کد خبر 1444011
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
گزارش فارس از زنگ خطر کاهش رشد علمی کشور در کرونا/ رتبه کمی و کیفی ایران در تولید علم جهان برای نخستین بار به هم رسید

سرآمد علمی کشور در دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه ایران رشد چشمگیری در حوزه تولیدات علمی داشته است، گفت: ۳ تا ۴ درصد تولیدات علمی جهان در اختیار ایران است.

به گزارش مشرق، مجتبی شمسی پور سرآمد علمی کشور در دانشگاه رازی استان کرمانشاه ظهر پنجشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه‌های استان کرمانشاه که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و تعدادی از اساتید دانشگاهی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد، اظهار کرد: علم و فناوری در مکتب اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با اتکا به آن از زمان وقوع انقلاب اسلامی تاکنون موقعیت‌های بسیار خوبی کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه علمی کشور با وقوع انقلاب اسلامی در ایران تاکنون میزان قابل توجهی از تولید مقالات خود را افزایش داده، افزود: در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی در بهترین زمان نهایتاً ۷۲۰ مقاله ارائه می‌شد و باعث هم ردیف شدن با کشورهای سطح پایین بودیم.

شمسی پور در ادامه تصریح کرد: اما پس از وقوع انقلاب اسلامی میزان تولیدات مقالات علمی به حدی رسیده که امروز ایران را با تولید سالانه ۸۵ هزار مقاله علمی در جایگاه ۱۵ جهان قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی تاکنون مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته، گفت: با این وجود اما کشور ایران در کنار کشورهایی که برنامه‌ریزی گسترده برای پیشرفت خود داشته‌اند قرار گرفته و با پیشرفت‌های خود رشد علمی قابل توجهی در حوزه‌های مختلف رقم زده است.

شمسی پور تاکید کرد: پیش از انقلاب اسلامی با نهایت تلاش و موفقیت‌های کسب شده کشور ایران تنها یک صدم درصد از تولیداتی علمی جهان را داشته که این میزان پس از انقلاب اسلامی با وجود تمام مشکلات امروز بین سه تا چهار درصد از تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با انتقاد بر روش‌های در پیش گرفته شده در آموزش و پرورش و نیز نحوه عملکرد دانشگاه فرهنگیان، بیان کرد: نارضایتی از آموزش و پرورش و ضعف در عملکرد خود عاملی است که سبب توسعه کلاس‌های کنکوری شده که افت و بلای جان دانش آموزان و والدین آنها شده و هرسال با دریافت هزینه‌های هنگفت تبدیل به منبعی برای تولید ثروت شده‌اند.

شمسی پور با اشاره به وجود نخبه‌های بسیاری که می‌توانند پیشرفت علمی کشور را رقم بزنند، ادامه داد: دانشجویانی هستند که با این میزان استعداد و فهم علمی علاقه به بورسیه در دانشگاه‌های فرهنگیان شوند در حالی که این دانشگاه‌ها هنوز در جایگاه و نقش یک دانشگاه نبوده و از ساختار آموزشی و عملکردی خوبی برخوردار نیستند و به همین منظور از مسئولین تقاضا دارم در تغییر ساختار و عملکرد این دو مرکز آموزشی اعمال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس