فیلم

رسانه‌های فارسی‌زبان لندن و تل‌آویونشین طی دوونیم ماهی که گذشت، هیچ قانونی در حوزه رسانه نبوده که در مواجهه با کشورمان، زیر پا نگذاشته باشند. از ترویج علنیِ «پلیس‌کشی» تا آتش زدن مساجد و...

جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: آشوب‌های زورکی و مصنوعی، عمر طولانی ندارند، اگرچه شروعی پُرسروصدا داشته باشند. در این میان اگر با استفاده از «جادوی رسانه» و «حقه‌های شیطانی» و صدالبته «جنایت‌های قرون وسطایی» چنین آشوب‌هایی را «گسترده و بزرگ» و «جدی» جا بزنند هم، طول عمرشان مفتضحانه تمام می‌شود که دیدیم تمام شد.

دیروز آشوب‌سازان لندن و تل‌آویونشین و آن اقلیت کم‌هوش داخلی‌شان سیلی سختی از مردم باهوش ایران خوردند و مفتضح شدند!

حالا شاید بشود در چنین فضایی این تاریخ دوونیم ماهه را تورقی زد و به دور از هیاهوهای سیاسی، به تحلیل برخی تحولات آن نشست. می‌خواهیم، قطعه‌ای از این تاریخ کوتاه را برداشته، با استفاده از نظریات و ایده‌هایی در مبحث «جامعه‌شناسی خشونت» و «جرم»، آن را- نه خیلی عمیق- که در حد یک مقاله ژورنالیستی، تبیین کنیم: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ جنایت تکان‌دهنده در شهرستان لاهیجان! جامعه هدف‌مان از کل این تکه از تاریخ، ۱۷ نوجوان است!

۱۷ یا ۱۸ نفر که غالبا نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله‌اند، به همراه یک خانم معلم وارد خانه یک مامور پلیس شده، او را جلوی زن و فرزندنش، به شکل وحشیانه‌ای سلاخی می‌کنند.

خواندن جزئیات این جنایت آن‌قدر تکان‌دهنده است که دود از کله آدم بلند می‌کند. در بین قاتلان، چند دختر و پسر هستند که وقتی در حال توضیح حادثه‌اند، به اقتضای سن کمی که دارند، به خوبی نشان می‌دهند، نه تحلیلی از سیاست دارند، نه از اقتصاد و فرهنگ چیز زیادی می‌فهمند و در عمر کوتاه‌شان چه‌بسا حتی یک مرغ را هم نکشته باشند.

در و دیوار خانه آن شهید امنیت اما چنان مملو از خون شده که یادآور جنایات داعش است و بیش از هر چیز میزان بالای قساوت را نشان می‌دهد. سؤال این است: چطور ناگهان ۱۷ نوجوان که به احتمال زیاد هیچ سابقه جنایی ندارند، در اولین تجربه خود این‌طور وحشی می‌شوند؟ این ۱۷ یا ۱۸ نفر که گفته می‌شود اصلا یکدیگر را نمی‌شناختند، چگونه یکدیگر را پیدا کرده و در راهِ هم قرار می‌گیرند و به‌طور دسته‌جمعی به سمت قربانگاه حرکت می‌کنند؟

به این نکته هم توجه کنید که همه این افراد بلااستثناء پس از دستگیری در حالی که‌ گریه می‌کنند این جملات را تکرار کرده‌اند: «اصلا نفهمیدم چی شد... به خدا خودمم باور نمی‌کنم این کارو کرده باشم. جوگیر شدم....»

«امیل دورکیم» را پدر جامعه‌شناسی می‌دانند چرا که این حوزه مهم علوم انسانی را رسما وارد ساحت علم کرد و مطالعه روش‌مند «جامعه» را رسما کلید زد.

او در کتاب مهم «قواعد روش جامعه‌شناسی» از ایده «امر اجتماعی»(Social Fact) رونمایی می‌کند. «امر اجتماعی» را می‌توان به‌عنوان بنیادی‌ترین مسئله جامعه‌شناسی در دوران کلاسیک و حتی بعد از آن نام برد و بسیاری از جامعه‌شناسان می‌گویند شناخت هستی و ماهیت امر اجتماعی و پاسخ به چگونگی تولید آن، می‌تواند ما را در درک بهتر جهان اجتماعی و چگونگی ساخت مسائل و پدیده‌های اجتماعی یاری رساند.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت، امر اجتماعی، شیء یا واقعیتی بیرون از انسان است و بر اذهان و رفتار جامعه اثر می‌گذارد و می‌تواند به ما در حل برخی مسائل و پدیده‌های اجتماعی [اینجا جنایت لاهیجان] یاری رساند. راه حس کردن وجود این واقعیت نیز، مقاومت کردن در برابرش است.

این ماجرا را به عمد از نگاه دورکیم دنبال می‌کنیم و با یکی دو مثال ساده ادامه می‌دهیم:

تصور کنید در استادیوم فوتبال و در جمع تماشاچیان بازی استقلال و پرسپولیس هستید. یک استقلالی وارد جمع تماشاچیان متعصب پرسپولیسی می‌شود. آیا می‌تواند مثل همیشه علیه تیم پرسپولیس شعار دهد؟ آنچه اینجا سنگینی‌اش را حس می‌کند و کار را برایش دشوار می‌نماید، همان امر اجتماعی است که در آن جمع ولو محدود، ظهو و بروز یافته است. گاهی این فضا، فرد را به سمت رفتارهایی هُل می‌دهد که شاید اگر بعدها تصاویر آن رفتارهایش را ببیند، متعجب شده و شرمگین شود.

یا فضایی را تصور کنید که مثلا، بسیاری از تولیدکنندگان کفش به دستگاه‌های پیشرفته مجهز شده و برای کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان و سرعت تولید، روش تولید سنتی را کنار گذاشته‌اند. اینجا یک «حقیقت» و «امر اجتماعی» به وجود آمده که همه تولیدکنندگان را به سمت مجهز شدن به دستگاه‌های پیشرفته سوق می‌دهد و اگر فرد بخواهد همچنان روی تولید سنتی اصرار بورزد، به احتمال قریب به یقین، سنگینی آن را به شکل «ورشکستگی» به چشم خواهد دید! این همان «امر اجتماعی» است که تولیدکنندگان سنتی را به سمت مجهز شدن به دستگاه‌های مدرن هُل می‌دهد.

دورکیم «امر اجتماعی» را یک پدیده کاملاً جمعی و نه فردی می‌داند و معتقد است وقایع حیات فردی با وقایع حیات‌جمعی نامتجانس هستند. این جامعه‌شناس شهیر فرانسوی در ادامه وقتی به مسئله «جرم» و «نابهنجاری‌های اجتماعی» می‌رسد تاکید می‌کند، وجود امر اجتماعی در وقوع جنایت و بزهکاری‌ها، به معنای بی‌اختیار بودن فرد و تبرئه متخلف نیست و برخورد قوه قهریه با متخلف لازم است.

برگردیم به جنایت شهرستان لاهیجان. آن‌طور که گفته شده، این ۱۷ نوجوانان، هماهنگی قبلی با یکدیگر نداشته‌اند و در فضایی مشترک قرار گرفته و هیجانات و خشم یکدیگر را در طول راه تقویت کرده‌اند. چیزی شبیه به «هیستری جمعی» که افراد هیجانات [اینجا خشم] یکدیگر را تقویت می‌کنند و رفتارهای مشابهی بروز می‌دهند. تحت فضایی که باعث بروز این «امر اجتماعی» شده قرار گرفته و رفته‌رفته تبدیل به هیولاهایی می‌شوند که اقدام به قصابی یک فرد بی‌گناه جلوی چشم خانواده‌اش می‌کنند. اما با گذشت زمان و خروج از این فضا، وقتی با اقدامات‌شان مواجه می‌شوند، حیرت‌زده می‌گوید: «اصلا نفهمیدم چی شد؟» اما این فضا و «امر اجتماعی» در ماجرای جنایت لاهیجان، چگونه و توسط چه کسانی تولید شد؟ بخوانید:

راجع به سوءاستفاده از علم و تکنولوژی که باعث ظهور جنبش‌های مخالف علم در جهان شده، پیش از این در این ستون توضیحات مبسوطی داده‌ایم. ما فکر می‌کنیم پاسخ سؤال دو خط بالاتر این یادداشت در تکنولوژی «رسانه» است.

فضای مجازی در ایران به‌دلیل برخی کوتاهی‌ها و حتی خیانت‌ها سال‌ها رها و وِل بوده و اثرات مخرب برخی عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه مدت‌ها باقی خواهد بود. فضای مجازی درست مثل فضای حقیقی، نیاز به قانون دارد. در تاریخ می‌خوانیم جوامع اولیه و وحشی برای خروج از «وضعیت طبیعی» بود که رفته‌رفته و طی سال‌ها دریافتند که باید قوانینی وضع کنند چرا که نبود قانون را مساوی با ادامه هرج و مرج و خشونت می‌دیدند.

چه خوش‌مان بیاید چه نه، جریان‌های سیاسیِ وابسته‌ای در این کشور تنفس می‌کنند که ادامه حیات سیاسی‌شان به حاکم بودن چیزی شبیه به همین وضع طبیعی در «فضای مجازی» گره خورده و در چنین فضایی است که می‌توان، امرهای اجتماعی ترسناکی به شکل کاملا مصنوعی و زورکی خلق کرد و عده‌ای کم‌خرد ولو قلیل را تبدیل به قاتلانی کرد که به راحتی به جان و مال و ناموس مردم تعرض می‌کنند.

بروید و قوانینِ خالقان ارزش‌هایی مثل آزادی بیان، دموکراسی و گردش آزاد اطلاعات را مطالعه کنید. درست مثل فضای حقیقی جامعه، قوانین بسیار سفت و سختی بر فضای مجازی این جوامع نیز حاکم است.

همین دو روز پیش بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش مفصلی از آغاز عملیات سالانه و سراسری پلیس آلمان برای برخورد با تخلفات فضای مجازی منتشر کرد و نوشت پلیس آلمان کسانی را که اقدام به انتشار اخبار دروغ و نفرت‌پراکنی می‌کنند، شناسایی کرده و به‌صورت جست‌وجوی خانه به خانه شروع به دستگیری آنها می‌کند.

جالب است که، بخش مهم این سوءاستفاده از تکنولوژی رسانه، از سوی همین کشورهایی صورت می‌گیرد که برای رسانه‌های خود قوانین سفت و سخت وضع کرده‌اند.

رسانه‌های فارسی‌زبان لندن و تل‌آویونشین طی دوونیم ماهی که گذشت، هیچ قانونی در حوزه رسانه نبوده که در مواجهه با کشورمان، زیر پا نگذاشته باشند. از ترویج علنیِ «پلیس‌کشی» تا آتش زدن مساجد و... را علنا ترویج و تشویق کردند.

الحق والانصاف اکثریت جامعه هوشیار ایرانی، فریب این شعبده‌بازی‌های رسانه‌ای را نخوردند و تنها آن معدود افرادِ خامی فریب خوردند که جنایتی مثل جنایت لاهیجان را رقم زدند.

شاید انگیزه و هدف اولیه از راه‌اندازی رسانه، «اطلاع‌رسانی»، «گردش آزاد اطلاعات» و به قول «هابر ماس» کمک به «دموکراسی» و «تشکیل حکومت مشروع» بوده باشد اما همین تحولات اخیر در ایران نشان داد، امروز «اطلاع‌رسانی» و «گردش آزاد اطلاعات» تنها یکی از اهدافِ آن هم فرعی و کم‌اهمیت این تکنولوژی است.

رسانه کارکردهای مثبت و منفی زیادی دارد اما به نظر می‌رسد «خرفت کردن» و « هیولاسازی» را نیز باید به کارکردهای منفی این تکنولوژی افزود. جنایات بزرگ و ترسناک لاهیجان و شهرک اکباتان را مقایسه کنید با حادثه ایست قلبی یک دختر حین انجام وظیفه یک پلیس و نوع واکنش رسانه‌هایی که بالا به آنها اشاره کردیم را به این دو، با یکدیگر مقایسه کنید.

حالا شما پاسخ دهید. اینها رسانه‌اند یا کارخانه‌های هیولاسازی؟

ما فکر می‌کنیم، آن ۱۷ نوجوان قربانیان فضای مجازی بی‌در و پیکری هستند که سال‌ها بر این کشور تحمیل شد و فضای مجازی این قدرت و توانایی را دارد که با ایجاد «امرهای اجتماعی مصنوعی» قربانیان بیشتری بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 81
  • غیر قابل انتشار: 6
  • هادی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    31 4
    حالا اینها رو گفتی که اونا مجازات نشن یا منظورت چیز دیگست؟
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      65 6
      باید مجازات شدید بشن اینا همه جانی هستن جانی بودن هم به سن و سال ربطی نداره باید اعدام‌بشن اول همه معلم پست فطرته که از توجه زیادی هار شده
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      29 3
      همه این مشکلات فرهنگی اند وریشه در صداوسیما واموزش‌وپرورش غربی ایران دارند.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      2 0
      خیلی ها جلو زن و فرزند شهید یا کشته شدند از حادثه بزرگ عاشورا تا فخری زاده و داریوش رضایی نژاد یا ترور های دهه 60 در موارد غیر سیاسی و شخصی هم مرتبا تسویه حساب های مالی ناموسی موادمخدری جلو چشم خانواده حادث شده اما بعد از این تمام ده ها میلیون انقلابی و ایران دوستان باید مسلح باشند تا غافلگیر نشوند
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      همه این قاتلها رو باید به همون روش قصاصشون کرد.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      وقتی میگن لقمه حروم یا نطفه حروم اثرش روی بچه پیدا میشه نتیجه اش همین قاتلهای خونخواری میشه که می بینیم جلوی بچه کوچیک باباشو سلاخی می کنند و لذت میبرند.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      این نتیجه همون شعار مزخرف هرزه طلبهاست که به اسم آزادی بخودشون اجازه شکنجه دادن و بشهادت رساندن یک پدر جلوی چشمان فرزندش را میدهند. بر پدر و مادرهایی که این قاتل ها را تربیت کرده اند لعنت
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    19 41
    مردم عادی به تفنگ ساچمه ای دسترسی ندارند
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      30 2
      شمال پر از تفنگ شکاری رو هوا حرف نزن
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      27 2
      بنده خدا حرف بدی نزد که منفی میدید میگه اینها خیلی هاشون تروریست های سازماندهی شده هستند نه جوانان گول خورده
    • علی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      20 2
      اینجا خوزستان.همه کلاش دارن.از رامهر مز بگیر تا شوشتر و اهواز و دزفول و ابادان...
    • ح IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      آره ندارند!! به تفنگ های جنگی دسترسی ولی ظاهرا دارند!! از اسلحه شاه کش تا کلاشینکف!!
  • حامد۱۹۸۰ IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    58 7
    بهانه خوبیه؟ چرا جو منو نمی گیره، عقل هم خوب چیزیه ، این ۱۷ سفاک رذل ،همراه با معلم بیشرف ولدالشیطان دار بزنید هرچند دار مجازات سبکیه، بایستی قطعه قطعه بشن همون جوری که شهید را ...
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      20 0
      خب تحریک کننده شون کی بوده؟ کی آدرس داده؟ اون معلمه کی بوده؟ اینا هم باید مشخص بشه. همینجور چهارتا ججون هم رو دیدن گفتن بریم فلان خونه فلانی رو بکشیم؟
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    25 3
    خوب فکرکردی چیکارشون میکنن بعد یه هفت هشت روز آزادشون میکنن و اونا هم آزادانه میان نو بطن جامعه وروزاز نو روزی ازنو دخترا بدون حجاب وپسرا هم با وینچسترو غمه وکلت وپنج بکس وکاردو شمشیر حال باز خرو بیار باقله بار کن شده کار اینروزای کشور ما با این قوه قهریه مهربون ورعوف واز خود گذشته .از خودگذشته که نمیشه گفت از جامعه ومردم گذشته هستن این آقایون به اصطلاح قاضی
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    7 43
    اینقدر تلاش کردی مثلا علمی یک جنایت رو شرح بدی کمی هم تلاش کن به طور علمی از لزوم تغییرات در اداره کشور بگو تا دیگر شاهد این خشم و هیجان منفی نباشیم.
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      34 4
      جنایت و وحشی گری با این ابعاد اسمش بروز هیجان منفی نیست!
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      22 2
      لطف کن کله پوک خودتو به کار بنداز ببین چند کشور در حال تلاش برای چوب کردن لای چرخ حرکت این مملکت هستند تا متوجه بشی همینقدر از پیشرفت هم معجزه است
  • NL ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    71 3
    ماهم جو گیر بشیم همشونو اعدام کنیم
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    27 2
    چرا تازه الآن رسانه ای شده ؟؟؟؟؟؟ آدم اصلا حرفش نمیاد دیگه ، حتی از شدت تعجب اشکتم درنمیاد ! خانوم معلم !!!!
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      6 0
      همچی میگه تعجب کرده از لفظ خانوم معلم که انگار از قدیسه حرف میزنه. حتما که دیپلم دارین فکر کنین چند معلم وطن پرست داشتین؟ حالا معلم مذهبی و انقلابی بماند
  • رسول IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    31 0
    چه بهانه قشنگی برای سلاخی یک انسان بی گناه جلوی خانواده اش و ترس و وحشت خانواده این پلیس و آسیب به جسم و جان و روح اجتماع فقط بچه بودند جو گیر شدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    19 0
    امر اجتماعی ، یا هر چی، چرا جرم رو تقلیل میدید، ۱۶_۱۷ ساله بودن مگه قاتل دختر بچه افغانستانی ستایش، چند ساله بود ،اعدامش کردن، اونم قربانی فضای مجازی بود، چرا به سلاخی و قتل دسته جمعی وحشیانه مثل آرمان و شهید عجمیان و جنایت لاهیجان که میرسه، روانشناس می شید، بزارید ۱۸ سالشون بشه بعد مجازاتشان کنید مثل اون پسره که دوست دخترش رو در سنین غیر بلوغ کشته بود بزرگتر شد اعدامش کردند. این چه بذل و بخششی هست که با جون مردم و پلیس و بسیجی ها می کنید ، می خواهید ما هم بابت هر شهادت کشور رو به هم بریزیم تا بفهمید جون ما هم مهمه؟!!!
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    25 1
    سگی که آدم کشته باید بمیره، هر چند 16 سالش باشه، هر چند معلم باشه. اینا مزه خون در دهنشون مزه کرده. فرصت دیگری پیش بیاد این دفعه ماهر ترند
  • رستم ایرانی IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    18 2
    اگر زور و قدرت است چرا حسن روحانی و آن وزیر ارتباطاتش رو محاکمه نمی کنند
  • ح ر IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    13 1
    تنها راه مبارزه با این معضل ویرانگر اولا حذف این پدیده ها از فضای ایران ثانیا برخورد شدید با استفاده کنندگان از این رسانه هاست.
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    22 1
    فریب خورده یا نخورده و از این چرندیات دیگه مهم نیست باید اعدام شوند
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    22 1
    لطفا جوری صحبت نکنید که انگار مقصر تمام این جنایات فضای مجازی بوده و الان باید فضای مجازی محاکمه کرد ، اگر بخوایم یک جوان(نوجوان نه جوان ) ۱۷ ساله رو موجودی فاقد شعور ،قوه تشخیص ، درک،مسئولیت اجتماعی تلقی کنیم و به رویه سابق مثل پرونده های قضایی در رابطه با ارتباط دختران این سن و سال ،اونها رو مظلوم و اغفال شده ! بدونیم باز هم باید در این بزنگاهها شاهد جنایات این چنینی توسط همین جوانان باشیم ، کمتر از دو دهه پیش ۱۷ سالگی سنی بود که اکثر خانم ها در اون صاحب یکی دو فرزند بودند و کاملا مسئولیت در خانواده و اجتماع برعهده گرفته بودند .
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    19 0
    ما به دشمن تریبون دادیم. اجازه دادیم در دستگاه های نظام مشغول به کار بشن. اطلاعات غلط منتشر کنند. از فیلترها فرمالیته گزینش عبور کنند و چنین جنایاتی را ایجاد کنند. چه لزومی دارد افراد با تفکرات انحرافی کارمند دولت باشند و پست ها و مقامات عالی رتبه داشته باشند. آن ها نه نخبه هستند و بعضی حتی حداقل های یک نیروی کار را ندارند
  • قریشی بوکانی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    سالهاست وقتی به مسئولین روابط عمومی ادارات و روسای ادارت بارها در قالب جلسات یادآوری کرده ام که شما را به خدا در بحث استفاده از شبکه های داخلی و مهاجرت به این فضای امن ادارات و کانالهای رسمی اطلاع رسانی هایشان پیشقدم شوند بارها کلام من و امثال من را به مسخره گرفته اند ... حالا چوب همین سهل انگاری را خوردیم و تا سالها تاثیرات فرهنگی و اخلاقی آن در همین نسل بی هویت و بلاتکلیف دهه هشتادی ها باقی خواهد ماند نسلی که از برکت اینستاگرام و تلگرام، پسرهایشان ابرو برمیدارند و مو رنگ می کنند و شلوار زاپ دار می پوشند و سیگار و سیگاری و شیشه دود میکنند و دخترانشان بی حجاب در همه جا هستند و هیچکدام کمترین اثری از ایمان در وجودشان نیست ... کسانیکه در مسیر ساماندهی فضای مجازی کشور سهل انگاری کردند بار تاوانشان بسیار سنگین است، همین خونهای ریخته شهدای بسیج و سپاه و انتظامی ما در نامه اعمال تک تکشان ثبت خواهد شد . همه این بی بندوباری این نسل لجام گسیخته در برگ برگ نامه کردارشان سنگینی خواهد کرد . به داد فضای مجازی برسید
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    16 0
    اون خانم معلم رو بگو
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    12 0
    بچه ها یا بهتر بگویم نوجوانان ممکن است تخلفات اقتصادی و اجتماعی را خوب متوجه نشوند ولی قطعا معنی قتل و تجاوز و دزدی را متوجه می شوند حتی حیوانات هم این ها را شاید بفهمند. بنابراین زیر ۱۸ سال بودن موجب مصونیت در مقابل چنین جرایمی نمی شود.
  • خادم IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    8 0
    بنظر باید در مقابل این جریان شیطانی دو استرلتژیک داخلی و خارجی ترسیم کرد و بانیان خارجی این کار ازجمله شبکه های فاسد من و تو و اینترنشنال و بی بی سی بعنوان مراکز دروغ پراکنی مورد تنبیه جدی قرار بگیرند تا گوشی دستشون بیاد و از طرف داخل با سازکار و تدبیر فضا را از آلودگی ها پاک کرد اما نقطه خارجی نباید رها کرد که متاسفانه شاهد هیچ تحرکی در مقابل این تروریستهای مجازی نیستیم
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    12 0
    در کشورهای غربی تهمت زدن؛ ایجاد تنفر و نشر اکاذیب جرم خیلی بزرگی هست‌. تجمعات بدون قانون جریمه سنگینی دارد. اون ها حتی انیشتن اپن هایمر برتراند راسل و فروید را از دانشگاه و آزمایشگاه به خاطر یک حرف بیرون انداختند و منزوی کردند و کاری به خدماتی که کرده بودند نداشتند‌
  • سلام IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    14 0
    این هایی که فرمودید همشون چرت و پرت است، چاره کار اعدام همشون می‌باشد، تا در زمان به قول‌ شما جو گیر شدن، ترس از اعدام باعث تفکر آنها شود
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    3 17
    آن مامور انتظامی مگر خطایی کرده بود لابد
  • بنده خدا IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    18 0
    خدا لعنتشان کنه من از پدر مادر هاشون متعجبم طفل پاک تحویل گرفتن جانی تربیت کردن، ۱۷جنایتکار
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    22 0
    اول وزودتر آن خانم معلم را اعدام باید کرد
  • علی افصحی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    این چه تحلیلیه! دورکیم کیه؟ همین جامعه شناسان و تئوری سازان غرب وحشی اند که جنایات خود را در طیفی از جوامع اخلاقی چون ایران عملیاتی کرده اند. هجوم اراذل با رهبری یک زن و قتل فجیع مدافع امنیت یک واقعیت بسیار روشنی است که به جای رطب و یابس کردن و نئوری های غرب وحشی را نشخوار کردن باید به این حقیقت اشاره کرد که وقتی مدیر خانه ، زن و نوجوان بی هیچ عامل کنترل در معرض ماهواره، سایت های مستهجن و فضای کثیف مجازی قرار می گیرند نتیجه اش همینه!مگر در غرب وحشی هر روز این حوادث اتفاق نمی افتد؟ مگر امثال دورکیم و فیلسوف نماهای دیگر مزدور تئوری هایشان در آن جا مشق نمی شود؟رها کنیم این تحلیل های پوچ غرب وحشی محور را، پیامبر اکرم فرمود کل مولود یولد علی الفطره الا ابواه یهودانه او ینصرانه همه بچه ها روی فطرت زاده می شوند پدران و مادران یا بهتر بگوییم وضعیت تغذیه فکری روانی بچه است که او را منحرف می سازد. در غرب وحشی این جنایت کاران برنامه ها و صفحات مجازی را طبقه بندی کرده و دسترسی ها را محدود کرده اند اما فقط در جوامعی چون ایران عزیز است که جنایت کاران اصلاح طلب فاسد عربده می کشند «شیر اینتر نت باید باز باز باشد!».نتیجه اش می شود زن زند گی آزادی،که زن با چندین رذل فاسد بی پدر مدافع امنیت را سلاخی می کند!
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خدا این شهید عزیز رو به حق پیامبر ص با امام حسین علیه السلام محشور کنه همچنین ما رو
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    همشون طبق قانون قتل وقصاص باید اعدام ویا حبسهای طویل المده یعنی 35 ساله بشن.این حرفا که میزنن توجیهاتو مزخرفاته هیچ ارزش دفاعی وقانونی نداره .نیاز نیست که کسی ماله کشی کنه .کارشناس بازی دربیاره.منم میزنم یکیرو میکشم بعدم میگم نفهمیدم کی ماشرو کشیدم .جو گیر شدم.
  • نصیری CA ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    امید وارم که دستگاه قضا این نوع توجیهات را جدی نگیرد(نفهمیدم چی شد، جوگیر شدم،اشتباه کردم...) و گرنه ما مضهکه همه دنیا خواهیم شد.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    بی رحمای بی شرف.. خدا لعنتشون کنه،خانواده هاشون هم مراقب باشند که اگر خدای نکرده ازشون دفاع کنند اونها هم مورد نفرینند!
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    اوضاع امنیتی و نظارت بر مواد فروشی و دزد و معتادهای لاهیجان از سالها قبل میگفتم خرابه و یک نماینده اسبق که الان کارخانه فولاد دارد عزل و نصب میکرد و اوضاع را خراب کرده و نظارت بر غیر بومی هایی که زمینخواری و تغییر کاربری مبکنند نیست و جوان معتاد نمیتواند از اموالش حفاظت کند .همین غیر بومی های مهاجم بافت بومی و فرهنگی شهر را تخریب کردنداری
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظر می رسد یک فرد بزرگ تر همراهی کرده و در قانون مجازات اسلامی ایران آمده است که هرگاه هر کس با استفاده از ضعف انسانی یک فرد دیگر باعث شود تا آن فرد و یا افراد دیگر مرتکب جرم شوند آن فرد بزرگتر و دستور دهنده مباشر و مجرم اصلی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس