‌

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا در بیانیه خود به مناسبت روز دانشجو، به آسیب شناسی و طرح پیشنهاداتی در باب مثلث "دانشجو، دانشگاه و جامعه"، پرداخت.

به گزارش مشرق، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو، بیانیه منتشر کرد و در آن به آسیب شناسی و طرح پیشنهاداتی در باب مثلث "دانشجو، دانشگاه و جامعه"، پرداخت.

بیانیه تحلیلی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا به مناسبت ۱۶ آذر

بسمه تعالی

وَلا تَهِنوا و لا تَحزَنوا و اَنتُمُ الاَ علَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین. (آیه ۱۳۹ آل عمران)

هرگز سست نشوید و غمگین نگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید

دانشجو موذن جامعه است. اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود.«شهید دکتر بهشتی»

۱۶ آذر ۱۳۳۲ گرچه سرآغاز جنبش دانشجوئی ایران نبود، اما نقطه ی عطف بارزی در مبارزات دانشجوئی ایران به شمار می رود. در جریان مبارزات دانشجوئی در مقطع پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، شاهد اوج گیری مخالفت دانشجویان با بازگشائی سفارت انگلیس در تهران و نیز حضور نیکسون (معاون رئیس جمهور ایالات متحده) در تهران هستیم. در این روز، با شهادت ۳ دانشجوی دانشگاه تهران(شهیدان قندچی، بزرگ نیا و شریعت رضوی) توسط دژخیمان پهلوی، و زخمی شدن شماری دیگر از دانشجویان، جنبش دانشجوئی، مبارزات آزادی خواهی و استبدادستیزی را با استکبار ستیزی توام کرد.

بر این مبنا سزاوار است که یکی از شاخص های اصالت و ریشه داری تحرکات دانشجویی امروز را همین نسبت و همین دوگانه آزادی خواهی و آمریکا ستیزی برشمرد.

دانشگاه، با نثار شهیدانی همچون قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و در مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و نیز پس از انقلاب کبیر اسلامی با تقدیم شهیدانی چون شهید زین الدین، شهید باقری، شهید متوسلیان و در سال های اخیر در صف جهاد علمی با تقدیم شهیدانی چون علی محمدی، شهریاری، احمدی روشن و رضائی نژاد همواره پیشرو مبارزات ملت تاریخ ساز ایران بوده است.

گذشته از آزادی خواهی و آمریکا ستیزی، محور مهم دیگر در ارزیابی تحرکات دانشجوئی امروز را بایستی عدالتخواهی دانست. به تناسب پیشرفت کشور در حوزه استقلال و استکبارستیزی از یک سو و نهادینه شدن جایگاه رای ملت در جمهوری اسلامی از سوی دیگر، نیاز به بهبود عدالت اقتصادی-اجتماعی نیز بیش از پیش احساس می گردد. مردم این روزها، بیش از پیش نیازمند بهبود عدالت اجتماعی اند و جنبش دانشجوئی مسلمان مستحق پیگیری این مطالبه مردمی است.

با توجه به تعلق ۱۶ آذر به قشر دانشجو، لازم است به آسیب شناسی و طرح پیشنهاداتی در باب مثلث "دانشجو، دانشگاه و جامعه" پرداخته شود.

۱. تعامل صنعت و دانشگاه(در رشته های علوم پایه، مهندسی، زیستی)

دانشجو بایستی ثمره ی تحقیقات خود را ببیند و به پیشرفت کشور امیدوار گردد. متاسفانه در حال حاضر از بسیاری نتایج پژوهش های مقطع دکتری بهره گیری نمی شود و صرفا جایگاهی صوری در نظام رتبه بندی علمی درون دانشگاهی یافته اند. راهبرد شناخته شده در این زمینه همانا ارتباط نزدیک تر صنعت و دانشگاه است. و در این راستا یکی از راهکارهای مهم، رفع موانع ورود دستاوردهای جدید پژوهش های علمی به عرصه ی صنعت است.

۲. استخدام متخصصین فارغ التحصیل دانشگاه

افراد بایستی بر اساس صلاحیت ها انتخاب گردند. در استخدام افراد در مشاغل بخش دولتی و خصوصی، مراکز پژوهشی و دانشگاه ها، دستگاه های سیاسی و مناصب مدیریتی، ملاک تخصص و صلاحیت را نبایستی فراموش کرد. متاسفانه گاها دیده می شود در این انتصاب ها ملاک صلاحیت و تخصص لحاظ نمی گردد و در حالی که نخبگان و متخصصین بسیاری برای انجام آن کار وجود دارند، فرصت کمتری به افراد با تخصص و صلاحیت داده می شود.

۳. اصلاح فرایند استعدادیابی تحصیلی

متاسفانه بدلیل عدم رعایت عدالت اقتصادی خصوصا در حوزه حقوق و دستمزد، شاهدیم که بسیاری دانش آموزان علی رغم علاقه به شاخه علمی خاصی، بدلیل کمبود درآمد شغلی رشته مذکور، در مقطع دانشگاه به سوی رشته درآمدزاتر می روند. لازم است بر اساس نیازهای جامعه، پیشرفت علم و تکنولوژی و سیاستگذاری قرن آتی کشور، نظام استعدادیابی در نهاد آموزش و پرورش کشور بازتعریف شود و از طریق ورود علاقه مندان متعهد به رشته مورد علاقه خود و ادامه تحقیقات و کار در آن حوزه، پیشرفت علمی و اقتصادی جامعه صورت گیرد.

۴. چالش سربازی فارغ التحصیلان دانشگاه

لازم است تدبیری اخذ شود تا دانشجویان و فارغ التحصیلان در فرایندی علمی-پژوهشی دوره ی سربازی خود را بگذرانند و به این واسطه فرایند تحصیل و پژوهش آنان دچار اختلال نگردد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، به عنوان بخشی از جنبش دانشجوئی مسلمان ایران که پیش از این با تقدیم شهدائی چون شهید رمضانخانی، شهید لواسانی و شهید صمدزاده به انقلاب اسلامی ادای دین کرده بود، بار دیگر با آرمان های انقلاب کبیر اسلامی و ملت تاریخ ساز ایران اسلامی تجدید بیعت می کند و در این راستا تمام توان خود را بذل خواهد کرد؛ ان شاء الله

و من الله توفیق

شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس