که شما میگین
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      شما خط مستقیم گذاشتی من خط ساحلی را حساب کردم فرفش اینجاست .
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    2 1
    ضمیمه کردن بخشی از خاک ایران به افغانستان توسط طالبان،..... اول بودن پیش کش .طالبان هیچی برای ایران باقی نگذاشته ..
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    2 1
    هایپر سونیک موشک
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    سلام. چه خبر؟
  • مهدی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    10 1
    ما می توانیم
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    2 4
    این همه به پهباد هاتون مینازید تمام قطعاتش که مونتاژی در اومد
    • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      خسته نشدی اینقدر قد میکنید ماشالا جدی میگم برو بیرون تو هوای باز بادی به کله ات بخوره اگر به امثالهم بود ما نه تنها یک قدم پیش نمیرفتیم با این کاسه چکنم در دستتان کیلومترها پس روی داشتیم
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      تو اینطور خودتو گول بزن که ما مونتاژ میکنیم.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      موتور روتاکس چندان فناوری های تکی نبود در حد یک دستگاه چمن زنی بود و خودمون هم قوی ترش رو داریم تولید می کنیم.
  • سعید IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    3 2
    احسنت ، همینه با توکل بر خدا ، با اطاعت از فرامین ولی فقیه و با تمام توان به پیش ...
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      یش به کجا ؟ حداقل مقصد و هدف پیش روی رو بگو بدونیم کجا یکم استراحت میکنیم .
  • تتخ IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    2 1
    زنده باد ایران
  • یا حق DE ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    2 1
    همه چیز شبیه اقتصاد مون هست.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    تصاویر ماهواره ای چقدر واضح هستن. خطرناکه که!
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    8 1
    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
  • ایران IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    ماشاالله به این قدرت وپیشرفت،خدا قوت،کور بشه چشم دشمنان ایران که پیشرفت ما براشون خطر به حساب میاد
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    1 0
    احسنت شناور با موتور اتمی بسازید‌. شناور با موتور جت بسازید مثل هیولای خزر که زمان شوروی ساختند
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      خوبه گفتی زمان شوروی . الان شوروی کجاس ؟ 😉😅😅
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    1 0
    ایشالا با همین ناوگان یک روز پورتوریکو و مستعمرات ایالات متحده در اقیانوس آرام و اطلس رو فتح می کنیم.
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      😂
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      هاوایی ، اول هاوایی 😅
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    1 0
    امیدوارم سپاه وارد ساخت زیر دریایی هسته ای بشه خصوصا الان که طرح سوخت شصت درصد هسته ای کلید خورده سپاه باید وارد ساخت ناوهواپیمابر بشه
    • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      سه روز هست بحثمون سر پوله . اول بگو پولش از کجا میاد بعد نطر بده
  • رحمان IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    1 0
    یه بار کامنت گذاشتم برداشتین نصفشو حذف کردین و باقیش رو گذاشتین یعنی خیلی ...
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    3 0
    به هیچ عنوان نمیشه بدون سلاح اتمی امنیت ایران رو در بلند مدت تامین کرد در بخش متعارف هم باید صدها میلیارد دلار پول بیت المال مردم ایران دود بشه بدون هیچ هدفی...دیر یا زود ایران با ناتو ترکیه آذربایجان ترک ها اعراب طالبان و اسراییل و امریکا درگیر میشه
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 1
      چرا درگیر بشه ؟ دقیقا سر چی ؟ بلاخره حالت عادیش اینه که سر یک اختلاف ارضی جنگها رخ میده ، الان ترکیه ، کشورهای قفقاز ، عراق ، با ما در کدوم نقاط مرزی اختلاف سرزمینی دارن و گفتن میخوان حمله کنن ؟ اگر هست بگید ما هم روشن بشیم
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      بودجه نظامی ایران خیلی کم هست. در عوض صنایع نظامی ایران خودشون سودده هستند‌. محصولات نظامی با نرخ سود صفر به دولت فروخته میشن. ضمنا هر کارخانه نظامی محصولات تجاری هم تولید می کنه و به نوعی کمک به تولید و پیشرفت علوم غیر نظامی هم میشه‌
    • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 0
      اشغال قره باغ توسط ترک ها و جنگ ارمنستان یک شکست ژئوپلیتیک و تمدنی 300 ساله در شمال غرب برای ایران بود حتی برنامه ترانزیت غرب به شرق از خاک ایران هم داره میره هوا و می افته دست ترک ها کلا فرهنگ قجری از دوره خاتمی و اصلاحات به شدت در ایران رشد کرده و از 88 هم اوج گرفت با برجام و روحانی هم به اوج رسید
  • هادی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    فقط برای خلیج فارس خوبه همین . یه ناوچه موشک انداز و مناسب دفاع ساحلی زیاد برای دریایی عمان مناسب نیست .
  • CA ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 2
    وقتی قایق تفریحی اسمش میزارید ناوچه و لنج رو صدا میکنید رزم ناو نتیجه
    • FR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      2 0
      کدوم قایق تفریحی 32 موشک داره 5 تا توپ عمو برو فوتبال جام جهانی داره این مباحث به سن مغز شما نمیخوره
  • Mahdi IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    2 0
    تولید انبوه سازی مهمه باید حداقل ۱۵ فروند از این نوع شناور های موشک انداز بسازیم
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس