لزوم همکاری مراکز پژوهش پارلمانی ایران و ژاپن

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت:همکاری نهادهای تحقیقاتی ایران و ژاپن که در تدوین قوانین و آسیب شناسی سیاست‌های اجرایی دو کشور نقش دارند می‌تواند پیوند بین سیاست نظری و سیاست عملی را بهبود بخشد.

به گزارش مشرق، کازوتوشی آیکاوا سفیر ژاپن در تهران، امروز (چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱) با بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفتگو کرد.

بابک نگاهداری در این جلسه با اشاره به بیش از ۹ دهه سابقه روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و ژاپن، گفت: دو کشور روابط تاریخی و دیرینه‌ای دارند که این سابقه می‌تواند در طراحی همکاری‌های جدید دو کشور نقش مهمی را ایفا کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن دو کشور بزرگ، مهم و با تمدنی کهن در آسیا و عرصه بین‌الملل هستند، تصریح کرد: همکاری دوجانبه به ویژه در عرصه پارلمانی می‌تواند به نقش و جایگاه دو کشور در اثربخشی‌های بین‌المللی کمک کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، خاطرنشان کرد: نگاهی به روابط جمهوری اسلامی ایران و ژاپن، جهش در همه زمینه‌های مناسبات را ایجاب می‌کند که یکی از این زمینه‌ها همکاری‌های علمی و تحقیقاتی است.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد نقش خود را به منظور توسعه همکاری تحقیقاتی دو کشور با همکاری طرف‌های ژاپنی ایفا نماید.

نگاهداری توضیح داد: همکاری نهادهای تحقیقاتی ایران و ژاپن که در تدوین قوانین و آسیب شناسی سیاست‌های اجرایی دو کشور نقش دارند می‌تواند پیوند بین سیاست نظری و سیاست عملی را بهبود ببخشد و به صورت عملیاتی، ایده‌های مربوط به مشارکت راهبردی دو کشور را در بدنه تصمیم گیری ایران و ژاپن رسوخ دهد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود رایزنی‌های مستمر بین مؤسسات تحقیقاتی مرتبط با دستگاه‌های سیاستگذاری دو کشور تقویت شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران آمادگی دارد تا با مراکز پژوهش پارلمانی مجلس نمایندگان و مجلس مشاوران ژاپن و همچنین اتاق‌های فکر این کشور، زمینه همکاری‌های دوجانبه به منظور تقویت امر پژوهش در عرصه قانونگذاری در دو کشور را فراهم آورد.

کازوتوشی آیکاوا سفیر ژاپن در تهران، نیز در این نشست با اشاره به روابط تاریخی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن، بر لزوم تقویت مناسبات دو کشور در ابعاد مختلف تاکید کرد.

وی با استقبال از پیشنهاد همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز پژوهش پارلمانی مجالس ژاپن، افزود: اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس در تهیه گزارش‌های کارشناسی در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه منابع آب و زیرساخت‌های تولید برق، بسیار ویژه است.

سفیر ژاپن در تهران، تصریح کرد: اقدامات و نقش جمهوری اسلامی ایران در تأمین امنیت منطقه به ویژه در تنگه هرمز، حائز اهمیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس