کد خبر 1444040
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
ارتباط ناسا با ماهواره مطالعه جو زمین قطع شد

به نظر می‌رسد ارتباط ناسا با ماهواره مطالعه جو ICON در مدار زمین از دو هفت قبل قطع شده و این ماهواره از آن زمان تاکنون به دستورها پاسخ نداده است.

به گزارش مشرق به نقل از اسپیس، ناسا به تازگی ارتباط خود را با یک ماهواره مطالعه جو زمین که بیش از طول عمر در نظر گرفته شده برای خود کار کرده، از دست داده است.

مقامات ناسا در بیانیه‌ای کوتاه نوشته‌اند که ارتباطشان با کاوشگر اتصال یونوسفری (ICON) در تاریخ ۲۵ نوامبر (۴ آذر) قطع شده و تیم ماموریت در روزهای پس از آن نتوانسته است با این فضاپیما ارتباط بگیرد.

براساس اعلام ناسا، تیم عملیات در حال حاضر همچنان در حال کار برای ایجاد و برقراری ارتباط است. این تیم با همکاری شبکه نظارت فضایی وزارت دفاع آمریکا تأیید کرده است که ICON سالم بوده و صدمه ندیده است.

سخت‌افزار ICON شامل یک "زمان‌سنج از دست دادن فرمان" است که برای بازنشانی فضاپیما در صورتی که به مدت ۸ روز با کنترل‌کننده‌های زمینی ارتباط برقرار نکند، طراحی شده است. اما ناسا تأکید می‌کند، این فضاپیما پس از تکمیل تنظیم مجدد خود در روز دوشنبه (۵ دسامبر) ساکت باقی می‌ماند.

ماهواره ICON که در اکتبر سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شده، در حال بررسی جنبه‌هایی از یونوسفر زمین است که فضاپیماهای دیگر قبلاً به دنبال آن نبوده‌اند. یونوسفر لایه‌ای از جو زمین است که از حدود ۸۰ تا ۶۴۰ کیلومتر بالای سیاره ما امتداد دارد و به طور مداوم با تشعشع خورشیدی تغییر می‌کند و تغییرات آن می‌تواند بر فناوری‌های ارتباطی تأثیر بگذارد.

این ماموریت از ابتدا برای یک دوره دو ساله طراحی شده بود و قرار بود در دسامبر ۲۰۲۱ به پایان برسد، اما همچنان به کار خود خود ادامه داده و در یک ماموریت طولانی کار می‌کند.

روند عیب‌یابی همچنان ادامه دارد و تیم مأموریت، منبع احتمالی این مشکل را برای در زیرسیستم‌های ارتباطات الکترونیک یا فرکانس رادیویی بررسی می‌کند. در بیانیه ناسا اشاره شده است که در حال حاضر مشخص نیست که آیا فضاپیما دوباره با زمین ارتباط برقرار خواهد کرد یا خیر.

تیم عملیات در حال حاضر قادر به تعیین زمان برقراری ارتباط مجدد با فضاپیما نیست و فقدان سیگنال ارتباطی می‌تواند نشان‌دهنده خرابی سیستم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس