هشدار درباره تحرکات مشکوک آمریکا برای تشدید اوضاع در اردن

عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن درباره تحرکات مشکوک آمریکا و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای شعله‌ور کردن اوضاع در کشورش هشدار داد.

به گزارش مشرق، «محمد احمد الروسان» عضو دفتر سیاسی «الحرکه الشعبیه الاردنیه» (جنبش مردمی اردن)، درباره تحرکات مشکوک آمریکایی- انگلیسی- خلیج فارسی برای ایجاد تنش در اوضاع داخلی اردن هشدار داد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه»، تصریح کرد: این نخستین‌بار نیست که برخی از کشورهای خلیج [فارس] از تظاهرات مسالمت آمیز در اردن در اعتراض به سیاست‌های گرسنگی سیستماتیک سوء‌استفاده می‌کنند و از طریق ابزارهای خود در نهادهای قدرت دولت و سازماندهی افراد برای استفاده از هر فرصتی برای اعتراض به وضعیت اقتصادی و اجتماعی عمل می‌کنند.

این چهره سیاسی اردنی توضیح داد: «معاهده دفاعی مشترک آمریکا که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا با زور و نفرت بر ما تحمیل کرد با مخالفت عملی اخوان المسلمین همراه نشد و از سوی نهادهای جامعه مدنی که پنجره‌های اطلاعاتی در داخل اردن هستند، ترویج می‌شود».

الروسان گفت که اردن از کمبود شدید و عمیقی، چه به صورت عمودی و چه به صورت افقی، در مهارت‌های نرمش راهبردی رنج می‌برد. این کشور اهمیت آنچه را که در محیط خارجی خود می‌گذرد، درک نکرد، بنابراین خود را درمانده دید، سردرگم و از سرعت آن کاسته شد و به زانو در آمد و با حسرت و تاسف، مانند جادو شدگان و نابینایان عمل کرد، هرچند که با این وجود نیز به موفقیتهایی تاکتیکی رسید».

این چهره سیاسی در عین حال، این حرکت اعتراضی مردم طبیعی است و عوامل و دلایل داخلی به دلیل سیاست‌های گرسنه نگه داشتن مردم از سوی دولت و نیز به دلیل اقدامات بخش بانکی، وضعیت پولی و بانکی که موجب تشکیل دولت پنهان (عمیق) در این کشور، در آن در آن دخیل است.

اردن از هفته گذشته تاکنون شاهد اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ برای حل بحران اقتصادی این کشور است. یکی از مهم‌ترین اعتصاب‌های چند روز اخیر، اعتصاب رانندگان و بخش حمل و نقل عمومی به دلیل افزایش قیمت سوخت بود.

در پی افزایش اعتراضات به سوخت در جنوب اردن، سازمان امنیت کل این کشور از کشته شدن یک افسر ارشد اردنی خبر داده بود. این افسر پلیس در جریان مدیریت تظاهرات در منطقه الحسینیه در استان جنوبی «معان» بر اثر اصابت گلوله جنگی به ناحیه سر کشته شد.

سازمان امنیت کل اردن در گزارش خود اعلام کرده بود که علاوه بر این افسر پلیس، برخی افراد دیگر نیز در جریان آنچه مقامات اردنی «خرابکاری قانون‌گریز» خواندند، مجروح شده‌اند.

«عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز جمعه پیش هشدار داد: «با هرکسی که علیه دولت اسلحه به دست بگیرد و به اموال عمومی دست درازی کند، با قاطعیت برخورد خواهد شد».

پادشاه اردن همچنین تأکید کرد: «ما توهین و حمله به نیروهای امنیتی خود را که مراقب امنیت میهن و شهروندان هستند، نمی‌پذیریم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس